Verbinding tussen TV en videorecorder

Pagina: 1
Acties:
  • 2.119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-12 14:25
Tussen mijn videorecorder en mijn TV loopt een coax-kabel. Echter ik kan daarnaast ook een scart-kabel tussen de videorecorder en de TV aansluiten.

Ik heb mij dit niet eerder gerealiseerd en kan gewoon videobanden bekijken.

Kan iemand mij vertellen wat de toegevoegde waarde is van een scart-kabel tussen de videorecorder en de TV ?

Ik weet dat deze vraag niet helemaal computer-gerelateerd is maar hoop dat de vraag wel beantwoord mag/kan worden.

:+

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02-2024

uVo494

................

Wat dacht je van beter beeld en geluid? Koop dan echter niet zo'n k*t kabeltje van €5, maar neem er een met dikke kabel en het liefst met vergulde aansluiting voor beter contact.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De coaxkabel gebruikt in de videorecorder een modulator en in de TV een demodulator. Met een SCART kabel omzeil je dit en krijgt daardoor een beter beeld en (nu wel stereo) geluid. De kwaliteit van de kabel doet er niet echt toe, overigens. Misschien moet je niet de allergoedkoopste nemen, maar een van bijvoorbeeld 200 euro is echt overdreven.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Gebruik idd een scartkabel, kwaliteit is echt beter, mede doordat de audio en video signalen allemaal appart naar je tv worden gezonden.

• One_Gandalf
Op mijn videorecorder zit naast de scart een apart S-video aansluiting. Is het misschien niet nog beter om gebruik te maken van die S-video uitgang voor het beeld.

:P

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:13
Nee; die SCART is gegarandeerd beter dan die S-Video bovendien is dat de standaard..

Ik gebruik overigens beide aansluitingen, maar als ik een band afspeel bekijk ik via het AV-kanaal en niet van de UHF-frequentie (van de Coax)..

De enige reden dat ik de coax er ook in heb is zodat ik op de TV's boven ook video kan kijken (die is namelijk doorgerijgd..)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04
Op zondag 21 april 2002 03:29 schreef One_Gandalf het volgende:
Op mijn videorecorder zit naast de scart een apart S-video aansluiting. Is het misschien niet nog beter om gebruik te maken van die S-video uitgang voor het beeld.

:P
Gebruik idd scart in plaats van s-video. Als je de s-video uitgang van je videorecorder gebruikt moet je tv wel s-video ondersteunen en een s-video-ingang hebben. Als ie die niet heeft moet je weer gaan werken met zo'n scart-verloopstukje.
Kortom, gebruik gewoon scart.

• One_Gandalf
Ik heb begrepem dat scart alleen maar een soort universele kabel is waardoor meerdere verschillende soorten signalen kunnen worden doorgegeven zoals:
- S-video;
- RGB;
- composiet video;
- audio.

Nu ben ik benieuwd welk videosignaal er doorgegeven wordt door de scart-uitgang van mijn videorecorder. Dit is van belang voor de scart-aansluiting die ik op mijn TV moet gebruiken. Op mijn TV heb ik de volgende scart-aansluitingen:
- Audio/videosignaal via [scart 1];
- RGB-signaal via [scart 1];
- Audio/videosignaal via [scart 2];
- S Videosignaal via [scart 2].

Scart 2 heb ik in gebruik voor het audio en S Videosignaal van mijn computer.

Dus wat ik wil weten is:
"Welk videosignaal geeft de videorecorder door via de scart-aansluiting?" :?

Als ik het goed begrijp wordt de scart alleen gebruikt voor signalen afkomstig van de videorecorder. Voor TV-zenders wordt gebruikt gemaakt van de aloude coax-kabel.

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

S-video is niet slecht, maar niet het beste, maar wel al een stuk beter als Coax!!

Volgorde van goed naar slecht:

SCART
S-video
Coax

De reden dat S-video al beter is dan coax is dat in s-video de kleuren al apart van het geluid enz. worden verzonden, in SCART zitten ook nog eens alle kleuren (RGB) apart op een draadje, enja, dat is natuurlijk het best :+

suc6

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Op zondag 21 april 2002 15:00 schreef One_Gandalf het volgende:
Ik heb begrepem dat scart alleen maar een soort universele kabel is waardoor meerdere verschillende soorten signalen kunnen worden doorgegeven zoals:
- S-video;
- RGB;
- composiet video;
- audio.

Nu ben ik benieuwd welk videosignaal er doorgegeven wordt door de scart-uitgang van mijn videorecorder. Dit is van belang voor de scart-aansluiting die ik op mijn TV moet gebruiken. Op mijn TV heb ik de volgende scart-aansluitingen:
- Audio/videosignaal via [scart 1];
- RGB-signaal via [scart 1];
- Audio/videosignaal via [scart 2];
- S Videosignaal via [scart 2].

Scart 2 heb ik in gebruik voor het audio en S Videosignaal van mijn computer.

Dus wat ik wil weten is:
"Welk videosignaal geeft de videorecorder door via de scart-aansluiting?" :?

Als ik het goed begrijp wordt de scart alleen gebruikt voor signalen afkomstig van de videorecorder. Voor TV-zenders wordt gebruikt gemaakt van de aloude coax-kabel.
voor een tvzender maakt het niet eens uit ofdat die via RGB of coax worden bekeken, ze komen namelijk toch al vaak via een coax uit je tv versterker of iets dergelijks. De videorecorder zal verder gebruik maken van RGB als dit tot mogelijkheden betreft, anders dan word er gewoon via coax verstuurd, maar je snapt natuurlijk ook wel als je bijv. iets op een videoband zet, via een coax kabel, dat het dan daarna ook niet echt veel meer uitmaakt of je een duure RGB kabel gebruikt of een coax. Ikzelf merk het verschil vooral bij DVD's, gister heb ik nog via coax, en S-video zitten, kijken, en dan is het beeld gewoon beter. Helaas is het niet met mijn Hollywood+ niet mogelijk een scart kabel aantesluiten, als je het mij vraagt zou daar best weleens verandering in mogen komen!

suc6 nogmaals :D

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• One_Gandalf
Maar nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag:

"Welk soort videosignaal stuurt de videorecorder via de scart-aansluiting?"

|:(

Verwijderd

Misschien snap ik het niet of zo, maar het volgende:
via coax loopt je normale tv signaal, dat wist je al. Via scart loopt of normaal vhs of s-vhs (afhankelijk wat de bron uitgeeft = video recorder) de pinnen op de svhs scart worden anders gebruikt dan bij een normale scart. Dit houdt in dat niet iedere scartkabel svhs kan doorgeven. Het signaal via scart is, voor zover mij bekend, verdeeld in geluid en rgb. verschil tussen vhs en svhs is het aantal beeldlijnen wat wordt geprojecteerd vhs = 200 svhs = 400.
hoop dat je hier dan iets aan hebt.

Verwijderd

Even ter verduidelijking: een videorecorder levert GEEN RGB
signalen.

Er zijn 3 manieren om video en audio signaal vanuit een video naar een TV te sturen:

1. Coax antenne (slecht en mono geluid :r)
2. Composite (3 signalen: video, links en rechts :))
3. SVHS (4 signalen, luminantie, chrominantie, links en rechts :P)

Een SCART kabel kan in ieder geval composite doorgeven, en
soms ook SVHS.
Als je SVHS signalen via een SCART kabel wil versturen dan
moet je een volledig bedrade SCART kabel hebben. Om SVHS via een SCART kabel te versturen moet je aan BEIDE kanten (video en TV) in een menu of iets dergelijks instellen dat er SVHS doorgegeven wordt! Als dat niet kan, dan krijg je een zwart wit beeld te zien. SVHS via SCART en SVHS via een echte SVHS stekker geeft GEEN kwaliteitsverschil omdat het dezelfde signalen zijn. Succes!

• One_Gandalf
Deze laatste reactie is hetgeen overeenkomt met de informatie die ik terug vind in de handleiding van mijn videorecorder. :-)

Er wordt in deze handleiding alleen gerept over de volgende videosignalen:
- videosignaal; :(
- s-video signaal.

Ik meende al dat het aannemelijk was dat het standaard videosignaal composiet is.

Alleen vraag ik me wel af welke apparaten een RGB-signaal naar mijn TV kunnen sturen aangezien ik wel een scart-aansluiting op mijn TV heb die RGB ondersteunt.

:?

Tevens vraag ik mij af waarom er in eerdere reacties wordt beweerd dat scart beter is dan s-video. :?

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 16:42 schreef One_Gandalf het volgende:

Alleen vraag ik me wel af welke apparaten een RGB-signaal naar mijn TV kunnen sturen aangezien ik wel een scart-aansluiting op mijn TV heb die RGB ondersteunt.

:?
Een DVD speler kan een RGB signaal sturen :7

• One_Gandalf
Samenvatting:
- een videorecorder levert via scart composite-video of separate-video (s-video);
- de kwaliteit van s-video (S-VHS) via een scart-kabel is niet beter dan de kwaliteit van s-video via een aparte kabel;
- een RGB-signaal kan ik voor nu vergeten :'(

Iedereen bedankt voor de reacties en verduidelijking.
Pagina: 1