ASP/ASP.Net Editor

Pagina: 1
Acties:

• Ashbjorn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-04-2019

Ashbjorn

Who's your daddy! WHUZAAA

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ikzelf ben al een verwend programmeur, zo'n 3 jaar nu met ASP en ASP.Net en heb me rot ge-ergerd aan al die multi syntax tools die zijn gemaakt (In delphi natuurlijk) maar qua features e.d. gewoon bout zijn.

Nu is het feit dat ik samen met een mededeveloper ben begonnen aan een editor die al dit gaat compenseren. Het wordt een editor die zal zitten tussen VS.Net en een goeie tool zoals UltraEdit of HomeSite.

Laat ik vooral duidelijk stellen dat dit NIET weer 1 van de zoveelste editors wordt omdat wij van mening zijn dat programmeurs hiermee willen werken en niet de sales managers van een vaag bedrijf die de loon strookjes betaald.

Daarom wil ik bij deze aan jullie vragen wat vinden jullie als ASP/ASP.Net developers iets wat een tool over MOET beschikken wil het webdevelopment wat relaxter gaan.

Ikzelf gebruik al sinds Homesite 2.0 het programma maar sinds 4.52 is het alleen maar downhill gegaan, ik heb mijn licentie niet langer verlengd en support contract opgezegd (macromedia sucked hard met Editors voor developers).

Een kleine indruk van wat er zoals in de editor beschikbaar komt:

Code Insight (tm)

Dit zorgt ervoor dat na het tikken van een punt er een popup verschijnt met suggesties voor wat de developer wil gaan tikken. Klein voorbeeld:

Je tikt: Response. <-- nu verschijnt er een popup met bv: End Flush Write.

Tevens wanneer je een functie gebruikt, dus bv:

Round( <-- Hier roep je de Code Insight aan en er verschijnt als een hint welke argumenten de functie verwacht. Deze feature zal OOK beschikbaar zijn voor functies die je zelf defineerd.

Nu komt het, wat vinden jullie onmisbaar voor een professionele Editor. En geen Notepad op steroids met kleuren. >:)
Dus features van een editor of eigenschappen waardoor deze zal uitsteken boven de tool die je wellicht nu gebruikt. Natuurlijk ook zonder dat dit ten koste gaat van je huidige programmeer routine.

Het programma wordt geschreven in Delphi en zal wat weg hebben van de Delphi IDE maar ik verzeker jullie de code is van zo'n hoge kwaliteit dat deze tool ontzettend snel en geoptimaliseerd is. We hebben beide meer dan 5 jaar ervaring met Delphi als programmeer omgeving, dus dat moet goedkomen.

BvD Atl.

Athlon 64 3500+ || MSI Neo2 Platinum || 1GB PC3200 Corsair XLPRO 2-2-2-5@1T || Hitachi SATA 250GB@7200 8MB || WD Raptor 73GB@10000 8MB || AOpen GF 6800 GT 256MB || SB Audigy2 Platinum || Logitech Laser G5 || 19" Iiyama HM903DT || 1280@100Hz

Verwijderd

Microsoft gaat zelf met (geloof zelfs gratis) 'n asp.net editor komen, project saturn heet het (for now) er zijn enkele weken geleden wat alpha/beta versies van gelekt van wat ik er van gezien heb was het gewoon de asp.net editor uit vs.net met als extra een soort van proxy ingebouwd zodat je locaal alle pages kon testen zonder dat je iis nodig had. die geleakte beta is vast nog wel ergens online te vinden .

• Ashbjorn

Ashbjorn

Topicstarter
Tis inderdaad wel frappant dat Project Saturn.com redirected wordt naar www.ASP.Net ;-)

Athlon 64 3500+ || MSI Neo2 Platinum || 1GB PC3200 Corsair XLPRO 2-2-2-5@1T || Hitachi SATA 250GB@7200 8MB || WD Raptor 73GB@10000 8MB || AOpen GF 6800 GT 256MB || SB Audigy2 Platinum || Logitech Laser G5 || 19" Iiyama HM903DT || 1280@100Hz

Verwijderd

http://www.asp.net/projectsaturn/ geeft ook access denied ipv 'n 404- not found hmmz I wonder why ;)

Verwijderd

Features die er in MOETEN zitten zijn:

- Bookmarks
- Met 1 simple combinatie de huidige gecopieerder tekst op de plek van de laatste bookmark moeten kopieren
- Highligten van een combinatie van { } of begin end. (welke hoort bij wie)
- Standaard stukken tekst welke op basis van welke van een afkorting ingevoegd kunnen worden maken.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
als het specifiek voor ASP/ASP.NET word dan graag de M$ versie van syntax Highlighting voor VBscript en Jscript.

Natuurlijk regelnummering :+

en een duidelijke wordwrap die goed in te stellen is. (bij homesite wil die mij nog wel eens irriteren.
(en mischien een automatische invoer van &_ bijvoorbeeld ipv de wordwrap)

Een Select case invoer knopje. (dus hoeveel cases wilt u selecteren bla bla if you know what I mean)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Ashbjorn

Ashbjorn

Topicstarter
Yarvieh, kun je mij op ICQ of MSN of op Email ff contacten aub?

MSN: jos@adrem.nl
Email: jos_krause@hetnet.nl

Thanks!

Verwijderd

Ik zou graag het volgende in de editor vinden:

1. Een mogelijkheid om code snippets te bewaren en op bepaalde plaatsen in je code te slepen
2. Een mogelijkheid om instellingen die ik in de editor heb gemaakt heel simpel over te brengen naar een andere computer waar ik de editor ook op heb geinstalleerd

Verder zou ik graag willen weten of je een mailing list bijhoudt waar mensen op komen te staan, zodat je op de hoogte wordt gehouden van de vorderingen van de editor en dat je het meteen hoort als die af is.

Mvg,
Martijn

• Ashbjorn

Ashbjorn

Topicstarter
Ter zijner tijd komt er een website voor de editor die erg community gericht zal zijn en zeker weten aan al jullie wensen zal voldoen.

Atl.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-09 19:41
Wat voor mij een absolute must is, is directe toegang hebben tot een FTP met folder weergave. Ik ben ook een fervent (:?) HomeSite gebruiker, maar begin me er steeds mee aan te ergeren...

Wat ik wel fijn vind. Is dat de folder weergave en de bestands weergave aan de linker kant van het scherm zitten en alle open documenten met tabjes aan de onderkant! Errug relaxed dus.

Misschien is het een beetje vuil, maar als je nu de zelfde soort layout gebruikt van de syntax hightlighting documenten van Ultraedit, heb je al een heleboel talen. Zelfs Python (my favorite)

Veel success er mee!

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
- Replace (in files)
- Add/Remove indents
- Syntax highlighting
- Snel opstarten (gebruik hem als editor in WC)

En gewoon de standaard edit functies....
Ben benieuwd !!

• Scharnout
  • Laatst online: 23-08 12:39

Scharnout

Meuk

Ik prog nog niet zo lang (paar weekjes), maar ik vond ASPmaker erg makkelijk om mijn onderhoudspagina's voor mijn database mee te maken. Misschien een tooltje die je sql-statements wat makkelijker maakt? Of Connectionstrings maakt? Misschien een tabletool waar je gelijk recordsets in kan planten en dat hij gelijk ff een do-loopje maakt?

And Bob's your uncle ...

• Ashbjorn

Ashbjorn

Topicstarter
Helaas geen UE Schemes, we gebruiken een door ons zelf ontwikkelde Syntax Highlighting Engine die veel geadvanceerder is dan out there. Alleen is dit een klote ding om goed te doen en gaat veel tijd in zitten, maar op dit moment hebben wel al bugs van andere programma's qua highlighting omzeep geholpen en deze edit heeft er geen last van. Verder heb ik tot nu toe nog geen feature request gezien die nog niet op mijn lijstje stond! :)

Maar erg hartelijk bedankt allemaal voor de reakties!

(Ik heb net ff Project Saturn bekeken ziet er gelikt uit maar het is geen concurentie voor onze editor)

Atl.

• Ashbjorn

Ashbjorn

Topicstarter
Tommel,

Deze editor is NIET bedoeld als vervanging van je notepad, maar dat had ik al verteld dacht ik. WC is overigens een rule tool :P

Op dit moment kun je bestanden van vrijwel alle groottes wel er in kwijt maar voor highlighting etc gaan we uit van ASP/ASPX documenten van ongeveer maximaal 2-5MB. En iedere developer out there weet wel dat een gemiddeld bestand niet groter is dan 8-24k?

Mijn grootste ASP Document is een Class van 34k 8-)
Iemand met een bestand boven de 100k mag wel eens nadenken over een rewrite van de code of opdeling van de code in meer document IMO.

Atl

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:34
Wizzards voor standaard werk:
* connection strings

verderz.. helpteksten waarin de verschillende opties staan genoemd voor de functies (weet ik.. het is standaard.. maar is makkelijk als je een functie tikt, je op F1 drukt en dat vervolgens de complete help van die functie tevoorschijn komt ipv dat je het in een los programma ga opzoeken)

Query-builder? wordt wel moeilijk misschien.. maar zou wel makkelijk zijn.

en als het niet bedoelt is als notepad-achtige editor.. kan er dan een onderwaterscherm bij waarin de code alsnog te zien is en te editten is (desnoods samenwerking met een ander programma als notepad of 1stPage)

• Ashbjorn

Ashbjorn

Topicstarter
Sundance je snapt het niet helemaal.

Deze editor is voornamelijk gericht op developers
geen dreamweaver designers.

Code is gewoon code geen preview bullcrap design panel tabsheet *uche*

Ik bedoelde meer dat Tommer het wou gebruiken voor alle type bestanden en deze editor is meer .asp/.asa/.aspx.

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 21:36
De Search & Replace functies zoals in HS (die zijn toch erg goed), natuurlijk met regexp's.

Een simpele DB connectie zodat je alleen kan zien hoe de veldnamen in de DB e.d. ook al weer waren,geen query builder o.i.d. of je moet alle afwijkende SQL formaten gaan implementeren :D

Ook graag een tool/compiler erbij waarmee je zelf Color parsers (ik neem aan dat jullie geen txt bestand gebruiken zoals in UE) kan maken. Ik heb er wel eens 1 geprobeerd te maken voor HS maar dat is bijna niet te doen ;( ;)

Natuurlijk dat je zelf ook Code Insighttm onderdelen kan toevoegen!

Dan iets wat ik er niet in wil zien: een automatische afbreek functie op kolom 80 (o.i.d.), een lijntje zoals in HS is wel leuk. Ik schrijf n.l. nogal lange regels.

En een panel zodat je al je functies kan zien in je include lib (net zoals in UE)

[edit: vergeten]
Ik ben erg geintresseerd in dit project! klinkt erg intressant!

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
zo'n functie net als in vs.net waarmee je Regions kan definieren die je dan open- en dicht kan klappen. als het ff kan ook automatisch regions aanmaken voor functies, zodat het geheel een beetje overzichtelijk blijft.

en code insight is wel leuk, maar dan niet alleen voor de eigen objecten van ASP etc, maar gewoon aanvulling voor COM+ dll's e.d. (net als visual interdev en VS.NET)

instelbare functies mbt auto-indenting etc. is op zich allemaal reuze handig, maar ook reuze irritant als de editor het altijd net iets anders doet als je eigenlijk wou.

succes iig...
ben benieuwd of het qua gebruiksgemak kan gaan wedijveren met bijvoorbeeld de vs.NET editor. is niet ideaal, maar vergeleken met vorige visual studio versies werkt ie erg fijn.. debuggen in ASP.NET roeleert :-)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 22 april 2002 13:45 schreef Atlantez het volgende:
Tommel,

Deze editor is NIET bedoeld als vervanging van je notepad, maar dat had ik al verteld dacht ik. WC is overigens een rule tool :P

Op dit moment kun je bestanden van vrijwel alle groottes wel er in kwijt maar voor highlighting etc gaan we uit van ASP/ASPX documenten van ongeveer maximaal 2-5MB. En iedere developer out there weet wel dat een gemiddeld bestand niet groter is dan 8-24k?

Mijn grootste ASP Document is een Class van 34k 8-)
Iemand met een bestand boven de 100k mag wel eens nadenken over een rewrite van de code of opdeling van de code in meer document IMO.

Atl
Ik verwacht eigenlijk wel dat ik gewoon plain text bestanden van tientallen mb's erin kwijt kan. (syntax highlighted hoeft dan idd niet). Besef wel dat sommige HTML-pagina's wel erg groot kunnen zijn.

Verder is het een zeer ambitieus plan hoor ik wel, als je tussen homesite en vs.net wilt zitten :)
Maar wil je een IDE maken of een editor? Dus komen er utitities om projecten te maken, te compilen, de bestands-structuur bij te houden .. debugging?.
Code insight is idd wel makkelijk, dat mis ik wel bij bv Java (deed ik met editPlus) maar het moet wel snel werken. Zoals bij C++Builder kon het soms een paar seconden duren voordat je wat kreeg, dat is wel frustrerend op den duur.
Maar ik geloof dat je zelfverzekerd genoeg bent :P

Er zijn hier eerder topics over geweest, ook over iemand die de ideale editor wou maken. De reacties waren toen iets minder positief. Ik zou er even naar zoeken op GoT.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Een perfect idee. Ik ben best wel op zoek naar een dergelijke editor. Wat ik kwijt wilde is allemaal al gezegd..

Verder veel succes, als je dit met zijn tweeen gaat doen dan ben je nog ff bezig!

Verwijderd

intellisense. That's all that matters.

Iedere editor en zn broer heeft colorcodinghighlightingsyntaxiskleurtjes etc. Allemaal leuk en dat moet ook aanwezig zijn, maar vooral bij ASP.NET met code behind files, wil je intellisense voor je C# code, dat scheelt echt bakken met tijd.

Dit is echt inmens moeilijk te maken, dus vergis je er niet in. color coding is al erg moeilijk soms, want je moet de syntaxis parsen.

Multiple views op dezelfde file is ook erg handig.

Ik ben echt gaan houden van #region collapsing, dus die zou ik zeker toevoegen. Scheelt erg veel scrollplezier.

Je zou kunnen gaan kijken naar CSharpDevelop. Is open source, en heeft al erg veel functionaliteit maar geen intellisense en geen HTML editor. Als je dat erbij zou kunnenbouwen dan heb je veel voor weinig werk. Want alles opnieuw bouwen wat daar al inzit lijkt me wat overdreven.

Oh, en natuurlijk wizards die veel code genereren, zoals property insert schermpjes, om snel een resiment properties + private membervars te adden (ala classwizard in VB6).

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 23:48
Ingebouwd versie beheer systeem? Vooral makkelijk als je met meerdere mensen aan eenzelfde project werkt.
Momenteel doe ik daar totaal niet aan. Ik zie de voordelen wel, maar het moet niet te veel moeite kosten. Ik vraag me af hoe anderen dat momenteel oplossen.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 23:44 schreef Sjaaky het volgende:
Ik vraag me af hoe anderen dat momenteel oplossen.
Gewoon sourcesafe lijkt me :?

• KompjoeFriek
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

GAAF!!! Percies wat ik zoek!!! Hoe kom ik op die Mailing-list????

[kloot mode]
enne, niet te veel gave features hè, dalijk worde de gratis ASP-servers overbelast met ASP pagina's die door de script-kiddies onder ons in elkaar zijn gekutseld met jullie gave editor (omdat die dan zo makkelijk te gebruiken is dan hè)
[/kloot mode]

[opschep mode]
mijn grootste .ASP tje is 36K :P
[/opschep mode]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

Laat me ook even weten als hij beschikbaar komt :) (ik sta nu toch in dit topic dus dan kan ik het mooi in de gaten houden.)

• Scharnout
  • Laatst online: 23-08 12:39

Scharnout

Meuk

Ook ik zou graag op de hoogte willen worden gehouden. Hebben jullie geen website ofzo, of mag je die niet noemen van de grote adjes :)

And Bob's your uncle ...

• KompjoeFriek
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Atlantez, ik zou graag wat meer info willen ontvangen (misschien een demo???) over jou progje. als het kan per Mail. Thanx

[opschep mode]
ondertussen is mijn .asp filetje al 52K geworden *D
[/opschep mode]

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Reut
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 11:46

Reut

Tjoepie, nu met schroefdoppie

Hoe staat het nu met dit project?
Ik ben zeer nieuwsgierig geworden, maar ik zie dat er al een tijdje stilte is rond dit project.

Weet iemand de status hiervan?

Boom......Boom......Boom......Boom......Boom......booooooooooom

• alley
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 14:55

alley

ahuh

Microsoft gaat zelf met (geloof zelfs gratis) 'n asp.net editor komen, project saturn heet het (for now) er zijn enkele weken geleden wat alpha/beta versies van gelekt van wat ik er van gezien heb was het gewoon de asp.net editor uit vs.net met als extra een soort van proxy ingebouwd zodat je locaal alle pages kon testen zonder dat je iis nodig had. die geleakte beta is vast nog wel ergens online te vinden .
Ze hebben al officieel een alpha release uitgebracht hoor. Webmatrix heet ie...
http://www.asp.net/webmatrix/default.aspx?tabindex=4&tabid=46

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

• Reut

Reut

Ja :?

Is dit het project van Atlantez?
Of is ie ermee gestopt toen hij dit zag?

edit:

Linkje niet echt goed bekeken....

Verwijderd

Ze hebben al officieel een alpha release uitgebracht hoor. Webmatrix heet ie...
Je reageert op 'n post uit mei....ik had n paardagen geleden al n topic geopend over de uit eindelijke release :) beetje opletten hoor (ik weet het 't is nog vroeg)

• Reut

Reut

Op donderdag 20 juni 2002 11:20 schreef Yarvieh het volgende:

[..]
xcuus me :)

Hebbie een linkje voor me?

Tnx

• alley
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-09 14:55

alley

ahuh

|:( *alley bonkt zichzelf eindelijk wakker....

[beetje] dom inderdaad, had niet naar de datum gekeken

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

Pagina: 1