De versterker kan 2e set boxen niet aan !?

Pagina: 1
Acties:

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 23:30
Me ouders hebben een fraaie inkoop gedaan, maar op de oude stereo konden ze de boxen (buiten onder afdak) erbij aansluiten (op dezelfde aansluiting van boxen binnen).
Maar met de nieuwe versterker kan dat niet meer, er zit een soort van (handige) beveiliging op, want als ie dan bij volume van 7 komt slaat ie uit.

Nu dus de vraag:
Hoe kan ik die boxen buiten aansluiten???

Hier de link naar de versterker:
Klik hier

edit:

Ik weet het aantal Watt van de boxen niet, maar als jullie dat nodig moeten hebben kan ik wel even moeite doen :)
De link is wat sloom maar dat ligt aan Philips =>[quote]
let's make this better
[/quote]

Dit mogen ze welleens waar gaan maken >:) >:)

Maakt soms wel eens een foto ...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De totale impedantie van die 4 speakers wordt te laag: De versterker moet harder dan normaal werken (te hard), en daarom springt de beveiliging erop.

Dit kan je voorkomen door: 4 speakers van elk 8 Ohm te nemen: 1/8+1/8=1/4 --> totale impedantie wordt dan 4 Ohm per kanaal, en dat kunnen alle versterkers moeiteloos trekken.

Waarschijnlijk heb je nu speakers van 4 Ohm: 1/4+1/4=1/2 --> totale impedantie= 2 Ohm (en da's erg laag voor een huis-tuin-en-keuken versterkertje).

Je kan je A/B keuzeknop gebruiken (of als je die niet hebt een switchbox nemen) om slechts 2 speakers tegelijk te laten spelen.

Siditamentis astuentis pactum.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Is dus de beveiliging van je eindtrap (gelukkig maar) en wat hier boven staat is precies wat ik ook wilde vertellen ;)

Ik heb zelf wel eens geexpirimenteerd en mijn eind bak werd heel erg warm. was een NAD met soft-clipping (beveiliging die bij jou ouwe lui er in springt )

BTW die "Hier klikken "doet het niet :(

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Mr.B
Op zondag 21 april 2002 21:17 schreef Varienaja het volgende:
De totale impedantie van die 4 speakers wordt te laag: De versterker moet harder dan normaal werken (te hard), en daarom springt de beveiliging erop.

Dit kan je voorkomen door: 4 speakers van elk 8 Ohm te nemen: 1/8+1/8=1/4 --> totale impedantie wordt dan 4 Ohm per kanaal, en dat kunnen alle versterkers moeiteloos trekken.

Waarschijnlijk heb je nu speakers van 4 Ohm: 1/4+1/4=1/2 --> totale impedantie= 2 Ohm (en da's erg laag voor een huis-tuin-en-keuken versterkertje).

Je kan je A/B keuzeknop gebruiken (of als je die niet hebt een switchbox nemen) om slechts 2 speakers tegelijk te laten spelen.
Sommige gedeeltes snap ik, maar voort grootste gedeelte niet. Niet echt opgelet of onthouden bij natuurkunde :P
Leg het maar simpel uit (ik ben n00b op dit gebied :))

En wat die 'Klik hier' link betreft:
Met wat meer geduld doet ie het wel. Ander moet je ff zelf bij philips opzoeken: type=FR760(versterker :P)

• Asclepius
  • Laatst online: 13-08 07:08
Op maandag 22 april 2002 06:58 schreef Mr.B het volgende:

[..]

Sommige gedeeltes snap ik, maar voort grootste gedeelte niet. Niet echt opgelet of onthouden bij natuurkunde :P
Leg het maar simpel uit (ik ben n00b op dit gebied :))

En wat die 'Klik hier' link betreft:
Met wat meer geduld doet ie het wel. Ander moet je ff zelf bij philips opzoeken: type=FR760(versterker :P)
Als je de boxen paralel op je versterker hebt aangesloten moet je de totale weerstand uitrekenen met de formule: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rn

Voorbeeld: 1/4 + 1/4 = 1/0,5 = 2 ohm
Je zult zien dat de weerstand lager wordt bij twee boxen, en dat vindt je versterker niet leuk.

Als je je boxen in serie geschakeld hebt, moet je de weerstand bij elkaar optellen, zodat je de totale weerstand krijgt. Dat doe je met de formule R1 + R2 = Rt

Bij boxen met een impedantie van 4 ohm krijg je dan: 4 + 4 = 8. 8 ohm zullen de meeste versterkers wel aan kunnen.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 22 april 2002 07:57 schreef Asclepius het volgende:
Als je de boxen paralel op je versterker hebt aangesloten moet je de totale weerstand uitrekenen met de formule: 1/R1 + 1/R2 = 1/Rn

Moet zijn: 1/4 + 1/4 = 1/2. Verder goed uitgelegd!

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Dat is om de buren te ontzien, als die muziek willen horen dan zetten ze zelf wel iets op.

• Mr.B
Op maandag 22 april 2002 07:57 schreef Asclepius het volgende:

[..]

Je zult zien dat de weerstand lager wordt bij twee boxen, en dat vindt je versterker niet leuk.

Als je je boxen in serie geschakeld hebt, moet je de weerstand bij elkaar optellen, zodat je de totale weerstand krijgt. Dat doe je met de formule R1 + R2 = Rt

Bij boxen met een impedantie van 4 ohm krijg je dan: 4 + 4 = 8. 8 ohm zullen de meeste versterkers wel aan kunnen.
Dus ik moet 2 boxen van 4 Ohm in serie schakelen op 1 aansluiting?(dus 2 boxen op de plek waar 1tje kan)

Nu nog 2 vraagjes:
- Hoe kom ik te weten hoeveel Ohm de boxjes zijn (van die buiten hangen staat volgens mij wel op), maar op die binnen staan - daar staat niks op (zaten bij oude philips stereo), dus hoe kom ik dat te weten?
- Hoe bedoel je in serie; ik snap eigenlijk niet hoe je ze in serie en hoe in parallel zou moeten schakelen. Kun je het misschien uitleggen met tekeningetje? :D

edit:

Excuse my n00bnes, I really can't help it :)

• Asclepius
Op maandag 22 april 2002 16:41 schreef Mr.B het volgende:

[..]

Dus ik moet 2 boxen van 4 Ohm in serie schakelen op 1 aansluiting?(dus 2 boxen op de plek waar 1tje kan)

Nu nog 2 vraagjes:
- Hoe kom ik te weten hoeveel Ohm de boxjes zijn (van die buiten hangen staat volgens mij wel op), maar op die binnen staan - daar staat niks op (zaten bij oude philips stereo), dus hoe kom ik dat te weten?
- Hoe bedoel je in serie; ik snap eigenlijk niet hoe je ze in serie en hoe in parallel zou moeten schakelen. Kun je het misschien uitleggen met tekeningetje? :D

edit:

Excuse my n00bnes, I really can't help it :)
De impedantie van je boxen kan je misschien opzoeken in de gebruiksaanwijzing van je oude philips stereo.

Als je iets in serie schakelt heb je een schakeling zonder vertakkingen. Een voorbeeld is oude kerstboomverlichting, als er een lampje kapot is gaan ze allemaal uit:

+ -0-0- - Zoiets dus

Al je iets in parallel schakelt gebruik je een schakeling met vertakkingen.

|-0-|
|-0-|
+ - Zoiets dus.

(Voor de duidelijkheid, een 0 = een box, een - = kabel, + en - zijn de aansluitingen op de versterker)

Ik hoop dat je nu een beetje snapt wat serie en parallel is. :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Je moet een kabel trekken van de rode aansluiting op de versterker naar de rode aansluiting van de eerste speaker. Dan van de zwarte aansluiting van de eerste speaker naar de rode aansluiting van de tweede speaker. En als laatste van de zwarte aansluiting van de tweede speaker naar de zwarte aansluiting van de versterker.
Je kan dan wel de speakers buiten niet meer uitzetten. Als je de speakers los van elkaar wilt gebruiken kan je daar gewoon een switchbox voor kopen en kan je de speakers gewoon parrallel aansluiten.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hij bedoeld hoe je de boxen zelf in serie schakelt dan, hoe moet je ze aansluiten...

ik ben er ook wel benieuwd naar.

4 ohm is wel erg weinig hoor, ik heb 5 boxen 2x6 1x8 2x16 (dolby set)
Als je dan 4 boxen van 6 ohm hebt zit je al op 1.5 ohm...
4 van 4 ohm is 1 ohm, ik denk niet dat ie dat trekt.

in de specs van je stereotoren staat hoeveel impendentie die kan hebben per kanaal

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 22 april 2002 17:30 schreef floduR het volgende:
hij bedoeld hoe je de boxen zelf in serie schakelt dan, hoe moet je ze aansluiten...

ik ben er ook wel benieuwd naar.

4 ohm is wel erg weinig hoor, ik heb 5 boxen 2x6 1x8 2x16 (dolby set)
Als je dan 4 boxen van 6 hebt zit je al op 1.5 ohm...
4 van 4 is 1 ohm, ik denk niet dat ie dat trekt.
Dat heb ik dus net uitgelegd :).

En vier speakers van 6 Ohm maakt geen 1.5 Ohm. Want dan heb je namelijk twee keer twee speakers, dus ook twee keer 3 Ohm.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 22 april 2002 17:34 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat heb ik dus net uitgelegd :).

En vier speakers van 6 Ohm maakt geen 1.5 Ohm. Want dan heb je namelijk twee keer twee speakers, dus ook twee keer 3 Ohm.
ja, klopt, zag het net staan in mijn specs van m'n stereotoren :)

• Mr.B
Thnx voor de hulp so far, zal vanavond of mogge ff uitprobere. En de boxen buiten hoeven niet uit (in winter wel maar dan doe ik de kroonsteentjes er wel tussenuit >:))
Het gaat gewoon om dat me pa lekker buiten én binnen muziek kan luistere (wat zijn ouders tog lui :P)

• Mr.B
Thnx a lot guys

Het werkt (ik heb het gewoon ff geprobeerd :9)
Dussuh thnx again ennu kan ik blijve leven >:)

(me pa was anders beetje pissed geworde :))

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 13:14
Anders maak je gewoon een keuzeschakelaartje bij de speakers buiten, dan kun je ze gewoon aan- en uitzetten :)

• Asclepius
Op dinsdag 23 april 2002 15:47 schreef Straat het volgende:
Anders maak je gewoon een keuzeschakelaartje bij de speakers buiten, dan kun je ze gewoon aan- en uitzetten :)
Moet je niet doen als je ze in serie aansluit, ander schakel je de boxen in de woonkamer ook meteen uit. :)
Pagina: 1