Video bewerking -> 3 inputs, multitracking?

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Hey!

Ik ga binnenkort een bruiloft opnemen, en grijp deze mogelijkheid meteen aan om me een beetje te gaan verdiepen in videobewerking.

Nu is de situatie als volgt:
3 DV camera's, die alles opnemen, onafhankelijk
1 laptop, die een directe audioinput krijgt.

Na afloop wil ik dit geheel gaan monteren tot 1 mooie totaalopname.
De beelden van de camera's worden willekeurig dus gebruikt, als geluidsbasis gebruik ik de laptop.
Geluid van de camera's (microfoons) gebruik ik alleen indien nodig.

Geluid bewerken is niet zo'n probleem, CoolEdit Pro 2 kan multitracken.

De videobeelden zijn iets lastiger.
Ik ben gewend om met Pinnacle Studio 7 te werken. Lekker n00b proof, maar voor dit doel dus ff niet geschikt.

Ik zoek dus een pakket waarbij ik meerdere videofiles (DV) kan samenvoegen tot 1 geheel.
Niet op scene-nivo, want beeld vanaf bv camera 2 moet wel synchroon lopen met het geluid, ook als ik "omschakel" op een andere camera.

Adobe Premiere kan dit denk ik vast wel, alleen is dat geloof ik weer een beetje ERRUG veel van 't goeie.
Daarnaast.. kan adobe ook rechtstreeks DV files lezen/schrijven?
Of moet ik hiervoor losse codecs installeren?

Ik wil het volledig DV houden. Input worden dus een zooi DV files. Output word ook 1 DV file, die terug gaat naar DV tape (met een cam die DVin aankan).

Verder wil ik het eindresultaat wegschrijven op VCD en/of DVD. (heb beschikking over een pioneer dvd brander)

Suggesties / ervaringen, met name mbt software?

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-01-2025
premiere kan naar DV schrijven jah...maar dan moet je camera dit ook ondersteunen, mocht je premiere willen hebben dan kan ik nog wel een goedkoop bedrijfje noemen ;)
mail dan ff

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• DJSmiley
Op zondag 21 april 2002 20:46 schreef LG_Greenman het volgende:
premiere kan naar DV schrijven jah...maar dan moet je camera dit ook ondersteunen, mocht je premiere willen hebben dan kan ik nog wel een goedkoop bedrijfje noemen ;)
mail dan ff
Software is niet zo'n probleem, gaat me meer om tips: dit of dat proggie.

om nou elk proggie te installeren en proberen... nuh.

en dv terugschrijven: er zit wel een camera bij die dat kan, dus dat is niet t probleem.
En anders ken ik ook nog wel iemand die een losse DV/VHS comborecorder heeft... kan altijd daar nog langsgaan dan :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Je maakt het jezelf wel erg lastig...

Zou je iets duidelijker kunnen zijn, mbt wat je bedoelt met 3 camera's samenvoegen tot 1 file.

Je wilt dus gewoon de beelden van de 3 camera's gaan monteren.

En dat doe je toch het beste door gewoon al je materiaal in te laden. En dan te gaan selecteren en monteren. En je zult toch het geluid moeten gaan gebruiken van de camera's zelf. Of anders microfoon direct in je camera pluggen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• DJSmiley
Op zondag 21 april 2002 22:43 schreef tbusquet het volgende:
Je maakt het jezelf wel erg lastig...

Zou je iets duidelijker kunnen zijn, mbt wat je bedoelt met 3 camera's samenvoegen tot 1 file.

Je wilt dus gewoon de beelden van de 3 camera's gaan monteren.

En dat doe je toch het beste door gewoon al je materiaal in te laden. En dan te gaan selecteren en monteren. En je zult toch het geluid moeten gaan gebruiken van de camera's zelf. Of anders microfoon direct in je camera pluggen.
Ok, misschien wat onduidelijk ja.. probeer t te verhelderen..
Geluid boeit niet, das niet het probleem, dat heb ik al opgelost zeg maar

Het monteren zoals je noemt is idd selecteren en monteren en klaar.
Het probleem is alleen:
doordat ik met 3 camera's werk, heb ik dus 3 (gelijke) opnames, alleen vanaf andere punten.

Ik zoek dus een proggie waarmee ik kan kiezen tussen het beeld van 1, 2 of 3.
Echter, als ik bv 2 minuten het beeld van camera 2 wil ipv camera 1, dan moet deze timing wel precies zijn.
Als iemand op afstand zegt "hoi" en een andere camera wordt hieropin gezoomd, en springt dan naar die camera, dan moet het beeld (de bewegingen van de mond enz) wel synchroon lopen.

hoop dat jullie het nog snappen.. :)

En daar heb ik dus wat software suggesties voor nodig :

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

voor een bruiloftsfilmpje hoef je en kun je helemaal niet synchroon 3 tijdslijnen uit te zetten en switchen...

Je moet gewoon random met 3 camera's schieten en de beste scenes van de dag Enigszins chronologisch editten tot een verhaal. (Op een vaste tijdslijn switchen doe je alleen bij live regie.) Als je het materiaal via firewire binnen haalt behoud je ook nog je tijdscode referentie

• DJSmiley
Op zondag 21 april 2002 23:22 schreef under-world het volgende:
voor een bruiloftsfilmpje hoef je en kun je helemaal niet synchroon 3 tijdslijnen uit te zetten en switchen...

Je moet gewoon random met 3 camera's schieten en de beste scenes van de dag Enigszins chronologisch editten tot een verhaal. (Op een vaste tijdslijn switchen doe je alleen bij live regie.) Als je het materiaal via firewire binnen haalt behoud je ook nog je tijdscode referentie
op zich heb je gelijk, ware het niet dat ze de kerkdienst volledig willen....
dus dan moet het geluid WEL synchroon lopen......
:(

denk dat ik gewoon premiere probeer en ga stoeien

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op zondag 21 april 2002 23:45 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

op zich heb je gelijk, ware het niet dat ze de kerkdienst volledig willen....
dus dan moet het geluid WEL synchroon lopen......
:(

denk dat ik gewoon premiere probeer en ga stoeien
Het gaat je gewoon niet lukken met 3 camera tegelijk.
Je moet gewoon 1 hoofd camera nemen.. die altijd registreert.
En dan de 2 andere gebruiken om closejes etc. te maken. Je zult gewoon moeten gaan zoeken en lappen kwa sync.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
In de filmwereld gebruiken ze zo'n klap-bord.
Bij het begin van een scene slaan ze dat ding zo hard mogelijk dicht, zodat alle camera's een referentie geluid opnemen.
Wanneer je namelijk een object opneemt wat ver weg is, dan klopt het geluid erbij niet meer.
Dit is helemaal een probleem wanneer je een geluidsbron hebt qua opname en 3 beelden.
Wat is de reden dat je het geluid van de camera's niet wilt gebruiken? als het de qualiteit is, zou ik eerder een goede mic. aan de camera's hangen. Daar bespaar je je een hoop problemen mee.
Ik heb wel eens gezien dat ze bezig waren een geluids opname te maken in een kerk.
Daar gebruikten ze 6 mic's om het geluid fatsoenlijk te krijgen (er werd veel gezongen en gespeeld)
Alleen al het positioneren van die dingen zijn er 2 mensen 3 uur bezig geweest.

Verder zijn de mensen voor wie je het maakt meestal niet geïnteresseerd in hoe mooi het verwerkt is, als ze elkaar maar goed kunnen zien en het "er mooi uit ziet"
maw. bij een bruiloft reportage kun je heel veel aandacht besteden aan details, maar de vraag is of diegene waarvoor je het maakt het uberhaupt wel opvalt. (kan heel frustrerend zijn)

Wat betreft de software zou ik Premiere gebruiken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 16:00

BaRF

bijna kerst

Op zondag 21 april 2002 20:46 schreef LG_Greenman het volgende:
mail dan ff
wink wink indeed... :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Ik zou zelf voor Avid Xpress DV gaan, aangezien hier een "group" functie in zit. Hiermee kun je inderdaad de clips "naast" elkaar leggen en op elk moment kijken welke je wil gebruiken.

Het wordt wel een karwei om alles sync te laten lopen, aangezien de camera's ook af en toe van band moeten wisselen. Je moet dus elke keer weer synchroon gaan leggen.

Of je moet realtime tijdcode opnemen, dan hen je dat probleem niet natuurlijk.
Maar ja da's lastig om te doen.

Ik zou het zelf ook doen met 1 "hoofd"-camera en met 2 losse "close"-camera's.

Tijdens de montage ga je toch snijden in de "tijd"...

Owja... Avid draait alleen onder win2K

• DJSmiley
Op maandag 22 april 2002 12:55 schreef RobinSas het volgende:
Ik zou zelf voor Avid Xpress DV gaan, aangezien hier een "group" functie in zit. Hiermee kun je inderdaad de clips "naast" elkaar leggen en op elk moment kijken welke je wil gebruiken.

Het wordt wel een karwei om alles sync te laten lopen, aangezien de camera's ook af en toe van band moeten wisselen. Je moet dus elke keer weer synchroon gaan leggen.

Of je moet realtime tijdcode opnemen, dan hen je dat probleem niet natuurlijk.
Maar ja da's lastig om te doen.

Ik zou het zelf ook doen met 1 "hoofd"-camera en met 2 losse "close"-camera's.

Tijdens de montage ga je toch snijden in de "tijd"...

Owja... Avid draait alleen onder win2K
Dat proggie heb ik laatst geinstalleerd, maar net als premiere, moet je er wel ff behoorlijk mee stoeien voor je t snapt!

naja, leuk vakantieprojectje :)

• under-world

under-world

ooh-la dots

iedereen die ervaring heeft in deze branche roept hetzelfde omdat het redelijk easy te realiseren is mits je het jezelf niet onnodig moeilijk gaat maken... (gewoon camera mics.. anders goede mic huren..) Sync 3 sporen kan niet omdat men idd banden wisselt en niet constant filmt(als jij de cam 3 minuten uitzet loop je 3 minuten achter op een camera die wel door loopt.... Je moet gewoon zorgen dat er in de kerk goed gedraait wordt en genoeg materiaal is. Je kan beter tijd steken in voorbereiding van de inhoud dan de techniek bij dit soort basic vetrslaglegging...

suc6!

Verwijderd

iedereen die ervaring heeft in deze branche roept hetzelfde omdat het redelijk easy te realiseren is mits je het jezelf niet onnodig moeilijk gaat maken...
Even off-topic ...

Wat voor ervaring .. if I may ask ??

• under-world

under-world

ooh-la dots

lineair / non-lineair editor (overal in H'sum)
itemregie (diverse KRO programma's)
video en bedrijfsproducties
en voor de Hobby VJ ik door heel nederland op house en technofeesten...

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 13:13 schreef under-world het volgende:
Ik werk bij UNITED als on-line editor ... jou vast wel bekend ...

• under-world

under-world

ooh-la dots

Is dat dat bedrijf dat ook satelietwagens vehuurt ??
Ik meen dat dat aan de Naarderweg zit...

Verwijderd

Is dat dat bedrijf dat ook satelietwagens vehuurt ??
Ik meen dat dat aan de Naarderweg zit...
onder andere ja ..
En ja we zitten sinds een klein jaartje aan de naarderweg.

• under-world

under-world

ooh-la dots

//Offtopic
Als editor heb ik veel freelance via het NOB gedaan en momenteel zit ik af en toe aan de diependaalse laan bij Laroo produkties (voor sport report dat daar fac. huurt )
//Offtopic

Anyway, ik denk dat jij editor de werkwijze bij een bruiloft met camera mic ook wel kan beamen... :+

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 13:13 schreef under-world het volgende:
offtopic:
Heb je toevallig gefilmd op Innercity?

Verwijderd

Anyway, ik denk dat jij editor de werkwijze bij een bruiloft met camera mic ook wel kan beamen... :+
Absoluut ... gewoon simpel houden.

Als het maar goed te horen is....
en als de mensen zichzelf maar kunnen zien....

Wit soft cirkelwipeje eroverheen... en klaar.

• under-world

under-world

ooh-la dots

Op maandag 22 april 2002 13:34 schreef -KOD- het volgende:

[..]

offtopic:
Heb je toevallig gefilmd op Innercity?
Nee, wel vorig jaar op shockers voor ID&T.... (ik heb nog gmooie beelden van carl cox, jeff mills(die ik eigenlijk niet mocht filmen), grote zaal na het licht worden 8-) en het beruchte telefoontje van warmduscher.... :+

Die laserbol + overige deco is close ook heel errug vet....

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 14:32 schreef under-world het volgende:

[..]

Nee, wel vorig jaar op shockers voor ID&T.... (ik heb nog gmooie beelden van carl cox, jeff mills(die ik eigenlijk niet mocht filmen), grote zaal na het licht worden 8-) en het beruchte telefoontje van warmduscher.... :+

Die laserbol + overige deco is close ook heel errug vet....
Was jij dan die gozer die mij filmde op Shockers >:) sta daar helemaal wappy op het beeld toen.... (werd op TMF uitgezonden) Had kattenogen in... en een superzilveren shirt aan

• under-world

under-world

ooh-la dots

de wereld is net claustrofobie...
-je komt elkaar altijd weer tegen- ;)
Pagina: 1