raid bios upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-04 15:44
wat gebeurt er als ik de bios van een highpoint 370a kaartje (een losse pci) update?
ben ik dat de hele raid array kwijt + data? of bewaar ie dat gewoon?
iemand ervaringen mee?

Verwijderd

Nee, je bent dan alles kwijt.
Zelfde als bij gewone BIOS update, dan gaat ie ook weer op default.
Dus na een update van je RAID BIOS zal je opnieuw een array moeten aanmaken.
Dus als je Systeem het lekker doet zou ik het ten zeerste afraden.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik meen dat de data dan gewoon blijft staan, en t opnieuw aanmaken van een array met dezelfde eigenschappen voldoende is... althans, zo ging het bij mij op de Asus A7V van m'n pa waarvan ik de Promise Ultra100 connectoren had omgeflasht naar een FastTrak100... op een gegeven momnent was er een A7V-RAID BIOS gebaseerd op een nieuwere versie... ik geflasht, array opnieuw gemaakt en gaan maar weer :)

maak gewoon een backup van tevoren en probeer t gewoon :) ben je altijd safe...

• sharkzor
Op zaterdag 20 april 2002 16:37 schreef TAGAEON het volgende:
Nee, je bent dan alles kwijt.
Zelfde als bij gewone BIOS update, dan gaat ie ook weer op default.
Dus na een update van je RAID BIOS zal je opnieuw een array moeten aanmaken.
Dus als je Systeem het lekker doet zou ik het ten zeerste afraden.
nou bij een gewone bios update blijven mijn settings gewoon staan. d8 dat dat hetzelfde was met een raid controller...
is trouwens niet voor mij, maar voor een vriend.

ik heb voordat ik m'n raid array ging maken ervoor gezorgd dat v2.31 van de highpoint bios erin zat.
hij draait nog met 1.03..

heb je er zelf dan ervaring mee gehad dat je je raid array kwijt was?
ik wil je wel geloven, maar ik wil het zeker weten. dus als iemand dit geprobeerd heeft...

Verwijderd

Ik heb al diverse malen mijn bios van mijn PCI HP-370 geflasht.In principe ben je niet je array kwijt maar het kan zijn(heb ik al meerdere malen meegemaakt) dat je besturings programma niet meer opstart omdat de juiste drivers dan niet geladen zijn.Elke bios versie heeft namelijk zijn eigen drivers.Als je nog de originele versie van je bios hanteerd en je doet een upgrade naar 2,31 versie kan je beslist niet meer booten daarna.En je hebt trouwens eigenlijk pas echt profijt van je bios flash als je weer een nieuwe array aanmaakt.Met de nieuwste versie kan je zelfs een blocksize kiezen van maar liefst 2mb,dat heeft het bij echt veel sneller gemaakt.

• sharkzor
Op zaterdag 20 april 2002 22:39 schreef silures het volgende:
Ik heb al diverse malen mijn bios van mijn PCI HP-370 geflasht.In principe ben je niet je array kwijt maar het kan zijn(heb ik al meerdere malen meegemaakt) dat je besturings programma niet meer opstart omdat de juiste drivers dan niet geladen zijn.Elke bios versie heeft namelijk zijn eigen drivers.Als je nog de originele versie van je bios hanteerd en je doet een upgrade naar 2,31 versie kan je beslist niet meer booten daarna.En je hebt trouwens eigenlijk pas echt profijt van je bios flash als je weer een nieuwe array aanmaakt.Met de nieuwste versie kan je zelfs een blocksize kiezen van maar liefst 2mb,dat heeft het bij echt veel sneller gemaakt.
?? en ik hoor weer vehalen dat kleinere blokken juist sneller zijn???
anyway, zijn bios is nu geflashed en het ging gewoon goed. driver probleem hebben we al aan gedacht en hij heeft van te voren de nieuwste drivers geinstalleerd :)

Verwijderd

heb me fasttrack 100 tx2 ook eens een bios-updateje gegeven. Nix aan 't handje, na de update gewoon rebooten en je kan vrolijk verder gaan alsof er nix gebeurt is.
Neem aan dat dat voor jouw contorller precies hetzelfde is.

Verwijderd

Ik heb een mobo met een hpt370a chip. Ik geloof dat ik z'n bios al een keer of 4 probleemloos heb geflasht...

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-04 09:01
Op zondag 21 april 2002 09:08 schreef weareborg het volgende:

[..]

?? en ik hoor weer vehalen dat kleinere blokken juist sneller zijn???
Dit hoorde ik ook, maar heb het nooit echt kunnen testen. Als ik het goed begrijp geeft de blocksize van je RAID array de grootte van ieder block aan (duh). Met een blocksize van 2 MB worden alle bestanden kleiner dan 2 mb op een aparte schijf geplaatst. Een bestand van 4 mb wordt over beide schijven verdeeld.

Is er ergens een site met een benchmark van de verschillende blockgroottes? Ik heb er weleens eentje gelezen maar die gaat nog over de oude BIOS versies zonder ondersteuning voor 2M blocks.
Pagina: 1