Toon posts:

Digitale potmeter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verstand van electronica is niet erg hoog en ik denk dat zoiets toch niet bestaat.

Ik zou graag hebben, dat ik een volumeknop heb vooraan in mijn case. Dus dacht ik, dat je dat best doet met een potmeter. Maar ik zou graag hebben dat ik dat dan via seriël of parallelle poort kan aanspreken, en zodoende mijn volume softwarematig kan veranderen.

Kan da?

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46

Rival24

I'll Be Back

Op maandag 22 april 2002 00:30 schreef gabberatski het volgende:
Mijn verstand van electronica is niet erg hoog en ik denk dat zoiets toch niet bestaat.

Ik zou graag hebben, dat ik een volumeknop heb vooraan in mijn case. Dus dacht ik, dat je dat best doet met een potmeter. Maar ik zou graag hebben dat ik dat dan via seriël of parallelle poort kan aanspreken, en zodoende mijn volume softwarematig kan veranderen.

Kan da?
Dat moet kunnen in principe... Zoiets heb ik nl op mijn toetsenbord zitten (Logitech Cordless Itouch), dus als je er een programma voor kunt vinden dan moet dat kunnen

Verwijderd

Topicstarter
mja, en wat heb ik dan nodig qua schakeling?

Iemand een schemaatje :?

Verwijderd

Dat kan wel. Conrad had altijd bouwpaketten van ongeveer 15-20 gulden volgens mij. Het waren printjes met los bestelbare IC's voor verschillende weerstandswaarden regelbaar in ongeveer 100 stappen. Deze werden aangestuurd met 2 knoppen. Hier kun je wel optocouplers of relais voor nemen en die aansturen met je paralelle poort. Die heeft 8 bruikbare kanalen voor zover in weet, D0 tot D7. Dus je kunt er max 8, mischien meer op aansluiten. Kan handig zijn voor surround sound :P .

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

laat je com of parrallel knopjes gewoon aansturen, direct op je soundcard via Winamp/Windhoos. Dan hoef je zelf geen ruis toe te voegen aan je signaal.

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46

Rival24

I'll Be Back

Op de gathering liep eerst een draadje over winamp bedienen met een paneeltje dat je zelf had moeten knutselen, daar stond een progje in (door een tweaker gemaakt) waarmee je winamp features kon gebruiken. Ik geloof dat de volume control van windows t zelfde is als die van winamp...

Gvd k kan t draadje nergens vinden....

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 18:21

Tead

nnb

Digitaal instelbare weerstanden

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/179/M1/179477M1.JPG

Productinformatie

Deze weerstanden maken het met behulp van drie aansluitingen Chip Select (CS), Up/ Down (U/D) en Increment (INC) mogelijk om een
gewenste weerstandswaarde (100 traps) in te stellen en eventueel in een EE-prom op te slaan.
Technische spec.:
Ub = 5 V DC, Imax = 3 mA · Analoge ingangsspanning max. ±5 V · Sleepcontactstroom max. 1 mA · Duur gegevensopslag EE-prom = 100 jaar · Frequentie max. 2 MHz · Behuizing DIP 8.

Zo van de Conrad site, ik neem aan dat je zoiets bedoelt.

Verwijderd

Topicstarter
ziet eruit dat ik dat nodig zou kunnen hebben.

Alleen weet ik niet wat ik ermee zou moeten doen :(

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Verwijderd

Je kunt het beter in de software-hoek zoeken hoor... In hardware zou ik zoiets nooit gaan maken. Een soundcard heeft namelijk alle hardware hiervoor al aan boord??? Dus je kunt beter een windoze oplossing zoeken zodat je in een progje het master volume b.v. instellen kunt.

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Zoek je misschien zoiets ?
Com Control

Verwijderd

Topicstarter
jah, de bedoeling is gewoon dat de volumeknop via de seriële poort de master volume control verandert, maar hoe doe ik dat;

Die software werkt met knoppen, ik heb dus nood aan een potmeter

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

[brainstorm]
• Een joystick heeft i.i.g twee potmeters (x,y). Die worden met de gameport ingelezen.
• D'r zijn winamp plugins die je joystick als input kunnen gebruiken. De weerstand zou je dan als traploze volume kunnen gebruiken
• Digitale potmeters van Conrad zou je i.p.v. de joystick kunnen zetten (oude joystick openslopen en de kabel loshalen?)

Met deze drie puntjes kun je dus (alleen) je winamp volume regelen, zowel softwarematig (in winamp) als 'hardwarematig' met de instelbare digitale potmeter.
[/brainstorm]

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet aangedacht, zeer goed idee

effe oude joystick zoeken...

Zijn dat dan niet ipv van potmeters, zo een schuifschakelaar?

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 19:44

Whuzz

Dodgeball!

Ja, die bestaan.
Ik heb zoiets gebruikt in een project van school. (om de temp-sensors van een motor na te bootsen om een Motormanagement systeem mee aan te sturen)

Je kunt zo'n ding dan aansturen en telkens met een puls een stapje hoger of lager zetten en zo de weerstand veranderen.
Je hebt 2 signalen nodig eigenlijk. 1 om van richting te veranderen (omhoog / omlaag) en 1 om een stap te zetten.

Ik heb in het projectverslag nog wel ergens de specificaties van zo'n ding denk ik.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Topicstarter
interesseert me wel...
Pagina: 1