[solderen] propaan/persluchtbrander, is 't iets?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Voor het hardsolderen van metaal (Engels: brazing) kom je al gauw niet onder een zuurstof/acetyleen of zuurstof/propaan brander uit. Nu geeft zuurstof/acetyleen wel een vreselijk mooie vlam waar je echt fantastisch mee kunt hardsolderen (neutrale vlam), maar echt betaalbaar is zo'n setje niet voor de hobbyist. Een tweede optie is een zuurstof/propaansetje, welke onder andere als nadeel heeft dat de vlam minder mooi is, en dat het zuurstofverbruik zo'n 40% hoger is.

Nu heb ik thuis een folder van Harris liggen, waar ver weggestopt in een hoekje een brander staat die met propaan/butaan en perslucht (3.5-8 bar) werkt.

Als 't werkt is dit een fantastische oplossing, want dan heb ik geen grote gasflessen die in de weg staan, en niet de kosten die verbonden zijn aan het gebruik van zuurstof (regulator, kranen, keuringen, flessenhuur, gas zelf).

Zou zoiets een oplossing zijn voor mijn hardsoldeer-hitteprobleem? Of ben ik daar nauwelijks beter mee af dan met een conventionele propaan/butaanbrander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hoeveel moet je harsolderen dan?
Lijkt mij niet dat je dit elke week/maand gaat doen.
Dus waarom laat je het niet doen?
Wij hebben/hadden een bedrijfje dat veel met emtalen deed/doet. Die soldeerden ook van alles en had/heeft een hoop apparatuur.

Alleen die moesten weg van de huidige plek omdat er nieuwbouw kwam, weet du niet of ze nog bestaan. Maar ze hebben me een keertje geholpen om wat dicht te solderen, was een metalen buis. Hij hoefde er niks voor te hebben maar heb hem toen Fl 10,- gegeven.
Was er zo blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-06 23:31

Epsilon

dit kan makkelijk denk ik zo

met een campinggas (butaan/propaan mengsel, maar voornamelijk butaan) brander van 25 euro, krijg je een hele nette vlam die zeker niet te groot is (lengte is ongeveer 4 a 5 cm). Er staat op dat hij 1400-1550 graden wordt. Ik heb het even nagemeten omdat dat in mijn ogen niet haalbaar was, maar hij haalt toch 1400 graden.

Deze kan je gewoon bij de praxis/gamma oid halen.

ding zelf is 25 cm lang ongeveer en 4 cm dik. Werkt met mede verkrijgbare gasbusjes, dus geen aansteker navulgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06 14:30

wiewatwaar

whatever

Soldeerbrander van campinggaz is uitstekend voor niet te zwaar soldeerwerk. Bedenk dat koper en zeker massiefs als een koelblok even de tijd nodig heeft om egaal op temperatuur te komen anders soldeerd alleen de buitenzijde. Hardsolderen doe je rond de 800 graden en dat is met butaan/propaan en lucht prima te halen. Voor hele kleine leidingen kan je denken aan een soldeerbrander die op aanstekergas werkt. Deze zijn tegenwoordig ook volop te koop in kookzaken. (om je eten voor te verbranden of zo)

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ja DaBit, leer eerst maar eens gewoon solderen met kleine dingen en een klein brandertje, voor je aan iets groots begint. Dat is helemaal nergens goed voor. :P:P

Door het gebruik van extra lucht (20% zuurstof) zal je allicht een hoger vermogen krijgen, wellicht ook een grotere vlam, en een hoger gasverbruik. Staat het gasverbruik niet gegeven bij de specificaties? Dat is een aardige maatstaf voor de prestaties.

Acetyleen is idd leuk speelgoed, maar voor de kleine gebruiker niet/nauwelijks te doen. Alleen het statiegeld aan flessen al....

--edit--
Ik realiseer me dat mijn overbuurman een acetyleenbrander heeft. Ik vroeg mijn buurman eens waarom de overburen een nieuwe gevel hebben, en nieuwe dakpannen. Blijkt dat de overbuurman eens met zo'n brander in de kelder een ongelukje maakte.................... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47

Vuvuzela

My spire is forming

Die van de praxis werkt inderdaad erg goed >:) het tin gaat na een tijdje zelfs koken ;) bij mij dan

en hijs klein en weegt bijna nix :)

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:47

Vuvuzela

My spire is forming

[b]Deze zijn tegenwoordig ook volop te koop in kookzaken. (om je eten voor te verbranden of zo)
Oftopic : om je suiker te carameliseren ofzo

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Met een gewoon soldeerbrandertje propaan/butaan/lucht hoef je het echt niet te proberen, veel te koud.
Als je bedenkt dat een zuurstof/acetyleenvlam bijne 3200°C is snap je het ook wel.
't is al weer even geleden toen ik voor m'n (toenmalige) werkgever een projectje deed, waarbij koperen pijp 28mm
moest worden gehardsoldeerd. Ik kreeg een speciaal setje van hem mee, handzame gasfles en brander. Wat voor gas het was weet ik helaas niet meer, maar het werkte prima.
We gebruikten toen zilversoldeer, wel duur.
Een autogene lasinstallatie is dus niet noodzakelijk om te hardsolderen, maar dan moet wel wel de juiste spullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 15:09 schreef Xavier het volgende:
Lijkt mij niet dat je dit elke week/maand gaat doen.
Dus waarom laat je het niet doen?
Wij hebben/hadden een bedrijfje dat veel met emtalen deed/doet. Die soldeerden ook van alles en had/heeft een hoop apparatuur.
Ehm, elke week niet, maar elke maand toch zeker wel...
Ik kan wel gebruik maken van een zuurstof/acetyleenbrander, maar dan moet ik ook alles meeslepen, en da's niet altijd even handig als het allemaal net met plakband aan elkaar blijft hangen :P
Op maandag 22 april 2002 15:15 schreef epsilon het volgende:
dit kan makkelijk denk ik zo

met een campinggas (butaan/propaan mengsel, maar voornamelijk butaan) brander van 25 euro, krijg je een hele nette vlam die zeker niet te groot is (lengte is ongeveer 4 a 5 cm). Er staat op dat hij 1400-1550 graden wordt. Ik heb het even nagemeten omdat dat in mijn ogen niet haalbaar was, maar hij haalt toch 1400 graden.
Jaja, ik heb een butaanbrander op een klein tankje campinggas, en daarmee kan ik wel iets doen, maar het houd op een gegeven moment toch echt op. Ik zoek dus een kleinere, hetere vlam. Die 1400-1500 graden haal je inderdaad wel, maar zo heet kun je dus je werkstuk nooit krijgen.

Btw: hoe meet jij dat?[quote]
Op maandag 22 april 2002 15:23 schreef wiewatwaar het volgende:
Bedenk dat koper en zeker massiefs als een koelblok even de tijd nodig heeft om egaal op temperatuur te komen anders soldeerd alleen de buitenzijde.

Bij mijn waterblok met 2 branders zo ongeveer een half uur...
Hardsolderen doe je rond de 800 graden en dat is met butaan/propaan en lucht prima te halen.
Ja, mits je de tijd en het vermogen hebt om het hele werkstuk heet te stoken. Als je aan een compressor/condenser/whatever moet solderen waarbij je het niet kunt gebruiken dat je erg lang moet stoken, is dat geen optie.

Verder word koper vreselijk zacht als het langdurig verhit word, en als je werkstuk wat groter is dan moet je ook een erg grote vlam gebruiken om voldoende hitte te produceren.

Idealer is een hetere, kleinere vlam. Een neutrale zuurstof/acetyleenvlam kan goed 6000 graden worden net boven de eerste kegel. Hierdoor kun je lokaal verhitten.
Op maandag 22 april 2002 16:59 schreef Herman het volgende:
Ja DaBit, leer eerst maar eens gewoon solderen met kleine dingen en een klein brandertje, voor je aan iets groots begint. Dat is helemaal nergens goed voor. :P:P
Duh :)
Door het gebruik van extra lucht (20% zuurstof) zal je allicht een hoger vermogen krijgen, wellicht ook een grotere vlam, en een hoger gasverbruik. Staat het gasverbruik niet gegeven bij de specificaties? Dat is een aardige maatstaf voor de prestaties.
Nee, helaas staat er weinig bij dat ding vermeld. 'Brazing/heating torch, fuel gas minimal 15 mbar, compressed air 3-8 bar'.

Maar zoals al eerder gezegd: het gaat me ook om een hetere vlam die best wat kleiner mag zijn. Iedereen die wel eens wat hardsoldeerverbindingen gelegd heeft met een zuurstof/acetyleenbrander begrijpt onmiddelijk wat ik bedoel.
Acetyleen is idd leuk speelgoed, maar voor de kleine gebruiker niet/nauwelijks te doen. Alleen het statiegeld aan flessen al....
Die kleine portable propaan/zuurstofsetjes (1kg propaan, 4 liter zuurstof) zouden nog het beste zijn. Da's met koopflessen, en nieuw zijn die dingen al bijna betaalbaar voor de hobbyist (rond de 900 euro meen ik, maar dat kunnen ook guldens geweest zijn). Alleen 2e hands zijn ze niet aan te komen :(

En dan hebben we nog optie 3: perslucht met propaan. Ik heb geen idee wat voor vlamtemperatuur ermee te halen valt, en hoe goed je ermee lokaal kunt stoken. Ik schat dat die dingen werken met een venturi waar de perslucht doorheen gaat, die vervolgens de brandstof naar binnen zuigt. Me lijkt dat je met dat principe een aardig hoge temperatuur kunt halen, en dat de snelheid van het uitstromende gas zondanig hoog is dat je er knap efficient mee kunt verhitten (daar haalt een zuurstof/acetyleenset ook gedeeltelijk zijn grote verhittingsvermogen vandaan)

Tsja, zuurstof/acetyleen blijft het mooiste, maarja...
Ik realiseer me dat mijn overbuurman een acetyleenbrander heeft. Ik vroeg mijn buurman eens waarom de overburen een nieuwe gevel hebben, en nieuwe dakpannen. Blijkt dat de overbuurman eens met zo'n brander in de kelder een ongelukje maakte.................... :P
Tsja, in de kelder... Da's vragen om ongelukken. Ik gebruik de buitenlucht (lees: carpoort) of een goed geventileerde ruimte.

offtopic:
Had je m'n E-mail over die wervelstroompistolen nog ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Bent wel wat optimistisch met je 6000°C.
Vlak voor de kegel is ie 3160°C, en dat is heet hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44172

* Anoniem: 44172 denkt dat zoŽn gastelletje voor het kamperen ook wel werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 22 april 2002 17:38 schreef DaBit het volgende:

[..]
Jaja, ik heb een butaanbrander op een klein tankje campinggas, en daarmee kan ik wel iets doen, maar het houd op een gegeven moment toch echt op. Ik zoek dus een kleinere, hetere vlam. Die 1400-1500 graden haal je inderdaad wel, maar zo heet kun je dus je werkstuk nooit krijgen.

Btw: hoe meet jij dat?
[..]
dat heb ik op school een keer gemeten, maar je kan het ook met een multimeter meten (zit zo'n draadje voor bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op maandag 22 april 2002 19:10 schreef T-Mug het volgende:
* Anoniem: 44172 denkt dat zoŽn gastelletje voor het kamperen ook wel werk
wehehe
dat is net 800 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 21:03
nou nou nou echt moeilijk hoor,
je neemt mee:
de nacht
wat je moet solderen
zaklamp
en gereedschap

zoek een bouw op waar ze nog met de verwarming bezig zijn, en zoek een beetje rond, en hoppa een blauwe en een rode fles van 2 meter, solderen maar ;)
waarom nou altijd zo moeilijk als het gratis kan :? :+

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 19:49
Op maandag 22 april 2002 19:40 schreef epsilon het volgende:

[..]

dat heb ik op school een keer gemeten, maar je kan het ook met een multimeter meten (zit zo'n draadje voor bij).
Een multimeter komt niet verder dan 1200 graden. Ik heb toevallig vandaag nog de temp gemeten van een standaard bunsenbrandertje van mijn school/werk. Dat had ik gedaan met 1 of ander apparaat van 30 jaar oud ofzo met zo'n tellertje (geeneens LCD, maar met van die draadjes achter elkaar). Deze brander kwam tot zo'n 1050 graden, is dus genoeg om ijzer roodgloeiend mee te krijgen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1