• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:47
Ik ben op zoek naar een digitale camera om wat foto's mee te schieten. In de eerste plaats wordt het gewoon "voor de fun" wat foto's maken, maar ik heb toch wel de indruk dat het een grote hobby gaat worden. Ook vind ik het leuk om wat foto's te maken van surfen en snowboarden (van mezelf en vrieden en van evenementen). Heb ik eindelijk een beetje mijn oog laten vallen op de Canon S30, lees ik weer een review van de Fuji S602 die positief is >:) Ik zit nu weer zwaar te twijfelen. Misschien zijn er hier mensen met digitale camera ervaring (heb ik zelf nog niet) die me kunnen helpen in mijn beslissing. Ik zal even de (voor mij) voor- en nadelen van de 2 camera's opsommen:

S30

+ formaat (klein, kan zo in je jaszak)
+ "looks" (niet belangrijk, ik weet het, maar toch...)
+ kwaliteit van de foto's
+ mogelijke instellingen (bijna alles kan handmatig ingesteld worden)
+ prijs (voor hoever je 600 euro voor een fototoestelletje goedkoop kan noemen)
+ beschikbaarheid (kan nu gekocht worden)
- 3x optische zoom (net niet genoeg voor surffoto's)
- accu (duur om een extra accu aan te schaffen)
- geen extra lenzen mogelijk
- beperkte macrostand (weet niet of ik die veel ga gebruiken)

S602

+ nieuwe SuperCCD chip (3 MPixel geeft foto's van 6 MPixel)
+ 6x optische zoom
+ kwaliteit van de foto's
+ instellingen
+ mogelijkheid tot 30 fps 640*480 filmpjes (kan grappig zijn)
+ batterijen (gewoon AA batterijen > oplaadbare hoge capaciteit batterijen tegen redelijke kosten)
+ goede ruisonderdrukking
+ extra lenzen mogelijk (telelens voor surffoto's)
+ goede macrostand
- formaat (te groot om in je jaszak te steken, waardoor je hem misschien minder snel meeneemt)
- beschikbaarheid (nog niet te koop, verwacht mei/juni)
- prijs (verwachte prijs 850 euro)

Ik twijfel nu dus tussen NU een S30 kopen die je makkelijk mee kan nemen en waar je lekker veel foto's mee kan schieten of wachten op de S602 en daar (hopelijk) mooiere foto's mee gaan schieten (dat zullen er wel minder worden omdat je hem niet zo snel meeneemt). Oftewel: NU 600 euro uitgeven voor de S30 of over een maand 850 euro voor de S602 (in beide gevallen wordt mijn spaarrekening geplunderd, dus dat is "geen probleem" :+ )

Tips please!!!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:40

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik zou wachten op de S602, zoals je zelf al aangeeft denk je dat het een grote hobby gaat worden. Als je voor de S30 gaat zul je al snel ondervinden dat 3x zoom gewoon niet genoeg is en zul je na een paar maanden je bankrekening plunderen voor een beter camera (ik ken het).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
- 3x optische zoom (net niet genoeg voor surffoto's)
- accu (duur om een extra accu aan te schaffen)
- geen extra lenzen mogelijk
- beperkte macrostand (weet niet of ik die veel ga gebruiken)
-Lijkt me sterk dat je meer dan 50% surffoto's neemt.
-Gaat langer mee.
-Denk je echt dat je die gaat kopen erbij? Heb je ZOVEEEL animo voor fotografie? Ik ken bijna niemand hier op deze fora die extra lenzen koopt bij zijn digicam, waarom zou jij wel diegene zijn.
-Macro functie is leuk voor een paar keer, maar absoluut geen noodzaak. Tenzij je bloempjes/wespen freak bent (ik noem maar wat).
Als je voor de S30 gaat zul je al snel ondervinden dat 3x zoom gewoon niet genoeg is.
Dat is onzin, dat ligt er puur aan waarvoor je je camera vooral gebruikt. Kijk als de topicstarter elke dag langs het strand/meer zit en surffoto's maakt is 6x zoom aangeraden, maar als je dat 1x per maand doet. Ach. Bovendien is een hogere zoom camera niet puur voordeel, de grootte en zwaarte die het met zich meesleept is ook een punt. De S30 kan je in princiepe overal met je mee naar toe dragen in je broekzak, de S602 moet je als je snel foto's wilt maken om je nek hangen (wat zoveel niet fijn vinden) of in een rugzakje doen-> maar dan moet je voor elke foto weer kloten om dat ding eruit te halen etc. Je kunt dan niet lekker snel foto's nemen tijdens bv. wandelingen/fietstochten. Sommige mensen hebben het er wel voor over, maar ik ken genoeg mensen die absoluut geen grote camera willen.

Daarbij komt trouwens dat ik een beetje sceptisch sta tov. de S602. Van de compacte 3x zoom versie ervan (S601) heb ik al foto's gezien waar ik niet bepaald over te spreken was. Nog steeds veel chromatische vervorming, nog steeds lichte lijnen langs vlakken met veel contrast verschil (ook gewoon draaiing van het licht maar dan zonder blauwe/paarse kleur als gevolg maar gewoon een lichtere lijn). Ook bevallen de kleuren me niet, ik vind ze te fel/helder. Wat dat betreft presteerd de Canon S en G reeks gewoon beter.

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-03 18:04
De keuze tussen een grotere, proffesionelere camera of een geil handzaam dingetje moet je zelf maken..

Wij kunnen je hoogstens vertellen dat je een groot lerp niet zo snel opgraafd uit je rugzak om ff snel een plaatje te schieten. En dat je aan 3x zoom niet genoeg hebt om op het strand de surfertjes goed in beeld te krijgen..

Maar dat had je zelf ook wel verzonnen geloof ik. :)

Persoonlijke ervaringen lijken mij vooral handig als je kiest tussen twee vergelijkbare camera's...

Mocht je het toch wilen weten:
Ik heb sinds december een S30, en ben er heel happy mee.
Af en toe zou ik wel willen dat ik iets meer zoom had, maar voor de meeste foto's voldoet 3x prima (ik denk dat de meeste van m'n foto's op 0x zoom zijn gemaakt :)). Als je wilt kan ik wel een paar zelfgeschoten plaatjes posten, maar ik neem aan dat je al wel het een en ander hebt gezien om tot deze twee kandidaten te komen..

• kleinelievewolff
Beedankt voor de reacties. Ik heb me inderdaad al aardig verdiept in de materie en het komt eigenlijk neer op de keuze tussen een handzaam model met wat minder functies (lees zoom) of een grote met veel zoom. Ik denk inderdaad dat je van een handzaam model wat meer plezier gaat hebben en ik heb gezien dat je voor 'slechts' 250 euro een onderwaterhuis kunt kopen voor de S30, wat het nadeel van de beperkte zoom voor surffoto's weer wegneemt. Ik denk dat het daarom toch de S30 gaat worden, vooral omdat ik eigenlijk geen zin heb om te wachten tot de S602 leverbaar is :)

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

s602 is maar 770 euro hoor :?

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Ik heb afgelopen zaterdag de s30 getest en vond het een heel erg lache ding
enkele dingetjes die mij opvielen:
- leuke geluidjes die je er in kan zetten en kunt afdraaien.
-zelfontspanner met extra dat hij een geluidje geeft en dan flitst.
goede kwaliteit foto's (3megapixel)
leuk design, vind hem zelf wat groot maar hij is niet TE groot

prijs/kwaliteit = redelijk tot goed

• Yokozuna
Op maandag 22 april 2002 13:21 schreef Firecow het volgende:
s602 is maar 770 euro hoor :?
Ja pre-order, zo kan ik het ook.
leuk design, vind hem zelf wat groot maar hij is niet TE groot
Eh, is dat een grapje? De S30 is een van de kleinste digicam's in haar klasse. De enige die echt kleiner is, is de S601 of de 6800Z van Fuji.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

na veel camera's persoonlijk te hebben getest, ben ik ook voor de S30 gegaan...

het is naar mijn mening gewoon de beste 3mp camera (in mijn oogpunt beter dan de G2 door de compactheid en omdat de S30 qua fotokwaliteit niets onder doet voor de G2 -> getest)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Yokozuna:
Eh, is dat een grapje? De S30 is een van de kleinste digicam's in haar klasse. De enige die echt kleiner is, is de S601 of de 6800Z van Fuji.
Pentax Optio 330 en 430 zijn ook superklein, maar kwalitatief minder goed en hun accu's zijn zó leeg. 4 megapixels op de 430 is trouwens overkill, gezien zijn overige beperkingen.

Ik heb inmiddels ook een beetje mogen spelen met een geleende S30 (zie foto's topic en panoramafoto) en ik ben er erg van onder de indruk. Volgens mij het beste compromis tussen afmetingen en beeldkwaliteit (eigenlijk is dat nauwelijks een compromis te noemen, want hij overtreft met zijn beeldkwaliteit heel veel concurrerende camera's).

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 16:42 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Ja pre-order, zo kan ik het ook.
[..]

De digital ixus, de ixus 300, de ixus v
deze 3 zijn allemaal kleiner dan de s30

• kleinelievewolff
Ik ben vandaag even de stad in geweest en kan bij een zaak hier in Utrecht de S30 krijgen voor 679 euro. Lijkt mij een redelijke prijs. Nu toch nog maar even wachten tot ik over 2 weken bij mijn broer in Deutschland ben geweest, aangezien de camera's daar wat goedkoper zijn en hij de BTW terugkrijgt. Als het veel scheelt, haal ik hem daar, anders toch maar hier ivm garantiegezeik als hij het begeeft. Ik houd jullie op de hoogte!

Verwijderd

enigma:
... maar ook allemaal een klasse minder als het gaat om beeldkwaliteit.

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op maandag 22 april 2002 19:52 schreef MORA het volgende:

[..]

... maar ook allemaal een klasse minder als het gaat om beeldkwaliteit.
klopt...het verschil tussen mijn oude Ixus 300 en mijn S30 is groter dan je zou denken...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Op maandag 22 april 2002 20:07 schreef Mooooody het volgende:

[..]

klopt...het verschil tussen mijn oude Ixus 300 en mijn S30 is groter dan je zou denken...
dat is waar

• Yokozuna
Op maandag 22 april 2002 17:38 schreef enigma het volgende:

[..]

Ik zeg ook, IN ZIJN KLASSE. Die Ixus zit helemaal niet in de prijs/kwaliteits klasse van de S30. Bovendien vind ik de S601 en de 6800 echt niet in de klasse zitten van de S30. Ik heb het nooit zo gehad met Fuji, ze hebben altijd leuke opties, maar kwalitatief vind ik ze nog steeds onderdoen. Te felle/heldere kleuren, de veel chromatische vervorming. Alhoewel ik de Finepix 2600Z en de 2800Z echt perfect waar voor hun geld vind bieden. Maar als het puur op image quality aankomt neig ik meteen naar Canon of Nikon. Ze maken ook perfecte lenzen voor spiegelreflex cams.

De S30 combineert een compact design met uitstekende kwaliteit, weinig last van chromatische abberatie, superweinig last van thermische ruis en ruis uberhaupt, erg kleine barreldistortion, mooie wolwassen kleuren die standaard niet te fel zijn. Het enige nadeel van deze camera wat ik heb terug kunnen vinden is het kleine flitsbereik en de optische viewfinder waardoor je erg veel gebruik maakt van het LCD scherm, kost flinke batterij energie. Een electronische viewfinder is handiger omdat je ziet wat je instelt zonder het lcd scherm te hoeven gebruiken, zo kun je de camera stillen houden tegen je hoofd. Als je geen statief bij hebt. Als de S30 een electronische viewfinder had en een wat groter flashbereik, zou ik de camera bijna perfect noemen.

• kleinelievewolff
Het is toch maar de S30 geworden. Heb hem vanmiddag gekocht. Kon hem bij een zaak in Utrecht kopen voor 679 euro, maar die moesten hem bestellen > minimaal 7 werkdagen levertijd en je weet hoe dat gaat........ Toen heb ik hem bij Staffhorst gehaald voor 700 euro. Lullen als brugman, want zij hadden hem staan voor 899 euro! Leuk apparaatje! Nu alleen nog 'even' alle functies uitproberen.
Pagina: 1