[mbm5] verschil voltage

Pagina: 1
Acties:

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:16
Het voltage wat mbm5 uitleest verschilt wel erg veel met dat wat in mijn bios staat, en dan met name de +5v en +12v.
De andere waarden verschillen ook wel, zo staat in de bios mijn corev op 1,80, in mbm5 op 1,70.
Is dit schadelijk (tenminste, de +12V), en waar ligt dat aan? In de bios staat namelijk gewoon +12V (voor specs, zie sig).

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1806570002

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Even met de multimeter meten, dan weet je het.
Een computer werkt echt niet op spanningen zo hoog boven de 5V.

• Irby
Ik zal het eens proberen, in ieder geval bedankt. (ow, die 100% cpu-load komt door een }:O ;))

Verwijderd

klopt niets van. de + 5 volt heeft een 0,25 V marge, dus hiermee zou je wel een super onstabiel systeem hebben.

edit: typo

• Irby
Ik moet zeggen; ik heb nog geen enkele keer een vastloper gehad met windows XP (op de vastlopers dankzij het proberen van overklokken na dan :)). Dus ik denk dat mbm5 een bril nodig heeft ;)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zaterdag 20 april 2002 13:29 schreef hccer het volgende:
Ik moet zeggen; ik heb nog geen enkele keer een vastloper gehad met windows XP (op de vastlopers dankzij het proberen van overklokken na dan :)). Dus ik denk dat mbm5 een bril nodig heeft ;)
:o

7,55V voor 5V is absoluut niet normaal, zoals ByMeSDy al zegt zou je hiermee dus een erg onstabiel systeem hebben of het kan zelfs komen tot (ernstige) schade aan je hardware :X.

Kan je die waarden trouwens ook zien in je BIOS? Check ze dan ff in de BIOS of ze ook vreemd staan voor de zekerheid.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 13:53 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

:o

7,55V voor 5V is absoluut niet normaal, zoals ByMeSDy al zegt zou je hiermee dus een erg onstabiel systeem hebben of het kan zelfs komen tot (ernstige) schade aan je hardware :X.

Kan je die waarden trouwens ook zien in je BIOS? Check ze dan ff in de BIOS of ze ook zo vreemd staan voor de zekerheid.
-->
Het voltage wat mbm5 uitleest verschilt wel erg veel met dat wat in mijn bios staat,
;)

Maar ik ben wel benieuwd wat je bioswaarden zijn.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zaterdag 20 april 2002 14:20 schreef ByMeSDy het volgende:

[..]

-->
[..]

;)

Maar ik ben wel benieuwd wat je bioswaarden zijn.
Dan kan 5V nog wel vreemd staan in de BIOS :). Wie weet geeft de BIOS een vage waarde als 4,1 aan :)

[even ter toevoeging aan m'n post hiervoor]
Ik zou je d'r trouwens niet erg druk over maken aangezien je Windows goed stabiel draait en er verder ook andere geen vage problemen zijn als een gefipte MBM5. Ik heb wel meer gelezen dat MBM5 niet altijd 100% te vertrouwen was, nu is dit hiervoor een leuk voorbeeld :).

• Irby
Mijn bioswaarden zijn: vcore = 1.85 v (ingesteld op 1,8 en mbm5 geeft 1,7 weer, leuk is dat, drie verschillende waarden) 3.3 v = 3.33 v, 5v = 4.95v, 12v = 12.00v.

Volgens de bios is er niets aan het handje, dus zal motherboard monitor wel van slag zijn.

edit:
dan komen we meteen bij de volgende vraag: weet iemand een goed werken alternatief voor mbm5, wat er ook grafisch nog een beetje goed uitziet, en wat in de systray de temp van je moederbord weer kan geven (is wel makkelijk), in principe werkt mbm5 wel goed, alleen die voltages moeten met een pak zout genomen worden geloof ik :P

Verwijderd

zijn zeer nette cijfertjes: 4.95 V voor de 5 V is goed. Als je opgestart bent en je proc nogal aan het stressen bent, zal het wel iets minder worden, maar zolang jij een stabiele windows hebt, heb jij geen probleem, alleen MBM5 ;)

Aikeleer:
Dan kan 5V nog wel vreemd staan in de BIOS . Wie weet geeft de BIOS een vage waarde als 4,1 aan
ok ok ;). Maar dit is dus niet het geval en alles draait goed.

• Irby
Ik heb koetje even uitgezet, vrijwel idle dus; de voltages verschillen wel een klein beetje, maar niet echt schokkend

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1993570905

• Irby
Haha, de oplossing is gevonden: ik zat even te kijken bij voltage-settings, je kunt bij voltage configuration 3 dingen kiezen (bij mij dan); hij stond op VIA 686A FIC sd11, nu op via 686A standard, en de voltages zijn: vcore 1,86, 3,3v: 3,34, 5v: 4,91, 12v: 12,07v

Dit is misschien ook de oplossing voor anderen die dit probleem hebben, het is dus toch wel een redelijk nauwkeurig programma :)

Bedankt voor jullie reacties

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 15:13 schreef hccer het volgende:
Haha, de oplossing is gevonden: ik zat even te kijken bij voltage-settings, je kunt bij voltage configuration 3 dingen kiezen (bij mij dan); hij stond op VIA 686A FIC sd11, nu op via 686A standard, en de voltages zijn: vcore 1,86, 3,3v: 3,34, 5v: 4,91, 12v: 12,07v

Dit is misschien ook de oplossing voor anderen die dit probleem hebben, het is dus toch wel een redelijk nauwkeurig programma :)

Bedankt voor jullie reacties
graag gedaan. De goede chipset instellen eh wil idd nogal eens werken :Y)

• Irby
Waar zijn die andere 2 dan voor? Die zijn dan toch niet voor gewone pc's lijkt me, want een voltage van 18 volt komt toch niet voor? Beetje wazig dat die wel te kiezen zijn, of hebben die een andere reden? Net zoals bij temp, zit een sensor die -12 graden aangeeft (zou wel mooi zijn; cpu temp van -12 :7)

Pagina: 1