Toon posts:

Zwarte balken bij VCD gewoon accepteren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zowel met de search als op www.vcdhelp.com is geen duidelijk antwoord te vinden, heb zelfs gewoon Google gebruikt (voordat ik UTFS naar m'n hoofd krijg :P )

Ik capture m'n MPEG naar 640x480, als ik hem met TMPEnc omzet naar VCD formaat gaat hij dus naar 352x288.

Kwaliteit is nog steeds vrij goed, alleen zit ik dan met die onvermijdelijke zwarte balken rondom.
Met sommige dingen die ik capture is dat niet zo'n probleem, maar ik heb ook honderden videoclips die ik naar VCD wil branden en dan is dat niet zo fraai.

Moet je hier gewoon mee leven of is er nog wat aan te doen?

Heb alle denkbare instellingen van TMPGenc al geprobeerd: full screen, no margin etc. Niks helpt.

Ik weet dat je met VirtualDub die randen weg kan halen maar dan wordt hij naar AVI gesaved.

SVP. Enige suggesties

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Waar komen die balken dan vandaan? Tmpeg zet die er niet zomaar bij normaal gesproken.. zitten ze soms al in je capture?

Anders misschien dat je op de een of andere manier 640x480 scaled naar 320x240 en dan pad met zwart naar 352x288?

Verwijderd

Moeten we hier nog andwoord op geven.

of is de vraag waarom zitten er in divxen zwarten balken ook een logische vraag ?? :?

Verwijderd

er zit iets achter die zwarte balken !!! ik weet het zeker |:( :o

Ik werk die zwarte balken weg via mijn afstandsbediening, gewoon een optie waardoor ik het beeld stretch -> Philips DvD speler :9

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Uhm, dude, je zei toch zwarte balken *rondom* he, en dat bedoel je ook?
Niet alleen maar links/rechts of onder/boven?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 20 april 2002 21:03 schreef Jasper Janssen het volgende:
Uhm, dude, je zei toch zwarte balken *rondom* he, en dat bedoel je ook?
Niet alleen maar links/rechts of onder/boven?
Vooral links en rechts een flink stuk , maar ook wat van onder en boven.
Waar komen die balken dan vandaan? Tmpeg zet die er niet zomaar bij normaal gesproken.. zitten ze soms al in je capture
Nee, ze zaten niet in de oorspronkelijke capture. Bij 640x480 was het op tv gewoon schermvullend.
Ik werk die zwarte balken weg via mijn afstandsbediening, gewoon een optie waardoor ik het beeld stretch -> Philips DvD speler
Hmmm...wist niet dat kon, misschien is dat wel een oplossing.

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:25

mno

Ik denk dat het hiermee te maken heeft:
Jij captured op 640x480, dus je zou zeggen dat dat een verhouding is van 640/480=1,3333. Maar een VGA monitor heeft een pixel aspect ratio van (ongeveer) 1:1.

VCD resolutie is 352x280, wat neer komt op een verhouding van 1,2222. Dit lijkt redelijk overeen te komen maar VCD heeft een aspect ratio van 4:3 dus verschilt het toch behoorlijk.

Tmpgenc probeert de verhoudingen precies gelijk te laten en moet dus balken toepassen.

Je kan m.i. 2 dingen doen:
- zorgen dat Tmpgenc geen balken toepast maar je zegt dit al geprobeerd te hebben. Het zou moeten kunnen lukken via de crop optie (je verliest dan natuurlijk wel wat beeld)
- in een andere resolutie capteren zodat het beter aansluit bij 352x288 in 4:3.

Zoomen op je DVD speler kan ook wel maar dan verteken je het beeld.

Gewoon rösti

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik capture m'n MPEG naar 640x480, als ik hem met TMPEnc omzet naar VCD formaat gaat hij dus naar 352x288.
640x480 is te resizen naar 320x240 (geen officiele VCD-resolutie)... Dan komen er dus balken bij.
Je kunt dat voorkomen door Maintain Aspect Ratio o.i.d. uit te zetten. Weet alleen niet waar dat staat.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 09:27
Wat is je input? cam, tv, VHS, s-VHS o.i.d.

sensei_d.fpv channel

Verwijderd

Ik zou het niet pikken! :+

:?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 11:43 schreef MariahCareyLover het volgende:
Wat is je input? cam, tv, VHS, s-VHS o.i.d.
Input is VHS

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gewoon de aspect ratio opties in tmpeg veranderen?
Bij video en advanced.

Verwijderd

VCD minimaal: 352x288 PAL of 352x240 NTSC
SVCD minimaal: 480x576 PAL of 480x480 NTSC
DVD minimaal: 720x576 PAL of 720x480 NTSC

er vallen een aantal scanlijnen weg, dus je kan niet ondubbelzinnig zeggen dat 352x288 = 1 op 1,2222 aspect-ratio

http://www.vcdhelp.com/mjpeg.htm

Let vooral op dit tabblad:
Afbeeldingslocatie: http://www.vcdhelp.com/images/divxtovcd5.jpg
Niet letterlijk deze settings overnemen, wel met verstand, afhankelijk van jouw inputfile.

kies 1:1 (VGA) als je input DivX geknipte file is.
kies 4:3 525-line (NTSC) als je bron een NTSC DVD is.
kies 4:3 625-line (PAL) als je bron een PAL DVD is.
kies ook 4:3 625-line (PAL) als je input 4:3 gecaptured is vanaf VHS.

Overigens kan je ook capturen in 512 x 384 x 2 (voor de deinterlacing) [512x768] en dan met 1:2 pulldown filter of smart-deinterlace ipv 640x480 zonder filters en dan vierkant downscalen.

http://www.vcdhelp.com/tmpgencexplained.htm

http://www.cdrinfo.com/articles/videocd/index.shtml

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle suggesties, ik ga ze proberen.
Pagina: 1