Lagedrukgebied in kast slim of..? (alle fans out)

Pagina: 1
Acties:

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb een chieftec kastje (entry level servermodel) waar een hoop hd's in zitten. Airflow is met al die kabels en geringe ruimte tussen de hd's bepaald niet optimaal. Lucht die van voorin de kast (waar in het onderste deel 2 fans naar binnen blazen, gehinderd door HD's) is amper te voelen achter de hd's. Bovenin de kast zitten 3 hd's in de 5,25" slots, in brackets met 4 kleine intake fans. Daar is de lucht natuurlijk beter te voelen doordat de hd's verder van elkaar zitten
Achterin de kast zitten 2 uitfans en de dubbeluitgefande enermax koelert.
Maar van airflow lijkt niet echt veel sprake, hoewel ik niet kan voelen als de kast dicht zit natuurlijk.
Zou het een positief effect hebben op de temp als ik alle fans naar buiten laat blazen om zo de kasttemp (die erg hoog is door al die HD's en dual P3 en een slecht geventileerde omgeving van de kast) omlaag te brengen? Lagedrukgeiedje in t klein zeg maar, lagedruk is bij meneer Kroll altijd lagere temperatuur ;)
Meningen of ervaringen zijn erg welkom, want de boel is erg heet...

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

Verwijderd

Draai ze ff om en vergelijk. Das toch niet zo moeilijk.

Verwijderd

ik d8 dat het het beste was als er een kleine onderdruk in de kast was.

maar hang me er niet aan op :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Het voordeel van het naar binnen blazen van fans is natuurlijk dat je precies weet waar de lucht vandaan komt, terwijl een lagedruk-kast de lucht bijvoorbeeld bij openingen op de grond aanzuigt, waar misschien meer stof ligt dan ergens 40 cm hoog waar fans normaal lucht aanzuigen. Dat was iig mijn ervaring met een HQ08 :)

Verder denk ik niet dat het goed is voor de airflow, maar goed, probeer het gewoon even en hou je temp. in de gaten :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48
Oke, ff het scenario schetsen:

• alle fans naar buiten :)
• alle lucht naar buiten :o
• vacuum in je kast :9~
• kast wordt in mekaar getrokken :D
• pjoeter stuk :)

Is natuurlijk overdreven, maar in het geeft wel aardig weer wat er gaat gebeuren. Je krijgt onderdruk, en daardoor gaan die fans langzamer draaien, zodat je NOG minder airflow krijgt :)

Test anders ff, maar ik denk niet dat't helpt

btw, wil je gaan overclocken ofso? Of krijg je veel foutmeldingen na tijdje werken? Anders lekker zo laten :Y)

[edit]en natuurlijk was ik weer te laat na zo'n lap tekst getypt te hebben :([/edit]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
gewoon alle voorste fans naar binnan laten blazen, en de achterste 4 naar buiten.

Verwijderd

Volgens mij heeft Erwin Kroll`s lagedrukgebied niets te maken met in een pc. Tenzij je water op de bodem hebt liggen. Volgens mij kan het niet anders als uitstekende airflow opleveren als je fan's in verhouding even veel in, als uit blazen. Dan moet uiteraard wel je kast luchtdicht zijn voor de rest dus geen ventilatie openingen zonder fan.

Verwijderd

hmm lijkt me geen strak plan, alle fans naar buiten = weinig lucht in de kast n dus weinig lucht om de warmte aan aftegeven n worden je chippy's een stuk heter.
lijkt me niet erg practies maarjah ik kan er naast zitten natuulijk.

Verwijderd

Nee de onderdruk is dan te groot.

Voorbeeld:

1 fan intake 2 fan's outtake

2 fan's intake = 3 fan's outtake

Als je het zo toepast dan krijg je echte temperatuurdalingen.

• BreKev
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

BreKev

a.k.a. BreKev

Op zaterdag 20 april 2002 20:39 schreef Z3n het volgende:
hmm lijkt me geen strak plan, alle fans naar buiten = weinig lucht in de kast n dus weinig lucht om de warmte aan aftegeven n worden je chippy's een stuk heter.
Het lijkt mij dat het beter is om "veel" koele lucht in je kast te hebben, dan weinig lucht die warm blijft.

Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 30-11-2024
Op zaterdag 20 april 2002 20:39 schreef Z3n het volgende:
Hm dat lijkt me inderdaad het meest juiste antwoord :o
Tnx voor de meningen.. Ik ben niet en de positie om een beetje te gaan zitten experimenteren anders had ik dat wel gedaan natuurlijk. Ik ga ook niks overklokken maar die hd's moeten gewoon niet te heet worden want daar wordt nietmand vrolijk van :)
Tnx boys.

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 20:07 schreef jadjong het volgende:
gewoon alle voorste fans naar binnan laten blazen, en de achterste 4 naar buiten.
Klopt! Je wil zoveel mogelijk wind door je kast: een maximale luchtsnelheid. Dan wordt de warmte in je kast het snelst afgestaan aan de omgeving. Als je alle fans naar binnen of buiten zet zal de luchtsnelheid erg laag worden.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik had eerst ook 3x80mm out(voeding+boven+a-kant) en 1 pci fan,en in de zijkant zit een 120mm als intake, maar deze zit er voor de sier omdat ie veel herrie maakt. als deze allevier aanstonden voelde je minder lucht eruit komen, toen heb ik de 80mm onder de voeding als in genomen en de andere out, nu kenne ze wel allemaal aan(maar dat hoeft nu nog niet want me procc. is toch nog niet OC'ed
Pagina: 1