Netwerk met bridge: Hoe precies?

Pagina: 1
Acties:

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 11:20
Omdat ik geen 2e kabel van PC3 naar HUB wil hebben wil ik een netwerk met 2 kaartjes in pc2 en 1 in pc3.

PC3--------PC2-------HUB-------PC1
...............................ADSL..........

Dan 'bridge' ik pc3 aan het netwerk via pc2 en dat weer aan de HUB. :)

1) Als ik die modem ombouw naar een router dan deelt hij dus IP-adressen uit, maar doet hij dat ook voor PC3??
2) Ik heb hier net genoeg kabel liggen voor PC3 <--> PC2 maar dat is niet crossed, kan het dan nog?
3) Wat gebeurt er als PC3 aanstaat, PC2 uit. Welk IP?
Als PC2 aangaat wanneer verandert het IP van PC3 zodat PC3 kan internetten?

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 22:04

Gertjan

mmmm, beer...

Je kan een cross-kabel trekken van PC2 naar PC3. Als je dan iets als Internet Connection Sharing aanzet (Windows) op PC2 geeft deze via DHCP PC3 een IP-adres. Spreekt voor zich dat PC2 aan moet staan als je op PC3 wil internetten. Ik heb geen idee of PC3 elke keer hetzelfde IP-adres krijgt van PC2, moet je zelf ff proberen.

• Casteloni
Maar PC3 krijgt dan een IP van PC2, ik weet ook niet wat voor IP's de modem dan geeft. Dus kan je dan wel met het IP van PC3 internetten en netwerken? Hij krijgt het niet rechtstreeks van de modem. :?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 22 april 2002 12:56 schreef VampireSlayer het volgende:
Omdat ik geen 2e kabel van PC3 naar HUB wil hebben wil ik een netwerk met 2 kaartjes in pc2 en 1 in pc3.

PC3--------PC2-------HUB-------PC1
...............................ADSL..........

Dan 'bridge' ik pc3 aan het netwerk via pc2 en dat weer aan de HUB. :)

1) Als ik die modem ombouw naar een router dan deelt hij dus IP-adressen uit, maar doet hij dat ook voor PC3??
2) Ik heb hier net genoeg kabel liggen voor PC3 <--> PC2 maar dat is niet crossed, kan het dan nog?
3) Wat gebeurt er als PC3 aanstaat, PC2 uit. Welk IP?
Als PC2 aangaat wanneer verandert het IP van PC3 zodat PC3 kan internetten?
1. Als je PC2 instelt om te bridgen wel, maar ik denk dat het eenvoudiger is om pc2 te laten routeren, zeker aangezien je waarschijnlijk alleen ethernet gebruikt, en dan moet PC3 dus van PC2 een IP krijgen. (of handmatig natuurlijk)
Maar las je PC2 instelt als bridge, dan krijgt PC3 van je modem een IP'tje.
2. Stekkertje opnieuw vastmaken
3. Geen internet op PC3 dan.

Maar is het niet veel eenvoudiger om toch nog even een extra kabeltje te kopen? of als pc2 ver van die hub afstaat, een extra hub kopen die je bij pc2 en pc3 neerzet.

• Casteloni
Op maandag 22 april 2002 13:14 schreef erkens het volgende:

Maar is het niet veel eenvoudiger om toch nog even een extra kabeltje te kopen? of als pc2 ver van die hub afstaat, een extra hub kopen die je bij pc2 en pc3 neerzet.
PC2 en PC3 staan een verdieping hoger, en m'n ma klaagt al over de TV en UTP kabel.
Maar wat voor kabel moet er dan tussen HUB(beneden,ADSL) en HUB(zolder)?. Is wel een id, maar als het een crossed is dan ga ik bridgen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 22 april 2002 13:20 schreef VampireSlayer het volgende:

[..]

PC2 en PC3 staan een verdieping hoger, en m'n ma klaagt al over de TV en UTP kabel.
Maar wat voor kabel moet er dan tussen HUB(beneden,ADSL) en HUB(zolder)?. Is wel een id, maar als het een crossed is dan ga ik bridgen.
kan allebei, ligt eraan of je een uplink op je HUB hebt, als je die hebt, dan kan je die gebruken met een crossed kabel.
Heb je die niet, of heb je geen crossed die lang genoeg is, kan je gewoon straight gebruiken met een ander poortje van je hubbie

• Casteloni
Dus dan komt het er zo uit te zien:

PC3/PC2-----HUB(zolder)------HUB(beneden)----PC1/ADSL

En dan straight UTP op HUB(zolder poort1) naarHUB(beneden) poort 1.

En dan geeft ie echt alles door? Dus auto IP enzo?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 22 april 2002 13:31 schreef VampireSlayer het volgende:

moet volgens mij goed zijn, hoewel ik nu begin te twijvelen aan de kabel tussen de hub's

zal het even opzoeken

• Casteloni
Ok is goed, ik moet nu werken dus ik ben er vanavond weer. Misschien schop ik hem dan nog een keer omhoog :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

tussen 2 hub's in een crosscable (uplink) en zonder de uplink kan een straight gebruikt worden. (staat in mijn LAN boek van school :))

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

kaart <-> kaart : cross
kaart <-> hub (gewone poort) : straight
kaart <-> hub (uplink poort) : cross
hub (gewone poort) <-> hub (gewone poort) : crosshub (gewone poort) <-> hub (uplink poort) : straight
hub (uplink poort) <-> hub (uplink poort) : cross

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 13:31 schreef VampireSlayer het volgende:

Als ik hiernaar kijk vraag ik me echt af waar die 2e hub goed voor is :?
Trek gewoon UTP van PC1 naar de hub op de zolder.. Dit kost onnodig geld.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 22 april 2002 15:31 schreef Fewture het volgende:

[..]

Als ik hiernaar kijk vraag ik me echt af waar die 2e hub goed voor is :?
Trek gewoon UTP van PC1 naar de hub op de zolder.. Dit kost onnodig geld.
voor latere (eventuele) uitbreiding zou ik het zelf ook zo doen (ik zou switches gebruiken maargoed)
Beter dan een hele bundel kabels door je huis te moeten trekken, terwijl daar niet altijd ruimte voor is.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 15:37 schreef erkens het volgende:

[..]

voor latere (eventuele) uitbreiding zou ik het zelf ook zo doen (ik zou switches gebruiken maargoed)
Beter dan een hele bundel kabels door je huis te moeten trekken, terwijl daar niet altijd ruimte voor is.
Er gaat toch evengoed een kabel naar boven!? Waarom dan die hub? Als je wil uitbreiden knip je gewoon de UTP kabel door. Stekkertjes eraan, hub/switch er tussen klaar... |:(
Ik zou ook switches nemen (heb ik trouwens al). Zijn niet zo heel veel duurder. Maar er was al 1 hub toch? Dan voor een paar knaken ff utp halen en je bent klaar.

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

aangezien pc 3 in een ander netwerk komt te liggen zal je dhcp server pc3 een ip moetten geven uit dat andere subnet je zou eens moetten kijken of die omgebouwde modem (zal wel alcatel zijn) dat wel aankan, naa kort bladeren door mijn alcatel boekje vrees ik dat het niet zal gaan..

je kunt overwegen om pc3 en de nic die pc2 met pc3 verbind statische adresen te geven.

vergeet ook niet om op pc2 de routing in te stellen..

edit:
een 2e hub zal minder moeite zijn en kost niet veel meer dan een goeie nic

You don't need eyes to see, you need vision

• Casteloni
Op maandag 22 april 2002 16:10 schreef leffe_blond het volgende:
aangezien pc 3 in een ander netwerk komt te liggen zal je dhcp server pc3 een ip moetten geven uit dat andere subnet je zou eens moetten kijken of die omgebouwde modem (zal wel alcatel zijn) dat wel aankan, naa kort bladeren door mijn alcatel boekje vrees ik dat het niet zal gaan..
Waarom niet gewoon hetzelfde subnet? Hoe kan ik dit oplossen: Hoe krijgt PC3 een IP van de omgebouwde Alcatel modem?
Op maandag 22 april 2002 16:10 schreef leffe_blond het volgende:je kunt overwegen om pc3 en de nic die pc2 met pc3 verbind statische adresen te geven.
Maar kunnen ze dan wel internetten?? Welk IP krijgen ze dan?
Op maandag 22 april 2002 16:10 schreef leffe_blond het volgende:vergeet ook niet om op pc2 de routing in te stellen..
Ik vergeet niet.

• Steyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06
Die optie:

Lijkt me vrij eenvoudig

HUB(zolder) en HUB(beneden) met elkaar verbinden en alle PC's en de ADSL modem in hetzelfde IP-range hangen. Of via DHCP.

Bijv:

PC1: 10.0.0.1
PC2: 10.0.0.2
PC3: 10.0.0.3
ADSL-modem: 10.0.0.150

Dan hoef je ook nergens een internet connection sharing aan te zetten.

• Casteloni
Dan denk ik dat ik het zo ga doen. 8-) 8-)
Pagina: 1