[car] Hoe het best te doen

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 11:39
Beste audiofielen! ,

Ik heb vorige week een splinternieuwe peugeot 206xs gekocht.
Hierbij heb ik bij de dealer een Pioneer deh1430r headunit gekocht (4x45 watt), standaard zaten er in de voorportieren 2 speakers in (70 watt). Klinkt wel ok maar er is gewoon echt geen bass en het kan allemaal maar erg zacht.

Nu wil ik dat mijn muziek een beetje meer gaat blazen. (lees: pompende bass)

Mijn idee was om de portier boxen te laten zitten, en een versterker + sub aan te schaffen. De headunit blijft!

Is dit een goede oplossing of moet ik gewoon meer kopen. (budget: 400/500 euro)

En hoe ga ik de balans regelen enzo (bass/hoge tonen). Via mijn radio? (front/rear) of gaat het op een andere manier?

Ook graag tips over bekabeling, merken, en hoe aan te sluiten. (me n00b!)

Ik ben van plan om dit bij de Mediamarkt in Duitsland te gaan kopen, omdat het het dichtst bij me in de buurt is.

Dus wat moet ik echt gaan kopen voor dit geld, en gaat het klinken. Het hoeft allemaal niet de beste merken enzo te zijn maar gewoon een goede harde bass en verder moet de muziek wel als muziek klinken. Bekabeling lijkt me ook belangrijk om hier enkele dingen over te weten.

Alvast bedankt.

..:: Specs ::..

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt een budget van 400-500 euro. Mooi, want daar kan je al een hele hoop moois mee doen.

Als je absoluut binnen je budget wil blijven, zou ik het volgende doen.

Speakers voor blijven even, evenals je autoradio. Ik ga er van uit, dat je autoradio gewoon lijnuitgangen heeft (voor+achter).

JE schaft aan:
-free air woofer;
-4 kanaalsversterker;
-6x9's voor achterin;
-los benodigde meuk.

Voor 500 euro moet je daar redelijk uitkomen.

Free air woofer: een aardig exemplaar van JBL (GT12 of zo)is voor 150 euro wel te vinden. Voordeel van free-air is dat het makkelijk in te bouwen is en al snel hi-fi klinkt. Als je echt stevig wil beuken, kan je beter een woofer halen voor in een gesloten kist. 10 inch voldoet dan prima, maar hoe minder doekoes voor zo'n woofer, hoe groter je kast zal worden.

4 kanaalsversters: een modelletje van 200-250 euro voldoet prima. Staar je niet blind op het vermogen, alles vanaf 4x35 watt RMS is voldoende. Belangrijker zijn de features van de amp:2 Ohm stabiliteit, actieve filters voor ieder kanaal hoog/laag schakelbaar tussen 50-200 Hz, goede ingangsgevoeligheid (tot 4 Volt) etc. Een dergelijke amp is een mooie opstap voor je systeem.

6x9's: Deze vind je overal wel als een of andere aanbieding in de winkels. Ze klinken niet alle even fantastisch, maar je budget laat nou eenmaal weinig ruimte. Zoek iets van rond de 75-100 euro van een beetje respectabel merk. Deze 6x9's komen links en rechts van je free-air woofer in je eigen gemaakte Hoedenplankie van MDF. Basweergave is niet heel erg van belang, omdat je deze toch niet aan de 6x9's gaat voeden, die laat je je sub pakken :P

Los benodigde meuk: MDF voor een hoedenplank, vilt als bekleding (kleur van autointerieur), RCA kabels (2x afgeschermd, hier moet je niet op bezuinigen). Afdoende RCA kabels kan je wel vinden voor 25 euro per 2 kanalen. Voedingsdraad zeker niet te klein kiezen. Verder een even dikke minkabel (hoeft maar kort te zijn, 50-100 cm) en zeer belangrijk: een goede zekering welke direct achter de aansluiting op de accu terechtkomt. BIj kortsluiting je auto in de fik wil je niet hebben. Verder nog wat speakersnoer en je bent al een heel eind.

Je frontspeakers en 6x9's zet je op een kanalenpaar op highpass gefilterd (80Hz), je sub gebrugd op het andere kanalenpaar low pass (80Hz). De fullrange speakers worden zo ontzien van hevige bassen. Die mag je sub weergeven.

Later kan je nog een goede frontset kopen ter vervanging van je standaard fabrieksspeakers. Gooi wel meteen even een klein ringetje MDF tussen je deur en de standaardspeaker. Dat geeft een meer solide basisbevestiging.

Verwijderd

Ik zou beginnen met een 4 kanaals versterker en een sub.

Gebruik 2 kanalen voor de huidige speakers voor, en de andere twee gebrugd om de sub aan te drijven.

Als je n00b bent zul je denk ik het beste resultaat hebben met een gesloten kist voor de subwoofer (ga ervan uit dat je hem zelf wilt maken om geld te besparen).

Kostenplaatje:
Versterker (geen kijkshop rommel, koop hiervoor kwaliteit) €3-400
Subwoofer €75-100 voor een entry level 10" van een degelijk merk
Bedradingspakket €40 (hierin zit voedingskabel, terminals, geschikte zekering, RCA kabel, speakerdraad en remote kabel)

Zelf een kist bouwen kost niet zo veel, reken iets van €30 als je hem helemaal uit 18mm MDF maakt, voorziet van tapijt (duur) en nette speakerterminals etc.
Kant en klare kist kost meestal rond de €80-100

Vindt je het wat te duur worden, begin dan met alleen een versterker. Het enige wat ik echt af zou raden is supergoedkope brol te gaan kopen. Je hoeft echt geen superdure dingen te gaan kopen maar probeer boven het SuperTech/Marquant niveau te blijven.

• Macabre
Thx voor jullie reacties alvast, maar ik ben van plan om toch wel een kant en klare basskist te kopen voor in me kofferbak (hoeft verder toch niets in).
Maar jullie beiden spreken over gebrugd, ik ben een n00b. Wat is nu eigenlijk gebrugd ?

Ik laat dus de voor speakers zoals ze zijn, ik koop een versterker en een basskist voor in me kofferbak, ik laat de voorspeakers gewoon aangesloten vanaf me headunit en de sub op de versterker, is dit een goed idee of slaat het zeg maar nergens op ? Dan kan ik toch de front en de rear (sub) vanaf mijn headunit regelen ? Maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen om de bass weg te filteren uit mijn voorspeakers ?

edit:
Dit zijn de specs van de headunit trouwes:
-4 x 45 amplifier
-CD-R/RW playback
-RDS Tuner
-Bright White LED display
-1 RCA Pre-out
-EEQ Equaliser System

Max. output power (watts) 4 x 45 Watt
DIN output power (DIN45324, +B=14.4 V) 4 x 25 Watt

5-mode preset equaliser
Custom preset equaliser
3-band equaliser
Selectable Loudness
Source level adjuster
Fader

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

-Sander-

///M Powerrrrrr

Op maandag 22 april 2002 14:15 schreef Wekkel het volgende:
*mooie uitleg*
Ik heb Wekkels verhaal net gelezen en ik vindt dat allemaal een hele goeie keuze, ik sta hier ook achter, voor 500euro en zoals wat hij beschrijft haal jij stevige bassen!!

• -Sander-
  • Laatst online: 20:49

-Sander-

///M Powerrrrrr

Op maandag 22 april 2002 23:17 schreef Macabre het volgende:
Ik laat dus de voor speakers zoals ze zijn, ik koop een versterker en een basskist voor in me kofferbak, ik laat de voorspeakers gewoon aangesloten vanaf me headunit en de sub op de versterker, is dit een goed idee of slaat het zeg maar nergens op ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
Koop, een beetje goeie versterker en een leuke subwoofer, 
het liefst ook nog een setje 6*9" (pioneers bv) om ook nog een beetje mooi geluid te verkrijgen, 
want anders heb je alleen maar zon dreunbak, en een paar ini mini speakertjes waar geen heldere 
klanken uit komen, 
ik zou er echt ff zon 6*9 setje in de hoedenplank hangen zodat je ook geluid van achteren komt, 
en dat dan gecombineerd met een sub,
zal jij een heerlijke bass krijgen!.

Dan kan ik toch de front en de rear (sub) vanaf mijn headunit regelen ?
code:
1
2
Dat hangt van je radio af!, maar als je radio dat niet heeft 
kun je dat op de losse versterker doen.

Maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen om de bass weg te filteren uit mijn voorspeakers ?
code:
1
Dat doe je op je radio :)

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

bas wegfilteren op je voorspeakers doe je met filters op je versterker.. die 500 euro kan je op ontelbare mannieren besteden maar wederom een voorbeeldje

4kanaals amp 300 euro
sub 150 euro
kabels 50 euro

lijkt me een mooie verdeling

versterker heb ik niet zo veel ervaring mee maar op showyoursound.nl wordt als budget keuze vaak een amp van impulse genoemt..te koop bij de mediamarkt in dland.. favoriet is meestal de sd500 maar je kan ook kijken naar de sd600 das een 4 kanaals versterker

alssub zou je kunnen kijken naar een rockford fosgate rfz 12 inch of mischien een oud model punch xlc. je kan ook kijken naar een magnat xtc. lightning audio heeft mooi spul etc etc 1001 mogelijkheden zou ik zeggen zoek eens een leuke winkel uit en ga es kijken das pas echt een mannier om het bloed flink te laten gieren ;)

je moet je inderdaad niet door wattages gek laten maken maar houd er wel rekeing mee dat je alles een beetje matched .. helaas zijn sommige woofers wat ongevoeliger dan anderen en krijg je ze met 2*35 wat niet van hun plaats :(

have fun

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Woofers krijg je altijd wel van hun plaats hoor :), alleen heb je gelijk dat het rendement verschilt. De ene woofer zal met hetzelfde versterkervermogen gewoon meer geluid geven.
Wat betreft je eerste vraag: luister maar naar Wekkel, die weet het wel :).

Verwijderd

Weet je zeker dat je maar 2 speakers hebt ?!?!

Ik weet dat de XN uitvoering maar 4 heeft (in deur/front en achter). De XS (of in elk geval mijn toekomstige XS-Premium) heeft 6 speakers, namelijk ook een tweeter in de deurstijl bij de speigels.

Dus...
Weet je zeker dat je er maar 2 hebt?

Verder kan ik me ook vinden in de al opgegeven configuraties. Snuffel eens rond bij MediaMarkt: veel keus voor goede prijzen. Zelf wel eerst wat research uitvoeren!
Ik zou voor de inbouw woofers gaan in je hoedenplank en zelf de MDF-platen zagen (eitje). Waarom? Reken maar dat die kast achterin eens in de weg staat. Ook kan je het op deze manier mooi wegwerken. Om de bas hoef je het echt niet te laten hoor, die krijg je er echt wel uit. Vergeet niet een stevige voedingslijn vanuit de accu te trekken!!!

edit:

Ik lees net dat je al naar MediaMarkt wil gaan. En in duitsland is het al helemaal goedkoper.

En even terzijde:
Als mijn XS wordt afgeleverd ga ik er een versterker inbouwen ivm mijn Empeg (www.empeg.com). Dus ik ben wel even nieuwsgierig hoe jij de bekabeling gaat leggen en hoe 'gemakkelijk' dat ging.

Cheers,

EiSl

• Macabre
Mijn XS is een 2-deurs en heeft 100% zeker alleen 2 speakers in de deuren.

Ik denk dat ik dan toch maar een MDF hoedenplank ga zagen :)

Maar als ik er 6*9 speakers + een woofer in wil zetten gaat het dan niet onwijs kraken of trillen ?

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Op dinsdag 23 april 2002 08:30 schreef EiSl het volgende:
Als mijn XS wordt afgeleverd ga ik er een versterker inbouwen ivm mijn Empeg (www.empeg.com). Dus ik ben wel even nieuwsgierig hoe jij de bekabeling gaat leggen en hoe 'gemakkelijk' dat ging.
De signaal kabel (lange 5m tulp stereo met schakeldraad (om versterker door radio aan en uit te zetten)) rechts langs de auto (dorpelplaten bij de deur losmaken en de kabel eronder) en aan de linkerkant onder de dorpel de dikke 12 volts voedingkabel. Dit vanwege mogelijke storingsoverdracht.
Heb je wel storing (je hoort de motor over de speaker), dan een scheidingsfilter aanbrengen of beter aarden...
Zo gebeurt. Het meeste werk is de voedingskabel op een nette manier vanaf de accu, zekering en het scheidingswand (hoe-heet-dat-ook-alweer) en dan door het dashboard heen pielen...

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 14:35
Op dinsdag 23 april 2002 10:21 schreef Macabre het volgende:
Maar als ik er 6*9 speakers + een woofer in wil zetten gaat het dan niet onwijs kraken of trillen ?
Niet als je MDF plaat onder de hoedenplank hangt en flink vastschroeft (of gewoon de hoedenplank vervangt).

(Gewoon uitproberen of het nodig is).

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Zijn achterklep moet ook nog open kunnen...

Ik zou eens kijken of je niets kwijt kunt in de ruimtes onder de achterbank of de voorstoelen, en daar dan een kleine subwoofer inbouwen. Zo'n subwoofer hoeft heus niet lager dan een 40 a 50 Hertz, dus echt geweldig groot wordt dat niet, en dan filteren op 90 a 100 Herz, niet te stijl (12dB of max 18). En verder: geef nu inderdaad schijnbaar onevenredig veel geld aan een versterker uit, dan kun je daarna altijd nog verder uitbouwen.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 10:21 schreef Macabre het volgende:
Mijn XS is een 2-deurs en heeft 100% zeker alleen 2 speakers in de deuren.
Een beetje off-topic, maar de XS is er alleen maar verkrijgbaar als 3 deurs hatchback (dus 2 deurs+klep). Maar dat vind ik vreemd dat ik er 6 speakers in heb zitten...
Efin... never mind. Misschien heb ik gewoon het geluk dat die actie ook die speakerset inhield.

Succes gewenst met de ICE happening!

EiSl

Verwijderd

FOkkin mooie auto man, kheb hem gezien...

vuile kl**tzak ben je ;)
kga zeker een keer met je meerijden als je je set hebt ingebouwd!

en mediamarkt is idd lekker goedkoop!!

• Macabre
Allemaal bedankt voor jullie reacties en ik denk dat ik eruit ben.

Volgende week of over 2 weken ga ik shoppen en het volgende komt in me winkelwagentje :)
- 4 kanaals versterker (een goede)
- 2 6*9 speakers (beetje goeien en niet te duur) Graag hier nog een paar voorbeelden van.
- goede subwoofer kant en klaar in kist (ik denk niet dat ik er zin aan heb om zelf een kist eromheen te bouwen) dan maar iets duurder :)
- MDF plaat
- Losse meuk (kabels en shit)

Ik ga het zo denk ik doen:

De voorspeakers blijven zoals ze zijn en op de headunit aangesloten.
Versterker in me kofferbak, sub in de kofferbak, en de 6*9's in de MDF plank.
Dan alles goed aansluiten en hopen dat het goed gaat klinken.

Belangrijk: Is dit een goed idee of niet ?

Volgende: gebrugd, wat is dat nu dan ?

De laatste vraag: Wat voor kabels en hoe veel enzo moet ik kopen ? (Dus alle kabels wat ik nodig heb voor wat ik ga kopen)

Alvast bedankt.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een woofer en een tweeter noem ik geen 2 speakers, maar een composet. Al dat gelazer over 8 speaker systemen, terwijl tweeters en woofers apart geteld worden... :r Marketinggereutel.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Op dinsdag 23 april 2002 17:41 schreef Macabre het volgende:
Allemaal bedankt voor jullie reacties en ik denk dat ik eruit ben.

Volgende week of over 2 weken ga ik shoppen en het volgende komt in me winkelwagentje :)
- 4 kanaals versterker (een goede)
- 2 6*9 speakers (beetje goeien en niet te duur) Graag hier nog een paar voorbeelden van.
- goede subwoofer kant en klaar in kist (ik denk niet dat ik er zin aan heb om zelf een kist eromheen te bouwen) dan maar iets duurder :)
- MDF plaat
- Losse meuk (kabels en shit)

Ik ga het zo denk ik doen:

De voorspeakers blijven zoals ze zijn en op de headunit aangesloten.
Versterker in me kofferbak, sub in de kofferbak, en de 6*9's in de MDF plank.
Dan alles goed aansluiten en hopen dat het goed gaat klinken.

Belangrijk: Is dit een goed idee of niet ?

Volgende: gebrugd, wat is dat nu dan ?

De laatste vraag: Wat voor kabels en hoe veel enzo moet ik kopen ? (Dus alle kabels wat ik nodig heb voor wat ik ga kopen)

Alvast bedankt.
Ik zou je frontspeakers ook op je versterker aansluiten. Je fade voor/achter ben je dan kwijt, maar je kan dan wel je frontspeakers high pass filteren, wat de belastbaarheid ten goede komt.

Je autoradio heeft maar een RCA out begrijp ik. Kijk even of je versterker zelf voldoende heeft aan 1 RCA paar voor signaal voor alle 4 kanalen, of dat je deze RCA moet splitten. Dat scheelt weer gehannes als deze feature aan boord is.

Bruggen betekent ipv een kanaal links en rechts, één kanalenpaar gebruiken voor je sub. Je versterker gaat dan twee kanalenparen 'bundelen', zodat je versterker een 2 Ohm lading ziet (ipv 4 Ohm per kanaal) en mede daarom meteen 35% tot 50% meer vermogen gaat leveren (da's mooi meegenomen). De keerzijde is dat de vervorming ook wat groter wordt, maar daar maalt niemand om. Kort gezegd: ipv 2 speakers, een op links en een op rechts -> 1 woofer over beide kanalen gebrugd.

Succes

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Hij kan zijn speakers voor natuurlijk ook nog altijd passief high pass filteren, zodat in ieder geval de laagste tonen weg zijn, terwijl ze dan toch gewoon op de front blijven aangesloten.

Specs? Zie ondertitel...

Verwijderd

Ik zou ook aanbevelen die voorspeakers ook op de versterker aan te sluiten, en die 6x9s direct vanaf de radio.
Als je maar een setje RCA aansluitingen op je radio hebt, kan het zijn dat dit het rear kanaal is. Je zult dan die 6x9s dus op het de front speakeraansluitingen van je radio moeten aansluiten. Klinkt moeilijk maar wijst zichzelf allemaal wel.

Hoe je de versterker gebrugd aansluit staat in de instructies van de versterker, komt er meestal op neer dat je een knopje op '3 channel mode' zet en de - van de sub op de - van kanaal 3 aansluit, en de + van de sub op de + van kanaal 4. Staat iig in de instructie van de versterker.

Ik heb zelf vrijwel dezelfde setup, Clarion headunit, Clarion 4 kanaals versterker met kanaal 1 linksvoor, 2 rechtsvoor en 3+4 gebrugd voor 10" sub (Pioneer). Voorin nog de originele fabrieksspeakers, achterin Kenwood 6x9s direct door radio gevoed.

Voor welke 6x9s je gaat is een beetje je eigen smaak. Ik heb zelf Kenwood, het is goedkoop en aangezien ze toch vanaf de radio gevoed worden is een hoge power-rating niet nodig. Ook hebben ze niet zulke scherpe hoge tonen, die mijn JBL 6x9s wel hadden. Nogmaals, het is een beetje een kwestie van smaak maar ik zou iig voor 2 wegs speakers gaan en niet voor 3 wegs, dit zal je soundstage beter voorin houden.

Je homemade hoedenplank trillingsvrij maken kun je doen door hem met tapijt te bekleden, of van die vilten voetjes (voor onder stoelen bij een parketvloer) er op plakken.

Veel plezier met je systeem, ik heb mijn systeem nu ruim een jaar en je hebt er iedere dag plezier van.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Op dinsdag 23 april 2002 20:04 schreef Blerk_NKK het volgende:
Ik zou ook aanbevelen die voorspeakers ook op de versterker aan te sluiten, en die 6x9s direct vanaf de radio.
Als je maar een setje RCA aansluitingen op je radio hebt, kan het zijn dat dit het rear kanaal is. Je zult dan die 6x9s dus op het de front speakeraansluitingen van je radio moeten aansluiten. Klinkt moeilijk maar wijst zichzelf allemaal wel.

...
Dit is mijns inziens ook de beste manier

Hierdoor krijg je voor geheid beter geluid omdat je gebruik kan maken van je high-pass op de versterker. En je achter speakers hebben minder vermogen nodig dan de voor speakers. (Achter gebruik je alleen als aanvulling op de bas)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Macabre
thx...nu weet ik eindelijk wat 'gebrugd' is :)

Ok, dus kort samengevat:

-fabrieks speakers op de versterker op kanaal 1 en 2
-6*9's (achter op de hoedenplank) direct vanaf headunit.
-sub gebrugd over kanaal 3 en 4.

Maar het maakt dus eigenlijk geen fuck uit of ik nu een kant en klare basskist koop ofwel ?
Of is het beter als ik gewoon een losse woofer koop en die in het midden van me hoedenplank maak ?
Zo ja, waarom ?

Maar de kabels, wat heb ik nu precies nodig allemaal ?
Want als ik alles ga kopen dan moet ik natuurlijk wel alles direct goed kopen lijkt me, niet dat ik in huis ben en ik ben de helft vergeten :)

BTW, mijn hoedenplank is eigenlijk best wel heel erg klein. Maakt dit iets uit qua trillingen enzo ?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-08 10:11
Speaker kabel: van de headunit naar de achter speakers en van de Versterker naar de voor speakers en natuurlijk van versterker naar sub
RCA signaal kabel: van headunit naar versterker
Power kabel: Van je accu via een zekering naar je versterker (rood) en van een aardings punt in de buurt van je versterker naar de versterker(zwart) let even op de ogen om de kabels aan te sluiten op accu en massa
Remote-kabel: van head unit naar versterker: dit kan een dunne kabel zijn (1.5 mm2) dit om de verster aante kunnen schakelen als je headunit aangaat.

En ik zelf zou een sub altijd in een kist hangen en niet gewoon los aan de hoeden plank.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Verwijderd

Ik zou voor je eerste installatie ni
Op dinsdag 23 april 2002 20:49 schreef Macabre het volgende:
Maar het maakt dus eigenlijk geen fuck uit of ik nu een kant en klare basskist koop ofwel ?
Of is het beter als ik gewoon een losse woofer koop en die in het midden van me hoedenplank maak ?
Zo ja, waarom ?
Een losse woofer zonder kist in de hoedenplank kan zeer zeker, dit heet een free-air woofer. Er zijn speciale woofers hiervoor, met een wat stevigere bouw (aangezien ze geen demping van de lucht in de kist krijgen is dit nodig)
Het is echter voor een goede basweergave ontzettend belangrijk dat voor- en achterkant van de woofer gescheiden zijn. Anders krijg je snel met het cancellen van de bas te maken. Het is dus voor free-airs erg belangrijk dat je de kofferbak zo goed mogelijk scheidt van de rest van de auto, met geluiddempend materiaal, MDF, schuim etc etc. Voor je eerste installatie zou ik het dan ook afraden. Begin met een gesloten kist, daarmee krijg je zeker een goed resultaat. Gepoorte kisten en free-air constructies kunnen zeer zeker goed klinken maar het is allemaal wat ingewikkelder en een stuk minder vergevingsgezind als het op foutjes aankomt.
BTW, mijn hoedenplank is eigenlijk best wel heel erg klein. Maakt dit iets uit qua trillingen enzo ?
Niet tenzij je een dus free-air woofer gaat gebruiken.

Bij het kabelverhaal van Snowdude sluit ik me aan. Je kunt ook kant en klare kabelpakketten kopen. Verder kan een goede auto-audiozaak je vertellen welke kabeldikte je moet nemen als je je versterker en je auto meeneemt (hoe groter het amperage en hoe langer de afstand accu-versterker, hoe dikker de kabel moet zijn namelijk)

• mollie

mollie

koop aub geen climax versterker.. geen ervaring maar wel veel negatieve dingen over gehoord .. die magnat traxx is aardig maar houd niet over als je een woofer hebt met een laag rendement.. kijk voor referenties ook eens op www.carhifi.nl

verder is remco een beetje raar aan t doen met de prijzen .. die magnat xtract 9*6 heb ik voor mn vriendin gekoch voor 175 piek en die is nu 108 euro (vadsige basweergave voor het geld ze heeft geen sub) en die magnat traxxx heb ik nog kunnen kopen voor 450 piek

raar

Verwijderd

Climax versterkers heb ik geen ervaring mee, geen idee of ze goed zijn of niet.
Over Pioneer, Alpine en Clarion versterkers (ik heb zelf het oude model van die Clarion die op die site staat) hoor ik over het algemeen alleen goede berichten.

Speakers is een beetje een kwestie van smaak maar ik denk dat het met die speakers en sub zeker wel gaat lukken.
Zolang je maar bij de echt goedkope troep wegblijft.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een Kenwood staat bij mij ook hoog aangeschreven als goedkope beginner. Veel techniek en klank voor weinig..

• Macabre
Kenwood, bedoel je dan de versterker of de speakers ?

En Wekkel, wat denk jij van de sub en 6*9's ?
Ik haal in ieder geval wel een kant en klare basskist.

Dus geen Climax versterker maar een ander merk.

Deze misschien? Of is heeft deze te weinig vermogen ?
http://www.halfords.nl/p_sh_ex.asp?ArtikelID=1054&FocusPointNaam=Car+Audio&SubGroepID=88&SubSubGroepID=227

Suggesties ? plz met een linkje ofzo :)

Verwijderd

Climax is bagger :) Om het zo maar effe te formuleren.

Je budget is niet hoog genoeg om er echt een mooie set met speakers, sub en amp van te maken met topmerken zoals RF, MTX, Kicker enz...

Ik zou eens naar een Kenwood, Pioneer, Clarion, Alpine, enz... amp gaan kijken.

Voor een subwoofer zou ik eens gaan kijken voor een MTX Thunder 4000 subwoofer, deze zijn niet duur, maar klinken wel erg goed.

http://www.carstereodesign.com/M%20T%20X/thunder_4000_subkist.htm

Een 12" ( 30cm ) sub met kast kost je daar 213 euro.

Voor een paar speakers kun je ook kijken bij JBL, Magnat, Kenwood, Pioneer, enz...

Dan heb je al wel zo'n beetje 500 euro gespendeerd. De 4-kanaals versterker is gewoon het duurst als je het goed wil doen.

• mollie

mollie

die kenwood is 181 euro bij carhifi.nl
253 euro heb je de KAC-849S dan heb j 4*100 ipv a*65

• Macabre
Ik ben aan het twijfelen tussen deze 2 Magnat versterkers.

Deze
http://www.carhifi.nl/caraudio/producten_info.html?actie=specs&ID=1501

En Deze
http://www.carhifi.nl/caraudio/producten_info.html?actie=specs&ID=454

Welke zou ik kopen ? Of zijn er andere amps binnen deze prijsklasse die beter zijn ?

Alvast bedankt

Verwijderd

Ik zou voor de Traxx 600 gaan als je uit deze 2 versterkers wilt kiezen. Niet om het een of ander maar een maat van mij heeft ook eens wat bij Carhifi.nl besteld, maar dat duurde zo lang dat hij het maar geannuleerd heeft. En met lang bedoel ik 2 maand ;) ( ze hadden de spullen niet op voorraad ).

Verwijderd

Op zich kun je je met die Magnat versterkers geen bult vallen, ook niet met die andere versterkers die op de Remco site staan, muv die Climax dus blijkbaar :)

Ik zou eens bij een goede caraudio specialist (dus niet Halfords) langsgaan en een aantal verschillende speakers beluisteren. Het is ook wel prettig om dan gelijk een aanspreekpunt te hebben mocht je wat problemen tegenkomen (ruis, kabels etc) Neem een eigen CD mee, dan hoor je vaak wel verschillen.

• Macabre
Okey,

ik ben gisteren naar de Mediamarkt geweest en heb me daar deze subwoofer gekocht:

Magnat Transforce 1000
http://www.magnat.nl/magnat/magnat-car/transforce.htm

en deze versterker:

Blaupunkt GTA4100
http://www.blaupunkt.nl/7607792020_main.asp

Ik was in totaal 298 euro'tjes kwijt.

Van tevoren natuurlijk eerst getest daar met verschillende versterkers en woofers, en ik vond deze combo toch echt de beste.

Maar mijn voorspeakers zijn echt zwaar bagger en de bass is er niet helemaal goed uit weg te filteren, dus als ik mijn radio hard zet en zet de fader op rear dan is de bass uit de sub echt nog helemaal perfect, zet ik em op front dan hoor ik alleen geschreeuw. (de voorste boxen zijn nog steeds gewoon op de headunit aangesloten).

Als ik nu alleen de voorste speakers vervang door een paar goede passende boxen (magnat ofzo), zou dat helpen of moet ik nog meer dingen kopen ?

Een eigen hoedenplank maken en daar weer andere boxen in heb ik geen geld meer voor, en ook stiekum niet zoveel zin meer in :)
Ik ben er ook zeker 4 uur mee bezig geweest om dit goed aan te sluiten in me 206 >:)

Alvast bedankt.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-08 06:35
KOOP NOOIT CARSHIT BIJ REMCO!!!! stelletje oplichters!!

Ik meen het

Verwijderd

Op zondag 28 april 2002 22:54 schreef Macabre het volgende:

Maar mijn voorspeakers zijn echt zwaar bagger en de bass is er niet helemaal goed uit weg te filteren, dus als ik mijn radio hard zet en zet de fader op rear dan is de bass uit de sub echt nog helemaal perfect, zet ik em op front dan hoor ik alleen geschreeuw. (de voorste boxen zijn nog steeds gewoon op de headunit aangesloten).
Juist omdat je de bas nog niet uit de frontspeakers weg hebt gehaald, gaan ze snel vervormen. Lage tonen geven een veel grotere conusuitslag dan de wat hogere tonen.
Sluit dus de frontspeakers ook op die amp aan, en gebruik het highpass-filter (crossover). Je frontspeakers zullen een stuk duidelijker en zuiverder spelen als ze niet die lage tonen hoeven te spelen, die ze op een beetje fatsoenlijk volume gewoon niet aan kunnen (daarom heb je een sub :) )
Ik ben er ook zeker 4 uur mee bezig geweest om dit goed aan te sluiten in me 206 >:)
Mijn eerste installatie was een versterker met alle 4 kanalen apart aangesloten, fm-gemoduleerde wisselaar met controlepaneel, electrishe antenne en vier nieuwe speakers en kostte me een heel weekend... 4 uur is niet slecht :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt nu 4 kanalen, gebruik ze dan ook. Verder gaan je brakke frontspeakers minder snel over hun nek van puur signaal, dan van een in het zweet werkende autoradio versterker.
Pagina: 1