• -_D_-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:19

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Dit is mijn eerste topic in dit forum en ik hoop dat de theorie die ik bedacht heb niet volledig onmogelijk zou zijn en dat hij open staat voor discussie.

Iemand vroeg eens aan mij of ik geloofde in reincarnatie en hoe ik dat dan zou zien... toen ging er in mijn hoofd op de een of andere manier gelijk een link naar Deja-Vu`s en de mogelijkheid om je leven meerdere keren te "leven".

Hoe zie ik dit?

Elk mens heeft z`n eigen dimensie. Iemand wordt geboren, leeft z`n leven zoals hij denkt dat goed is en sterft. Vervolgens wordt hij weer geboren en in dezelfde tijdslijn geplaatst waarna z`n leven overnieuw begint. Hij heeft totaal geen herinnering van z`n vorige leven op aarde en zal alleen af en toe het idee hebben dat hij iets eerder heeft meegemaakt. Deze mens zal z`n leven veelal hetzelfde leven omdat hij een bepaalde persoonlijkheid heeft toegewezen gekregen. Hij zal dus nix meepakken uit z`n vorige leven. Deze cyclus herhaalt zich continu...

Hoe zou dit kunnen in relatie tot andere mensen? Als iedereen z`n eigen dimensie en dus ook z`n eigen wereldje heeft, en als die allemaal parallel aan elkaar lopen zou deze theorie, voor zover ik kan zien, best mogelijk kunnen zijn.

Hierbij doel ik dus op het feit dat een persoon de spil is en alles draait om hem of haar heen. Dit geld dus voor elke persoon op aarde.

Waarom denk ik dit? Ik ben vooral van het punt Deja-Vu`s uitgegaan en eigenlijk zocht ik daar een verklaring voor. Zelf heb ik het tot nu toe tweemaal meegemaakt dat ik (in een fractie van een seconde) in mezelf mompelde wat een bepaald persoon ging zeggen naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis. Niet omdat ik die persoon goed kende maar omdat ik het in m`n gedachten af zag spelen. Ik ben nogal sceptisch in het bovennatuurlijke dus ik wilde eigenlijk een verklaring hebben die niet in de lijn lag van "ik heb bovennatuurlijke gaven".

Ik hoop dat dit een interressante stelling is!

- - Ik draai en maak muziek :) - -
It's not far back to sanity
At least it's not for me
And when the wind is right you can sail away
And find serenity

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Of het zich herhaald betwijfel ik, aangezien het helal steeds ouder word. Dit zou in tegenspraak zijn met continue herhaling.
Dat er iets anders is wil ik niet onkennen. Ik heb zelf ook regelmatig last van deja-vu's. Ik droom soms iets, wat dan maanden later in werkelijkheid gebeurt. Erg vreemd. Wellicht toch een extra zintuig in de 4e dimensie?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Als je uitgaat van reincarnatie ga je in het algemeen uit van een bepaalde 'zin' van het leven. Een bepaald 'doel' dat de mensheid heeft.

Maar jij bent kennelijk van mening dat een mens helemaal niks opsteekt van zijn levens. Wat is dan het doel van reincarnatie? Of is er in jouw ogen geen doe? Geen zin aan het dit leven?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik vind je theorie zeker interessant. Zelf hang ik echter meer naar reincarnatie waarbij je steeds opnieuw leeft en een les moet leren gedurende dat (steeds andere) leven.

Het probleem met een reincarnatie waarbij we steeds ons leven overdoen is dat de tijd dan nooit vooruit zou gaan (niet verder dan pakweg 100 jaar dan), dat klopt dus niet helemaal.

Deja Vu's zijn wetenschappelijk goed verklaarbaar. Het is gewoon een kortsluiting in je hersenen waardoor je denkt iets eerder meegemaakt te hebben (dwz; het deel van je hersenen dat de herkenning van de situatie uitvoert maakt een foutje). Voor dromen is dat een ander verhaal, daar is geen verklaring voor, en ik geloof graag dat we gedurende onze dromen een hoger niveau van bewustzijn kunnen bereiken.

Bovennatuurlijke gaven zijn zwaar overrated. Het probleem is dat veel van deze gaven eerder bovenwetenschappelijk zijn. Dwz; de wetenschap wil er gewoon niets van weten, terwijl er toch best goede onderzoeken zijn uitgevoerd waarin significant is aangetoond dat zoiets als telepathie mogelijk is.

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 12:17 schreef Diadem het volgende:
Als je uitgaat van reincarnatie ga je in het algemeen uit van een bepaalde 'zin' van het leven. Een bepaald 'doel' dat de mensheid heeft.

Maar jij bent kennelijk van mening dat een mens helemaal niks opsteekt van zijn levens. Wat is dan het doel van reincarnatie? Of is er in jouw ogen geen doe? Geen zin aan het dit leven?
Reincarantie is misschien geen goede verwoording voor mijn theorie. In mijn theorie leren de mensen er inderdaad nix van. Maar ik ben denk ik, met deze theorie, teveel gespits geweest op de deja-vu`s en niet met het doel van ons bestaan in mijn achterhoofd.

Dus in mijn geval is "het doel van het bestaan" een andere discussie al zegt mijn theorie wel dat er geen doel is. Dit is dus een punt waar ik niet over na heb gedacht.

Wat betreft het ouder worden van het heelal... tja kun je twijfelen aan het heelal? Is het mogelijk om niet 1 heelal te hebben maar meerdere? Voor deze vraag ben ik nog niet lang genoeg in dit forum denk ik :)

At least it's not for me
And find serenity

Verwijderd

Er is hier al een topic over dacht ik.....
Kijk es in de search.

[Edit]

[topic=41426/1/25]
[topic=41593/1/25]

Deze dus :)

[Edit]

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 12:52 schreef Upperscore het volgende:
Er is hier al een topic over dacht ik.....
Kijk es in de search.

[Edit]

[topic=41426/1/25]
[topic=41593/1/25]

Deze dus :)

[Edit]
Ik heb deze topics al gezien voordat ik de mijne opende. Maar mijn theorie is enigszins uniek denk ik dus vandaar dit topic *D

At least it's not for me
And find serenity

Verwijderd

Mja, dat van die déja-vu's zou ik idd maar buiten beschouwing laten; het is toch lastig te aanvaarden dat we via zo'n kennelijk 'weeffoutje' a.h.w. 'per ongeluk' achter onze werkelijke zijnsstructuur zouden moeten komen.

Verder... Imho is je idee een van de vele manieren waarop mensen gestalte geven aan hun onvrede met de onbevattelijkheid van het bestaan; het kennelijke ontbreken van een doel, het ontbreken van een rechtvaardiging en die vreselijke sterfelijkheid (want dat is het, vreselijk: Je voelt je je hele bestaan het middelpunt van het universum (en dat ben je in wezen ook), maar tegelijkertijd moet je uiteindelijk aanvaarden dat je ophoudt te bestaan, waar je je dus helemaal niets bij voor kunt stellen).

Je kunt je de meest ingewikkelde structuren voorstellen die op één of andere manier meer betekenis geven aan dergelijke onbehapbare begrippen, en dat doen we kennelijk liever dan ons erbij neerleggen. De Grieken deden het al (en voor hen zonder twijfel vele volkeren); modellen van koepels om de aarde, die op ingenieuze manier bewogen om de beweging van zon, sterren en planeten te verklaren.

Ongetwijfeld hebben vele mensen hun leven geleefd in de zekerheid dat dat de ware werkelijkheid der dingen was.

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 13:02 schreef frytzzz het volgende:
Mja, dat van die déja-vu's zou ik idd maar buiten beschouwing laten; het is toch lastig te aanvaarden dat we via zo'n kennelijk 'weeffoutje' a.h.w. 'per ongeluk' achter onze werkelijke zijnsstructuur zouden moeten komen.

Verder... Imho is je idee een van de vele manieren waarop mensen gestalte geven aan hun onvrede met de onbevattelijkheid van het bestaan; het kennelijke ontbreken van een doel, het ontbreken van een rechtvaardiging en die vreselijke sterfelijkheid (want dat is het, vreselijk: Je voelt je je hele bestaan het middelpunt van het universum (en dat ben je in wezen ook), maar tegelijkertijd moet je uiteindelijk aanvaarden dat je ophoudt te bestaan, waar je je dus helemaal niets bij voor kunt stellen).

Je kunt je de meest ingewikkelde structuren voorstellen die op één of andere manier meer betekenis geven aan dergelijke onbehapbare begrippen, en dat doen we kennelijk liever dan ons erbij neerleggen. De Grieken deden het al (en voor hen zonder twijfel vele volkeren); modellen van koepels om de aarde, die op ingenieuze manier bewogen om de beweging van zon, sterren en planeten te verklaren.

Ongetwijfeld hebben vele mensen hun leven geleefd in de zekerheid dat dat de ware werkelijkheid der dingen was.
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niet heilig overtuigd van mijn theorie ben. Dus de discussie of het zo is, of niet, die wil ik niet aangaan. Ik zou echter wel graag willen weten of het mogelijk zou kunnen zijn of dat er iemand is die kan zeggen dat het gewoonweg niet kan.

Verder ben ik niet bezig om een doel van mijn bestaan te zoeken. Zoals ik al eerder vermeldde, mijn uitgangspunt m.b.t. deze theorie is niet het doel van het bestaan te achterhalen, of reincarantie te verklaren dan wel te promoten maar gewoon om een verklaring te zoeken voor mijn Deja Vu`s. Ik zie die twee keren van mij ook niet als een foutje in mijn hersenen.

At least it's not for me
And find serenity

Verwijderd

D schreef het volgende:
Elk mens heeft z`n eigen dimensie. Iemand wordt geboren, leeft z`n leven zoals hij denkt dat goed is en sterft. Vervolgens wordt hij weer geboren en in dezelfde tijdslijn geplaatst waarna z`n leven overnieuw begint. Hij heeft totaal geen herinnering van z`n vorige leven op aarde en zal alleen af en toe het idee hebben dat hij iets eerder heeft meegemaakt. Deze mens zal z`n leven veelal hetzelfde leven omdat hij een bepaalde persoonlijkheid heeft toegewezen gekregen. Hij zal dus nix meepakken uit z`n vorige leven. Deze cyclus herhaalt zich continu...
Dat klinkt een beetje als de meerderewerelden theorie. Volgens die theorie bestaan er heel (oneindig?) veel universems tegelijk. Je hebt dus een multiversem of hilbert space, ik weet het niet meer precies. Al die universems bestaan tegelijker tijd naast elkaar. Dus ieder persoon bestaat ook tig keer. En in elk universem ben je weer net iets anders.
Op maandag 22 april 2002 12:15 schreef Microkid het volgende:
...
Dat er iets anders is wil ik niet onkennen. Ik heb zelf ook regelmatig last van deja-vu's. Ik droom soms iets, wat dan maanden later in werkelijkheid gebeurt. Erg vreemd. Wellicht toch een extra zintuig in de 4e dimensie?
Er is ook een veel logischer verklaring. Door een 'foutje' in het deel van de hersenen dat je herinneringen opslaat denk je dat je iets al eerder hebt beleeft. Daardoor lijkt het alsof je al wist wat er ging gebeuren.
Het is mischien een beetje paranoide, maar je kunt je eigen herinneringen nooit 100% vertrouwen. Als je mensen vraagt iets te beschrijven wat ze ooit samen meegemaakt hebben krijg je totaal verschillende verhalen.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 12:22 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:

Deja Vu's zijn wetenschappelijk goed verklaarbaar. Het is gewoon een kortsluiting in je hersenen waardoor je denkt iets eerder meegemaakt te hebben (dwz; het deel van je hersenen dat de herkenning van de situatie uitvoert maakt een foutje). Voor dromen is dat een ander verhaal, daar is geen verklaring voor, en ik geloof graag dat we gedurende onze dromen een hoger niveau van bewustzijn kunnen bereiken.
Was het niet iets van een vorm van vermoeidheid?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op maandag 22 april 2002 15:52 schreef Jefta het volgende:
Was het niet iets van een vorm van vermoeidheid?
Zoiets ja, dan gaan je hersenen meer fouten maken e.d. Maar daar is al een uitgebreide draad over geweest (ben alleen nu te lui om die op te zoeken - search dus maar).

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Op vrijdag 12 april 2002 17:10 schreef BadRespawn het volgende in een andere thread:
Normaal gesproken wordt wat je waarneemt eerst opgeslagen in het korte-termijn geheugen, dan vergeleken met het lange termijngeheugen. is er match, dan is er dus een herinnering.
Bij deja-vu gaat er idd iets mis: het gaat eerst het lange-termijn geheugen in, dan alsnog naar het korte-termijn geheugen, waarna de match gemaakt wordt. Dan is het dus alsof het een herinnering van langer geleden is, terwijl je het net voor het eerst gezien hebt. zoiets...

Typisch eraan is dat de herinnering aan de ene kant heel specifiek is. Ieder detail van wat je ziet lijkt precies te kloppen met je herinnering; alsof het een letterlijke herhaling is van iets dat je eerder hebt meegemaakt.
Tegelijk is de herinnering vaag omdat je niet precies weet waar en wanneer je dat eerder gezien hebt (in werkelijkheid heel kort geleden maar dat realiseer je je op dat moment niet). Dat is dus extra raar omdat de herinnering zo gedetaillerd is; het 'voelt' ahw heel bekend zonder dat je het kan plaatsen. Dat het bekend aanvoelt klopt dus op zich wel, omdat je het net hebt meegemaakt.

Ook eigenaardig is dat deja-vu vaak langer dan een moment aanhoudt; je herinnert je niet slechts een enkel moment maar het zijn vaak minuten die zich letterlijk lijken te herhalen.
Dat maakt het lichtelijk griezelig.
Nou, wat ik graag zou willen is dat ik zo'n permanente kortsluiting had !
Zit je lekker in je studieboeken te lezen en dan gaat het allemaal rechtstreeks
naar je lange-termijn geheugen, en ook nog eens naar je korte-termijnsgeheugen
en terwijl je zit te lezen/leren denk je dan steeds:
"Goh, dat klinkt allemaal wel heel bekend, dat weet ik al veel langer, maar 't
is een goeie herhaling om het nog eens te lezen"

Kijk, dan was ik meteen van mijn studeerproblemen af 8-)

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Kan je een deja-vu niet gewoon een heel korte periode van fotografisch geheugen
noemen ?
Waarbij dus iemand met een fotografisch geheugen alles lekker in het lange-termijn
geheugen opslaat ipv in het korte-termijn geheugen zoals bij normale mensen en
een normaal iemand met een deja-vu even meemaakt wat iemand met een fotografisch
geheugen iedere dag meemaakt?

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 17:19 schreef xentric het volgende:
Kan je een deja-vu niet gewoon een heel korte periode van fotografisch geheugen noemen?
Waarbij dus iemand met een fotografisch geheugen alles lekker in het lange-termijn geheugen opslaat ipv in het korte-termijn geheugen zoals bij normale mensen en een normaal iemand met een deja-vu even meemaakt wat iemand met een fotografisch geheugen iedere dag meemaakt?
Nee, want als je een fotografisch geheugen hebt dan onthoudt je alles heel goed. Maar dat is niet hetzelfde als het idee hebben dat je het al eerder hebt meegemaakt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op maandag 22 april 2002 17:19 schreef xentric het volgende:
Kan je een deja-vu niet gewoon een heel korte periode van fotografisch geheugen
noemen ?
Waarbij dus iemand met een fotografisch geheugen alles lekker in het lange-termijn
geheugen opslaat ipv in het korte-termijn geheugen zoals bij normale mensen en
een normaal iemand met een deja-vu even meemaakt wat iemand met een fotografisch
geheugen iedere dag meemaakt?
Nee, denk het niet. Het is toch iets anders. Laatst droomde ik iets, dat zo speciaal was dat ik het iemand anders ook heb verteld. En waarachtig, maanden later gebeurde het. Lijkt me toch niet iets met korte en lange termijn geheugen te maken, toch?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op maandag 22 april 2002 12:15 schreef Microkid het volgende:
Ik heb zelf ook regelmatig last van deja-vu's. Ik droom soms iets, wat dan maanden later in werkelijkheid gebeurt. Erg vreemd. Wellicht toch een extra zintuig in de 4e dimensie?
Dit is inderdaad waar ieder mens heeft inderdaad deja-vu's!
die kan je niet stoppen of jezelf onthouden! dit is 1 van de dingen die gewoon gebeurt in het menselijk brein...
Dit is 1 van de vele onverklaarbare dingen die zich in je hersenen afspelen... het zijn vaak maar flashes vaak weet je niet eens dat je gedroomd heb maar toch een paar maanden later als je zo'n flash krijgt komt het je 'ergens' erg bekend voor! helaas is de medische wetenschap nog niet zo ver dat ze weten te achterhalen waar dit vandaan komt...

ze hebben het vermoeden dat het uit het binnenste van de hersenen komt daar zit een klein stukje hersens dat je al had toen je baby was dat zich ongeveer tot je 16 a 17de het meest ontwikkeld hier zitten onderandere je emoties/dromen/fantasie en nog veel meer van dit soort aanverwanten in!je linker en je rechter hersenhelft zijn meer voor coordinatie en denkvermogen enzo. je voorste hersen kwab wordt gebruikt voor het overige gedeelte zoals aansturen van lichaamsdelen enzo...

Metal to the bone

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08-2025
Deja vu's vindt ik ook maar raar. Ze komen totaal onverwacht en er komt dan gelijk zo'n rare gedachte van dit ken ik. Is dit dan in een droom gebeurt of in je onderbewustzijn of is het gewoon dat zoiets je overkomt?

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 15:32 schreef Microkid het volgende:

[..]

Nee, denk het niet. Het is toch iets anders. Laatst droomde ik iets, dat zo speciaal was dat ik het iemand anders ook heb verteld. En waarachtig, maanden later gebeurde het. Lijkt me toch niet iets met korte en lange termijn geheugen te maken, toch?
Hoe weet je dat het maanden later echt gebeurde? Ik twijfel niet aan het feit dat er iets gebeurd is, maar ik geloof niet dat jij het al vantevoren wist. Ik denk dat je terplekke (onbewust) bedacht dat je het al eerder had meegemaakt. Dan heb je dus het idee dat je het al lang wist. Ik denk dus dat je om de een of andere reden een herinnering gecreëerd hebt, zonder dat je het zelf in de gaten hebt.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 12:09 schreef -_D_- het volgende:
Hij heeft totaal geen herinnering van z`n vorige leven op aarde en zal alleen af en toe het idee hebben dat hij iets eerder heeft meegemaakt. Deze mens zal z`n leven veelal hetzelfde leven omdat hij een bepaalde persoonlijkheid heeft toegewezen gekregen. Hij zal dus nix meepakken uit z`n vorige leven. Deze cyclus herhaalt zich continu...
Even iets waar ik altijd vraagtekens bij heb bij verschillende reincarnatie theorieen: Kun je nog wel over reincarnatie spreken als je helemaal niks meeneemt van je vorige leven..... In dat geval maakt het toch niet meer uit of je gereincarneerd bent of een 'nieuw' persoon ????

H.

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 10:57 schreef Melkor het volgende:

[..]

Hoe weet je dat het maanden later echt gebeurde? Ik twijfel niet aan het feit dat er iets gebeurd is, maar ik geloof niet dat jij het al vantevoren wist. Ik denk dat je terplekke (onbewust) bedacht dat je het al eerder had meegemaakt. Dan heb je dus het idee dat je het al lang wist. Ik denk dus dat je om de een of andere reden een herinnering gecreëerd hebt, zonder dat je het zelf in de gaten hebt.
Hoe verklaar je dan dat ik zo`n Deja Vu kreeg en niet alleen dacht dat ik het eerder had meegemaakt maar dat ik ook nog eens mompelde wat een ander persoon daadwerkelijk zei? (met een vertraging van 1,5 seconde)

At least it's not for me
And find serenity

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 12:31 schreef hjo het volgende:

[..]

Even iets waar ik altijd vraagtekens bij heb bij verschillende reincarnatie theorieen: Kun je nog wel over reincarnatie spreken als je helemaal niks meeneemt van je vorige leven..... In dat geval maakt het toch niet meer uit of je gereincarneerd bent of een 'nieuw' persoon ????

H.
Nee dit gaf ik al aan in een eerdere post: mijn theorie is inderdaad niet echt een vorm van reincarnatie. Ik weet niet of er een vaste definitie voor reincarnatie is maar als dat inhoud dat je iets van je vorige leven meepakt dan is dit inderdaad geen theorie m.b.t. reincarnatie :)

At least it's not for me
And find serenity

Verwijderd

Dit is inderdaad waar ieder mens heeft inderdaad deja-vu's!
Ik zal ongetwijfeld niet goed in elkaar zitten hoor, maar ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren ooit een deja-vu gehad te hebben. Wel heb ik dat sommige dingen in mijn leven me makkelijk afgaan, en sommige dingen niet. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik bepaalde dingen vanuit een vorig leven heb meegenomen, maarja, dat heeft geen flikker met deja-vu te maken.

Verwijderd

Budha reincarneerde niet alleen als mens...maar ook als dier.
Wie weet is het wel mogelijk te reincarneren tot alien.

• -_D_-

-_D_-

Polsbandje

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 14:18 schreef TheRademaker het volgende:
Budha reincarneerde niet alleen als mens...maar ook als dier.
Wie weet is het wel mogelijk te reincarneren tot alien.
Tja dit beschouw ik als een erg nuttige post...

At least it's not for me
And find serenity

Pagina: 1