[SuSE 7.1] Krijg netwerk niet aan de praat.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Gisteren voor het eerst in mijn leven Suse 7.1 geinstalleerd op een oude Compaq Deskpro 2000 5200.
Ging allemaal goed de setup, alles werd herkend en kreeg uiteindelijk netjes de desktop voor mijn neus.

Het betreft een National Semiconductor 10/100 PCI kaartje DP83815. Echter, wanneer ik nu probeer om (via mijn hub) op Chello te komen krijg ik de volgende meldingen: Kan geen IP adres krijgen (retry?), de DHCP client kan niet gestart worden en tenslotte dat Device 'eth0' not functioning is...

Nu heb me helemaal suf gezocht in de man pages, op allerlei sites, de Suse website, etc. maar kan niet iets van toepassing vinden. Wellicht dat ik in de BIOS het plug en play gebeuren moet disablen, ware het niet dat ik niet in de BIOS kom.... met F10, F2, DEL, etc. niet....

Kan iemand mij een beetje helpen aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Meestal werkt Chello zo, dat je niet zomaar een hub op je modem kunt zetten. In welke regio zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer je internet kabel eens direct op je pc aan te sluiten.. dan doet je aansluiting het waarschijnlijk wel... je kunt er namelijk geen hub tussen plaatsen voor zover ik weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in regio Rotterdam.

Maar ik heb het nu geprobeerd door de kabel er direct in te prikken, maar ook dan krijg ik diezelfde meldingen weer. Werkt dus niet.

Wat ik vervolgens geprobeerd heb is om het apparaat onderdeel te maken van mijn huidige netwerk. (Win2K Server, XP, 9x en 2000 clients) Werken allemaal met een statisch IP. Dus ik een (vrij) IP opgegeven, subnetmask ingevoerd en het IP van de server als standaard gateway. Dat werkt dus ook niet.

Wanneer ik het commando 'ifconfig eth0' geef krijg ik dus de melding 'error fetching interface information: Device not found.' Terwijl het geval toch echt als eth0 staat ingesteld.

Verder heb ik nog een diskette liggen met de originele drivers er op, en zat er al aan te denken om deze te updaten, maar geen idee of, hoe en waar dat moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

lsmod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kheb wel n beetje kennis, maar een dergelijk commando zonder verdere uitleg gaat me wat te ver...

Bij de weg, hoort er ook niet iets m.b.t. deze netwerkkaart in /dev te staan? Op de flop staan nl. een aantal files genaamd DP83815xx.xxx welke ik niet terug vind in deze dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Je zou effe kunnen kijken welke modules in /lib/mdodules/<kernelversion>/kernel/drivers/net staan en die zou je kunnen proberen in te laden met:

insmod <modulenaam> --> dit hoeft zonder .o erachter

En dan moet je de juiste module er even uitzoeken. Waarschijnlijk zit daar het probleem. ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op zaterdag 20 april 2002 16:39 schreef -BORG- het volgende:
kheb wel n beetje kennis, maar een dergelijk commando zonder verdere uitleg gaat me wat te ver...

Bij de weg, hoort er ook niet iets m.b.t. deze netwerkkaart in /dev te staan? Op de flop staan nl. een aantal files genaamd DP83815xx.xxx welke ik niet terug vind in deze dir?
Wat ik bedoel is dat je even moet lsmod moet kijken welke modules er geladen zijn en of de module van je netwerkkaart wel geladen is. Dat scheelt nl. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien niet, maar echt wijs kan ik er niet uit worden.
Ik heb iig nu ff de drivers van de flop in /etc gezet. Moeten deze dan ook in /lib../../../net komen te staan?

Ben nu even de boel aan het rebooten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lsmod:

mousedev 0 (unused)
hid 0 (unused)
input 0 [mousedev hid]
usb-uhci 0 (unused)
usbcore 1 [hid usb-uhci]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou eeehhh... volgens mij gaat dit niet lukken met dat kaartje. Als ie standaard al in de kernel zit, waarom geeft dat ding dan aan dat het device niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Je netwerkdrivers zijn dus NIET geladen. Drivers voor je netwerkkaart zet je in Linux in /lib/modules/<kernelversie>/kernel/drivers/net, maar ten eerste zit voor praktisch elke netwerkkaart support direct in de kernel (als module) gebakken en daarnaast vraag ik me af hoe die drivers op die floppy eruit zien. Met andere woorden: hoe heten ze, wat voor extensie hebben ze (hébben ze een extensie), zit er een install script bij (iets wat op .sh eindigt en install heet ;) ) enz.

Vertel eens wat meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou er zitten 4 files in die dir op de flop.
DP83815.c
DP83815.h
DP83815.o
en dan nog een makefile bestand.

That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op zaterdag 20 april 2002 18:01 schreef -BORG- het volgende:
Nou er zitten 4 files in die dir op de flop.
DP83815.c is de source
DP83815.h is een header file (denk ik, ben niet zo'n C koning :P )
DP83815.o lijkt me de module
en dan nog een makefile bestand. voor als de module niet werkt met je kernel versie

That's it.
pleur die DP83815.o eens in /lib/modules/<kernelversie>/kernel/drivers/net en doe
code:
1
modprobe DP83815

ZONDER .o DUS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/lib/modules/<kernelversie>/kernel/drivers/net
is bij mij
/lib/modules/<kernelversie>/drivers/net

Maakt dat nog wat uit of heb jij misschien n typo gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fok!

Er gebeurt nu wel wat alleen krijg ik de melding dat er een kernel-modul mismatch is. Die file is compiled voor v. 2.2.9 en ik draai kernel 2.2.18

failed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee, ik hou het even voor gezien; morgen ga ik het nog eens proberen, dan met kernel 2.4.0 dan wel een andere netwerkkaart; ruil ik em gewoon ff om met een Realtek 8139; lijkt me vrij standaard kaartje.

In ieder geval bedankt voor al jullie moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

make install zou waarschijnlijk voldoende zijn in op die flop
Pagina: 1