[win2k] DDO, chkdsk hangup / blue screen

Pagina: 1
Acties:

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
'k Heb pas mijn nieuwe (omgeruild, oude was defect) IBM 40 GB Deskstar 60GXP aan mijn Asus P5A (K6-II 550, 160 MB RAM) gehangen. Aangezien dit mobo met z'n Award 4.5x BIOS maximaal 33.8 GB ondersteund heb ik met Diskmanager 2000 DDO geïnstalleerd. So far so good. :)

Vervolgens via ddo vanaf bootflop opgestart en win2k vanaf m'n 20 GB met ghost naar de 40 GB gekloond. Win2k opgestart, swapfile op zowel oude (C:) als nieuwe bootpartitie (D:) gezet en opnieuw opgestart. Met regedit de partities waaraan de letters C: en D: waren gekoppeld omgewisseld en opnieuw opgestart. Na 1x blue screen werkte het prima. 8-)

2 dagen later, toen ik die PC weer 'ns aanzette, begonnen de problemen. Windows wilde niet meer normaal opstarten, alleen in veilige modus (met netwerk). Hij kon het driver-bestand nv4_mini.sys niet meer laden (driver van GeForce2 MX-64). Driver opnieuw geïnstalleerd, deed het 2x, toen met ntdll.dll zelfde probeem. Even later blue weer met dat nv4_mini.sys bestandje. Win98 gekloond en die werkt zonder problemen. :?

Ok, toen maar schijf helemaal leeg, en win2k opnieuw geïnstalleerd. Installatie leek goed te gaan. Bij chkdsk aangekomen wilde hij ineens de schijf gaan checken. Ok, mij
best dacht ik. Alleen de :r verificatie van de vrije ruimte stond na 10 minuten nog op 0%. Als ik chkdsk annuleer, start-ie gewoon netjes op ('k heb de GF2 driver echter nog niet geïnstalleerd). :{

Ik snap er helemaal niks van, het lijkt wel alsof windows 2000 niet goed met die DDO overweg kan. Kan ik beter DDO eraf gooien en dan maar met 33.8 GB tevreden zijn, of weet iemand een betere oplossing? :?

(btw, klopt het dat de schijf af en toe een soort piep-klik geluidje maakt door dat DDO of zou deze schijf ook defect zijn? 'k Hoop het niet :( )

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 22 april 2002 10:43 schreef AdLentis het volgende:
(btw, klopt het dat de schijf af en toe een soort piep-klik geluidje maakt door dat DDO of zou deze schijf ook defect zijn? 'k Hoop het niet :( )
Vreemde geluidjes kunnen altijd een aanduiding zijn voor een deffecte harde schijf, maar het hoeft natuurlijk niet..
Test de schijf gewoon even met wat tools, zoals je hier kunt vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 11:30 schreef Twynn het volgende:

[..]

Vreemde geluidjes kunnen altijd een aanduiding zijn voor een deffecte harde schijf, maar het hoeft natuurlijk niet..
Test de schijf gewoon even met wat tools, zoals je hier kunt vinden: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5
Ja, die DFT had ik ook voor de vorige schijf gebruikt, alleen die gaf geen fout aan. Schijf maakte teveel herrie, dus toch nieuwe gekregen. Laat ik die tool toch maar eens weer gaan gebruiken (het klinkt niet echt als een defect, maar toch ff testen :{). 'k Zou het anders wel erg vinden als deze schijf OOK niet goed is. ;( 'k Heb nog 2 andere 60 GXP's die alleen bij het aangaan een kort tikje geven. Die werken niet met DDO, maar staan in RAID0. :9 :{

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
'k heb de schijf gecheckt en hij doet het volgens DFT dus prima. Ik heb dan ook geen tikjes meer gehoord. Ik heb nu de drive softwarematig (firmware) weer netjes teruggezet naar 40 GB, en vervolgens de 32 GB jumper aangezet. :{

Win2k installeert in het begin prima, maar na de 1e reboot krijg ik vrijwel gelijk de blue-screen-melding "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE." :( Dit gebeurt ook als ik kies voor veilige modus. |:( Komt dit doordat win2000 eigenwijs is en de schijf TOCH als 40 GB herkent? :?

Ik wordt hier echt niet goed van... ;(

edit:

Hmm... ipv NTFS heb ik nu voor FAT32 gekozen en hij blijft weer hangen bij de verify free space (naja, hangen, hij doet niet veel iig, behalve dan dat blauwe balkje verschuiven) :'( WAAROM DOET DAT !@#^!*&^ DING NOU NIET GEWOON WAT-IE MOET DOEN??!!?? :( :( :( :( :{ :?

Verwijderd

NT varianten + DDO programma's = :r

dit gaat gewoon fout.
Een losse pci-ide-controller is je beste optie.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 10:43 schreef AdLentis het volgende:
'k Heb pas mijn nieuwe (omgeruild, oude was defect) IBM 40 GB Deskstar 60GXP aan mijn Asus P5A (K6-II 550, 160 MB RAM) gehangen. Aangezien dit mobo met z'n Award 4.5x BIOS maximaal 33.8 GB ondersteund heb ik met Diskmanager 2000 DDO geïnstalleerd. So far so good. :)
Wanneer je alleen Win2K of XP gebruikt dan kan je het beste het volgende doen:

1) Booten vanaf Win2K of XP CD. Zorg ervoor dat je tweede disk NIET verbonden is met het systeem.
2) Setup starten tot ie al je HD controllers gevonden heeft (ATAPI/IDE).
3) Nieuwe installatie opstarten.
4) Handmatig alle partities eerst weggooien (vanuit NT setup).
5) Nieuwe partitie aanmaken en setup formateren als FAT32. Zorg ervoor dat de eerste partitie < 33 GB is. En GEEN tweede partitie aanmaken.
6) Installatie uitvoeren.

Nadat installatie completed is inloggen in Win2K of XP.
Bij Win2K eerst SP 2 installeren.
Dan de volgende stappen.

1) Maak 2e partitie aan op vrije ruimte. Windows 2000 system+boot staat namelijk op 1e partitie. Indien je bij installatie een 40GB partitie had gemaakt of 2 partities had setup informatie naar 2 partities geschreven of bij 1 40GB partitie naar het einde van de disk. Zolang de boot nog onder BIOS control is zal het dus fout gaan. Vandaar dat de 1e partitie binnen bios limits moet zijn. De HAL en miniport drivers nemen het later wel van de BIOS over.
2) Wanneer je de tweede partitie aangemaakt hebt dan kan je deze formateren op FAT32 of NTFS.
3) Wanneer partitie 1 op NTFS moet dan vanuit CMD box intikken: convert C: /fs:ntfs
4) Systeem opnieuw opstarten. Convert laten completeren. En rebooten.

Nu de tweede disk eraan vast hangen. En die partitioneren.

Default behaviour van Win2K is dat deze bij het zien van meerdere partities de boot info op partitie 1 zet en system files op partitie 2. Tevens reserveerd NT een aantal clusters aan het einde van de disk.

WB

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op dinsdag 23 april 2002 17:38 schreef BBL the 2nd het volgende:
NT varianten + DDO programma's = :r

dit gaat gewoon fout.
Een losse pci-ide-controller is je beste optie.
Dat idee kreeg ik dus ook...
Op dinsdag 23 april 2002 18:00 schreef WeeBee het volgende:

[..]

Wanneer je alleen Win2K of XP gebruikt dan kan je het beste het volgende doen:

1) Booten vanaf Win2K of XP CD. Zorg ervoor dat je tweede disk NIET verbonden is met het systeem.
2) Setup starten tot ie al je HD controllers gevonden heeft (ATAPI/IDE).
3) Nieuwe installatie opstarten.
4) Handmatig alle partities eerst weggooien (vanuit NT setup).
5) Nieuwe partitie aanmaken en setup formateren als FAT32. Zorg ervoor dat de eerste partitie < 33 GB is. En GEEN tweede partitie aanmaken.
6) Installatie uitvoeren.

..
Nu moet ik mijn HD softwarematig instellen als 33.8 GB, omdat hij anders niet herkend wordt en er dus niet van geboot kan worden. Herkend Win2K hem later dan wel gewoon als 40 GB???

Verwijderd

Op woensdag 24 april 2002 09:52 schreef AdLentis het volgende:

[..]

Dat idee kreeg ik dus ook...
[..]

Nu moet ik mijn HD softwarematig instellen als 33.8 GB, omdat hij anders niet herkend wordt en er dus niet van geboot kan worden. Herkend Win2K hem later dan wel gewoon als 40 GB???
Setup herkent hem als 40GB. Maar je moet de eerste partitie niet boven je bios max uit laten komen.

Bij booten van systeem zorgt NTLOADERR er namelijk voor dat de disk gelezen wordt via BIOS. Wanneer er files staan buiten bereik van de BIOS dan wordt het moeilijk. "Inaccessable Boot Device". Dus eerste partitie moet 100% benaderbaar zijn via BIOS. De rest van de disk is daarna wel benaderbaar door de native drivers van NT/W2K. Die maken geheel geen gebruik van de BIOS.

WB

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 17:52 schreef WeeBee het volgende:

[..]

Setup herkent hem als 40GB. Maar je moet de eerste partitie niet boven je bios max uit laten komen.

Bij booten van systeem zorgt NTLOADERR er namelijk voor dat de disk gelezen wordt via BIOS. Wanneer er files staan buiten bereik van de BIOS dan wordt het moeilijk. "Inaccessable Boot Device". Dus eerste partitie moet 100% benaderbaar zijn via BIOS. De rest van de disk is daarna wel benaderbaar door de native drivers van NT/W2K. Die maken geheel geen gebruik van de BIOS.

WB
Ik had dus win2000 inmiddels geïnstalleerd terwijl ik de jumper op 32 GB had gezet... nu heb ik die weer teruggezet op 40 GB en de waarde in de firmware aangepast met diskmanager 2000. De schijf moet op de 1 of andere manier ingesteld worden op 32 GB, anders gaat de BIOS hangen. Na booten bleek windows de schijf nog steeds te zien als 32 GB, maar dat zal vast wel komen doordat deze al gepartitioneerd is. Ik laat het voorlopig maar zo, want ik wil windows 98 ook nog kunnen draaien, voor een aantal spellen. Die draaien op een K6-II 550 met GF2 MX-64 nu eenmaal niet zo lekker onder windows 2000. Dus dan maar 8 GB minder... :{

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat ik doe met dat soort schijven: Een schijf <32 GB voor het OS, en een grote schijf als non-bootschijf er bij in. De grote schijf niet opgeven in het BIOS, en ook niet laten detecteren bij het opstarten.

Als het goed is, pakt een modern OS die schijf dan vanzelf (met FreeBSD werkt dat in ieder geval, Win2K denk ik ook wel, en op die manier kon ik ook een 6 GB schijf in een 386 hebben met Novell :D )

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op woensdag 24 april 2002 23:12 schreef svdmeer het volgende:
Wat ik doe met dat soort schijven: Een schijf <32 GB voor het OS, en een grote schijf als non-bootschijf er bij in. De grote schijf niet opgeven in het BIOS, en ook niet laten detecteren bij het opstarten.

Als het goed is, pakt een modern OS die schijf dan vanzelf (met FreeBSD werkt dat in ieder geval, Win2K denk ik ook wel, en op die manier kon ik ook een 6 GB schijf in een 386 hebben met Novell :D )
Mjah, daar had ik zelf ook allang aan gedacht, maar ik heb geen geschikte schijf <32 GB over. ;( Een 512 MB schijfje vind ik nl niet echt geschikt. En m'n 8 GB seagate is pas gecrasht door kortsluiting in de USB poort van m'n K6-II 350 (USB verkeerd om op mobo aangesloten). 'k Heb dan ook heel wat PC's hier staan (zie de specs in m'n signature). ;)

[off-topic]F*cking mainboard had nergens aangegeven wat pin 1 was, en plaatje van mobo in handleiding klopte ook niet met bijstaand plaatje van connector. :( Was net 180graden fout. Waarschijnlijk is m'n gratis gekregen 3COM netwerkkaartje ook naar de fillipijnen. Gelukkig doet webcam het nog wel gewoon. :{[/off-topic]

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter waar het probleem door veroorzaakt werd. Het had totaal nix te maken met DDO, maar met UDMA. Pas wilde ik win2k installeren op een nieuwe 20 GB HD van Maxtor, in de hoop daar geen problemen mee te krijgen. Ik had geen U-ATA kabels gebruikt voor de HD. Ik las op internet dat dat wel werd aangeraden voor UDMA-33. Dus toen heb ik maar ff DMA modus uitgezet....

:D EN HIJ DEED HET SUPER!!!! *D O+ >:)

....waarschijnlijk was dit ook de oorzaak van directory-corruptie en een LBA foutmelding van win98 setup. Verder zal dit de oorzaak zijn geweest van het NTFS-crash probleem wat ik een poos terug had. Ik ga dus ff 4 van die kabels kopen, voor al m'n UDMA-33 PC's... :9

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Op maandag 06 mei 2002 23:38 schreef AdLentis het volgende:
....Ik ga dus ff 4 van die kabels kopen, voor al m'n UDMA-33 PC's... :9
Inmiddels heb ik ze gekocht (4x rounded ATA-100 :P) en het werkt allemaal weer prima!!! *D >:)

Pagina: 1