IDE RAID Mirroring

Pagina: 1
Acties:

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Hallo,

Ik wil een RAID opstelling maken... ik weet dat het Mirroring heet maar niet wat het nummer is 0 of 1?

Nu gaat het mij alleen om de veiligheid en de stilte en niet om de capaciteit en snelheid (Wel ATA100). 9 Gb is ruim voldoende.

Welke schijfen zijn hier het meest geschikt voor? Ik heb een Aopen HQ45 kast zonder xtra koeling dus ik denk dat het geen 7200Rpm schijf moet worden rekeing houdende met de warmte ontwikkeling.

Of is het slimmer om een SCSI RAID opstelling te bouwen?

Het moet dus goedkoop zijn, stil en veilig...

PS: Ik heb trouwens een Asus A7V266-E met RAID ondersteuning...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zaterdag 20 april 2002 14:58 schreef Monstar.nl het volgende:
Het moet dus goedkoop zijn, stil en veilig...
Goedkoop dus .., scsi valt al af.

raid 1 is mirroring
raid 0 striping

Goedkoop raidcontrollertje en 2 5400tpm schijven van 20gb en klaar is kees :)

edit: dom dom dom dom |:(
Komt door dat zuipfeest van gister + 3uurtjes slaap ,nogal sjikke van :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

_nethack

We're all MAD here

RAID1 is mirror.
RAID0 is striping (maar is eigenlijk helemaal geen RAID :))

(RAID staat voor Redundant Array of Independent Disks (of Inexpensive, je komt het beide tegen) maar 'RAID'0 is niet redundant)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Welke IDE schijfen komen hiervoor in de aanmerking dan?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
7200 rpm schijven kunnen prima in die kast, maar als het vooral stil moet zijn zou 2x 5400 rpm beter zijn.

De Maxtor schijven zijn hier wel goed voor denk ik.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 16:03 schreef OlafvdSpek het volgende:
7200 rpm schijven kunnen prima in die kast, maar als het vooral stil moet zijn zou 2x 5400 rpm beter zijn.

De Maxtor schijven zijn hier wel goed voor denk ik.
ik heb hier 2 Maxtor schijven 7200rpm in RAID 0 en die hoor ik amper. Als je dan toch voor RAID (0 of 1) gaat, neem dan op z'n minst 7200rpm. werkt veel prettiger.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nu gaat het mij alleen om de veiligheid en de stilte
Dus waarom 7200 rpm?

Verwijderd

promise kaartje, 2x 5400rpm 20gb maxtor schijfies en klaar is klara

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
2 Maxtor D540X harddiskjes van 20 of 40GB aansluiten op je A7V266-E RAID controllertje, evt ook nog BIOS modden naar een volledige Promise FastTrak100, alhoewel ik daar geen nut in zie voor mirror.
Een Maxtor D540X is niet echt traag te noemen, ik heb zelfs eentje in een 24/7 server naast een 10K SCSI harddisk gezet, werkt perfect (wel op IDE natuurlijk ;)

Verwijderd

Koop _geen- maxtor d740x voor je raid-0

zie hiervoor het topic over raid-0 scores

ik werk niet bij ibm ofzo hoor :o

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 18:23 schreef daan123 het volgende:

En hoe zit het dan met Maxtor D740x in een RAID-1 opstelling?

Graag wat 'real-life experiences', aangezien ik op het punt sta een keuze te maken :)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

raid 1 zit met maxtor wel snor ,maar nooit maxtor voor raid 0 gebruiken ,dat zuigt echt.

Verwijderd

hmmz, yah, klopt wel, maaruhhh....dat zijn benches van sofisandra (haal ik met moete 34000 KB/s) en als ik met NERO test haal ik een ZEER aceptabele 52000 KB/s.

dus wie spreekt de waarheid :? :?

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 18:33 schreef Bartjuh het volgende:
raid 1 zit met maxtor wel snor ,maar nooit maxtor voor raid 0 gebruiken ,dat zuigt echt.
En maakt het in de praktijk uit of ik RAID-1 heb op een UDMA100- of UDMA133 controller met de D740x modellen??

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 18:30 schreef Glorfindel het volgende:

[..]

En hoe zit het dan met Maxtor D740x in een RAID-1 opstelling?

Graag wat 'real-life experiences', aangezien ik op het punt sta een keuze te maken :)
[real-life experience mode >:)]
sorry, maar raid-1 weet ik niet, geen ervaring, maar hij suckt in raid-0 (vlg sisoft sandra en een aantal mensen hier op GoT, zie topic over raid-0 scores).
[/real-life experience mode >:)]

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zaterdag 20 april 2002 19:56 schreef Glorfindel het volgende:

[..]

En maakt het in de praktijk uit of ik RAID-1 heb op een UDMA100- of UDMA133 controller met de D740x modellen??
Zal wel een heel klein miniscuul ietsie pietsie uitmaken en dan alleen in read burst en het udma133 heeft ook een heel klein beetje minder proc belasting.
Als je al een udma 100 raid controller hebt ,dan is het geldverspilling een 133 te kopen ,als je er nog geen heb kan je het beste gewoon gelijk udma133 kopen.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 20:17 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Zal wel een heel klein miniscuul ietsie pietsie uitmaken en dan alleen in read burst en het udma133 heeft ook een heel klein beetje minder proc belasting.
Als je al een udma 100 raid controller hebt ,dan is het geldverspilling een 133 te kopen ,als je er nog geen heb kan je het beste gewoon gelijk udma133 kopen.
Ik heb nog geen controller card, dus dan wordt dat denk ik idd maar meteen een 133.

En als ik het goed heb is Promise op het ogenblik het enige merk dat UDMA133 RAID controllers levert?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zaterdag 20 april 2002 22:00 schreef Glorfindel het volgende:

[..]

Ik heb nog geen controller card, dus dan wordt dat denk ik idd maar meteen een 133.

En als ik het goed heb is Promise op het ogenblik het enige merk dat UDMA133 RAID controllers levert?
Denk dat er wel een paar meer zijn ,weet niet zeker.
Maar over promise heb ik goede dingen gehoord ,dus je zit wel goed met promise.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 16:10

erm nou mijn maxtors in raid draaien die IBM er echt zo uit @ ata 133 ( niet dat dat zo veel uit maakt met ATA 100 ) maar ik hoor ze bijna niet ze hebben een erg laag uitval percentage + zo slecht zijn ze niet kijk maar niet iedereen heeft slechte score's somige haalen 47000 sysmarks ( zoals ik >:) )
Pagina: 1