Toon posts:

Soyo p4s wil niet via raid mijn hdd lezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vorige week een soyo p4s ultra binnen gekregen :9~ . nou had ik een probleem.

ik heb een

cd brander mitsumi 30* 12 * 40
dvd speler lite on 48* 16*
een wd 20 gig 5400 rpm
een wd 40 gig 7200 rpm

aangezien dat ik raid heb op mijn mobo wil ik ze alle vier los van elkaar aan mijn mobo koppelen. er staat in de manual dat als er geen raid prog word geinstalleerd de raid iede ( ide 3 & 4) als normaal ide worden gezien B-).

na lang kloten lukt het dus niet om de dvd en brander op 3 & 4 te krijgen zien we op de site staan dat het niet mogelijk is om cd op de raid ide te doen :( . nou is dat op zich niet erg maar dan wil ik dus mijn 2 hdd's op ide 3&4 doen zonder raid. ik sluit net mijn wd 40 aan op ide 3.

ik start de computer op en ik krijg wel windows bezich met opstarten te zien maar dan krijg ik een blauw scherm ( :"( ) met het volgende

maak alle veranderingen in de hardware ongedaan. en check uw schijf met chkdsk.

en dan kun je dus nix meer |:( . ik heb vanalles in de bios geprobeer en ook het apart raidbios ( niet de juiste benaming) maar ik krijg het niet voor mekaar om het goed te krijgen.

wie heeft een soyo p4s en kan wel alles aansluiten, of wie weet hier zo maar ff een oplossing voor??

Verwijderd

Topicstarter
kom op mensen

er is tog wel iemand die het antwoord weet. want ik heb vanalles al geprobeerd en ik wil wel graag mijn brander en mijn tweede hdd gebruiken!!!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ehm, sowieso de vraag of je die 2e controller nou hebt ingesteld als raid-controller, of als gewone ATA100 controller?

Lijkt me namelijk wel belangrijk!

(oh, en in het vervolg niet meer schoppen binnen 24 uur!)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb raid niet aangezet. en volgens de manual wil dat dus zeggen dat hij gewoon als normaal ide word gezien.

ben gewoon ongeduldig, zal in vervolg niet meer doen. maar voor mijn gevoel is er alweer 24 uur voorbij. gister erop gezet nu volgende dag. heb een vreemd slaap patroon opgebouwd laatste tijd.

maar ik hoop dat iemand een uitkomst heeft

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
windows opnieuw installen wil weleens helpen bij dit soort gevalletjes.

Verwijderd

Topicstarter
dit probleem doet zich al voor de installatie van windows voor.

toen de compu nog helemaal niet was gebruikt kregen we het niet voor me kaar om de hdd's aan ide 3&4 te koppelen en dan het hele zaakje draaiend te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
nog steeds niemand die het antwoord weet.

er moet tog iemand zijn met een oplossing.

kom op tweakend nederland, laat eens wat van je horen!!

Verwijderd

Je zegt dat tijdens het installeren het ook al fout ging, waar liep het op fout? verder welke kabels heb je gebruikt (neem aan de nieuwe kabels), welke raid drivers (de laatste neem ik aan) en heb je (ook al wil je het niet) de raid controller ook als raid gebruikt om te zien of hij het doet......

Verwijderd

Gewoon xp opnieuw erop.

Je moet bij de installatie van XP op F6 drukken om de raidcontroller te installeren. Hier vraagt de setup ook om voordat ie daadwerkelijk begint te setuppen.

Verwijderd

Topicstarter
het liep fout doordat mijn mobo mijn hdd niet wou zien. kabels zijn gewoon nieuw en bijgeleverd bij mijn mobo. raiddrivers heb je alleen nodig als je ze als raid wil gebruiken anders. kun je weer van voren af aan beginnen. dat staatt in de handleiding. als je geen raid wil . en je wil de ide poorten gewoon als normale ide gebruiken moet je geen raid installeren. ik had namelijk daarvoor de raid wel geinstalleerd en dat werkte dus niet op een normale manier. on daar neit instellen dat ik de ide poorten wil gebruiken als normale ide.

en antwoord op remedy

ik gebruik geen xp omdat het te vaak vast loopt. en een raidcontroller wil ik niet installeren want dan moet je dus je hdd met raid gebruiken en dat wil ik niet.

er is een manier om de ide poorten gewoon als normale ide poorten te gebruiken. in handleiding staat dat je op ide 3&4 wel cd-rom kunt aansluiten op de site staat weer van niet. heel vaag dus allemaal.

maar wel bedankt voor jullie oplossingen,

ik zal eens kijken of ik met een andere hdd wat kan doen , maar tot die tijd graag nog meer oplossingen

mijn dank is groot

Verwijderd

detecteerd je raid controller wel dat er hdd's zijn aangesloten en staan daar de instellingen goed (of is dat wat je bedoeld met "het mobo ziet de hdd's niet)
Overigens, de software bepaald bij mijn weten niet of het raid config is, dat doet de controller. de software verteld alleen: "je hebt een controller".
Uit het verhaal lijkt het alsof je raid conroller op level 0 staat of iets in die richting. maar dit kan ik niet zien.
daarbij: soyo bedoeld dat je een cd rom niet in een raid config kunt hangen ( twee cd's in level 0 of +1 kan gewoon niet) wat jij wil, zou wel moeten kunnen, maar hangt op de instellingen van de raid controller bios denk ik zo.
met de kabels bedoelde ik de ata100 kabels overigens, maar dat zal wel goed zitten......

Verwijderd

Inderdaad. Wat ik bedoel is dat er toch drivers voor de controller geinstalleerd moeten worden, ook al maak je geen gebruik van raid. Zodra je iets aan de controller hangt zal ie toch ook op de juiste wijze aangestuurd moeten worden. In de Bios van de raidcontroller geef je dan gewoon aan dat er geen sprake is van een array, maar van losse schijven.

Dus, als je NT, XP of win2000 installeert, dan zal je tijdens de setup de drivers van diskette moeten laden.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

staat in de bios ook dat je van je raid controller wil opstarten aan :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Door k_b - woensdag 24 april 2002 10:03

--------------------------------------------------------------------------------
detecteerd je raid controller wel dat er hdd's zijn aangesloten en staan daar de instellingen goed (of is dat wat je bedoeld met "het mobo ziet de hdd's niet)
Overigens, de software bepaald bij mijn weten niet of het raid config is, dat doet de controller. de software verteld alleen: "je hebt een controller".
Uit het verhaal lijkt het alsof je raid conroller op level 0 staat of iets in die richting. maar dit kan ik niet zien.
daarbij: soyo bedoeld dat je een cd rom niet in een raid config kunt hangen ( twee cd's in level 0 of +1 kan gewoon niet) wat jij wil, zou wel moeten kunnen, maar hangt op de instellingen van de raid controller bios denk ik zo.
met de kabels bedoelde ik de ata100 kabels overigens, maar dat zal wel goed zitten......

als ik de software installeer kan ik nix instellen om te zorgen dat de ide poorten gewoon als ide werken zonder raid. je moet altijd aangeven wat voor raid je wil.
kan zijn dat ik het weer eens helemaal mis heb. zit al 5 weken thuis nix te doen. me grijze cellen groeien harder dan ooit.

Door remedy70 - woensdag 24 april 2002 11:08

--------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad. Wat ik bedoel is dat er toch drivers voor de controller geinstalleerd moeten worden, ook al maak je geen gebruik van raid. Zodra je iets aan de controller hangt zal ie toch ook op de juiste wijze aangestuurd moeten worden. In de Bios van de raidcontroller geef je dan gewoon aan dat er geen sprake is van een array, maar van losse schijven.
Dus, als je NT, XP of win2000 installeert, dan zal je tijdens de setup de drivers van diskette moeten laden.

Door chucky666 - woensdag 24 april 2002 11:11

staat in de bios ook dat je van je raid controller wil opstarten aan

volgens de manual moet je als je wil opstarten van raid dat je scsi als first boot moet zetten. maar dan komt de pc niet werden dan het opstart scherm van w2k en dan krijg je te horen dat je de hardware veranderingen weer moet terug zetten naar de orginele config. dus..

ik g zo na het eten weer ff klote met raid. heb vandaag hele dag netwerk gedaan. nu muziek downloaden voor een feest en dan morgen weer branden.

Verwijderd

Hey chucky666, whazzup!

Het probleem ligt waarschijnlijk bij je drivers. Als je de nieuwste BIOS van dit bord gebruikt MOET je de drivers updaten, anders kun je problemen krijgen met de RAID config. Downloaden is the magic word!
Pagina: 1