Hoe koel je een Celeron 566@850?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 20:34
Hallo,
Ik heb eindelijk mijn Celeron op 850MHz kunnen draaien met een ASUSCUV4x mainboard op 1.65 volt. Een ander voltage (alle keuzes geprobeerd) doet de computer niet opstarten.
Maar nu wordt bij Adobe Premiere de CPU na 3 minuten 54 graden, de comp. gaat dan meteen uit, CRASH. Op 566 is hij 33 graden. Er zit wel een ventilator op. Hoe kan ik hem het beste koelen?
Peltier of Golden Orb?
Oh ja, over Peltier gesproken. Ik weet nu wat dat is, een plat plaatje aan 1 kant heeeel koud en aan de andere kant warm, maar plak je die rechtstreeks op de CPU zonder koelblok en FAN? En: Geen condens?
Waar koop je dat spul in omgeving Hengelo (OV)? Ik bestel liever niet op het net ivm lange wachttijden.
PS graag een prijs wat het ongeveer kan kosten:)
Superbedankt beste Tweakers!

Verwijderd

bij mij doet de neppe golden orb van regenboog.net het prima ! kan nog wel een stukkie hoger in mhz'en en in voltage..

(was trouwens in 3 dagen binnen voor alle regenboog.net haters)

ik zit nu op 1,8 volt en 876 mhz en hij is als die een beetje rustig is +/- 32 graden en onder volle belasting zon 48 graden

Verwijderd

owja... deze kost 80 gulden ongeveer

• Pino64
Die kan ik wel eens gaan bestellen dan:) Bedankt!
PS mijne comp. staat bijna altijd op volle belasting. Videoeditting etc.
Is 48 graden dan niet nog steeds teveel? Bij 54 graden gaat mijn comp. namelijk al uit. Of scheelt het veel graden als je hem op 850@1.65 hebt ipv van 876@1.80?
En stel je koopt een PIII op 1.2 GHz ofzo. Is deze koeler dan nog steeds beter te gebruiken dan die erbij zit?

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
FKP32 van global win doet et iets beter dan de golden orb. www.narwal.nl vor 49,-

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

aan peltiers zou ik als ik jou was niet beginnen. Die kan je niet zomaar op je processor plakken. Daar moet zeker nog wel een koeler bij op. Luchtkoeling danwel waterkoeling (wat natuurlijk stukken beter is, maar ook stukken moeilijker).
Jij moet dus gewoon een goeie heatsink gaan kopen, waar die mensen het voor mij al over hadden. bij www.oc-shop.nl hebben ze goeie spullen en als je ze ff een mailtje stuurt kunnen ze je precies vertellen wat je allemaal nodig hebt enzo.

oh ja,nog een nadeel van peltiers: ze nemen nogal veel stroom, dus als je de comptuer altijd erg lang aan hebt staan kan dat volgens mij wel eens een duur grapje gaan worden. En inderdaad, je hebt ook last van condensatie. Maargoed, daar zijn wel weer maniertjes voor om dat te voorkomen.

• Pino64
Bedankt iedereen! Toch interessant dat die van 49 gulden beter is:) Ik ben ook eens naar http://www.globalwin.com.tw gegaan en zag een nog interessante koeler met 6000 toeren :D Nl. de FOP38, alleen heeft die ene site hem niet te koop. Ik heb ze gemaild of ze hem nog krijgen, dus wacht ik nog heel even met een koeler kopen, anders bestel ik die van 49 piek wel aangezien die zelfs beter is. PS hoe weet je dat die beter is?

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 17:03

Mex

water? :)

Verwijderd

quote:
Oh ja, over Peltier gesproken. Ik weet nu wat dat is, een plat plaatje aan 1 kant heeeel koud en aan de andere kant warm, maar plak je die rechtstreeks op de CPU zonder koelblok en FAN? En: Geen condens?

;( wat een trieste gedachte vriend!
zoals jij het bedenkt haal je de hitte wel van je CPU maar dan maar 5 mm, wij dachten met z'n allen dat je juist de hitte zover mogelijk van je cpu moest halen, door het bijvoorbeeld de kast uit te blazen, maar als het zo hoort dan kunnen wij allemaal gaan besparen en onze coolers weggooien want verkopen lukt dan ook niet meer

Waar koop je dat spul in omgeving Hengelo (OV)? Ik bestel liever niet op het net ivm lange wachttijden.

Misschien dat Speedy_G hier een antwoord op heeft, die kent de omgeving :):)

• Pino64
Ook bedankt, nu snap ik iets meer van peltier en koelen:) Ik vind het allemaal erg interessant, maar probeer het zo simpel mogelijk te houden. Ik heb zojuist de GlobalWin FEP32 besteld. Jullie horen van mij wat hij doet! Ik hoop voldoende om hem stabiel te houden. Dat de processor met overclocken binnen een jaar kapot kan zijn weet ik ook, maar vind het een leuke hobby. Ik wil tegen die tijd toch PIII of zelfs eerder:)
En omdat de laatste reply het had over de warmte zo ver mogelijk weghalen, heeft dit koelblok extra hoge ribben zo te zien. Verder is hij gelijk aan de FKP32. De FOP38 was helaas niet leverbaar.

• smokey
een goeie keus. men celly komt bij normaal gebruik niet bove de 37 graden. met prime95 39 grade met cpu burn progje word tie 42 grade

ik heb in een review gelezen dat die beter was. maar de goldenorb is iets stiller. en ik waarscuw wel ff voor de hoogte bij mij kost het me 1 dimm slot (be6-2)

• Pino64
Dat probleem had ik wel, maar heb nu een socket370 (ASUSCUV4X). Dus dan staat de processor recht op het mainboard en niet met een insteekkaart. Als hij maar niet zo hoog is dat hij tegen de voeding aankomt, maar denk het niet. Ik heb een brede kast 22cm.
En geluid maakt me niks uit! Ik vind gefluit van 7200 toeren HD's veel erger.

• Pino64
Ik heb hem nu! Het scheelt 10-12 graden!!!
Ik was eerst de koelpasta vergeten, toen was hij bij het opstarten meteen al 48 graden hehehe:) Maar goed. Ik kan hem maar even op 850MHz krijgen, dan gaat hij weer uit:( Terwijl hij dan nog gewoon koel is. Voltage verhogen en hij start helemaal niet op.
Gekgenoeg draait hij op 95/31 prima alleen dan krijgen de PCI kaarten te weinig:( Klotegeluid uit de soundcard. En de AGP???
Ik heb hem nu op 708MHz (83/41). Zeer stabiel. Waarom wil dat kreng niet op 100 en wel op 95???? Is mijn voeding te zwak ofzo???
Heb ik 300Watt nodig? Hebben PIII's op 1 GHz ook een 300 W voeding nodig? Ik heb nu 230.
Maar, de koeler is SUPER!

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Volgens computer!totaal heb je een vapochill nodig voor 850:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Ook een Celeron 566 hebben we in het Vapochill-systeem geplaatst en deze werkte zelfs op 850MHz, een winst van meer dan 280 MHz![/quote]De stumpers.
Dat ging bij mij al met een ouwe Intel PPGA koeler van m'n oude celly (werd wel bijna 60 graden (Celsius that is))
Nu met een PEP66 nog maar 32 graden, en dan zit het Arctic Silver er nog niet eens op.

Gaat je PC daadwerkelijk uit, of loopt ie vast?
Uit, is teken van zwakke voeding (wat ik van AMD mensen lees dan, zelf bij Intel nog nooit gezien)
Vastlopen misschien toch nog temperatuur.
Is de temp. meting intern of extern?
(m.a.w. meet je echt de temperatuur van dee chip of die van het koelbok?)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 14:25
[/Dom antwoord mode]

Met een cooler!! ;) :)

[/Dom antwoord mode]

Verwijderd

Pino64: ik begrijp het niet helemaal: je opent deze thread met de mededeling dat je op 850 draait en nu (met betere koeling) lukt het opeens niet meer???? Erruuug vreemd!

• Pino64
Het is nog nooit goed gelukt, maar eerst door te hoge temp. 55 graden. Nu met goede koeling 44 graden maar gaat bij bepaalde dingen meteen UIT, of herstart. Net stroomuitval, vandaaar dat ik denk dat 230Watt te weinig is?????????

Verwijderd

Mijn Celeron blijft zelfs stug doorgaan als mijn Asus Probe 92 graden aangeeft.

Dus ik geloof niets van dat hele proggie meer :P

• smokey
die van mij is niks aan de hand bij 127 graden :0

Verwijderd

Je koeling is nu wel okee, alleen je voltage nog wat ophoog.
Mijn Celly 566@876 draait op 1.9 volt
\\ Abit BH6 rev 1.0 met Abit Slotkey converter, Globalwin FKP 32, als een zonnetje.
proc wordt ongeveer 30 graden, valt dus wel mee

• Pino64
Maar dan start hij helemaal niet op:((( Ik denk dat ik een "maandag" CPU heb &*(#$^$&*(@#^)!#$^( ik haat Celeron.
Met 708MHz en AVI's staat hij op 80%. Bij mijn cameraad op +/-50% met een PIII 667 MHz.
Conclusie: Celeron SUCKS:)

Verwijderd

Heel vreemd, die voltages. Mijne draait probleemloos 850 MHz op 1,90 V.
1,65 V is de core voltage van een PIII Coppermine. Ik vind het dan ook vreemd dat je niet eens 0,1 V hoger zou kunnen. Mijn advies: probeer die processor om te ruilen. (wegens instabiliteitsproblemen, ofzo...)

• obme_ief
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

lijkt me toch stug dat dat aan de proc ligt hoor, kan me niet voorstellen dat die het "erg" zou vinden om op 0,1 of 0,2 volt meer te draaien, moet iets ander zijn lijkt..

tijd voor verandering.

Verwijderd

Wat heb je voor de rest in je systeem hangen?

PaCKo

• Pino64
Een CD-rom, DVD, brander, 1 HD. Alle PCI sloten vol.
Maar welke comps hebben allemaal een 300W voeding nodig? Alleen AMD of ook PIII op 1GHz?

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Ik was destijds met C300@450 verlost van m'n vastlopers/reboots nadat ik overgestapt was op een big-tower! Kennelijk zat de voeding te dicht bij de processor/koeler.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Pino64
Dat zou heel goed kunnen! Hij zit er vlak tegenaan:) Hij zuigt de warmte aan van de voeding.
Pagina: 1