Toon posts:

vreemde boot problemen 8kha+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn nieuwe configje met een 8hka+ mobo en xp1800 boot soms wel, soms niet. Hij doet het meestal wel bij een koude boot (dus de spanning eraf), bij een warme boot komt ie meestal niet verder dan het geheugen checken.
Heb al eea geprobeerd (alle apparaten eruit behalve VGA), laatste bios geflashed e.d. maar dat maakt niet uit. Drie dingen vallen op:
1. als ik een beetje beweeg aan het stekkertje waarmee de voeding op het mobo is aangesloten dan slaat hij aan, dwz de fans gaan draaien en er verschijnt FF op de displays op het board, hij boot echter niet.
2. Als ik in de bios setup naar het schermpje met de voltages ga, dan hangt de pc meestal.
3. Als ik het bord uit de kast haal (dus geen contact anders dan via de diverse kabeltjes) gaat het wel goed

Wat zou dit kunnen zijn: brakke voeding(300W, nooit probs mee gehad bij vorige mobo), brak mobo, of een soort aardings/geleidingsproblem (mobo zit met van die schroefjes op de kast vastgezet

Verwijderd

Met de kast open problemen, maar met mobo uit de kast niet ?

Dan heb je echt ergens een fout of ongewild contact. Waarschijnlijk één van de bevestigings schroefjes die ergens mee contact maakt. Het kan ook iets suffigs als de CD-rom zijn bijvoorbeeld die tegen het mobo aankomt....

Of vuile contacten op de plug voeding->mobo. Of een van die draadjes in de metalen connector van die plug. Of toch een voeding due nu wat brakjes wordt.

Zoeken zoeken zoeken dus, in alle gaten en alle hoeken.. ;)

Verwijderd

Op het moment dat hij wel boot, kun je in ieder geval de spanningen even bekijken. Wijken die niet teveel af, dan is het geen voedingsprobleem.
Blijft dan inderdaad over, een gebrekkige voedingslijn/verbinding/connector o.i.d. lijkt mij.
Neem aan dat het bord geen kortsluiting maakt met de motherboardtray.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het bord geen kortsluiting maakt, het lijkt meer in die plug te zitten, maar zou graag wat testen. Ik heb nog wel een oude voeding liggen, maar die is maar 235 W of zo. Zou ik daarmee kunnen testen als ik alles behalve mobo loskoppel?

• Frenkpie
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 10:31

Frenkpie

"Crocs Rule !"

test met een andere voeding, en kijk nog es goed na of er niets verkeerd zit. misschien kan het zijn dat je de voedingsstekker er niet goed op hebt zitten...

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 10:34 schreef voe22 het volgende:
Ik denk dat het bord geen kortsluiting maakt, het lijkt meer in die plug te zitten, maar zou graag wat testen. Ik heb nog wel een oude voeding liggen, maar die is maar 235 W of zo. Zou ik daarmee kunnen testen als ik alles behalve mobo loskoppel?
Je denkt dat het geen kortsluiting maakt? Weet je het ook zeker?
Ik sluit me aan bij Hooi. Lijkt namelijk verdacht veel op een contact met de backplane.. Wel die goede gaten gebruikt? Alleen de gaten met metalen ringetjes gebruiken...

Die voeding kun je wel gebruiken. Geen probleem (om te testen dan he). Wel ff alle andere hardware eruit halen.

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu met maar 2 schroefjes vast (in gaatjes met metalen ringetjes), wat het meest gekke is is toch dat als ik aan die plug van de voeding rommel hij wel aanslaat (maar niet boot, blijft hangen op FF). Zal eens testen met die andere voeding

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je misschien nog een steuntje op de achterplaat zitten, dat bij je oude mobo gebruikt werd, maar nu niet bij een schroefgat zit en kortsluiting maakt?

Verwijderd

Die voedingsplug lijkt me verdacht, zitten de draden stevig in de (molex) pennen?

Verwijderd

Topicstarter
gevonden:.............
de draadjes van de voeding naar mopbo waren door een handige bouwer bij elkaar gebonden met zo'n pastic stripje. Had ie lekker strak vastgemaakt... na een jaar maakten die draadjes nu blijkbaar kortsluiting :(
maar goed, draait nu als n zonnetje. thx
Pagina: 1