Toon posts:

UDMA/PIO probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yew,

deze topic stond al es op het mobo/cpu forum maar nu denk ik het probleem beter te kunnen omschrijven en dat het meer steek houdt dat ik het hier post

Ik bezit een Maxtor 40Gb UDMA 133 schijf en een Plextor 16/10/40A
In de bios zet ik beide IDE devices op "Auto" en bij het opstarten zie ik dat de HDD als UDMA Mode 6 (133) wordt herkend,

in windows 2000 staat bij device manager de optie "DMA, if available" op, maar de werkmodus blijft altijd op PIO-modus staan, hoewel de Plextor wel op DMA kan werken

Mobo = MSI 645 Ultra, siside.exe heb ik al geprobeerd, evenals kabels wisselen en 1 device / connector (dat is nu zo)

enig idee ?
PIO mode is wel errug traag :(

Verwijderd

je moet ze gewoon elk aan een IDE kanaal hangen en dan handmatig in het bios ata 133 en ata 33 instellen (hdd / cdrom). Dat zou moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan er niets instellen en bij het opstarten wordt de mode wel degelijk juist vermeld

maar in windows dus niet meer

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:46
Dit probleem heb ik ook. Met als verschil dat het mijn dvd-rom drive is.

Die kan mw-dma-2 of pio-4, m'n brander kan exact hetzelfde. De brander staat wel op dma mode maar de dvd blijft hardnekkig op pio staan.
Hij werkt wel op dma als ie in z'n eentje aan een kabel hangt maar dan kom ik aansluitingen te kort. 2 hd's zitten aan onboard udma-100 promise en andere kabel zit een zip-100 aan (alleen pio-0 :r)

Is het niet mogelijk om pio te disablen in windows?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Dope-E
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

Dope-E

The one and only Dope

Probeer de ide controller primary/secondary (waar die aan hangt) te verwijderen... opnieuw opstarten en als het goed is draait ie dan op DMA.
Heb ik ook een paar keer moeten doen voor mijn Pioneer DVD die aan de primary hangt samen met mijn ata100 schijf (DVD is ata66).

twitter.com/curly_sanders

Verwijderd

Topicstarter
hey,

ik heb die bewuste (primary) eens weggedaan en gereboot, zonder resultaat, dan heb ik alle ata controllers weggedaan (primary, secondary, sisxxx) en wederom zonder resultaat :[

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Heb je ook gedaan wat ByMeSDy voorstelde?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
kijk eens wat onder zijn post staat
+
ik kan daar helemaal niets instellen

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik heb het ook gehad met de plextor 121032A, en ik heb de volgende tip gehad: Achterop zitzen ergens apart 2 pinnetjes horizontaal, die nergens in de handleiding staan, en op het eerste gezicht ook geen enkele functie hebben. Als je daar een jumper overheengooit, dan forceer je de plex naar UDMA 33, i.p.v. multiword dma, waar windows2000 erg veel problemen mee heeft... Ik weet ook redelijk zeker dat dit met jouw writer ook zou moeten werken :)

Edit: typo+blunder weg.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Vriend van me heeft hetzelfde gehad, kreeg DMA ook niet aan met een ECS K7S5A(SiS 735) en een Maxtor 80GB D740X onder Windows XP.
Heeft van alles geprobeerd, ook Siside gedraaid, maar niks wilde werken.
Na een herinstall van XP en daarna direct Siside te hebben gedraaid vloog de HD direct op UDMA Mode 5.

Installeer Windows 2000 dus eens opnieuw

Verwijderd

Topicstarter
hey
het is opgelost nu

ik heb een bios update gedaan (hoewel nergens in de bios updates iets vermeld stond van udma issues)
maar nu zegt de bios wel UDMA-5 (100) ipv UDMA-6 (133? wat dit mobo niet kan, maar wel de hdd)

reinstall van windows 2000 gedaan, want het was nog niet opgelost
en pas na de sp2 te installeren stond het goed

nu heb ik wel wat conflictjes met de soundcard, maar ik zoek dat wel uit

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Op zondag 21 april 2002 13:27 schreef fuzzylogic het volgende:
kijk eens wat onder zijn post staat
+
ik kan daar helemaal niets instellen
Het ging erom dat je beide devices fysiek op een aparte poort zou hangen, en niet om zaken die instelbaar waren. Op die manier voorkom je dat de cdrom de hd vertraagt. Mocht je bedoeld hebben dat je per aparte poort niets kan instellen dan had je kunnen vermoeden dat er een bios-update zou kunnen bestaan..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
kan het nu nog altijd niet zelf instellen, maar het werkt wel ..
Pagina: 1