Focus Philips 21B instellen

Pagina: 1
Acties:

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 23:49

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Ik heb hier een Philips 21 inch monitor staan waarvan het beeld een beetje uit focus is.
In de monitor is dat af te stellen dmv 2 focus instelknoppen op de hoogspannings unit.

Het probleem is alleen dat als het midden scherp stel de randen wazig zijn en als ik de randen scherp stel het midden wazig is.

Wie kan me vertellen waar dit door komt?

Er zit op deze monitor ook nog een seriële ingang. Is het misschien mogelijk om met een programma en een seriële kabel wat aan dit type monitor af te stellen?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De focussering stelt de elektronenstraal scherp op een bepaalde afstand van het elektronenkanon. Die afstand is helaas niet constant. In het midden van het beeld is die het kleinst, in de hoeken het grootst. Het is dus wel logisch dat hij niet over het hele beeld scherp is. Je kunt hem het beste zo afstellen dat hij halverwege het midden en de hoek het scherpst is. Waarschijnlijk is er toch iets niet helemaal goed aan die monitor waardoor het beeld maar op een klein gebied scherp is. Ik zou helaas niet weten wat daaraan te doen is.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Als ik het midden scherp heb zijn de randen alleen wel heel erg wazig. Text is op een resolutie van 1024x768 aan de randen bijna niet meer te lezen.

Als er iets stuk is vraag ik me af wat het dan kan zijn. De beeld buis, hoogspannings unit of de elektronika?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Tja, een dergelijk probleem heb ik nog nooit bij de hand gehad. Het lijkt wel of de scherptediepte van de elektronenstraal ineens te klein is geworden. Je zei trouwens dat het met twee knoppen werd ingesteld. Dat is erg ongewoon, doorgaans is het er maar *een*. Wat doen die twee knoppen precies, en misschien kun je daar nog iets mee doen.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Bij kleinere monitoren is het meestal maar 1 focus knop. Bij deze en veel andere 21 inch monitoren zijn het er 2. Deze zijn voor horizontale en verticale focus.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Op maandag 22 april 2002 07:07 schreef polaris het volgende:
............
. Het lijkt wel of de scherptediepte van de elektronenstraal ineens te klein is geworden.
...........
Kun je dat mischien ook ergens instellen?

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

De ene is voor de focus aan de rand en de ander voor de focus in het midden. Wel moet je een beetje een gulden middenweg vinden. Althans het voorgaande was zo bij een philips 107S die ik eens heb scherpgesteld. Overigens, uiteindelijk bleek dat er een kabelbreuk oid op de printplaat zat...

Systeemspecs
PV Installatie

• Part

Part

Helemaal niets.....

Topicstarter
Ik heb de oplossing hier gevonden:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaqb.html#MONFAQB_002
De dynamic focus is dus stuk of moet opnieuw ingesteld worden.

Heel veel info over het repareren van monitoren is hier te vinden:
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaq.html

De 2 focus knoppen voor horizontaal en verticale focus staan hierin ook beschreven.
Hoofdstuk 7.2

Tijdens het zoeken naar de oplossing kwam ik ook nog het volgende filmpje tegen.
http://www.howstuffworks.com/stream-direct.php?url=shootout.rm&id=1739622

Een of andere maffe Amerikaan die gaat uitleggen hoe een monitor werkt door er eerst een aantal kogels door heen te schieten. }:O
Pagina: 1