Koeling, "nieuwe" methode.. evaporative cooling..

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
Waterkoeling lijkt op dit moment dé ultieme manier van koelen, maar omdat casemodders en overclockers graag gaan waar nog niemand is gegaan(ST) is het interessant om weer een stapje terug te doen en te kijken wat het eigenlijke probleem is en wat de mogelijke oplossingen zijn.

Het uitgangspunt is dat we graag het meest uit onze bestaande pc wringen. De limitaties worden voornamelijk veroorzaakt door warmte ontwikkeling in de halfgeleiders. Door deze te koelen kan de snelheid worden opgevoerd.

De klassieke methode is luchtkoeling dmv heatsink met/zonder fan.
Vloeistofkoeling (veelal met water) is op dit moment dé manier van koelen.

Bij beide manieren wordt een gas/vloeistof met een bepaalde warmtecapaciteit over de halfgeleider geleidt zodat de halfgeleider wordt gekoeld. Vloeistof is daarbij beter omdat dat een hogere warmtecapaciteit heeft.

Evaporative cooling: koeling door verdamping is een andere manier om te koelen. De warmte van de halfgeleider wordt dan gebruikt voor de faseovergang van vloeistof naar gas. Wat erg interessant is is dat de temperatuur van de kokende vloeistof constant blijft. (Water kookt bijvoorbeeld bij 100C bij atmosferische druk. Het blijft 100C totdat al het water is verdampt en stoom is geworden.)

Het zou in theorie mogelijk moeten zijn om een evaporative cooler te gebruiken met als koelmedium een vloeistof wat net boven kamertemperatuur kookt(als een drukloossysteem is gewenst).

Heeft iemand hierover ideeën, suggesties?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45
Als je bezig bent over Phase-Change, denk ik dat je DaBit maar eens moet aanspreken over dit idee, hij zal je dan wel kunnen verder helpen! :)

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
En dat heet nou een heatpipe. Goed idee, maar wel een beetje oud.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

vapochill is ook al te koop hoor.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Topicstarter
tekooptekoop, Alles is te koop, waarom kunnen we et niet zelf inelkaar zetten?

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 14:21 schreef NoWeedsNoWorries het volgende:

Evaporative ... evaporative
Niet te veel engels-->nederlands? tis gewoon verdamping, verdampings, dmv verdampen

Maar ik heb ook een 'evaporative' koeling van coolermaster op m'n 233MMX, gewoon heatpipejes

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 22 april 2002 14:26 schreef NoWeedsNoWorries het volgende:
tekooptekoop, Alles is te koop, waarom kunnen we et niet zelf inelkaar zetten?
Dit idee is echt niet nieuw, sorrie. Het wordt al toegepast zolang er vriezers en koelkasten bestaan...en je kunt het zelfs al kant en klaar kopen in de vorm van een Vapochillkast of een kantenklaar Kryotec-systeem. In elkaar knutselen KAN in principe...maar het is erg moeilijk.
Zoek even naar de Phase Change topics van de enige echte Dabittm...kijk anders even op z'n site @ http://dabit.trybit.com

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

hmm moet je daarvoor het water niet eerst koken ??

ja ik weet ik ben n00b op dat gebied, moet nog beginnen met waterkoeling + casemod :S

Verwijderd

Gebruik de Search, en je vind vele topics. Van mij (heatpipe en conventionele phase-change), en van anderen die oander andere water onder vacuum gebruiken als faseveranderings-vloeistof.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.