Op maandag 22 april 2002 15:09 schreef Xavier het volgende:
Lijkt mij niet dat je dit elke week/maand gaat doen.
Dus waarom laat je het niet doen?
Wij hebben/hadden een bedrijfje dat veel met emtalen deed/doet. Die soldeerden ook van alles en had/heeft een hoop apparatuur.
Ehm, elke week niet, maar elke maand toch zeker wel...
Ik kan wel gebruik maken van een zuurstof/acetyleenbrander, maar dan moet ik ook alles meeslepen, en da's niet altijd even handig als het allemaal net met plakband aan elkaar blijft hangen

Op maandag 22 april 2002 15:15 schreef epsilon het volgende:
dit kan makkelijk denk ik zo
met een campinggas (butaan/propaan mengsel, maar voornamelijk butaan) brander van 25 euro, krijg je een hele nette vlam die zeker niet te groot is (lengte is ongeveer 4 a 5 cm). Er staat op dat hij 1400-1550 graden wordt. Ik heb het even nagemeten omdat dat in mijn ogen niet haalbaar was, maar hij haalt toch 1400 graden.
Jaja, ik heb een butaanbrander op een klein tankje campinggas, en daarmee kan ik wel iets doen, maar het houd op een gegeven moment toch echt op. Ik zoek dus een kleinere, hetere vlam. Die 1400-1500 graden haal je inderdaad wel, maar zo heet kun je dus je werkstuk nooit krijgen.
Btw: hoe meet jij dat?[quote]
Op maandag 22 april 2002 15:23 schreef wiewatwaar het volgende:
Bedenk dat koper en zeker massiefs als een koelblok even de tijd nodig heeft om egaal op temperatuur te komen anders soldeerd alleen de buitenzijde.
Bij mijn waterblok met 2 branders zo ongeveer een half uur...
Hardsolderen doe je rond de 800 graden en dat is met butaan/propaan en lucht prima te halen.
Ja, mits je de tijd en het vermogen hebt om het hele werkstuk heet te stoken. Als je aan een compressor/condenser/whatever moet solderen waarbij je het niet kunt gebruiken dat je erg lang moet stoken, is dat geen optie.
Verder word koper vreselijk zacht als het langdurig verhit word, en als je werkstuk wat groter is dan moet je ook een erg grote vlam gebruiken om voldoende hitte te produceren.
Idealer is een hetere, kleinere vlam. Een neutrale zuurstof/acetyleenvlam kan goed 6000 graden worden net boven de eerste kegel. Hierdoor kun je lokaal verhitten.
Op maandag 22 april 2002 16:59 schreef Herman het volgende:
Ja DaBit, leer eerst maar eens gewoon solderen met kleine dingen en een klein brandertje, voor je aan iets groots begint. Dat is helemaal nergens goed voor. :P:P
Duh

Door het gebruik van extra lucht (20% zuurstof) zal je allicht een hoger vermogen krijgen, wellicht ook een grotere vlam, en een hoger gasverbruik. Staat het gasverbruik niet gegeven bij de specificaties? Dat is een aardige maatstaf voor de prestaties.
Nee, helaas staat er weinig bij dat ding vermeld. 'Brazing/heating torch, fuel gas minimal 15 mbar, compressed air 3-8 bar'.
Maar zoals al eerder gezegd: het gaat me ook om een hetere vlam die best wat kleiner mag zijn. Iedereen die wel eens wat hardsoldeerverbindingen gelegd heeft met een zuurstof/acetyleenbrander begrijpt onmiddelijk wat ik bedoel.
Acetyleen is idd leuk speelgoed, maar voor de kleine gebruiker niet/nauwelijks te doen. Alleen het statiegeld aan flessen al....
Die kleine portable propaan/zuurstofsetjes (1kg propaan, 4 liter zuurstof) zouden nog het beste zijn. Da's met koopflessen, en nieuw zijn die dingen al bijna betaalbaar voor de hobbyist (rond de 900 euro meen ik, maar dat kunnen ook guldens geweest zijn). Alleen 2e hands zijn ze niet aan te komen
En dan hebben we nog optie 3: perslucht met propaan. Ik heb geen idee wat voor vlamtemperatuur ermee te halen valt, en hoe goed je ermee lokaal kunt stoken. Ik schat dat die dingen werken met een venturi waar de perslucht doorheen gaat, die vervolgens de brandstof naar binnen zuigt. Me lijkt dat je met dat principe een aardig hoge temperatuur kunt halen, en dat de snelheid van het uitstromende gas zondanig hoog is dat je er knap efficient mee kunt verhitten (daar haalt een zuurstof/acetyleenset ook gedeeltelijk zijn grote verhittingsvermogen vandaan)
Tsja, zuurstof/acetyleen blijft het mooiste, maarja...
Ik realiseer me dat mijn overbuurman een acetyleenbrander heeft. Ik vroeg mijn buurman eens waarom de overburen een nieuwe gevel hebben, en nieuwe dakpannen. Blijkt dat de overbuurman eens met zo'n brander in de kelder een ongelukje maakte....................

Tsja, in de kelder... Da's vragen om ongelukken. Ik gebruik de buitenlucht (lees: carpoort) of een goed geventileerde ruimte.
offtopic:
Had je m'n E-mail over die wervelstroompistolen nog ontvangen?