Toon posts:

waaier blazen of zuigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
het waaiertje op mijn heatsink van de videokaart staat nu zo dat ie lucht op mijn heatsink blaast (tussen mijn koelribben door dus)

maar nu zei iemand tegen mij dat ik om moest draaien wat is nu beter dan?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-05 08:05
Blazen lijkt me beter.
Zo onderdruk je de warmte i.p.v. het de vrije loop te laten gaan.
Tenminste zo zie ik het :).

Verwijderd

zuigen heb ik als beter ondervonden
de laatste maand dat ik mijn viper V550 heb ik een fan erop gedaan en ff opgefokt, op blazen kwam ie van 90/115 niet verder dan 110/125 en op zuigen kwam ie op 120/130 overigns zonder fan kwam ie tot 100/115
nu lekker een geforce SDR en tevreden met 1280*1024*32 alles max Q3 35 fps
*D

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Tsja, meestroom en tegenstroom.

Bij meestroom komt de koude lucht op het heeste gedeelte en stroomt richting het koelere stuk. Daarbij is dus eerst het temperatuur verschil hoog, en op het eind heel klein. In het begin van het koeltraject wordt er dus relatief veel warmte afgevoerd, verderop weinig of niets meer.

Als het koeltrajekt maar lang genoeg is, dan is de lucht op een gegeven moment net zo warm als de heatsink, en dan wordt er geen warmte meer overgedragen.

Bij tegenstroom komt koude lucht eerst in aanraking met het koelere deel van de heatsink, waar het al warmte wegneemt. Hierbij wordt de lucht warmer, totdat het bij de warmste plek komt, waar het ook nog steeds warmte weghaalt.

Welke van de 2 is nu beter ??? Hangt maar net van de grootte en het soort finnen/pinnen van de heatsink af. Er zijn te veel variablelen om hier een altijd geldende regel voor te geven ...

Heeft een heatsink een relatief kort koeltrajekt, dan zal meestroom effectiever zijn en bij een lang koeltrajekt juist tegenstroom. Maar je kan niets zeggen over koeltrajekt, behalve door te testen of door warmteoverdracht te simuleren.

DUS, praktijk testen maar!: TEST gewoon beide situaties, meestroom (blazen in de heatsink dus) en tegenstroom (zuigen). Kijk gewoon wat het beste werkt.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe draai je de windrichting dan om? gewoon dat stekkertje eruit trekken en andersom aansluiten? of moet je de fan echt loshalen en omdraaien (dag garantie) (oh, shit die heb ik toch niet >:) )

Zuigen lijkt me in mijn geval wel beter omdat ik er een Cardcooler boven heb hangen.

2tought bij mij maakt het allemaal niks uit omdat momenteel de CPU de Bottleneck is
(ATI Radeon 32mb DDR met een C333@500)

Verwijderd

Alle moderne cpu-koelers zuigen in ieder geval, een hint in de richting dat het tegenstroomprincipe efficienter is.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

... het heeft ook nog invloed op de herrie die het ding maakt... Voor zover ik begrepen heb is het een van de redenen dat Alpha's en dergelijke zuigen.

Mijn 'Gorb' blaast vanuit de verzonken fan de lucht door de finnen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Jumpstart, kijk maar eens wat beter, je orb zuigt de lucht juist naar binnen.

Verwijderd

Topicstarter
dan zijn dus ook de vorm van de vinnen belangrijk?

de stand van de vinnen zal dus ook bepalen of een waaier beter kan blazen of zuigen.

teminste dat lijkt me heel logisch, een waaier die standaard blaast zal als je hem laat zuigen waarschijnlijk minder goed koelen?

Verwijderd

aangezien de meeste vinnen assymetrisch gevormd zijn maakt de stand wel uit. Andersom laten draaien betekend waarschijnlijk voornamelijk meer lawaai door meer turbulentie, efficientie verlies lijkt me gering.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Geeez chrizz...

Denk je dat ik niet goed gekeken heb ofzo ?

De lucht komt EERST langs de fan, en dan zijwaarts tussen de finnen door. Dus éérst fan, dan koelribben. In mijn boekje is dat blazen :). ALS het nou andersom was, eerst tussen de koelribben door en DAN door de fan, dan zou het zuigen zijn, maar dat is het niet.

(OK, toegegeven, omdat die fan verzonken is in de heatsink ben je geneigd te denken dat 'ie zuigt ... Ja, hij zuigt lucht aan (dat doet iedere fan) en blaast het door de heatsink.

Je moet gewoon kijken naar waar de KOUDE lucht het eerst mee in aanraking komt. Komt de koude lucht eerst door de fan, dan is het blazen, komt de koude lucht eerst tussen de koelribben door, dan is het zuigen.)

Verwijderd

rare definitie hou je erop na. in mijn ogen is als je naar de bovenkant van de fan kijkt zuigen als ie lucht van je af verplaatst en blazen als íe lucht naar je toe blaast.
De aangezogen lucht komt voor een gedeelte al langs de koelribben voordat het de fan passeert en de rest gaat langs de koelribben na de fan.

Verwijderd

Topicstarter
hehe ik vind jouw definitie vreemder chrizz :)

Verwijderd

van dale over zuigen:

1 [ook abs.] (iets) door het trekken van een vacuüm naar een andere plaats halen

(en trouwens ook: 3 [ook abs.] (een man) seksueel met de mond bevredigen => pijpen :) )

fan zuigt lucht van kast en blaast vervolgens door onderste koelribben heen. het is maar hoe je het bekijkt.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

vereenvoudigd tot het meest simpele:

Fan voor barriere = blazen.
Fan na barriere = zuigen.

En de barriere is hier natuurlijk de luchtweerstand van de koelribben van de fan.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Juist.
Pagina: 1