MBR f*cked up?

Pagina: 1
Acties:

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:59
Hallo mensen, na weer een tijd niets gedaan te hebben met m'n server ben ik weer even aan de slag gegaan met m'n Linux bakje. Dit omdat we morgen weer een LAN'etje hebben. Ach goed, omdat ik nog een aardige 3D-kaart had liggen, en nog wat geheugen + een geluidskaart dacht ik dat het wel kewl zou zijn om er een server/gameputer van te maken.

Enfin, een systeem met RedHat en Windows 2000. Ik op Google het één en ander gekeken, bleek het dus dat het beste zou zijn eerst Windows te installeren. Ikke opstartdiskette erin geduwt, fdisk /mbr gerund, daarna FDISK. Ik heb dus een 6.4 gig HD. 4 gig voor Windows 'de rest' voor Linux. Dus ik alle partities verwijderd, en een primaire DOS-partitie voor Windows gemaakt van 4 gig. Toen wilde ik dus fijn w2k installeren. Even rebooten en beginnen:
> cd i386
> winnt
En daar ging de Win setup. Toen kwam het:
code:
1
2
3
4
5
Windows was unable to install Windows Boot Loader.

Ensure that your C: drive is formatted and that the drive is not damaged.

Setup can not continue, press ENTER to exit.

C: is helemaal leeg, en dat m'n schijf kapot is kan ik niet geloven: Let goed op nu. Ik dacht dus, installeer Linux nu maar, boeien. LILO staat nu niet op de MBR maar op /dev/hda2! Met VPart heb ik een bootmenu gemaakt op diskette. Linux werkt nu perfect. Ik dus denken, ach goed, Windows zal nu ook wel werken, nee dus. Precies dezelfde error! Wat is hier in godsnaam aan te doen?

[edit]K heb de search al geprobeerd, en misschien is het niet helemaal het juiste forum, maar hier zetten denk ik wel mensen die vaker dit soort problemen hebben.

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Heb je je harde schijf wel geformatteerd :?

Een nieuwe partitie verandert alleen de partitietabel van een harde schijf, niet het filesystem, dat de data bevat.

Linux is op een ext 2 of ext 3 filesystem gebaseerd, windows op fat32 NTFS. Als je nieuwe fat 32 partities maakt op een schijf die als EXT 2 / 3 geformatteerd is ga je nat.

Zoals jij het mij hebt verteld heb je alleen partities aangemaakt en niet geformatteerd, wat volgens mij het probleem is.

• zeroxcool
Op zaterdag 20 april 2002 20:25 schreef Niels Tijssen het volgende:
Heb je je harde schijf wel geformatteerd :?

Een nieuwe partitie verandert alleen de partitietabel van een harde schijf, niet het filesystem, dat de data bevat.

Linux is op een ext 2 of ext 3 filesystem gebaseerd, windows op fat32 NTFS. Als je nieuwe fat 32 partities maakt op een schijf die als EXT 2 / 3 geformatteerd is ga je nat.

Zoals jij het mij hebt verteld heb je alleen partities aangemaakt en niet geformatteerd, wat volgens mij het probleem is.
Schijf is geformateerd, Windows = FAT32, Linux = ext2 en een swap van 400MB.

Verwijderd

Heb je de partitie ook bootable gemaakt in fdisk ?

Verwijderd

Volgens mij maakt win2000 de partitie automatisch actief tijdens de installatie. Ik denk dat je mbr nog wat "flauwekul" bevat. Er zijn gratis programma's die de eerste sectoren van de schijf overschrijven. Als je dit hebt gebruikt, denk ik dat de setup je schijf weer goed kan gebruiken. Hieronder een link van zo een programma.

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/wipe.exe

Verwijderd

type onder dos in

make mbr en klaar ben je weer

• zeroxcool
Op zaterdag 20 april 2002 20:57 schreef dutchtubby het volgende:
type onder dos in

make mbr en klaar ben je weer
Werkt niet met DOS op opstartdiskette ;).

• zeroxcool
Op zaterdag 20 april 2002 20:35 schreef janjanjansen het volgende:
Heb je de partitie ook bootable gemaakt in fdisk ?
Je bedoelt active maken? Ja.

Verwijderd

Fdisk /mbr ?????

• zeroxcool
Op zaterdag 20 april 2002 20:45 schreef X-terior het volgende:
Volgens mij maakt win2000 de partitie automatisch actief tijdens de installatie. Ik denk dat je mbr nog wat "flauwekul" bevat. Er zijn gratis programma's die de eerste sectoren van de schijf overschrijven. Als je dit hebt gebruikt, denk ik dat de setup je schijf weer goed kan gebruiken. Hieronder een link van zo een programma.

http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/wipe.exe
Helaas, als ik 'wipe 1' doe, krijg ik de 01h error: Unsupported Func/Param.

• zeroxcool
Op zaterdag 20 april 2002 21:20 schreef debugdevil het volgende:
Fdisk /mbr ?????
Lees alsjeblieft even mijn verhaal...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Dennahz

Life feels like hell should.

is je partitie wel actief :? dat was bij mij het probleem.

Twitter

• zeroxcool
Op zaterdag 20 april 2002 21:25 schreef BrEeZeR het volgende:
is je partitie wel actief :? dat was bij mij het probleem.
Ja, hij is actief gemaakt in FDISK.

Verwijderd

Als er al een primaire partitie op je schijf staat (de ext2 voor linux??) dan kun je met Fdisk slechts een EXTENDED partitie aanmaken. Actief krijg je hem dan natuurlijk niet. Dan zal hij dus nooit een keer booten van die partitie.

Mijn idee: PQmagic starten, 2e primaire partitie aanmaken (voor de windows kant) --> primary dus... en dan actief maken en booten maar. Natuurlijk wel even de FDISK /MBR gebruiken die je eerder ook gebruikt hebt

• THIJZEL
  • Niet online
douw er eens ff een win98 booflop in en typ eens fdisk /mbr

gooi naarna al je partities weg

maak dan een grote partitie aan over je hele schijf en formatteer die..

edit : sollie, je post maar half gelezen..

Verwijderd

Je kunt ook Fat32 partities maken met Linux (c)fdisk.

• zeroxcool
Op zaterdag 20 april 2002 21:40 schreef modreekrev het volgende:
Als er al een primaire partitie op je schijf staat (de ext2 voor linux??) dan kun je met Fdisk slechts een EXTENDED partitie aanmaken. Actief krijg je hem dan natuurlijk niet. Dan zal hij dus nooit een keer booten van die partitie.

Mijn idee: PQmagic starten, 2e primaire partitie aanmaken (voor de windows kant) --> primary dus... en dan actief maken en booten maar. Natuurlijk wel even de FDISK /MBR gebruiken die je eerder ook gebruikt hebt
De partities zijn al gemaakt. En wat is precies dat PQmagic, ik heb iig al een download URL.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 20 april 2002 21:40 schreef modreekrev het volgende:
Van een logical partitie kun je wel booten hoor... Alleen DOS en Windows kunnen dat niet.
Maar de topicstarter zei volgensmij toch echt dat de eerste primary partitie NTFS was.

Maargoed... Ik weet dat de DOS fdisk en vriendjes erg brak zijn... Maar wel kunnen fdisken en formatteren, en dan niet kunnen installen? Beetje raar hoor...
Sowieso raar dat dat partitioneren enzo niet vanuit de Windows installer kan...

Magoed, misschien wil je nog wat andere dingen proberen, maar als laatste redmiddel zou je in GNU/Linux (dat staat er nu op heb ik begrepen) 'cat /dev/zero > /dev/hda' kunnen doen... Dat overschrijft je hele HD met allemaal nullen. Als je dan met DOS bootflop met fdisk een partitie aanmaakt en formatteerd, en dan nog niet windows kan installen, dan weet ik het ook niet meer.

Verwijderd

Dit heb ik ooit ook gehad. Wat ik probeerde, om welke reden dan ook kon winnt vanuit een dos scherm niet opstarten. Wat wél lukte was opstarten en installeren vanaf een Win2k installatie CD-ROM. In ieder geval was mijn harde schijf NIET stuk, dus volgens mij zal die van jou het ook nog best doen!

Succes!

• zeroxcool
Op zondag 21 april 2002 00:03 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Van een logical partitie kun je wel booten hoor... Alleen DOS en Windows kunnen dat niet.
Maar de topicstarter zei volgensmij toch echt dat de eerste primary partitie NTFS was.
WAS EEN FAT32 PARTITIE!

Magoed, misschien wil je nog wat andere dingen proberen, maar als laatste redmiddel zou je in GNU/Linux (dat staat er nu op heb ik begrepen) 'cat /dev/zero > /dev/hda' kunnen doen... Dat overschrijft je hele HD met allemaal nullen. Als je dan met DOS bootflop met fdisk een partitie aanmaakt en formatteerd, en dan nog niet windows kan installen, dan weet ik het ook niet meer.
Gaar dan je Linux ook verloren of niet?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Met dat commando gaat inderdaad alles weg. Je kunt ook alleen het eerste deel weggooien, dat is misschien handiger. Draai daarvoor iets als:
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

Dit overschrijft de eerste 512 bytes van je HD met nullen. Je kunt ook de eerste partitie overschrijven, met iets als:
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/hda1

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

ik heb dat ook gehad en dat had toen echt te maken met het bootmenu van linux, lilo. En fdisk/mbr werkte toen perfect..
maar ik zie overal in deze topic namelijk "fdisk /mbr" staan (met een spatie tussen fdisk en / en dat moet niet) en misschien is het wel een typo, maar misschien ook niet dus ik d8 laat ik het maar zeggen. Succes...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is lang geleden dat ik me met Windows heb beziggehouden, maar in mijn herinnering kun je toch echt gewoon 'fdisk /mbr' gebruiken, dat werkt net zo goed als 'fdisk/mbr'. DOS heeft de eigenaardige eigenschap om het weglaten van spaties tussen het commando en de parameters toe te staan. Probeer maar eens 'dir /p' en 'dir/p', die werken ook beide.
Maar blijkbaar is fdisken dus niet de oplossing.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

nu je het zo zegt, ja...
en wat je ook kan proberen, is om van je de maker van je harde schijf een proggie te downen, dat je mbr herschrijft/herstructureerd. Maxtor heeft een erg goede, want volgens mij heeft het wel te maken met de mbr, die net helemaal goed meer is

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 21 april 2002 08:04 schreef ZeRoXcOoL het volgende:
Gaar dan je Linux ook verloren of niet?
Met 'cat /dev/zero > /dev/hda' wel ja.
code:
1
2
3
4
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1   MBR wissen
cat /dev/zero > /dev/hda               HD wissen
cat /dev/zero > /dev/hda1             1e part. wissen
cat /dev/zero > /dev/hda2             2e part. wissen

enz....
Op zondag 21 april 2002 13:13 schreef true_wallace het volgende:
want volgens mij heeft het wel te maken met de mbr, die net helemaal goed meer is
1. MS FDISK heeft die MBR zelf gemaakt
2. MS FORMAT kan er blijkbaar mee overweg
3. GNU/Linux lijkt geen enkel probleem te hebben met die MBR

Ik weet niet wat het is, maar kvind het steeds raarder dat de Windows installer het niet snapt.
Pagina: 1