Toon posts:

[raid] upgraden naar RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde bij mijn huidige 60 gb harde schijf nog een keer hetzelfde model zetten. Deze combinatie moet dan in RAID 0 gaan draaien. Ik kan van alles een backup maken (gewone data). Er staan ook wel wat spellen op de pc, maar die kan ik later opnieuw installeren. Wat ik nu wilde weten:

Kan ik met Ghost 2002 een image maken van mijn huidige C: partitie, en deze dan later restoren naar de C: partitie op de RAID array?

Ghost ondersteund GEEN imaging van softwarematige RAID gemaakt door het schijfbeheer van Win2k of WinXP.
Ondersteunt Ghost wel RAID 0, gemaakt door een hardwarematige controller zoals de Promise op de Asus moederborden?

De schijven gaan naar een andere controller, dus waarschijnlijk kan Windows dan niet meer booten. Kan ik EERST in Windows de Promise ATA100 driver vervangen door de Promise RAID0 driver, een ghost-image maken, RAID0 bouwen en dan resotren, waarna Windows zou moeten booten omdat de Promise drivers al zijn geïnstalleerd...

Heeft iemand definitief uitsluitsel over deze vragen, want als ik al mijn spul op de C: partitie opnieuw moet installeren en configureren, dan ben ik wel effe bezig... :'(

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 12:52

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Het is hardwareraid, dus ghost zou hem gewoon moeten ondersteunen. (Ghost ""ziet"" gewoon 1 grote schijf, en heeft helemaal niet door dat het een raid is...)

Edit: Oops, van dit booten zou ik niet weten.
Wat je wel zou kunnen doen is in je oude win2k alvast je raid drivers installeren.

Ghost draaien, dan win2k opnieuw installeren. Boot.ini van de nieuwe widows install pakken, en bewaren. Ghost terugzetten en de nieuwe boot.ini terugzetten..Dit op eigen risico, want ik vraag me af of het werkt :(

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 22 april 2002 12:45 schreef Sparhawk het volgende:
Het is hardwareraid, dus ghost zou hem gewoon moeten ondersteunen. (Ghost ""ziet"" gewoon 1 grote schijf, en heeft helemaal niet door dat het een raid is...)
Klopt, alleen het probleem is dan wel dat je XP / Win2K nog aan de gang moet krijgen.
Je kunt inderdaad proberen om vantevoren die drivers te vervangen..
(ik heb het zelf toevallig ook afgelopen weekend geprobeert, maar het is nog niet gelukt :()

• Sparhawk

Sparhawk

Op maandag 22 april 2002 12:50 schreef Twynn het volgende:

[..]

Klopt, alleen het probleem is dan wel dat je XP / Win2K nog aan de gang moet krijgen.
Je kunt inderdaad proberen om vantevoren die drivers te vervangen..
(ik heb het zelf toevallig ook afgelopen weekend geprobeert, maar het is nog niet gelukt :()
bootte hij niet of wat? het niet booten ligt aan een foute verwijzing in je boot.ini Kreeg je windows wel in safe mode of ook niet?

• Twynn
Op maandag 22 april 2002 12:55 schreef Sparhawk het volgende:
bootte hij niet of wat? het niet booten ligt aan een foute verwijzing in je boot.ini Kreeg je windows wel in safe mode of ook niet?
Hij bootte wel, maar tijdens de boot een blue screen.. Safe mode wilde helaas ook niet werken..
(de boot.ini ging dus wel goed, anders begint het ding niet meer met booten!)

• Sparhawk

Sparhawk

Op maandag 22 april 2002 13:46 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hij bootte wel, maar tijdens de boot een blue screen.. Safe mode wilde helaas ook niet werken..
Hmm, dan wordt het toch een herinstall....
balen :(

Verwijderd

Topicstarter
Als ik met Ghost 2002 een systeem herstel, dan zoekt en installed hij eerst drivers na zijn eerste boot. Deed-tie met Ghost 2001 nooit.

Misschien werkt dit: Ghost kopie terugzetten --> waarschijnlijk niet booten. Dan re-install, over de bestannde versie heen --> wel booten?

Als dat werkt, hoef ik alleen maar een paar configuraties opnieuw in te stellen en wat met icoontjes te klooien. Het bespaart echter het installeren van alle andere programma's.

Wat betreft het vervangen van drivers: da's niet nodig. De VIA drivers voor de ATA100 zijn al geïnstalleerd. De Promise drivers voor ATA100 ook. Ik kan wel de ATA100 van promise met de jumper omzetten op RAID, en dan de Promise ATA100 drivers door de RAID0 vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 13:46 schreef Twynn het volgende:

[..]

Wat was dat voor BSOD?
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE? Dat zou betekenen dat Win2k de schijf niet vindt, omdat hij op een andere controller zit :( dan moet ik wellicht zelf ook opnieuw installeren.

• Twynn
Op donderdag 25 april 2002 19:17 schreef FirePower het volgende:
Wat was dat voor BSOD?
INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE? Dat zou betekenen dat Win2k de schijf niet vindt, omdat hij op een andere controller zit :( dan moet ik wellicht zelf ook opnieuw installeren.
Nope, het was een of andere vage error-code..
Maargoed, ik had de oude install nog, dus toch effe opnieuw de raid-drivers geinstalleerd, en toen ging het booten wel goed..
(alleen kan ik nu niet meer inloggen na opnieuw geghost te hebben.. Na de login begint XP te zeuren over dat hij niet accurately de license kan checken.. Volgens de MS-knowledgebase moet dat of een verkeerde driveletter zijn, wat volgens mij wel kan inderdaad, of het is op te lossen door wat registry-keys te wissen..)
Mission still not completed zullen we maar zeggen :)

Verwijderd

Topicstarter
Is het onderhand gelukt?

En zo ja, wat heb je moeten doen?
Pagina: 1