Canon Dig. Ixus / Powershot A40 = webcam?

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 15:01
Ik ben aan het kiezen tussen de Digital Ixus en de PS A40. Ik denk dat het de A40 wordt vanwege het grotere zoombereik en de lagere prijs, maar zijn beide cameras (met de videomodus) als webcam te gebruiken?

En is daarvoor software voor bijgeleverd (voor live-beeld), zo nee, welke software kun je daarvoor gebruiken?

Ik wil af en toe een (lowquality) filmpje schieten met mijn laptop als opslag (zoŽn cam kan maar een paar seconde aan)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Of die functieop de door jouw genoemde camera's zit weet ik niet. Als een acmera een video-out kun je deze aansluiten op de video-in van je PC om hem zo als webcam te gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

acmera??? de Ixus natuurlijk, en zeker de V die filmpjes zijn echt cool.

• Stefke
uhm..oke...maar weet je ook of ik de Ixus als webcam kan gebruiken?

Mijn vraag is niet welke van de 2 ik moet nemen, mijn vraag is of ze allebei als webcam of - niet echt geweldige maar toch - videocamera (in samenwerking met een laptop voor de opslag) te gebruiken zijn.

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Op zondag 21 april 2002 00:22 schreef Dramamaster het volgende:
acmera??? de Ixus natuurlijk, en zeker de V die filmpjes zijn echt cool.
jah leuke camera heb er veel schik van :) die filmpjes zijn wel mooi idd :)

• Stefke
Ah, nu ik jouw ondertitel heb gezien is mijn keuze gemaakt ;)

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Op zondag 21 april 2002 12:00 schreef stefijn het volgende:
Ah, nu ik jouw ondertitel heb gezien is mijn keuze gemaakt ;)
lol >:)

• Stefke
Alleen, nog steeds geen antwoord op mijn vraag: met zon cam kun je dus bijv maar 30 sec opnemen, maar kan ik deze cams ook bijvoorbeeld op mijn laptop aansluiten en op die manier van de HD gebruik maken als opslag en zo dus veel langere opnames maken?

Of het livebeeld naar de computer doorsturen en niets daadwerkelijk opnemen?

Btw, draait zo'n ding op de power van de USB als ie op de comp aangesloten is?

Verwijderd

Op zondag 21 april 2002 14:05 schreef stefijn het volgende:
Alleen, nog steeds geen antwoord op mijn vraag: met zon cam kun je dus bijv maar 30 sec opnemen, maar kan ik deze cams ook bijvoorbeeld op mijn laptop aansluiten en op die manier van de HD gebruik maken als opslag en zo dus veel langere opnames maken?

Of het livebeeld naar de computer doorsturen en niets daadwerkelijk opnemen?

Btw, draait zo'n ding op de power van de USB als ie op de comp aangesloten is?
De A40 ken ik niet. Ik heb zelf de Digital Ixus. Hiermee kun je geen filmpjes maken. Wel kun je 'm aansluiten op een Video IN en 'm zo als webcam gebruiken. Je moet dan wel een TV/capture kaart ofzo hebben.

Even voor de duidelijkheid: filmpjes kun je met de Ixus V maken, niet meet de Ixus en Ixus 300.

edit:

Over die power van de USB: Nee

• Stefke
Op zondag 21 april 2002 14:12 schreef Insomnia het volgende:

[..]

De A40 ken ik niet. Ik heb zelf de Digital Ixus. Hiermee kun je geen filmpjes maken. Wel kun je 'm aansluiten op een Video IN en 'm zo als webcam gebruiken. Je moet dan wel een TV/capture kaart ofzo hebben.

Even voor de duidelijkheid: filmpjes kun je met de Ixus V maken, niet meet de Ixus en Ixus 300.

edit:

Over die power van de USB: Nee
Oke, je moet dus een adapter hebben, die kan ik bestellen.

Een capturekaartje kost ook geen drol, dus ook dat is geen probleem....oow wacht...mijn Asus Gf3ti200 heeft capturemogelijkheden! :)

De PS A40:

http://www.canon.co.jp/Imaging/PSA40/index-e.html

Afbeeldingslocatie: http://www.canon.co.jp/Imaging/PSA40/IMG/5_01.jpg

Voordeel van de A40 boven de Ixus: 3x optische zoom, prijs is wat lager (ongeveer 100 euro). Veder kan ik niet zo goed een keuze maken :{

En dit is natuurlijk ook een leuke accessoire voor de A40:
Afbeeldingslocatie: http://www.canon.co.jp/Imaging/PSA40/IMG/5_WPC.jpg
Waterproof Case WP-DC200s
Fits both the PowerShot A40 and the PowerShot A30.
You can use this case to take underwater shots at depths of up to 30 meters (100 feet).
Iets dergelijks is ook voor de Ixus V2 leverbaar :)

V2
Afbeeldingslocatie: http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUSv2/IMG/5_WPC.jpg
Waterproof Case WP-DC600

A waterproof case for the PowerShot S200 DIGITAL ELPH / DIGITAL IXUS V2.
You can use this case to take underwater shots at depths of up to 30 meters (100 feet).
ik moet alleen nog effe uitzoeken of deze case ook op de Ixus V past, want die is nl. bij Dixons in de aanbieding voor 449 euro.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Das zeker een aanbieding, nog goedkoper dan de goedkoopste duiste winkel (Topvision) in de t.net pricewatch.

• Stefke
Even de verschillen:

http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUSv/IXUSv_spec.html
http://www.canon.co.jp/Imaging/PSA40/PSA40_spec-e.html

- A40 heeft betere flitsrange (nl. 4,2m tegen 3,0m)

- A40 3x optosche zoom, Ixus 2x

- Ixus heeft kortere focusrange (nl. 57cm tegen 76cm, bij macro soortgelijke waarden)

- Ixus is lichter en kleiner (190g - 250g, 87.0 x 57.0 x 26.7 mm tegen 110.3 x 71.0 x 37.6 mm)

- Ixus hoogste videoresolutie: 640x480, A40: 320x240

- verschil in bijgeleverde powerspul
Ixus:
Battery Pack NB-1L (rechargeable lithium ion)
Compact Power Adapter CA-PS500

A40:
Four AA alkaline batteries (included)
Four AA rechargeable NiMH batteries (optional)
AC Adapter Kit ACK600 (optional)

De Ixus V kost bij Dixons 449 euro (range pricewatch 450-800 euro), de A40 weet ik de prijs niet van, maar op de pricewatch staat ie van 350 - 450 euro. Ik ga er vanuit dat ik de A40 zon 100 euro goedkoper kan krijgen.

De Ixus v2 staat voor 450 - 675 in de pricewatch en wordt doorgaans ongeveer even duur aangeboden als de V, maar is waarschijnlijk niet in de aanbieding bij Dixons.

Verder kun je voor de A40 een waterproof (tot 30m) case krijgen, zo ook voor de Ixus V2 (voor de V moet ik het nog uitzoeken, daar is een allweathercase voor, maar ja, waarom zou de V2 versie niet passen, formaten en knoppen zijn precies gelijk)

Veel verschillen tussen de V en V2 kan ik niet vinden.

Het is allemaal wat duurder dan beoogd, maar 450 euro wil ik wel ongeveer uitgeven aan de camera zelf.

Verder heb ik het vermoeden dat ik voornamelijk voor het kleine formaat betaal bij de Ixus en dat de A40 de betere camera is.

snif...kweet t nie meer ;(

PS. zou iemand met zon cam een klein filmpje enof wat fotoŽs online willen zetten?

Verwijderd

En ik meen bijna zeker te weten dat de A40 dus gewoon als webcam dienst kan doen.... maar weet effe niet zo gauw waar ik dat gezien heb of weer op kan zoeken...

Verwijderd

Tja, wat wil je er mee gaan doen. De mogelijkheden van de Ixus zijn misschien wat beperkter. Desondanks maakt het wondertje naar mijn mening schitterende foto's.

Ik heb voor de Ixus gekozen, omdat je de leukste foto's op de onverwachte momenten maakt. Het ding is zo klein dat 'ie in m'n broekzak past en ik heb 'm dus ook altijd bij me, ook bijvoorbeeld als ik uitga.

Ik weet niet hoe het bij de A40 zit, maar de accu van de Ixus is wel vrij rap leeg. Houd er dus rekening mee dat je een extra accu erbij zult moeten kopen.

Succes met kiezen iig.

• Stefke
Lachu, die waterdichte cases kosten ergens rond de 500 piek! HAHAHAHA, valt dat even af... ;(

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 20:51

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Op zondag 21 april 2002 14:12 schreef Insomnia het volgende:
Hmm, raar, mijn Ixus 300 kan toch echt filmpjes maken, zeker een bug dan ;)
En zo'n waterdichte case is er ook voor de 300.

Of ie als webcam kan werken weet ik niet zeker, iig niet met de meegeleverde software. Dus je zal er iets voor moeten prutsen. :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

als je tussen deze 2 camera's twijfelt, zou ik zeker gaan voor de A40...

de Ixus is toch alweer dik een jaar oud en dat zie je aan de fotokwaliteit (die van de A40 toch wel iets beter is)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Stefke
Nja, hij heeft ook iets betere mechanische fotospecs (zoom, flits, het scheelt ook zo'n 100 euro) verder technisch toch echt wel identiek hoor als je alle digitale specs bekijkt. Kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van de Ixus niet gelijk is aan die van de A40

De Ixus heeft weer geavanceerdere videoeigenschappen (nl. 640x480) en hij is natuurlijk een stuk kleiner.

Maar ja, 320x240 video is in principe toch zo'n beetje VHS-kwaliteit? Ja, ik wil af en toe wat filmen (aangesloten op computer/laptop als opslagmedium)

Ik heb effe de afmetingen op een papiertje getekend: die Ixus is wel heel erg klein, maar de A40 is eig ook maar een klein dingetje. Zo piepklein als de Ixus hoeft dan eig ook weer niet.

Ik ga vandeweek gewoon effe spelen met de A40 en Ixus en dan zal ik de A40 wel kopen

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op dinsdag 23 april 2002 13:29 schreef stefijn het volgende:
Nja, hij heeft ook iets betere fotospecs (zoom, flits en En het scheelt toch zo'n 100 euro) verder technisch toch echt wel identiek hoor als je alle digitale specs bekijkt. Kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van de Ixus niet gelijk is aan die van de A40

De Ixus heeft weer geavanceerdere videoeigenschappen (nl. 640x480) en hij is natuurlijk een stuk kleiner.

Maar ja, 320x240 video is in principe toch zo'n beetje VHS-kwaliteit? Ja, ik wil af en toe wat filmen (aangesloten op computer/laptop als opslagmedium)
als je echt wil filmen, is een digicam natuurlijk niets...
de filmpjes die je krijgt zijn klein en matige kwaliteit

de eerste prioriteit moet natuurlijk liggen bij de fotokwaliteit, lijkt me...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Op dinsdag 23 april 2002 13:29 schreef stefijn het volgende:
Nja, hij heeft ook iets betere fotospecs (zoom, flits en En het scheelt toch zo'n 100 euro) verder technisch toch echt wel identiek hoor als je alle digitale specs bekijkt. Kan me niet voorstellen dat de kwaliteit van de Ixus niet gelijk is aan die van de A40
Toch maar eens beter de specs vergelijken dan....
De A40 heeft veel meer handmatige instellingen (o.a. sluitertijd, ISO) dan de Ixus V.
De Ixus V is dus een echte point-and-shoot camera, terwijl de A40 veel extra mogelijkheden biedt voor geavanceerdere fotografie.

Trouwens de Ixus V2 en de Ixus 330 hebben wel dezelfde mogelijkheden als de A40. Alleen die twee cameras zijn
wel weer een stukje duurder.

• Stefke
Ah, mooie adviezen :) Ik denk dat het dan de A40 maar wordt, die is ook best wel klein voor NOG kleiner betaal je ook alleen maar vet geld... tnx :)

Filmpjes maken is niet prioriteit, maar ik denk dat het gewoon bruikbaar is met zo'n cam, das goed zat.

PS. de Ixus V2 is niet zoveel duurder dan de V, alleen nu heeft Dixons de V voor 449 euro in de aanbieding, dat is het punt

Dus: komende week effe ergens spelen in de winkel en dan online bestellen bij de goedkoopste :)

• Stefke
Helaas wel zonder waterdichte case, want dat is me iets te duur :{

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 12:54
Kwam net 2 reviews tegen van de A40:
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/a40.html
http://www.dcresource.com/reviews/canon/a40-review/

Ze bevatten voorbeeld foto's en fimpljes

• Stefke
Tnx :) effe doornemen, maar ik koop m toch wel denk ik :)

• Stefke
Gekocht :) Fijn ding is het, dus ik ben er blij mee! :D
Pagina: 1