[Modem tweak] Rare probleempjes

Pagina: 1
Acties:

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:13

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Hi,

sinds ik de modem tweak uitvoerde heb ik wat rare problemen.

Alle problemen hebben IMO met verstoorde communicatie tussen modem/router en PC te maken.

IK kan bijv. geen scriptjes uitvoeren om de instellingen te veranderen. Hetzelfde geld voor het flashen van de firmware. (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/469968)

Ik krijg ook vanuit de dosprompt problemen met het uitvoeren van netwerkcommando's.

Ping
C:\>ping gathering.tweakers.net

Pinging achelois.tweakers.net [213.239.154.17] with 32 bytes of data:

PING: transmit failed, error code 65.

Ping statistics for 213.239.154.17:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

C:\>
NSlookup
C:\>nslookup
*** Can't find server name for address 195.121.1.34: No response from server
*** Can't find server name for address 195.121.1.66: No response from server
*** Default servers are not available
Default Server: UnKnown
Address: 195.121.1.34

>
Tracert
C:\>tracert -d gathering.tweakers.net

Tracing route to achelois.tweakers.net [213.239.154.17]
over a maximum of 30 hops:

1 Transmit error: code 65.

Trace complete.

Iemand enig idee waar dit allemaal verband mee houdt?

Het gekke is dat ik nu 2 (interne) IP adressen heb voor de modem.

1) 10.0.0.138/255.?.?.? --> Default
2) 10.0.0.254/255.0.0.0 --> Nieuw aangemaakte

Ik heb hier nu drie vraagjes over:

- Wat is het subnetmask van mijn Default modem IP?
- Waarom kan ik bij het aanmaken van een nieuw IP adres geen ander subnetmask dan 255.0.0.0 kiezen?
- Waarom kan ik mijn nieuw aangemaakte IP niet meer verwijderen?

Wie o wie is degene die mij (eindelijk) de verlossende antwoorden geeft?!?!

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 19:50
Welk OS, firewall? en tweak vorm (NAT,DHCP,SIP)?
Ook even de uitvoer van:
route show
ipconfig /all

Flashen kan veel makkelijker, gewoon met ftp uploaden naar /dl, even kijken of de versie in je webconfig bij de passive goed staat (de nieuwe dus) en dan switchen. (Kijk maar eens goed wat er in de scripts van KPN gebeurt, heb het ook eens met de hand gedaan, gaat prima)

Default Netmask is 255.0.0.0, daarom kun je dus ook geen ander subnetmask opgeven voor de andere ip's.

Waarom je dat andere ip niet weg kan krijgen zou ik je helaas niet kunnen vertellen, maar kijk eens (via ftp, inloggen als EXPERT met je code) in je modem naar het bestand ip.ini in de dir /active. Als het goed is staat ie daar bij, delete de regel daarvan, upload m weer en reboot je modem (zorg wel dat je geen CrLf conversie doet)

• MrJ

MrJ

Topicstarter
OK, hier alle info voor zover ik weet. :)

In mijn andere thread (zie boven) staan de scriptjes gequote.

Firewall: Op dit moment geen. Het was Zonelarm Pro, die maar die start ik niet meer op bij booten.

Route print
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
C:\>route print
===========================================================================
Interface List
0x1 ........................... MS TCP Loopback interface
0x1000003 ...00 d0 b7 43 e3 af ...... Intel(R) PRO Adapter
Active Routes:
Network Destination   Netmask       Gateway  Interface  Metric
        0.0.0.0     0.0.0.0  10.0.0.138 10.0.0.150   1
       10.0.0.0    255.255.255.0     10.0.0.150 10.0.0.150   1
     10.0.0.150  255.255.255.255      127.0.0.1  127.0.0.1   1
   10.255.255.255  255.255.255.255   10.0.0.150 10.0.0.150   1
      127.0.0.0   255.0.0.0   127.0.0.1  127.0.0.1   1
      224.0.0.0   224.0.0.0  10.0.0.150 10.0.0.150   1
  255.255.255.255  255.255.255.255   10.0.0.150 10.0.0.150   1
Default Gateway:      10.0.0.138
Persistent Routes:
  None

IPconfig /all
C:\>ipconfig /all

Windows 2000 IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : computer
Primary DNS Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/100+ Alert on LAN* Man
gement Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-D0-B7-43-E3-AF
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.150
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.0.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.138
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.121.1.34
195.121.1.66
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Over het flashen weet ik niet of het echt nodig is. Ik heb nu versie GSV7AA3.235, de nieuwste is GSV7AA3.270. Als het de problemen kan oplossen wil ik het wel proberen, maar moet ik dan niet:
a) Modem/router compleet downgraden?
en:
b) Wordt dan niet het EXPERT account vervangen door een ander?

Ik blijk dus ook niet in staat te zijn FTP sites te benaderen. Ik begrijp er echt steeds minder van. Is mijn modem niet gewoon stuk??? :?

De URL's hieronder werken dus nog niet!

Voor zover het iets uitmaakt, via onderstaande URL's kan je screendumps van mijn HTTP console zien. Misschien ziet iemand er iets raar is.

Phonebook
Dial-in --> staat niets in
Routing1
Routing2
PPP --> staat niets behalve mijn MXS uitbelverbinding
CIP
PPTP --> staat niets in
Bridge --> staat niets in
DHCP --> staat op No DHCP
DNS

/edit
quote --> code ;)

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 19:50
ftp kun je via die brakke NAT implementatie van Alcatel alleen op passive mode, tenzij je in nat.ini bijv
code:
1
bind application=FTP port=ftp

zet. Dan zorgt het modem ervoor dat er connection tracking wordt gedaan voor FTP en kun je weer active ftp'en.

Voor het upgraden van de firmware is het niet nodig om te downgraden, sterker nog je modem blijft gewoon getweaked en alle instellingen blijven gelijk.

Maar zoals ik uit je verhaal opmaak, gebruik je dus maar 1 pc om op internet te komen (je hebt ook maar 1 nic, dus dat kan niet anders). Dan zou ik je aan willen raden om eens naar dit [topic=430049] te kijken. Op die manier ben je nl van het hele gezeur met NAT af (heb zelf veel problemen met NAT gehad).

Dat terzijde, gaat het in Linux ook helemaal mis? Zo ja, zou je dan eens met 'tcpdump -w <outputfile>' je netwerk interface willen monitoren en dan een ping, traceroute, een ftp sessie maken (connect naar bijv ftp.xs4all.nl en download wat leuks) en een http connection willen doen en dan de output file hier ff posten? (upload m desnoods ff bij Endoria of mail m naar me) Dan zal ik de packets eens nader bekijken of er wat verdachts te zien is.

btw, als je preformatted text hebt (met tabs en trailing-spaties), kun je beter de [ code ] tag gebruiken, deze laat alles goed staan.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 00:33 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
ftp kun je via die brakke NAT implementatie van Alcatel alleen op passive mode, tenzij je in nat.ini bijv
code:
1
bind application=FTP port=ftp

zet. Dan zorgt het modem ervoor dat er connection tracking wordt gedaan voor FTP en kun je weer active ftp'en.
Aha, I see.

Dat is dan eventueel de volgende stap, maar op dit moment kan ik totaal niet FTP'en.
Voor het upgraden van de firmware is het niet nodig om te downgraden, sterker nog je modem blijft gewoon getweaked en alle instellingen blijven gelijk.
OK, cool. Maar het upgraden lukt dus totaal niet. Ook niet via de "Upgrade" optie in de webinterface.
En veranderd de EXPERT user echt niet van naam? Ik dacht zoiets ooit gelezen te hebben...
Maar zoals ik uit je verhaal opmaak, gebruik je dus maar 1 pc om op internet te komen (je hebt ook maar 1 nic, dus dat kan niet anders). Dan zou ik je aan willen raden om eens naar dit [topic=430049] te kijken. Op die manier ben je nl van het hele gezeur met NAT af (heb zelf veel problemen met NAT gehad).
Op zich lijkt me het een heel goed idee, ware het niet dat ik straks tcoh meerdere PC's wil aansluiten en dat ik de modem toch echt als router geconfigureerd met hebben.
Dat terzijde, gaat het in Linux ook helemaal mis? Zo ja, zou je dan eens met 'tcpdump -w <outputfile>' je netwerk interface willen monitoren en dan een ping, traceroute, een ftp sessie maken (connect naar bijv ftp.xs4all.nl en download wat leuks) en een http connection willen doen en dan de output file hier ff posten? (upload m desnoods ff bij Endoria of mail m naar me) Dan zal ik de packets eens nader bekijken of er wat verdachts te zien is.
OK, zal ik zo doen. Over 15 minuutjes heb ik de output file. Helaas kan ik hem dus niet uploaden aangezien ik niet meer de mogelijkheid tot FTP verkeer heb. ;(
/edit: Ik heb hier geen TCP dump tooltje gevonden. Maar FTP'en gaat iig wel onder Linux... :?

edit2: De beloofde screendumps hierboven zijn over een paar minuutjes werkend!

Ik kan dus wel onder w2k/IE6 bij FTP sites komen. Maar alleen onder de normale view, ipv Folder view. En nu weet ik dus niet hoe files te uploaden.
Een FTP client bracht ook geen resultaat, het lijkt dus alsof mijn modem het gebruik van FTP niet toestaat.

Ik mail hem anders wel samen met de dumps van mijn HTTP console. (Zipped of course... :) )
btw, als je preformatted text hebt (met tabs en trailing-spaties), kun je beter de [ code ] tag gebruiken, deze laat alles goed staan.
Roger that! ;)