bridging/routing/switching/gateway/subnet vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Ik heb dus 2 (publieke) ip's van me provider en volgens die provider zou de modem aan bridging doen zodat verkeer tussen de 2 pc's niet zou meetellen voor de 10Gig datalimiet die m'n provider instelt naast die 16KB upstreamlimiet.

De pc's krijgen volgende gegevens van de provider:

PC1
ip: 213.224.70.38
subnet mask: 255.255.254.0
gateway: 213.224.70.1
dhcp: 195.130.132.18

PC2
ip: 213.224.69.14
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 213.224.69.1

Als'k nu een ftp client op de ene pc laat connectoren op de ftp server van de andere pc krijg ik netjes 16KB troughput. Nogal weinig aangezien de pc's en de modem dmv een 100Mbps switch zijn verbonden. Ik vermoed dus dat mijn verkeer toch via de modem gaat aangezien die 16KB precies de limiet is die m'n provider stelt.

Wie kan me nu met zekerheid zeggen of
1) ik met deze 2 ip's uberhaupt aan 100Mbps zal kunnen werken.
2) M'n 'intern' FTP verkeer nu meetelt voor die 10Gig en die provider aan't zeiken was met dat bridging gedoe
3) Of het mogelijk is om enkel via een switch 2 dergelijke ip's te laten communiceren.
4) als m'n ISP toch niet lult, hoe ik de modem wijsmaak dat ie van m'n 2 ip's moet afblijven zodat deze gewoon 100Mbps kunnen.
5) eventuele opmerkingen en dergelijke ook welkom

Verwijderd

volgens mij kunnen de pc's elkaar niet zien met deze ip/netmask configuratie. Dus daarom wordt de data gewoon via internet verzonden.

Ik zou gewoon een 2e ip toevoegen aan je netwerk kaart. bv 192.168.1.1 / 255.255.255.0 en voor je andere pc 192.168.1.2 / 255.255.255.0

• witchdoc
code:
1
2
3
4
5
Tracing route to D5E0450E.kabel.telenet.be [213.224.69.14]
over a maximum of 30 hops:

1     *     *   *     Request timed out.
  2    61 ms    37 ms    40 ms  D5E0450E.kabel.telenet.be [213.224.69.14]

Mmm, gaat toch rechtstreeks precies.
Waarom kan ik dan slechts aan 16KB werken?
Op zaterdag 20 april 2002 19:20 schreef martijntje het volgende:
volgens mij kunnen de pc's elkaar niet zien met deze ip/netmask configuratie. Dus daarom wordt de data gewoon via internet verzonden.

Ik zou gewoon een 2e ip toevoegen aan je netwerk kaart. bv 192.168.1.1 / 255.255.255.0 en voor je andere pc 192.168.1.2 / 255.255.255.0
192.168.x.x is intern ip dat niet op internet KAN zeker he? Zou indeed oplossing zijn.
Is dat gewoon die alternate configuration bij windowsXP tcp/ip protocol?

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 19:20 schreef poohbeer het volgende:

192.168.x.x is intern ip dat niet op internet KAN zeker he? Zou indeed oplossing zijn.
Is dat gewoon die alternate configuration bij windowsXP tcp/ip protocol?
jep u mag door voor de magnetron.

• witchdoc
Op zaterdag 20 april 2002 19:26 schreef martijntje het volgende:

[..]

Thanks, maar al sje me tracert effe bekijkjt is het toch wel raar, want dan gaan ze helemaal niet via inet toch?
Maar wel aan 16KB. Enig idee hierover?

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
moet je dit doen op allebei de pc's:
route add (zijn ip) (jouw ip)
dan stel je een nieuwe route in, waarbij je de gateway van je provider overslaat (waar ook de 16k upcap wordt geregeld)

Maak je eigen poll

• witchdoc
Op zaterdag 20 april 2002 19:29 schreef BOOTZ het volgende:
moet je dit doen op allebei de pc's:
route add (zijn ip) (jouw ip)
dan stel je een nieuwe route in, waarbij je de gateway van je provider overslaat (waar ook de 16k upcap wordt geregeld)
Kan niet aangezien die kloteprovider wisselende ip's gebruikt :(

• witchdoc
Op zaterdag 20 april 2002 19:26 schreef martijntje het volgende:

[..]

Mmm, 192.168.1.1 ingestelt als 2e ip met 255.255.255.0 als subnet mask, geen resultaat.
Zelfs mezelf pingen lukt niet met dat ip.

Verwijderd

Welk type modem is het?

Welk OS draaien de clients?

Wat voor netwerkkaarten heb je?

Een bridge is gewoon een brug tussen twee netwerken (hence de term).

Een normale bridge zou het verkeer van de IP's zoals jij ze hier geeft via de gegeven gateways sturen, maw niet direct van PC naar PC.

de opmerking van de provider slaat volgens mij dus nergens op.

als je per kaart meerdere ip's kunt toekennen zou ik beide PC's gewoon _ook_ interne adressen geven. Die zet je in het zelfde segment en je vult geen gateways in.

//edit
de bovenstaande oplossing is (in meer of mindere mate afhankelijk van je provider) niet echt veilig.

• witchdoc
Op zaterdag 20 april 2002 19:48 schreef hezik het volgende:
Welk type modem is het?
Motorola sybersurf Wave
Welk OS draaien de clients?
1 XP Pro, de andere XP Home
Wat voor netwerkkaarten heb je?
pc1: intel, pc2: onboard realtek RTL8139
Een bridge is gewoon een brug tussen twee netwerken (hence de term).

Een normale bridge zou het verkeer van de IP's zoals jij ze hier geeft via de gegeven gateways sturen, maw niet direct van PC naar PC.

de opmerking van de provider slaat volgens mij dus nergens op.
Begon zoiets ook al te vrezen :(
als je per kaart meerdere ip's kunt toekennen zou ik beide PC's gewoon _ook_ interne adressen geven. Die zet je in het zelfde segment en je vult geen gateways in.
Zo heb ik het dus gedaan, maar ik kan m'n eigen interne ip niet eens pingen vanop me eige pc dus iets klopt er niet :/
de bovenstaande oplossing is (in meer of mindere mate afhankelijk van je provider) niet echt veilig.
Hoe bedoel je niet veilig? Intern ip KAN toch niet richting inet gaan?

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 19:57 schreef poohbeer het volgende:
Motorola sybersurf Wave
geen flauw idee wat het is, maar het bekt wel lekker. searching...
Zo heb ik het dus gedaan, maar ik kan m'n eigen interne ip niet eens pingen vanop me eige pc dus iets klopt er niet :/
Hoe heb je het zooitje precies aangesloten? Zo?:
code:
1
2
3
4
5
6
PC1  ----- S
         W  ----> Modem
         I
         T
PC2  ------C
         H

Merk/type switch?
Hoe bedoel je niet veilig? Intern ip KAN toch niet richting inet gaan?
Normaal gesproken niet nee.. maar er zijn providers die hun zaakjes niet op orde hebben.

• witchdoc
[quote]
Op zaterdag 20 april 2002 20:04 schreef hezik het volgende:

geen flauw idee wat het is, maar het bekt wel lekker. searching...
Mja, ik vond er niet vet veel over terug.
http://www.gi.com/noflash/cybersurfr_home.html
Ze richten hem dus (natuurlijk) rechtstreeks naar ISP's dus denk niet dat je er veel zinnigs over terug zult vinden.

Hoe heb je het zooitje precies aangesloten? Zo?:
code:
1
2
3
4
5
6
PC1  ----- S
         W  ----> Modem
         I
         T
PC2  ------C
         H

Merk/type switch?
Inderdaad zo aangesloten.
pc's in port 1 en 3, modem in uplink port

Verwijderd

Haal die 1ne PC eens uit port 1 en zet 'm in port 2

• witchdoc
Op zaterdag 20 april 2002 21:05 schreef hezik het volgende:
Haal die 1ne PC eens uit port 1 en zet 'm in port 2
:?
Wat in hemelsnaam voor nut zou dat kunnen hebben?!

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 19:16 schreef poohbeer het volgende:
PC1
ip: 213.224.70.38
subnet mask: 255.255.254.0
gateway: 213.224.70.1

PC2
ip: 213.224.69.14
subnet mask: 255.255.255.0
gateway: 213.224.69.1
Je computer bepaald op basis van source IP, destination IP en subnet mask wat de volgende 'hop' is in de route naar het eindpunt.
Bijvoorbeeld: PC1 naar PC2:

SRC=213.224.70.38
DST=213.224.69.14
SNM=255.255.254.0 (het gaat om het snm van de source, dat van de destination kent hij niet eens).

Nu gaat hij op SRC en DST een AND operatie doen met SNM:

213.224.70.38
255.255.254.0 AND
-------------
213.224.70.0

213.224.69.14
255.255.254.0 AND
-------------
213.224.68.0

Zijn beide resultaten gelijk, stuurt hij het rechtstreeks naar het eindpunt, zo niet, naar de default gateway.

Je moet dus zorgen dat je 2 adressen uit dezelfde reeks krijgt...

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 21:08 schreef poohbeer het volgende:

[..]

:?
Wat in hemelsnaam voor nut zou dat kunnen hebben?!
Heb je het al geprobeerd?

Op sommige hubs/switches is poort 1 gedeeld met de uplink.

• witchdoc
Op zaterdag 20 april 2002 22:53 schreef hezik het volgende:
Heb je het al geprobeerd?

Op sommige hubs/switches is poort 1 gedeeld met de uplink.
Dan zou gans mijn netwerk verbinding niet werk he dumbo :)
Dat is het dus zeker niet.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 23:28 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Dan zou gans mijn netwerk verbinding niet werk he dumbo :)
Dat is het dus zeker niet.
Goed, ik stop ermee.

Als je al niet eens de geboden oplossingen wil proberen dan zoek je het zelf maar uit, nofi.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

ff op bijde pc's et commando "route" gebruiken en zo naar elkar ip's verwijzen toch?

Verwijderd

wat misschien een andere manier is, is het interne zaakje via netbeui laten lopen...
in niet routable, en heb je dus ook geen problemen mee.
enigste nadeel is dat je geen ftp tussen die 2 pc's kan draaien, maar dat je het dan met een share moet doen.

als je dan in je bindings netbeui omhoog gooit, dan duurt het netwerk browsen ook niet zo akelig lang. ip verkeer weet toch wel dat ie niet over netbeui kan werken ;-)

• witchdoc
Op zondag 21 april 2002 05:50 schreef hezik het volgende:
Goed, ik stop ermee.

Als je al niet eens de geboden oplossingen wil proberen dan zoek je het zelf maar uit, nofi.
Lol, jouw antwoord is ZEKER niet de oplossing.
STEL nu ff voor de gein dat'k die utp in de uplink heb gestoken, dan zou m'n 16KB transfer ook niet gegaan zijn he.
En je hoeft niet boos te worden omdat iemand je verbeterd hoor.

• witchdoc
Op zondag 21 april 2002 06:05 schreef ThaHandy het volgende:
ff op bijde pc's et commando "route" gebruiken en zo naar elkar ip's verwijzen toch?
PC's krijgen dynamisch ip van de provider, lost niks op dus.

Verwijderd

HALLO

we zijn hier om jouw te helpe,
als jij dan dumbo gaat lope roepen terwijl jij hier de newbie/topicstarter bent, en je heb et tegen iemand die er veel vanaf weet, hoe het dan gezellig man! en toon es wat respect voor mensen die je proberen te helpen!

• witchdoc
Op zondag 21 april 2002 14:25 schreef Foxboy het volgende:
HALLO

we zijn hier om jouw te helpe,
als jij dan dumbo gaat lope roepen terwijl jij hier de newbie/topicstarter bent, en je heb et tegen iemand die er veel vanaf weet, hoe het dan gezellig man! en toon es wat respect voor mensen die je proberen te helpen!
Jezes, ik reageer met de term dumbo (je weet wel, dat grappige olifantje dat af en toe wel eens iets dom doet) MET EEN SMILEY ERACHTER op een vraag die 100% zeker weten niets kan oplossen aan mijn probleem en jij gaat dan miepen dat ik wat meer respect moet gaan tonen voor iemand die er veel af weet? Als je als oplossing voor mijn probleem het versteken van de patchkabel tussen een crossed en straight poort geeft terwijl er al wel communicatie is tussen de pc's dan noem ik die person op dat gebied niet iemand "die er veel vanaf weet".

En sorry hoor, maar als ik weet dat iemand iets fout heeft dan zeg ik dat. Heb ik het dan onverhoopt toch fout, dan mag die persoon mij weer gaan verbeteren. Zo leren we van elkaar snap je? Helemaal niets om je op je pik getrapt te voelen dus.
Mij een newbie noemen omdat ik van een bepaald iets niet veel afweet is ook.. noujah, geen doordachte conclusie.. 't is maar dat ik niet overal wat vanaf weet.
Eneeuhh.. vergelijk registratiedata effe.. newbie.

Achja, 'k zal maar rekening houden met je leeftijd dan kan'k je reactie nog wel ergens begrijpen.

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

klomp

Zooi...

Op zondag 21 april 2002 15:17 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Jezes, ik reageer met de term dumbo (je weet wel, dat grappige olifantje dat af en toe wel eens iets dom doet) MET EEN SMILEY ERACHTER op een vraag die 100% zeker weten niets kan oplossen aan mijn probleem en jij gaat dan miepen dat ik wat meer respect moet gaan tonen voor iemand die er veel af weet? Als je als oplossing voor mijn probleem het versteken van de patchkabel tussen een crossed en straight poort geeft terwijl er al wel communicatie is tussen de pc's dan noem ik die person op dat gebied niet iemand "die er veel vanaf weet".

En sorry hoor, maar als ik weet dat iemand iets fout heeft dan zeg ik dat. Heb ik het dan onverhoopt toch fout, dan mag die persoon mij weer gaan verbeteren. Zo leren we van elkaar snap je? Helemaal niets om je op je pik getrapt te voelen dus.
Mij een newbie noemen omdat ik van een bepaald iets niet veel afweet is ook.. noujah, geen doordachte conclusie.. 't is maar dat ik niet overal wat vanaf weet.
Eneeuhh.. vergelijk registratiedata effe.. newbie.

Achja, 'k zal maar rekening houden met je leeftijd dan kan'k je reactie nog wel ergens begrijpen.
|:(

Verwijderd

Even voor alle duidelijkheid.. jij bent hier diegene die een probleem post. Uit mijn eerste serie vragen maak ik op dat je instellingen an sich ok zijn, dus ga ik naar de hardwarematige configuratie kijken.

Daarin tref ik iets aan wat voor problemen zou kunnen zorgen, en dat geef ik aan. Als jij daar dan niets mee wilt doen is dat jouw keuze maar dan houdt het wat mij betreft op.

For your info: als jij die uplink port gebruikt en port 1 (en jouw switch is er een van het type waar die poorten gelijk zijn) is het resultaat niet voorspelbaar. JA het is mogelijk dat een dergelijke configuratie leidt tot storingen zoals jij ze omschrijft. En NEE als die poort gedeeld is betekend dat niet perse dat je GEHELE netwerk niet werkt.

Jouw symptomen vallen onder datgene wat mogelijk is bij een dergelijke fout. Dat jij dat niet weet zegt meer over jou dan over het al dan niet juist zijn van mijn uitspraken.

Als laatste: het is niet alsof ik je vroeg de sourcecode van windows met de hand geheel in te typen ofzo. Even 1 stekkertje ompluggen, dat is alles. Daarna was ik gewoon verder gegaan met troubleshooten.

p.s. die smiley had ik wel gezien, val dus ook niet echt over het dumbo grapje.

//edit
voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat dit perse de oplossing van het probleem is. Ik geef alleen aan dat het wel een stap is welke eerst genomen zal moeten worden voordat ik verder ga. Mocht je het alsnog willen proberen: na het ompluggen ook even je switch resetten voordat je het gaat testen.

• witchdoc
Op zondag 21 april 2002 17:57 schreef hezik het volgende:
Even voor alle duidelijkheid.. jij bent hier diegene die een probleem post. Uit mijn eerste serie vragen maak ik op dat je instellingen an sich ok zijn, dus ga ik naar de hardwarematige configuratie kijken.

Daarin tref ik iets aan wat voor problemen zou kunnen zorgen, en dat geef ik aan. Als jij daar dan niets mee wilt doen is dat jouw keuze maar dan houdt het wat mij betreft op.

For your info: als jij die uplink port gebruikt en port 1 (en jouw switch is er een van het type waar die poorten gelijk zijn) is het resultaat niet voorspelbaar. JA het is mogelijk dat een dergelijke configuratie leidt tot storingen zoals jij ze omschrijft. En NEE als die poort gedeeld is betekend dat niet perse dat je GEHELE netwerk niet werkt.

Jouw symptomen vallen onder datgene wat mogelijk is bij een dergelijke fout. Dat jij dat niet weet zegt meer over jou dan over het al dan niet juist zijn van mijn uitspraken.

Als laatste: het is niet alsof ik je vroeg de sourcecode van windows met de hand geheel in te typen ofzo. Even 1 stekkertje ompluggen, dat is alles. Daarna was ik gewoon verder gegaan met troubleshooten.

p.s. die smiley had ik wel gezien, val dus ook niet echt over het dumbo grapje.

//edit
voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat dit perse de oplossing van het probleem is. Ik geef alleen aan dat het wel een stap is welke eerst genomen zal moeten worden voordat ik verder ga. Mocht je het alsnog willen proberen: na het ompluggen ook even je switch resetten voordat je het gaat testen.
Beste, <- beleefd he! :)
Zoals u in mijn eerste post hier kon lezen is er wel communicatie mogelijk naar beide PC's. Alleen is dit aan een magere 16KB. Uw suggestie van crossed of straight gaat, hoe jammer ook, dus totaal niet op. Als je namelijk een een kruising verkeerd gebruikt bij UTP heb je helemaal geen communicatie op die verkeerd gekruiste pc.
Daarom is het redelijk geheel nutteloos dat ik het even ga proberen. Dat moet jij ook begrijpen als je snapt wat een kruising juist doet aan zo'n switch.

Mijn excuses aan eenieder die aanstoot neemt aan mijn melden van deze onmogelijkheid en een dankjewel aan eenieder die het nog ziet zitten eventueel te helpen in de redenering.

Volgens mij (ik kan me dus inderdaad vergissen) heeft jeroenr het juiste antwoord echter al gegeven daarom is een mailtje naar de ISP ondertss verstuurd met verzoek om uitleg.

U bent allemaal hartelijk bedankt voor uw deskundig advies in deze materie.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Nu graag weer ontopic please.

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1