Is dit draadloos realiseerbaar?

Pagina: 1
Acties:

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Momenteel heb ik 2 computers via een 10mbit UTP netwerkje aan mekaar hangen, met een hub bij pc 2. Nou komt er binnenkort misschien een laptop bij, die ik vooral op mijn slaapkamer ga gebruiken. Nou heb ik geen mogelijkheid om bekabeling naar die kamer te krijgen, dus vroeg ik me af of dat stukje draadloos te overbruggen is?

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3061449941

1: PC beneden, workstation + router (kabelmodem staat ook daar)

2: PC boven, mijn pc, hier staat de HUB

3: Mijn slaapkamer

Nou lijkt het me wel dat dat stukje te doen is draadloos, maar heb ik dan een Access Point nodig?

Daarnaast, het internet verkeer wordt gerouted door PC1, maar het makkelijkst is natuurlijk op de laptop via PC2 te laten connecten. Kan ik het internet verkeer dan via PC2 nog een keer routeren naar 3?

• Wupsje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2024
Draadloos is alles mogelijk..
1 access point..
iedereen een wireless lan kaart erin (USB/pcmcia) en dan gewoon iedereen default gateway naar je router machine

Wupsje

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 21:06 schreef Wupsje het volgende:
Draadloos is alles mogelijk..
1 access point..
iedereen een wireless lan kaart erin (USB/pcmcia) en dan gewoon iedereen default gateway naar je router machine

Wupsje
Ik wil het huidige bekabelde netwerkje eigenlijk gewoon laten liggen, alleen dan de laptop, pc3 dus, als extraatje er aan hangen. En dat draadloos. Liefst zonder Access Point.

Verwijderd

Zonder acces point!! NOO way that ain't possible hé!!

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:03 schreef R4NCOR het volgende:
Momenteel heb ik 2 computers via een 10mbit UTP netwerkje aan mekaar hangen, met een hub bij pc 2. Nou komt er binnenkort misschien een laptop bij, die ik vooral op mijn slaapkamer ga gebruiken. Nou heb ik geen mogelijkheid om bekabeling naar die kamer te krijgen, dus vroeg ik me af of dat stukje draadloos te overbruggen is?

[afbeelding]

1: PC beneden, workstation + router (kabelmodem staat ook daar)

2: PC boven, mijn pc, hier staat de HUB

3: Mijn slaapkamer

Nou lijkt het me wel dat dat stukje te doen is draadloos, maar heb ik dan een Access Point nodig?

Daarnaast, het internet verkeer wordt gerouted door PC1, maar het makkelijkst is natuurlijk op de laptop via PC2 te laten connecten. Kan ik het internet verkeer dan via PC2 nog een keer routeren naar 3?
Afstand is geen enkel probleem. Tenzij je huis een kooi van Faraday is, maar daar lijkt het niet op :)
Een AP heb je niet nodig. Gewoon 2 systemen "peer2peer" aan elkaar knopen, hoewel je me een AP wel wat betere performance kunt halen.

En dat pc2 het verkeer nog een keer routed, is geen probleem. Definieer een nieuw subnet waar je je laptop in hangt (en natuurlijk pc2) en vertel aan je vuurmuur waar dat ntewerk zit (achter pc2 dus). Werkt als een speer, ik heb hier thuis een routering over 2 routers voordat het het internet op gaat.

(ik neem aan dat ieder OS dit kan, ik gebruik linux)

Verwijderd

Dat is prima mogelijk zonder accesspoint.
Gewoon 2 systemen met wireless kaart (usb/pci of pcmcia)
en dan op het systeem dat ook aan het vaste lan zit bridging
software installeren.

Je moet dan wel een 'ad-hoc' netwerk gebruiken, dat is wat lastiger dan met een access point, maar het werkt prima...
Het zelf ook geen access-point staan, maar wel wireless (laptop en pci-kaartje in server)

• R4NCOR

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 21:10 schreef Zon4jou het volgende:

[..]

Afstand is geen enkel probleem. Tenzij je huis een kooi van Faraday is, maar daar lijkt het niet op :)
Een AP heb je niet nodig. Gewoon 2 systemen "peer2peer" aan elkaar knopen, hoewel je me een AP wel wat betere performance kunt halen.

En dat pc2 het verkeer nog een keer routed, is geen probleem. Definieer een nieuw subnet waar je je laptop in hangt (en natuurlijk pc2) en vertel aan je vuurmuur waar dat ntewerk zit (achter pc2 dus). Werkt als een speer, ik heb hier thuis een routering over 2 routers voordat het het internet op gaat.

(ik neem aan dat ieder OS dit kan, ik gebruik linux)
Kijk, dit zijn posts waar ik wat aan heb :) Had stiekem al gehoopt dat het wel zonder Access Point kan, heel fijn dus, dat scheelt een hoop in de kosten.

Het routeren moet ik me dan nog maar even in verdiepen, gebruik op PC1 en PC2 trouwens Windows 2000 Pro, op de laptop waarschijnlijk Windows 98SE, of Mandrake8.1

Het internet verkeer wordt nu geroutered met behulp van Winroute, zou ik dat ook op PC2 kunnen installeren? Of gaat dat niet werken?

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 11:20
Op zondag 21 april 2002 21:12 schreef markjanssen het volgende:
Dat is prima mogelijk zonder accesspoint.
Gewoon 2 systemen met wireless kaart (usb/pci of pcmcia)
en dan op het systeem dat ook aan het vaste lan zit bridging
software installeren.

Je moet dan wel een 'ad-hoc' netwerk gebruiken, dat is wat lastiger dan met een access point, maar het werkt prima...
Het zelf ook geen access-point staan, maar wel wireless (laptop en pci-kaartje in server)
Wat bedoel je met ad-hoc? Dit lijkt mij ook wel wat. Alleen moet ik mijn modem dan upgraden naar de PRO versie en die dan aansluiten op de HUB.
PC3 ----------PC2-----------HUB-------PC1
.......draadloos.......UTP........ADSL...UTP

Voor de duidelijkheid:
PC3<--> PC2 draadloos
PC2<-->HUB UTP
PC1<-->HUB UTP
ADSL <--> HUB UTP
Als PC3 wilt internetten dan moet PC2 toch aanstaan denk ik?
En kan je de bridging software van Windows XP gebruiken?

• Casteloni
Kan dit?

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Op zondag 21 april 2002 21:09 schreef sjacka het volgende:
Zonder acces point!! NOO way that ain't possible hé!!
Tsk... Haal aub ergens anders het niveau van de belgen naar beneden ;(

Informeer je toch eerst even vooraleer je van die uitspraken doet ! |:(

VampireSlayer : Kan best wel, maar je zal pc2 inderdaad aan moeten laten als je met je laptop wil surfen.

Daar je gewoon die modem aan de hub gaat hangen na de nodige 'aanpassingen' zodat hij NAT-router wordt, moet je ervoor zorgen dat pc2 zorgt voor de routes tussen je modem en pc3 (beide richtingen).

Verder moeten pc3 en het wireless gedeelte van pc2 in een andere ip-range zitten dan die die je nu al gebruikt (om het routen mogelijk te maken).

Ter info :
Routing doe je met het commando route...
Als je wil dat je extra routes na een reboot nog steeds aanwezig zijn, gebruik route -p (p van persistant).

Snappie ? ;)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Laatst had een klant bij ons ook zo een AP (ik weet dat je die niet wilt gebruiken) en een aantal wlan kaartjes gekocht. die heeft ie later net zo hard weer terug gebracht omdat het niet werkte in zijn huis vanwege de velen muren. waarschijnlijk zat er te veel betongaas in. Wij testen het later, in een auto nota bene, werkt perfect.
moraal van dit verhaal : Het is heel goed mogelijk, maar vraag wel expliciet aan de verkopers of het kan. zodat jij altijd wat hebt om op terug te vallen. Als jij het binnen een week terug brengt om het weer in te leveren, omdat het niet werkt, kunnen ze dat niet meer weigeren.

Omdat je geen ap gebruikt waar een antenne op zit zal het signaal ook waarschijnlijk niet zo sterk zijn als met ap.

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

Qbit

Binnen 8 dagen mag geen enkele winkelier het produkt weigeren voor terugname. Tenzij natuurlijk het produkt zwaar beschadigt is. :)

Okee weer on-topic .... hmmmm er is alles al gezegt geloof ik :P

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Op maandag 22 april 2002 08:35 schreef morphje het volgende:
Qbit

Binnen 8 dagen mag geen enkele winkelier het produkt weigeren voor terugname. Tenzij natuurlijk het produkt zwaar beschadigt is. :)

Okee weer on-topic .... hmmmm er is alles al gezegt geloof ik :P
Jepzz, dat bedoel ik.

• Casteloni
Dat wireless laat ik maar zitten, vind ik net iets te duur.
Ik wil het daarom proberen met 2 kaartjes in pc2 en 1 in pc3.

Dan 'bridge' ik pc3 aan het netwerk via pc2 en dat weer aan de HUB. :)

1) Als ik die modem ombouw naar een router dan deelt hij dus IP-adressen uit, maar doet hij dat ook voor PC3??
2) Ik heb hier net genoeg kabel liggen voor PC3 <--> PC2 maar dat is niet crossed, kan het dan nog?
3) Wat gebeurt er als PC3 aanstaat, PC2 uit. Welk IP?
Als PC2 aangaat wanneer verandert het IP van PC3 zodat PC3 kan internetten?

Verwijderd

Als je twee Windows-machines achter alkaar wilt gaan zetten, waarbij je wilt routen over die twee heen, dan gaat er bij mij een belletje rinkelen. Ik ben er namelijk vrij zeker van dat dit onder NT4 niet lukte (de ene NT-bak ziet het netwerk aan de achterkant van de andere niet). Rare beperking, maar het is zo. Ik ga er vanuit, dat Win2k nog steeds dezelfde beperking zal hebben.
Maar ik heb zoiets nog nooit gedaan (niet met windows-bakken, tenminste), dus ik kan ernaast zitten.
Pagina: 1