Toon posts:

Schommelingen in processor voltage.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe compu samengesteld (tweede systeem signature).
Het voltage van de provessor schommelt.
Weet niet of dat normaal is bij Athlon XP?

Core Voltage: schommelt van 1.77-1.79
+3.3v: schommelt van 3.13-3.18
+5v: schommelt 4.91-4.94
+12v: schommelt 12.66-12.78

Kan iemand me vertellen of dit goed is, gisteren is hij er nl. mee gekapt op een begeven moment.

Kijk ook bij: [topic=474123]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

wat voorn voeding zit erin ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Is redelijk normaal hoor.. Meestal maar 0,01 ipv 0,02 maar goed.

Verwijderd

Topicstarter
300 watt.

Verwijderd

Topicstarter
ok perfect.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:35
Bij mij veranderen de voltages ook voortdurend en ik heb er geen last van :)

Verwijderd

de 3.3 mag wel iets beter maar die schomelt bij mij ook hoor(tussen 3.22/3.35

Verwijderd

10% schommelen is acceptabel anders zou je er een zware voeding (350)in kunnen zetten

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:40 schreef JabberJaw het volgende:
10% schommelen is acceptabel anders zou je er een zware voeding (350)in kunnen zetten
Nou nou.. 10% bij je vCore.. Dacht het niet ;)

Staat ie normaal op 1.8v en zakt ie naar 1.62 (10%) nix aan de hand.. :+

Ik zou eerder zeggen 5%

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:23
10% op de voedings spanning ja. Niet op de voltcore idd maar een schommeling van 20mv is goed te doen. Niks om je ongerust over te maken

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover gasten, het apparaar draait nu al weer een uur of 20 zonder dat zich enige problemen voordoen.

Verwijderd

Zet je spanningen gewoon 0,05Volt tot 0,1Volt hoger. met name je CPU VCore voltage.

Dan weet je zeker dat je spanning boven een minimale grens blijft. Vaak geeft dit wat meer stabiliteit en sterker nog, doordat de voeding wat zwaarder wordt belast is die vaak nog wat stabieler... ;)

Je temp zal dan wel wat oplopen, maar dat is 9 van de 10 keer geen prbleem. En zo ja, dan plaats je gewoon een goede kastkoeler.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Steek eens een multimeter in het stopcontact waar je PC ook stroom vanaf krijgt. Als het goed is schommelen je voltages mee met de netspanning. En als je full load creert of zo, dan zakt je 5V/12V natuurlijk zowiezo in. Die spanningswisselingen zijn een beetje op te vangen met een 220V voltageregulator. Ik moet m'n baas nog eens lief aankijken of ik niet een oude mag meenemen ;)

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Gezien spontane stroomuitval kan het idd wel eens je net-spanning zijn die niet helemaal zuiver is ..

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 19:10 schreef FreeRider het volgende:
Steek eens een multimeter in het stopcontact waar je PC ook stroom vanaf krijgt. Als het goed is schommelen je voltages mee met de netspanning. En als je full load creert of zo, dan zakt je 5V/12V natuurlijk zowiezo in. Die spanningswisselingen zijn een beetje op te vangen met een 220V voltageregulator. Ik moet m'n baas nog eens lief aankijken of ik niet een oude mag meenemen ;)
Nou ik denk eerlijk gezegd dat netschommelingen absoluut geen schommelingen aan de secundaire kant mogen geven. De voeding meet de gegenereerde sapnning terug en past zich daaraan aan. En precies DAARVAN komen je schommelingen. Het hangt ervan af op welke spanning de voeding terugmeet. Als dat de spanning is waar je CPU aan hangt, dan stort die dus in bij grotere CPU load... gevolg dat de voeding de spanning opschroeft -> je +12V schroeft mee (vandaar dat je soms je fans harderhoort gaan draaien bij toenemende CPU load).

Andersom kan ook, als er op een ander lijn teruggemeten wordt door de voeding dan zal de voeding zich aanpassen aan DIE lijn... resultaat kan zijn dat je CPU voltage gaat schommelen.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Klopt... Vaak is het bij PC voedingen zo dat er gesensed wordt op het 3.3 V signaal (waar je CPU dus niet z'n stroom vandaan krijgt)...

Ik heb ooit een multimeter in het stopcontact gezet en naar de voltages in MBM gekeken... het leek toen of er een verband was... naja :Z subjectieve waarneming, ik kan het niet 100 % onderbouwen.

Concrete Loop Watercooling

Pagina: 1