Toon posts:

Geluidskaart met coax voor Dolby 5.1 onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na het got wat afgestruind te hebben, toch maar een eigen post. Wat ik wil is divx afspelen op mijn (debian) server met dolby digital (ac3, evt dts) via coax naar de stereo (stereo staat ver weg nl).
Welke kaart is nou goedkoop en heeft een coax uitgang? EAX, decoding, meerdere speakers etc boeit allemaal niet (daarom deze post). Het gaat alleen maar om die ac3 passtrough naar de stereo. Thnx

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan een SB audigy het allerbest (dat EAX dus). En een coax-uit (ac3 pass through) heeft- ie ook, maar dat kan je allemaal wel vinden met eenbeetje [search=geluidskaart coax digitaal].

Of dat onder linux ook werkt zou ik niet weten. Daar hebben ze bij [forum=23] meer vestand van. Ik schop dit topic maar 's die kant op :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Is er een linux koning die hier meer over weet? Heeft er iemand al een dergelijke setup aan de praat (dus onder linux divx met ac3 pass trough via coax naar een stereo). Xine draait al tot volle tevredenheid, nu het geluid nog :9

Verwijderd

de soundblaster live (goedkope kaart) heeft een spdif-coax digitale uitgang.

deze werkt onder windows in ieder geval prima, incl. de ac-3 passthrough

is er iemand die weet of dit onder linux ook werkt ?

• SiErRa
  • Laatst online: 16-08 16:40
ik weet iig dat er wel geluid uit die coax-out komt onder linux (heb sblive 1024 player) maar ac3 heb ik nog niet getest.
(zal straks eens proberen als die gentoo eindelijk eens uitgecompiled is.)

Verwijderd

Topicstarter
thnx, ben benieuwd

<ediit>
ben wel nieuwsgierig :P weet je al meer?
</edit>

Verwijderd

ik ben op zich ook best wel nieuwsgierig

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb ook een SB Live player 1024, digitaal op mijn 5700. Ik heb hier net (werk) dDivx voor linux gedownload en zal het vanavond eens proberen. Ben zelf nl ook nieuwsgierig.

(kijk incidenteel DivX onder Windows).

P.s. digitaal werkt wel voor alles wat ik tot nu toe onder Linux met geluid heb gedaan (mp3), heb mijn boxen echter nog niet zo lang. Ik verwacht echter niet dat het niet zal werken.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom denk je dan dat het niet werkt? (als het niet blijkt te werken...)
Omdat je zegt dat al het andere wel werkt, zou dit toch ook moeten kunnen :?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-08 16:30

Apache

amateur software devver

emu10k1.conf

USE_DIGITAL_OUTPUT=yes

de audigy driver zit nu ook in de portage tree en das :9

vanaf nu worden du ook de drivers van m'n videokaart en soundcard geupdate met 1 regel, samen met m'n os (slackware topic :P)

lijkt goed te werken, nog geen echte dvd geprobeerd om te zien of dolby digital het dan doet maar het digital din lampje brand iig op de DTT 3500 dus k'denk wel dat het goed werkt :)

die conf files zit trouwens bij de emu10k-tools niet bij de standaard driver, te vinden op http://opensource.creative.com

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Topicstarter
klinkt zeker goed :7
dus ik ga maar eens op zoek naar een emu101 kaartje :P
thnx!

• ritsjoena
Waarom denk je dan dat het niet werkt?
Ik zei niet niet, dus dat ik verwacht dat het wel werkt. ;)

Bij mij werkte de digitale uitgang meteen, hoefde ik na installatie niet te doen. Staat wel tegenover dat ik Redhat 7.2 na mijn geluidskaart heb geinstalleerd.

Ik heb gisteren wat geprobeerd, maar ik vond thuis niet de juiste software om mijn AC3 bestanden mee af te spelen |;( , maar voor zover ik kon nagaan is het alleen een softwareprobleem, dus als je de juiste speler hebt moet deze in te stellen zijn op het doorsturen van de ac3 ipv de al gedecodeerde geluiden.

Dus alle Soundblaster geluidkaarten sinds de live 1024 (met digitaal uit) zullen dit wel kunnen. En waarschijnlijk alle linux ondersteunde geluiskaarten die dit ook onder windows kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Nog 1 vraagje, gebruik jij de ALSA drivers?
en ik ga nu een kaart sjoppen :9

• Apache

Apache

amateur software devver

Op dinsdag 23 april 2002 18:58 schreef vert het volgende:
klinkt zeker goed :7
dus ik ga maar eens op zoek naar een emu101 kaartje :P
thnx!
ow, audigy werkt ook hoor, heb ik nl, maar de config file noemt nog steeds emu10k1.conf :D

en nope dit zijn geen alsa drivers maar de gewone creative drivers voor de kaart.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thnx :)
maar toch nog maar een vraagje :Y)
(heb nog nooit iets met geluid onder linux gedaan nl)
bedoel je met de creative drivers, drivers die je in een kernel kan compileren (dus zelf selecteren bij de kernelconfiguratie), of zijn dat aparte drivers die je zelf moet installeren (en worden die dan bij de kaart meegeleverd)?

• ritsjoena
Welke versie van Linux heb je? als je een nieuwe versie hebt, zitten de drivers er al bij. Weet niet zeker hoe je ze aan kan zetten. (zou wel eens automatisch kunnen zijn, als je dat niet hebt uitgezet)

Bij 6.2 ging dit automatisch goed, maar toen upgrade ik ook van SB pci128 naar live 1024, dus dat kan toevallig zijn. (intussen heb ik 7.2 volledig opnieuw geinstalleerd en ook daaarbij hoefde ik niets aan het geluid te doen, ook niet digitaal).

Dus kijk eerst even of het werkt voor je met drivers gaat spelen.

• ritsjoena
P.s. Drivers worden niet meegeleverd, maar kun je wel downloaden:

http://opensource.creative.com/

zoals boven ook stond.Daar kun je ook lezen hoe je ze moet installeren.

Maar ze zitten ook bij linux (RH 7.2) al voorgecompileerd.

• SiErRa
  • Laatst online: 16-08 16:40
Ik ben er gister mee bezig geweest, maar krijg geen ac3 onder zowel alsa (5.5) of oss.

straks eens die drivers van creative proberen.

• Apache

Apache

amateur software devver

Op woensdag 24 april 2002 16:01 schreef vert het volgende:
Ok, thnx :)
maar toch nog maar een vraagje :Y)
(heb nog nooit iets met geluid onder linux gedaan nl)
bedoel je met de creative drivers, drivers die je in een kernel kan compileren (dus zelf selecteren bij de kernelconfiguratie), of zijn dat aparte drivers die je zelf moet installeren (en worden die dan bij de kaart meegeleverd)?
het is een kernel module, als je gentoo zou nemen als distro kan je hem erg eenvoudig installeren door: 'emerge emu10k1-audigy' in te typen dan gaat hij de drivers en tools installeren :)

Bij andere drivers zijn ze nog niet inbegrepen denk ik.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op maandag 22 april 2002 09:42 schreef vert het volgende:
Is er een linux koning die hier meer over weet? Heeft er iemand al een dergelijke setup aan de praat (dus onder linux divx met ac3 pass trough via coax naar een stereo). Xine draait al tot volle tevredenheid, nu het geluid nog :9
xine kan dat, zie de xine documentatie en zoek naar "AC3 passthrough"

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is dikke klasse >:)
Als ik niet overdag moest 'werken' (lees afstuderen), was ik nu aan het proberen :P Helaas moet ik eerst nog een kaartje sjoppen... (en morgen vroeg op, maar denk niet dat dat me tegen zou houden)
Ik draai zelf Debian (voornamelijk testing) met kernel 2.4.18 dus het zal (hopelijk) snel werken. Even in de kernel zetten en klaar.
Xine werkt al, dus zou het allemaal zo gepiept moeten zijn. Ik laat het nog wel weten of het werkt ;)
Bedankt allen voor de info :):):)
Pagina: 1