Toon posts:

electromotor aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een batterij, en een elektromotor (die ik uit een goedkope walkman gesloopt heb).
De batterij is geen probleem, dat snap ik nog wel. De motor, een behoorlijk plat dingetje, heeft 4 aansluitingen. Het werkte op gelijkstroom (batterij). Nou hebben moderne batterijen van de 22e eeuw maar 2 polen, namelijk + en -. :P

De aansluitingen van de motor zijn rood, wit, zwart en oranje. Hoe sluit ik dit aan, zodat het gaat werken? En wat zijn die aansluitingen?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 09:59

talin

ES-MA

volgens mij gewoon een kwestie van uit proberen .

hij zal 2 snelheden kunnen ( spoelen en spelen )

volgens mij kan er nix fout gaan omdat het 2 min polen en 2 plus polen zijn .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het is geen gewone gelijkstroommotor. Het zal wel een tachomotor zijn. Dat is een combinatie van een motor en een generator op dezelfde as. De generator dient om de snelheid te meten, waardoor de motorregeling wordt aangestuurd. Vreemd trouwens dat hij uit een goedkope walkman komt. Die dingen zijn nogal duur. Het kan ook wat anders zijn. Probeer gewoon alle combinaties van twee draden op de batterij totdat hij gaat draaien.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jaymz

Keep on moving !

OH -> OCE :)

Verwijderd

dit heet een stappenmotor, je hebt een printje nodig die de motor bestuurt.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 20:37
Op zondag 21 april 2002 16:06 schreef talin het volgende:
volgens mij gewoon een kwestie van uit proberen .

hij zal 2 snelheden kunnen ( spoelen en spelen )

volgens mij kan er nix fout gaan omdat het 2 min polen en 2 plus polen zijn .
Het motortje draait altijd even hard. Er zitten een paar tandwieltjes in die ook voor het achteruitdraaien zorgen.

Misschien is het een motortje voor twee verschillende voltages? Dat het een goedkope is omdat een product heel massaal is gemaakt en in meerdere producten kan. (het motortje dan)

[duidelijk na KingOfDos geschreven-modus]
Is het trouwens geen stappenmotor? :) Zoeen heb ik eens uit een oude scsi hdd geplukt :)
[/duidelijk na KingOfDos geschreven-modus]

Verwijderd

Topicstarter
:?
Ik heb intussen alle combinaties geprobeerd. Geen succes. Er komt wel enige beweging, wat aangeeft dat het probleem bij mij ligt, ipv het motortje.

Het meest succesvol was tot nu toe een poging waarbij ik juist slecht contact maakte... het motortje draaide (denk ik) een rondje of misschien zelfs meer! Alle andere pogingen leidden tot een schokje... niet meer.

Ik heb het gevoel dat alle draadjes wel enige functie hebben, omdat ze er anders niet hadden hoeven zitten. Het motortje heeft in ieder geval maar 1 snelheid (de 'versnelling van een walkman zit 'm in de tandwielen, niet in de motor).

• bredend
Duidelijk: stappenmotor. Dat had ik ook uit diezelfde SCSI schrijf waar ik het danet over had. :)

Als je steeds heel ff tikjes tegen een pool geeft gaat ie wel draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou het met een beetje proberen (met wat weerstandjes) met een condensator moeten lukken?

• bredend
Volgens mij heeft elk type stappenmotor een ander interval/periode/frequentie. Maar wat proberen kan geen kwaad.
Ik heb er BTW niet zoveel verstand van. Alleen praktijkervaring. :Y)

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:18 schreef Bredend het volgende:
.....
[duidelijk na KingOfDos geschreven-modus]
Is het trouwens geen stappenmotor? :) Zoeen heb ik eens uit een oude scsi hdd geplukt :)
[/duidelijk na KingOfDos geschreven-modus]
:P
Op zondag 21 april 2002 21:20 schreef Magzimum het volgende:
:?
Ik heb intussen alle combinaties geprobeerd. Geen succes. Er komt wel enige beweging, wat aangeeft dat het probleem bij mij ligt, ipv het motortje.

Het meest succesvol was tot nu toe een poging waarbij ik juist slecht contact maakte... het motortje draaide (denk ik) een rondje of misschien zelfs meer! Alle andere pogingen leidden tot een schokje... niet meer.

Ik heb het gevoel dat alle draadjes wel enige functie hebben, omdat ze er anders niet hadden hoeven zitten. Het motortje heeft in ieder geval maar 1 snelheid (de 'versnelling van een walkman zit 'm in de tandwielen, niet in de motor).
het is dus echt een stappenmotor.

dit doet een stappenmotor:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1302747847

een motor is een magneetje + elektronische magneet(zoals je denk ik wel weet).
nou deze heeft 3 elektronische magneeten, die bestuurt hij allemaal apart waardoor zoon motortje veel naukeuriger word.

goed uitgelegd?

[edit=typo]

Verwijderd

Topicstarter
Och, ik ben blij met alle input die ik hierover krijg...
't is tenslotte meer een compu forum dan een eletrotechniek forum... wat kan ik verwachten?

De grote vraag nu is welk draadje welk draadje is... ofzo. Ze zouden eigenlijk een dikke documentatie in een walkman moeten stoppen, voor als je 'm sloopt. Dan kun je nog wat met de onderdelen :) :) :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de uitleg! 3 + draden, en 1 - draad dus? De ik een voor een moet aanzetten?
Wordt nog lache om dat te klussen :)

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:28 schreef Magzimum het volgende:
Och, ik ben blij met alle input die ik hierover krijg...
't is tenslotte meer een compu forum dan een eletrotechniek forum... wat kan ik verwachten?

De grote vraag nu is welk draadje welk draadje is... ofzo. Ze zouden eigenlijk een dikke documentatie in een walkman moeten stoppen, voor als je 'm sloopt. Dan kun je nog wat met de onderdelen :) :) :)
krijg je een grote doos mee als je hem koopt, nee dank je.
even een data sheed zoeken mischien?

owja ik weet aardig wat over elektronica en daar ben ik trost op.
ik begon toen ik 3 jaar was met een oude telefoon te sloopen :P

• bredend
Misschien kan je hem aan een HDD VU meter hangen, dan gaat ie harder/vreemder bewegen met meer HDD activiteiten

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:33 schreef Bredend het volgende:
Misschien kan je hem aan een HDD VU meter hangen, dan gaat ie harder/vreemder bewegen met meer HDD activiteiten
cool idee, mischien ooit uitvoeren 8-)

• bredend
Op zondag 21 april 2002 21:32 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

[..]

owja ik weet aardig wat over elektronica en daar ben ik trost op.
ik begon toen ik 3 jaar was met een oude telefoon te sloopen :P
mmm, mijn eerste telefoon was uit een container waar ze de intercom uit een flat gingen slopen :P

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:35 schreef Bredend het volgende:

[..]

mmm, mijn eerste telefoon was uit een container waar ze de intercom uit een flat gingen slopen :P
hoe oud was je?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet in ieder geval genoeg op dit moment. Ik denk dat het minder tijd kost om een ander motortje te regelen, dan om een schakeling te maken voor dit motortje. Toch bedank ik iedereen voor de hulp. :)

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 21:57 schreef Magzimum het volgende:
Ik weet in ieder geval genoeg op dit moment. Ik denk dat het minder tijd kost om een ander motortje te regelen, dan om een schakeling te maken voor dit motortje. Toch bedank ik iedereen voor de hulp. :)
ok ;)

• bredend
Op zondag 21 april 2002 21:36 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

hoe oud was je?
uhm, basisschool, dus ongeveer 10 denk ik.
Bij ons in de gang hangt nu ook die deurbel, en ik heb nog een hoorn en nog een deurbel :P

Verder nog 12 motoren uit harde schijven, walkmans, CDspelers, casetterecorders, platenspelers.

En nog het mechanisme dat de kop van een HDD stuurd. Dat komt in mijn stealth-mod :Y)

Verder ook nog flink wat snoer, ledjes, LCD schermpje (komt er ook in....

... en nog veel meer :Y)

Veel van mijn broer :)
Pagina: 1