• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Topicstarter
Stelling: het geven van godsdienst lessen (van 1 specifieke godsdienst) op basisscholen moet verboden worden.
-----

mijn mening: eens.
omdat kinderen op school feiten horen te leren en geen dingen waar oudere mensen het nog niet over eens zijn.
kinderen op die leeftijd denken dat alles wat de leraren op school vertellen waar is, door godsdienstlessen te geven krijgen ze geen tijd om hier zelf een mening over te vormen.

mensen met andere gedachten ? (vast wel :+)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Gedeeltelijk mee eens. Ik vind zowiezo dat geloof niet voor kinderen is: ze moeten er zelf voor kiezen in plaats van door ouders of leraren ertoe gedwongen/gepushed te worden, en die keuze moeten ze maken op een leeftijd waarop ze ook echt kunnen kiezen. Maar die indoctrinatie op scholen is helemaal erg. Godsdienstlessen op zich is niets mis mee, zolang maar van heel veel heel diverse godsdiensten iets verteld wordt en er altijd duidelijk bij gezegd wordt dat er ook mensen zijn die er anders over denken en dat er dus geen reden is om aan te nemen dat het ook zo zit.
Zolang godsdienst onderwezen wordt als een stukje cultuur is er niets mis mee. Maar als het wordt gepresenteerd als de waarheid, is dat een van de slechtste dingen in onze samenleving.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Gedeeltelijk mee eens. Ik vind zowiezo dat geloof niet voor kinderen is: ze moeten er zelf voor kiezen in plaats van door ouders of leraren ertoe gedwongen/gepushed te worden, en die keuze moeten ze maken op een leeftijd waarop ze ook echt kunnen kiezen.[/quote]Ik vind dat je ouders niet kunt vragen om tegen hun moreel te handelen. Dus als zij een kind gelovig willen opvoeden, dan moet dat mogen. En als daar een christelijke basisschool bij hoort zie ik het probleem niet. Een kind zal altijd dingen van de ouder overnemen. Dus als een ouder bijv. communistisch is, dan is het te verwachten dat hij het kind met de communistische moraal opvoed.

Als het kind geen godsdienst onderwijs zou volgen en de ouders zouden streng gelovig zijn, zouden die hun kinderen dan niet "verplichten" toch te geloven en naar de kerk te gaan. En de persoon die een kind als eerste vertrouwd, is de ouder. Dus wat de ouder zegt is "waarheid". En een leraar(es) komt dan op de tweede plaats. Dus ik denk dat een school hierbij maar een beperkte rol heeft.

Tevens zijn de scholen die godsdienst onderwijs geven (over het algemeen) speciale scholen. Ouders hebben hun kind hier willens en wetens heen gestuurd, en dan moet men niet zeuren dat er dan godsdiest onderwijs word gegeven. Als je geen godsdienst onderwijs wilt is het heel simpel; ga naar een openbare school.

Verwijderd

onzin
je overschat de invloed van geloofsleer op scholen

m'n broer heeft nog les gekregen van nonnen op de basisschool (ja da's lang geleden)
en hij is een Atheïst (omdat hij er niet over na wil denken )

en ik kreeg af en toe een bijbelverhaal te horen en een toneelstukkie met kerst te zien
en ik ben gelovig... en niet door die verhalen...

en dat uurtje catechese wat ik op 't vwo kreeg is ook te verwaarlozen
alleen jammer dat het meeteld op je rapport

Verwijderd

Flamez, ik ben het volldig met je eens! Ik heb tot op een jaar geleden godsdiest les gevolgd, en ik ben er echt niet meer om gaan geloven. En het was maar 1 uurtje in de week, dus totaal te verwaarlozen. En dan komt het nivo van de les er ook nog eens bij. Je kunt iemand hebben die er heel streng in is, maar ook iemand die in de klas over dingen praat die actueel zijn, en daar dan het geloof een beetje in proberen te betrekken.

Verwijderd

Peter<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik vind dat je ouders niet kunt vragen om tegen hun moreel te handelen. Dus als zij een kind gelovig willen opvoeden, dan moet dat mogen. En als daar een christelijke basisschool bij hoort zie ik het probleem niet. Een kind zal altijd dingen van de ouder overnemen. Dus als een ouder bijv. communistisch is, dan is het te verwachten dat hij het kind met de communistische moraal opvoed.[/quote]er is een groot verschil tussen opvoeden in de christelijke moraal en het opdringen van de godsdienst. Ik ben ook opgevoed met de christelijke moraal: Dat zijn namelijk gewoon leefregels die de samenleving leefbaar houden. Maar wat mij niet is verteld is dat god bestaat en dat ik moet geloven, en dat is waar ik mijn ouders dankbaar voor ben. Zij hebben gezegd dat ik het zelf moest weten. En zo moet het.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als het kind geen godsdienst onderwijs zou volgen en de ouders zouden streng gelovig zijn, zouden die hun kinderen dan niet "verplichten" toch te geloven en naar de kerk te gaan. En de persoon die een kind als eerste vertrouwd, is de ouder. Dus wat de ouder zegt is "waarheid". En een leraar(es) komt dan op de tweede plaats. Dus ik denk dat een school hierbij maar een beperkte rol heeft.[/quote]Dat is dan heel slecht van die ouders en wat mij betreft mag je die kinderen ervoor uit huis plaatsen ware het niet dat je dan een groter probleem creeert dan je nu hebt, want dat is slechter voor het kind, maar dat moet de school beslist niet aanmoedigen. De school moet dat juist ontmoedigen door de kinderen ook de andere kanten van het verhaal te laten zien. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Tevens zijn de scholen die godsdienst onderwijs geven (over het algemeen) speciale scholen. Ouders hebben hun kind hier willens en wetens heen gestuurd, en dan moet men niet zeuren dat er dan godsdiest onderwijs word gegeven. Als je geen godsdienst onderwijs wilt is het heel simpel; ga naar een openbare school.[/quote]Dan zijn het dus weer de ouders die hun kinderen sturen. Nee, geloof leer je in de kerk/moskee/weet ik veel, niet op school. Op school moet je een brede religieus-culturele ontwikkeling krijgen. In een multiculturele samenleving is dat hard nodig.
En openbare scholen zijn ook niet ideaal: die doen vaak helemaal niets aan religie, daar is het taboe: ook niet goed. Alle scholen zouden hetzelfde moeten doen, namelijk een vak bieden dat aan vele religies aandacht schenkt zonder de een boven de andere te verheffen en dat de kinderen aanmoedigt zelf te kiezen.

flamez
ja nou? maakt mij niet uit hoe het bij jou is gegaan: jij zat toch al op een slechte school als je geen begrijpend lezen gehad hebt :)
Maar dit doet verder niets af aan mijn verhaal. Als een school zich serieus inzet voor een objectieve religieles, als cultureel aspect van de maatschappij, komt dit vanzelf goed. Dan heeft religieles zin.

Peter<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Flamez, ik ben het volldig met je eens! Ik heb tot op een jaar geleden godsdiest les gevolgd, en ik ben er echt niet meer om gaan geloven. En het was maar 1 uurtje in de week, dus totaal te verwaarlozen. En dan komt het nivo van de les er ook nog eens bij. Je kunt iemand hebben die er heel streng in is, maar ook iemand die in de klas over dingen praat die actueel zijn, en daar dan het geloof een beetje in proberen te betrekken.[/quote]Je moet iemand hebben die er objectief over praat zonder zijn eigen opvattingen erin te betrekken. Een leraar maatschappijleer gaat je toch ook niet zijn eigen politieke opvatting opdringen?

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Tevens zijn de scholen die godsdienst onderwijs geven (over het algemeen) speciale scholen.[/quote]Peter:

Dat is niet waar. Twee derde van de scholen zijn christelijk, en die zijn niet "speciaal" zoals jij het zegt. Soms is er geen keus voor ouders.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>m'n broer heeft nog les gekregen van nonnen op de basisschool (ja da's lang geleden) en hij is een Atheïst (omdat hij er niet over na wil denken )[/quote]Flamez:

Je broer is geen Atheist, maar een Agnost. Atheisten weten dat er geen god is, agnosten denken er niet over na, omdat ze menen dat het onmogelijk is te weten. Je broer valt in de laatste categorie.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Dan moeten we ook op scholen maar eens kinderen gaan bekeren voor de Evil Atheist Conspiracy. Geen ruzie meer over wie Maria mag spelen (Nee ik wil duivel zijn !!).

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Commander Zulu, zijn broer kan best zowel atheist als agnost zijn.

Iedereen is of atheist of theist, want een theist is iemand die in minstens 1 god gelooft, en een atheist (een niet-theist) is iemand die niet in een god gelooft.

Een theistische agnost zegt: 'ik geloof een god, maar ik kan niets over deze god zeggen' en een atheistische agnost zegt: 'ik geloof niet in een god want ik kan er niets over weten).

Ik zou zeggen dat Flamez broer toch een atheist is.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 september 2000 12:45 schreef Commander_Zulu het volgende:
Flamez:

Je broer is geen Atheist, maar een Agnost. Atheisten weten dat er geen god is, agnosten denken er niet over na, omdat ze menen dat het onmogelijk is te weten. Je broer valt in de laatste categorie.[/quote]Ben ik niet met je eens...een agnost denkt heel veel na. Daarna komt hij tot de conclusie dat hij er (helaas) niet uitkomt. A gnost betekent immers niet weten en niet niet denken. Ik ben juist van mening dat veel atheisten en gelovigen niet nadenken maar napraten. Voordat iedereen trouwens weer gaat gillen en krijsen. Er zijn ook gelovigen en atheisten die wel nadenken.

Atheisten weten trouwens niet dat er geen God is. Ze geloven dat er geen God is. Wat dat betreft kunnen ze netzoveel bewijzen als gelovigen: Helemaal niets dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dat is niet waar. Twee derde van de scholen zijn christelijk, en die zijn niet "speciaal" zoals jij het zegt. Soms is er geen keus voor ouders.[/quote] Speciale scholen zijn scholen die bijv. christelijk zijn, maar je hebt ook islamitische scholen enz... Al deze scholen heten speciale of bijzondere scholen.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Alle scholen zouden hetzelfde moeten doen, namelijk een vak bieden dat aan vele religies aandacht schenkt zonder de een boven de andere te verheffen en dat de kinderen aanmoedigt zelf te kiezen.[/quote] Een ouder kiest ervoor om dat kind erheen te sturen, dus als eerste moed je bij die ouder zijn, en dus niet bij de school. Trouwens, veel moderne Godsdienst methoden bieden ook aandacht aan andere geloven/culturen. Trouwens, een kind komt er vanzelf wel achter dat er ook niet gelovigen zijn, en mensen met andere meningen.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Alle scholen zouden hetzelfde moeten doen, namelijk een vak bieden dat aan vele religies aandacht schenkt zonder de een boven de andere te verheffen en dat de kinderen aanmoedigt zelf te kiezen.[/quote]

dit gaat dus niet werken. als ouders willen dat hun kinderen een bepaalde godsdienst bijgebracht wordt sturen ze het gewoon naar een school waar dat gebeurd, dus geen school die meteen met allerlei kritiek erop komt. uiteindelijk lukt het ze dan meestal toch niet om hun kind van andere meningen over religie af te sluiten en kan hij als nog voor zichzelf kiezen.

Verwijderd

Compleet oneens met de basis-stelling van deze draad!

Ik mag mezelf tot de zwaar ongelovigen rekenen als het gaat om godsdienst met heilig-huis of boek.

Maar ik heb wel mijn jaren op de basis-school en de HAVO doorgebracht op christelijke en katholieke scholen. Hier ben ik mijn ouders erg dankbaar voor. Een school met die inslag verwoord namelijk heel goed de normen en waarden die ook ten grondslag liggen van het Nederlands systeem.

Mocht ik ooit nog kinderen krijgen zal ik zeker kijken of ik ze niet op een katholieke school kan krijgen, ondanks het feit dat ik zelf niet geloof.

Verwijderd

geen godsdienstonderwijs hoeft op zich niet te beteken dat de normen en waarden niet goed verwoord worden?? dat kan ook zonder bijbel ofzo.
daarmee wil ik niet zeggen dat het meteen verboden moet worden, want het kan soms best handig zijn om iets van de bijbel af te weten. ook als je er niet in gelooft staan er nog best goede dingen in, over hoe mensen met elkaar om zouden moeten gaan bijvoorbeeld. en onze cultuur is er voor een groot deel op gebaseerd, dus begrijp je die er ook beter door.

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Mensen die al dan niet geloven omdat ze er nog nooit over nagedacht hebben heten volgens mij noncognitive (a)theïsten. (Of gewoon noncognitivisten.)

Overigens ben ik ook van mening dat godsdienstlessen erbij horen, niet eenzijdig mogen zijn, en dat het bij lessen moet blijven.

Verwijderd

niet eenzijdige godsdienstlessen... zie dat maar eens voor elkaar te krijgen op een streng christelijke school... dat lukt nooit. vraagje: wat is dan beter: eenzijdige lessen of helemaal geen?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 september 2000 21:21 schreef el_marcianito het volgende:
vraagje: wat is dan beter: eenzijdige lessen of helemaal geen?[/quote]Die vraag kan je algemener maken:

Wat is beter een hersenspoeling of de mogelijkheid om om zelf op zoek te gaan naar 'de waarheid' in je leven.

Het probleem is natuurlijk dat die hersenspoeling (kan in ieder richting zijn) Je best tot een goed mens kan maken.
En dat heel veel mensen zelf nooit nadenken of op zoek gaan.

Maar dan heb je tenminste de kans om zelf uit te maken wat je wilt/denkt.
Mijn keuze is: Geen les als die eenzijdig is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

helemaal mee eens, Ortep! Dan liever geen lessen...

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Mensen die al dan niet geloven omdat ze er nog nooit over nagedacht hebben heten volgens mij noncognitive (a)theïsten. (Of gewoon noncognitivisten.)[/quote]Unicorn toch! En ik dacht al bijna dat je onfeilbaar was! ;)

Definitie:
A(X) = "Een bepaalde god, X, bestaat,"

Iemand is noncognitivist met betrekking op god X wanneer hij zegt dat A(X) betekenisloos is.

Bijvoorbeeld 'De transcendent manifestatie van het ultieme Zijn bestaat.' Dan ben ik een noncognitivist tov deze god.

Een atheist is iemand die niet in een bepaalde god gelooft, onafhankelijk van de redenen daarvoor. Omdat hij er nog nooit over heeft nagedacht (zwak atheisme), omdat hij tot de conclusie is gekomen dat deze god niet bestaat of waarschijnlijk niet bestaat (sterk atheisme) of omdat hij gelooft dat een bepaalde god niet bestaat (dogmatisch atheisme).

Een agnost is iemand die stelt dat a) men nooit kan weten of god wel of niet bestaat, of b) men nooit meer over god kan weten dan dat hij bestaat.

Een zwakke atheist wordt ook wel een nontheist genoemd.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat is beter een hersenspoeling of de mogelijkheid om om zelf op zoek te gaan naar 'de waarheid' in je leven. [/quote]als je alleen iets leert over hoe de bijbel in elkaar zit is dat nog niet perse hersenspoeling. ik heb ook wel "bijbelles" gehad (op een openbare school) maar ik ben daardoor niet opeens zwaar christelijk geworden. en als je niet meteen door hebt dat er ook andere geloven zijn kan dat altijd later nog komen.
en als je de mogelijkheid voor zulke lessen op school wegneemt krijgen kinderen ze wel van hun ouders/de kerk als die dat belangrijk vinden. daarbij is de kans op indoctrinatie veel groter.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 17:32
Ik ben tegen geloofsgebonden onderwijs. Niet zozeer vanuit het 'beinvloedings' perspectief, maar om economische redenen. Het onderwijssysteem zoals we dat nu kennen, vreet geld. Maak er gewoon allemaal standaard openbaar onderwijs van. Als ouders meer willen, prima, dan kan dat voor eigen rekening.

Dat dit prima te doen is, kan je in de Chinese gemeenschap zien...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Ik zie het probleem eigelijk niet; onderwijs zou dan wel geld vreten; maar of dat nou komt vanwege godsdiest onderwijs; dat kwartiertje per dag....

Verwijderd

als je al het onderwijs openbaar wil maken heb je ingrijpende reorganisaties nodig. die kosten pas geld.
bovendien vraag ik me af hoeveel het op zou leveren. de meeste scholen zitten toch al vol, openbaar of niet, dus wordt het er niet efficienter op door het godsdienstonderwijs af te schaffen. en als je dat wel doet komen er wel weer subsidies voor ouders die geen prive theoloog kunnen inhuren, want zo zit ons land ook wel weer in elkaar.
opgeteld levert het alleen maar kosten op, geen of misschien een heel klein beetje voordeel.

ook is enige kennis van de bijbel noodzakelijk om onze geschiedenis en kultuur te begrijpen, want het christendom heeft daar een zeer sterke invloed op (gehad)
Pagina: 1