Toon posts:

2 kabels in 1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: kabelmodem en comp1 beneden, comp2 boven, lange kabel+hub ertussen.
Nu wil ik van comp2 een server maken voor thuisnetwerk (10Mbit). Dus is kabel tussen modem en comp2 nodig, en tussen comp2 en hub/comp1. Omdat ik maar 1 kabel naar bovenverdieping heb (door praktische problemen) wil ik beide kabels in die ene kabel stoppen.

Als ik in de hub kijk, zie ik dat er maar 4 van de 8 draadjes wordt gebruikt. Volgens mij moet het kunnen om de andere 4 draadjes als tweede netwerkkabel te gebruiken. Met wat stekkertjes goed aansluiten moet het wel lukken. Of zie ik iets over het hoofd???

Enne, het is toch zo dat alleen bij full-duplex kabel alle 8 draadjes worden gebruikt? (dan is de hub dus half-duplex.)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 22 april 2002 13:50 schreef WhizzVin het volgende:
Situatie: kabelmodem en comp1 beneden, comp2 boven, lange kabel+hub ertussen.
Nu wil ik van comp2 een server maken voor thuisnetwerk (10Mbit). Dus is kabel tussen modem en comp2 nodig, en tussen comp2 en hub/comp1. Omdat ik maar 1 kabel naar bovenverdieping heb (door praktische problemen) wil ik beide kabels in die ene kabel stoppen.

Als ik in de hub kijk, zie ik dat er maar 4 van de 8 draadjes wordt gebruikt. Volgens mij moet het kunnen om de andere 4 draadjes als tweede netwerkkabel te gebruiken. Met wat stekkertjes goed aansluiten moet het wel lukken. Of zie ik iets over het hoofd???

Enne, het is toch zo dat alleen bij full-duplex kabel alle 8 draadjes worden gebruikt? (dan is de hub dus half-duplex.)
kan, moet je wel goed kijken welke draadjes je nodig hebt
draadjes 1,2,3 en 6 heb je nodig waarbij 1-2 twisted zijn en 3-6 ook
van een utp kabel zijn 4-5 ook twisted en 7-8 ook, dus zoek maar hoe je het wilt aansluiten, zodra in de stekkertjes 1,2,3 en 6 verbonden zijn.

10mbit gebruikt 4 aders, 100mbit alle 8

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op maandag 22 april 2002 13:50 schreef WhizzVin het volgende:

[..]
Op maandag 22 april 2002 13:54 schreef erkens het volgende:

[..]
Beide FOUT !

Zowel 10Base-T als 100Base-TX gebruiken 1 paar voor verzenden en 1 paar voor ontvangen. Full-duplex betekent alleen dat beide partijen voldoende in staat zijn tot buffering om inkomende data op te slaan terwijl ze zelf data aan het versturen zijn.

4-paars oplossingen zie je alleen bij 100Base-T4 (100 Mpbs over CAT-3) en 1000Base-T (1000 Mbps over CAT-5), dus om een hogere data-rate te halen dan waar de bekabeling voor bedoeld is.

O ja, aangezien een hub per definitie niet aan buffering doet, kan die ook nooit full-duplex spelen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:28

Dark

who tweaked the light?

Kortom, de theorie(en) gelezen hebbend:

normale utp netwerken gebruiken altijd maar 4 van de 8 draadjes van zo'n kabel, dus wat de vraagsteller bedoeldt, dat moet kunnen: de andere 4 draadjes voor een 2e lijn gebruiken...

half/full en 10/100mbit maakt niets uit, alleen als je een bijzonder netwerk hebt, worden alle 8 draden werkelijk gebruikt.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 22 april 2002 14:01 schreef mvdejong het volgende:

[..]

[..]

Beide FOUT !

Zowel 10Base-T als 100Base-TX gebruiken 1 paar voor verzenden en 1 paar voor ontvangen. Full-duplex betekent alleen dat beide partijen voldoende in staat zijn tot buffering om inkomende data op te slaan terwijl ze zelf data aan het versturen zijn.

4-paars oplossingen zie je alleen bij 100Base-T4 (100 Mpbs over CAT-3) en 1000Base-T (1000 Mbps over CAT-5), dus om een hogere data-rate te halen dan waar de bekabeling voor bedoeld is.
wat is er dan fout aan mijn quote??
2 paren= 2x2 aders = 4 aders,
enne 100mbit, heeft wel degelijk ALLE aders nodig, om op 100mbit te kunnen werken. (staat in mijn LAN boek van school O-))

Verwijderd

Ik heb hier ook een LAN op deze manier aangelegd. Ik heb 1 CAT5 kabel van boven naar benden lopen waardoor 2 signalen heengaan. Ten eerste naar boven vanuit het kabelmodem naar mijn router-PC en ten tweede een kabel van uit mijn switch naar die ene PC die beneden staat. Dit werkt perfect op 100mbit.

Let er wel op dat je altijd "paren" kabels gebruikt. Dus voor 1 signaal blauw/witblauw+groen/witgroen en voor het andere signaal bruin/witbrui+oranje/witoranje. Gebruik je blauw/groen+oranje/bruin voor signaal 1 en wit/wit/wit/wit voor signaal 2 dan werkt het niet meer... je hebt echt de twisted pairs (TP) nodig....!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op maandag 22 april 2002 14:45 schreef erkens het volgende:

[..]

wat is er dan fout aan mijn quote??
[..]

2 paren= 2x2 aders = 4 aders,
enne 100mbit, heeft wel degelijk ALLE aders nodig, om op 100mbit te kunnen werken. (staat in mijn LAN boek van school O-))
Stuur onmiddelijk je LAN boek van school maar naar /dev/null !
100Base-TX heeft echt maar 2 paar nodig, TX en RX.
In de 100 Mbps-versies van Ethernet heeft alleen 100Base-T4 4 paren nodig (daar staat die 4 voor).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 22 april 2002 14:51 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Stuur onmiddelijk je LAN boek van school maar naar /dev/null !
100Base-TX heeft echt maar 2 paar nodig, TX en RX.
In de 100 Mbps-versies van Ethernet heeft alleen 100Base-T4 4 paren nodig (daar staat die 4 voor).
[off topic]
Boek heeft me toch geld gekost, maargoed, ik krabbel het er wel even in. En ga mijn geld terug vragen.... (hoe kan ik eigenlijk een voldoende gehad hebben als het boek niet klopt?)
[/off topic]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Luister naar wat Dee-ehn zei.
Hou de getwiste paren bij elkaar.
Op maandag 22 april 2002 14:56 schreef erkens het volgende:

[..]

[off topic]
Boek heeft me toch geld gekost, maargoed, ik krabbel het er wel even in. En ga mijn geld terug vragen.... (hoe kan ik eigenlijk een voldoende gehad hebben als het boek niet klopt?)
[/off topic]
Omdat je leraar ook dat boek volgt :P

100mbit is echt maar 2 paren.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Je kan ook gewoon naar de computer boer gaan en twee utp kabel splitters kopen...

hoef je niks aan de kabel te veranderen
en word vaak gebruikt in gebouwen waar kabels moeilijk bij te leggen zijn... (duur)...

je kan natuurlijk ook ff online kijken wat een kabel splitter nou precies is.

http://www.cablesonline.net/rj8ctsplit1p.html
Pagina: 1