[kmerlin] lukt niet met installeren (newb)

Pagina: 1
Acties:

• Rickyboy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-07 16:34

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
hallo ik ben een big newb op linux gebied :+ en het is me nog nooit gelukt om een proggie te installeren |:( (mandrake 8.0) ik probeer kmerlin (msn client) te installen maar kom niet ver. de file is hier te downloaden. wie kan mij op weg helpen om dit programmatje te installeren (onder KDE) :9

Steam | R★ (PC & X360) | R★ (PC Alt.) | GTA V Tools

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

• Dit is een bestand waarvan de naam eindigt op .tar.gz
• Dergelijke bestanden zijn over het algemeen ingepakte bronbestanden
• Deze moet je uitpakken -> 'tar -zxvf mijnbestand.tar.gz'
• Voor je er iets mee gaat doen moet je die directory binnen -> 'cd mijnnieuwedirectory'
• Deze moet je compileren -> './configure && make && make install'
• Hiervoor is een compiler nodig, deze wordt niet standaard door Mandrake geïnstalleerd. Haal de RPM van internet (zoek hier of van je installatie-CD.
• Installeer ook 'make' en waarschijnlijk ook iets als 'kdelibs-devel'
• Compileer nu en start kmerlin door 'kmerlin' te draaien in een terminal. Voor het aanmaken van een snelkoppeling: zie de search. Zoals overigens ook alle andere punten in een topic van nog geen week geleden genoemd zijn :).

* odysseus zoekt het topic wel even op als je hem niet kunt vinden, maar ik denk dat je hem zelf wel vindt :)...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
wel ingewikkelt :P

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Daarvoor is ook eigenlijk RPM uitgevonden, een bestandsformaat dat er (in theorie in ieder geval :P) voor zorgt dat gewoon dubbelklikken genoeg is om een programma te installeren. Ik weet niet of er een recente RPM-versie van KMerlin is, maar als die er is raad ik je aan om hem te gebruiken. Is een hoop makkelijker en je hoeft er geen compiler en dergelijke voor te installeren aangezien de bestanden in de RPM al gecompileerd zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
dus als ik het goed begrijp is een rpm net zoiets als een exe die het meteen doet??? :9~

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is vooral de theorie. Een RPM is in principe een pakket dat het eigenlijke programma bevat en daarbij een stel bestanden die aangeven hoe en waar het geinstalleerd moet worden, plus welke andere bestanden het programma nodig heeft. Bij dit laatste wringt de schoen een beetje: je zult de packages die nodig zijn vaak handmatig moeten ophalen. Mandrake heeft hier ook een tooltje voor dat het automagisch zou moeten kunnen geloof ik, zie daarvoor de handleiding van 'urpmi'. Ik heb zelf geen Mandrake en ken het dus niet.

[holy-war-mode]
Er is overigens een systeem dat een hoop beter werkt, de Debian-packages. Daarbij worden wel zonder problemen alle afhankelijkheden netjes uitgewerkt. Hiervoor heeft Mandrake echter geen ondersteuning.

Disclaimer: als Debian-gebruiker zou ik ietwat bevooroordeeld kunnen zijn >:).
[/holy-war-mode]

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
dit is de reden dat ik vaak snel opgeef bij linux, het moet allemaal zo ingewikkelt :?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het lijkt een hoop ingewikkelder dan het is, alleen het opzetten van een systeem is vrij lastig. Als het eenmaal draait dan kun je bijvoorbeeld (dit is distributie-specifiek) iets draaien als
code:
1
apt-get install kmerlin

waarna KMerlin en alle programma's die ervoor nodig zijn geïnstalleerd worden. Een nieuwe browser is dan gewoon een kwestie van 'apt-get install konqueror' of 'apt-get install mozilla'. Dat is nog veel simpeler dan bij andere OS'en, daar moet je zelf uitzoeken waar je het moet downloaden en goed verwijderen is er ook vaak niet bij.

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
ik vat het nog niet helemaal...moet ik een rpm versie van merlin hebben? of is rpm iets dat merlin installeerd??

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 20 april 2002 13:27 schreef odysseus het volgende:
Disclaimer: als Debian-gebruiker zou ik ietwat bevooroordeeld kunnen zijn >:).
urpmi :o

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 20 april 2002 13:41 schreef Rickyboy het volgende:
ik vat het nog niet helemaal...moet ik een rpm versie van merlin hebben? of is rpm iets dat merlin installeerd??
Zie rpm maar als een selfextracting-exe file, zoals je die in Windows hebt, ff op dubbelklikken, en hij installeerd het programma (In dit geval dus Kmerlin) volautomatisch.

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Omdat ik onder Debian (ook) wilde 'msn-en' heb ik ook kmerlin geprobeerd... Die kon bij mij niet inloggen op het MSN-netwerk. Gaim (http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=235)
werkte wel.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
Hiervoor is een compiler nodig, deze wordt niet standaard door Mandrake geïnstalleerd.
waar haal ik dat vandaan dan? (ik kan de kmerlin rpm namelijk niet vinden op die ene site

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:37
Kijk hier eens:
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=18695&release_id=79013

En download dan het bovenste bestand (kmerlin-0.3.3-1.i386.rpm). Plaats die op je desktop. Dubbelklik erop. Als je wordt gevraagd om je root password moet je dat invullen en daarna moet je ergens op install oid klikken.

kmerlin is nu geinstalleerd. Gebruik de toetsencombi alt-F2 om een 'run-box' te openen en tik kmerlin in. Enter en gaan!

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
ik had em NET gedownload :D ;)

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21

xos

Al is dit geen echte oplossing voor je probleem maar ik weet dan in de nieuwere versie gaim automatisch meegeinstalleerd is. Hiermee kun je dus ook msn/icq/enz.. mee gebruiken. Verder vind ik het een handiger proggie maar dat is persoonlijk.

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
kheb net kmerlin erop gezet maar als ik alt-f2 doe en kmerlin typ, dan vindt hij et niet :(

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
het is me nu wel gelukt om gaim erop te zette, alleen zie ik niet hoe ik me aanmeld voor msn, zie alleen maar icq staat :?

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
of moet ik gewoon instellen als TOC en dan de host en port van msn invulle ofzo?? :?

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21

xos

Je moet de msn plugin nog laden. Dit kun je doen door via load in accounts (dacht ik) de gewenst plugins te kiezen.

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
eindelijkwerkt et :D TNX ALLEMAAL!!!!!!!!!!!!! :9~

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 20 april 2002 14:38 schreef Rickyboy het volgende:
eindelijkwerkt et :D TNX ALLEMAAL!!!!!!!!!!!!! :9~
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif volgende keer gebruiken :?

• Rickyboy

Rickyboy

A.K.A. Lounger

Topicstarter
haha, nee jullie moesten toch weten hoe et ging!! :+ ;)

Pagina: 1