[win2k]->[win98] via usb datalink kabel

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
ik heb de nodige faq's en searches doorgelezen maar ik kom er niet uit, voornamelijk omdat ik helemaal geen ervaring heb met netwerken.

Ik wil dus mijn 2 pcs verbinden via een usb kabel (usb datalink)

Drivers zijn geinstalleerd en de computers identificeren elkaar ook

win2k (met internet verbinding) = 192.168.1.1
win98 = 192.168.1.2

vanaf de win2k pc kan ik pingen naar 127.0.0.1, 192.168.1.1 en 192.168.1.2

vanaf de win98 pc kan ik pingen naar 127.0.0.1 en 192.168.1.2 (naar zichzelf dus)
maar bij 192.168.1.1 (naar win2k) krijg ik een timeout

bij netwerkomgeving ziet de win2k pc wel de win98 pc, maar kan er verder niks mee

de win2k pc is wel eens verschenen op het scherm van de win98 pc, maar nu niet meer

Ik heb gelezen dat de win98 pc moet inloggen op de win2000 pc, ik weet alleen niet hoe ik dat in kan stellen.

Elke hulp zou ik zeer aanvaarden, en ik begrijp dat ik misschien iets heel simpels over het hoofd zie of een hele domme vraag stel, maar alles wat met netwerken te maken heeft is compleet nieuw voor mij, dus...

edit: een ding wat ik bijvoorbeeld niet kan vinden is hoe ik een user instel in win2k

Verwijderd

je kan niet pingen, dus je hoeft niet eens verder te kijken. Heb je toevallig een firewall geinstalleerd op die win2k machine die icmp requests (ping) blokt?

Verwijderd

Probeer het eens nadat je op de Win2K machine NetBIOS hebt geïnstalleerd... Win2K installeert dat niet automatisch, zoals Win95/98 vroeger niet TCP/IP automatisch installeerden. Mijn ervaring is dat het met NetBIOS op de Win2K machine wél lukt...

Succes!

• pianoman
ok, netbios was la geinstalleerd, en zonealarm blokkeerde de win98 machine.
de pings doen het nu allemaal wel.
maar op de 98 machine vraagt hij nu om een password, waar stel ik dat in in win200?

(en hoe kan ik de firewall laten draaien en ook het netwerk?)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Als je de W2K machine wil benaderen vanaf de W98 machine, moet je:
- OF de inlognaam met exact hetzelfde paswoord van de W98 network logon als account op de W2K bak instellen
- OF de guest account van de W2K machine activeren.

Zie de Networking FAQ of zoek eens op "Wachtwoord voor IPC$ nodig"

[edit]
En om de firewall en het netwerk te draaien: Voeg de IP range 192.168.1.1-192.168.1.254 toe aan je Local Zones.

Forget your fears...
...and want to know more...

• pianoman
ok die ip-range was een goede tip
kan nu van de 98 bak bestanden lezen.
nu even kijken naar omgekeerd verkeer

de search en de faq heb ik bekeken, en daar staat dat je een account moet instellen. mijn probleem: ik weet niet hoe dat moet. ik ben echt een newbie, ik weet niet waar ik dat moet instellen

• pianoman
oh, ik heb al iets gevonden geloof ik, ik kan nu van allebei de pcs lezen.

thanks for the help, heb nog veel gekloot voor de boeg, want ik wil ook kijken of network games werken en ineternet etc, etc. terug naar de faqs en search
Pagina: 1