Subwoofer keuze

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:28
Hoi,

Nadat ik nu zo'n 1,5 jaar al heb genoten van mn Sony STR-DB940 QS en ik daar zeer tevreden over ben, heb ik maar besloten om nu eindelijk eens een subwoofer aan te gaan schaffen.

Vanochtend even bij een audiozaak langsgeweest, en heb daar even naar een aantal subs geluisterd. Uiteindelijk al snel geluisterd naar Magnat en Infinity en die spreken mij wel aan. Deze twee subs liggen beiden in de lage prijsklasse (< € 700).

Afijn, heb zowel muziek als een film geluisterd, en moet zeggen dat het wel cewl was. Ik heb zowel met andere speakers erbij als even los geluisterd (je hoort dan dingen die je anders niet hoort). Goed ik zal nog ff wat gegevens neerzetten:
code:
1
2
3
4
5
Detail          Infinity         Magnat
-----------------------------------------------------------
Fr. Response        40-150 Hz       20-200 Hz
Cro. Frequency    40-130 Hz 12 dB/Oct  50-150 Hz
Power            110 W          90/180 W

Als mensen ervaringen hebben met deze subs hoor ik het natuurlijk ook graag, en anders graag een leuke discussie (m.b.t. specs) :).

Plaatje van de Magnat:

Afbeeldingslocatie: http://www.samatgroup.com/se_img/magnat/alpha30a.jpg

Infinity plaatje kon ik helaas niet vinden :'(

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ik vind 40Hz voor een sub van 700 euro niet echt laag...

Volgens mij is d'r voor dat geld wel leuker spul te krijgen.

Kijk eens bij REL enzo, of bouw d'r zelf eentje. Is heus niet zo moeilijk.

Verder is het onmogelijk om uit 100W een fatsoenlijk infra-laag (<30Hz) te krijgen, dus meer vermogen (richting 400W ofzo) is noodzakelijk om een beetje fatsoenlijke 'oompf' te krijgen.

Verder zou ik persoonlijk weg blijven bij bandpass-subs, en voor een direct stralende of downward firing sub gaan, omdat die gewoon veel 'strakker' klinken, zeker voor home-cinema toepassingen.

In het algemeen geldt: beter geen sub, dan een klote-sub.

€700 is een hoop geld, en die kun je maar beter zo goed mogelijk besteden. Voor dat geld kun je bijvoorbeeld een Adire Shiva of Tempest kopen, een fatsoenlijke Hypex versterker-module, en nog een etentje met je vriendin, en dan nog geld overhouden. Het enige wat je moet doen is een dagje wat plankjes tegen mekaar plakken, en een paar gaten zagen. En dan genieten van een allesverwoestende bass-parij.

Het is maar een gedachte...

Specs? Zie ondertitel...

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Op zaterdag 20 april 2002 11:51 schreef DaDaJoker het volgende:

Kijk eens bij REL enzo, of bouw d'r zelf eentje. Is heus niet zo moeilijk.
Voor het bedrag idd REL!

Zelf bouwen ?!? En hoe wil je hem actief krijgen ? Een 2e versterker als eindversterker voor de sub gebruiken ? Ik geeft toe, het kan......maar ideaal? NEE!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Als ik jouw was zou ik dat geld lekker in mijn broekzak laten zitten. of je moet je oude speakers kunnen verkopen en een beter stel speakers gaan halen.
Een sub doet echt niet zoveel als je in de winkel hoort hoor, die dingen staan daar niet afgeregeld. Een boom auto klinkt ook leuk tot je beter gewend bent.

Verwijderd

Iets van Paradigm misschien? goeie subs hebben die

Verwijderd

een sub voor muziek moet je niet horen..als je 'm wel hoort staat ie niet goed afgeregeld...

als ie wel goed staat, mis je 'm ineens als ie uit staat...

• Dennis
Ow, ik had geen preciese prijzen gegeven ziet ik :)

Hierbij:

Infinity € 439,-
Magnat € 399,-

:)

Verwijderd

Als je de (goede) tips van de andere tweakers negeerd en toch wil kiezen tussen deze 2, zou ik, alleen op de specs afgaand voor de magnat gaan.

Haalt duidelijk lagere tonen dan de infinity.

• Dennis
Op zaterdag 20 april 2002 12:16 schreef kaazmeurph het volgende:
Als je de (goede) tips van de andere tweakers negeerd en toch wil kiezen tussen deze 2, zou ik, alleen op de specs afgaand voor de magnat gaan.

Haalt duidelijk lagere tonen dan de infinity.
Naar mijn mening was deze ook veel beter, althans hij kwam er beter uit :).

• Dennis
Subtiel schopje ;)

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ik zou toch ook eens gaan kijken zoals gezegd naar zelfbouw, zijn ook al aardig wat voorbeelden over te vinden.
Als je dat toch niet wilt, probeer dan of je 1 van die 2 subs eens een dagje thuis kunt luisteren. Als jij dan denkt dat je daar 400 euro voor over hebt, klaar, kopen.

JIJ moet er naar luisteren, dus JIJ moet beslissen of je die investering de moeite waard vindt.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• tweakduke
  • Laatst online: 00:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kunt wel aan andere vrage, maar het gaat er toch om wat jij hoort en hoe je het dan vind :)

Tweakers Discord

• Dennis
Ja is waar :)
Zal eens vragen of ik hem eventueel zou mogen ruilen :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Die 20 Hz van Magnat is iig bullshit. Bij sommige speakers met wat 4" drivertjes staat ook een frequentieresponse van 20-30.000 Hz. Naar dat frequentiebereik hoef je niet zo te kijken, aan specs heb je zo weinig.

Gewoon zelf gaan luisteren. Zelf vind ik de Paradigm PDR10 en de PS1000 helemaal geweldig. Maar sommige mensen (ik hoef niet te noemen wie >:) ) vinden het absoluut afschuwelijke bakken. Ze kosten ongeveer 225 Euro en 400 Euro. Beide met 10" driver en bereiken ongeveer 26-28Hz @ -3dB.
een sub voor muziek moet je niet horen..als je 'm wel hoort staat ie niet goed afgeregeld...
Haha! wat een meesterlijke zin, die zal ik onthouden!
Ik zou toch ook eens gaan kijken zoals gezegd naar zelfbouw
Daar komt men hier nou zovaak mee aan, maar volgens mij heeft bijna niemand daar tijd/zin in. Het is een alternatief ja, maar dat wil niet zeggen dat het praktisch is voor de topicstarter.

• Jivecar
Op zaterdag 20 april 2002 12:14 schreef Fatboy het volgende:

als ie wel goed staat, mis je 'm ineens als ie uit staat...
Tuurlijk, erg leuk bedacht |:(

Als je hem niet hoort dan hoef je er toch ook geen te kopen ;) of wel soms :?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

REL is gewoon dé sub-fabrikant. naar mijn mening voor et gewone consumenten spul iig gewoon de beste. Als ik geld heb dan heb je kans dat er ook hier een REL naar binnen wordt getrokken.

Verwijderd

Op dinsdag 23 april 2002 19:19 schreef Jivecar het volgende:

[..]

Tuurlijk, erg leuk bedacht |:(

Als je hem niet hoort dan hoef je er toch ook geen te kopen ;) of wel soms :?
hij bedoelt dat sommigen em er zo hard indraaien dat tie overstemt. sub moet meeklinken, niet overheersen. in principe moet je de sub niet kunnen horen als zodanig dat je hem kunt onderscheiden in je totale geluidsbeeld(moeilijk uit te leggen wat ik bedoel)

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 11:51 schreef DaDaJoker het volgende:

Verder is het onmogelijk om uit 100W een fatsoenlijk infra-laag (<30Hz) te krijgen, dus meer vermogen (richting 400W ofzo) is noodzakelijk om een beetje fatsoenlijke 'oompf' te krijgen.
Dit is in feite wat onzin, ik kan ook met mijn 2x 50 watt speakers onder de 30 hertz komen.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/lange135/plaatjes/set2.jpg

Dit ligt alleen ook helemaal aan je kamer, een kamertje van 3 x 3 krijg je dit nooit uit. 330 / 3 = 110 hertz op zijn laagst (theoretisch)

Trouwens, voor ik het vergeet: De versterker die je gebruikt is héél belangrijk !!! misschien nog wel belangrijker dan je speakers.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 23 april 2002 22:02 schreef WiboP het volgende:
330 / 3 = 110 hertz op zijn laagst (theoretisch)
Nee joh. Die hele golf hoeft niet in je kamer te passen.

Staande golven krijg je bij:
n * 1/2 * golflengte in een afgesloten ruimte
n * 1/4 * golflengte in een eenzijdig afgesloten ruimte

Als je kamer een beetje geluidsabsorberend is, dan kan je gewoon alle frequenties horen.

Siditamentis astuentis pactum.

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Laag met een OOMPFF krijg je alleen, en ik herhaal alleen, door veel lucht op en neer te bewegen, en daar is dus vermogen voor nodig. Probleem is dat subwoofers die erg laag kunnen ook een laag rendement hebben...

Volgens mij weten heel veel mensen hier niet hoe een 20 à 30 Hz bas klinkt, en wat dat doet in/met je huis (NFI <- dat moet je tegenwoordig meteen zeggen geloof ik)

Wil je weten hoe je eigen installatie het doet raad ik aan de DVD van Jurassic Park I te huren/kopen, en dan te letten op de rimpels die verschijnen in het water als er een T-rex aankomt. Gebeurt er iets in je huis (ramen rammelen, glazen beginnen te verschuiven etc) dan is het goed. Gebeurt er niks, en zie je alleen maar rimpelingen in het water, dan moet je je mond houden. Krijg je het eerste effect al met 2x 50 watt dan moet je meteen mij mailen, want dan kunnen we veel geld verdienen.

Nog een hele leuke: de lancering van de Sat5 raket in Apollo 13...

Specs? Zie ondertitel...

• Dennis
Owja, zelfbouw begin ik idd niet aan. Gelukkig zijn er mensen (Yokozuna) die wél begrijpen waarom. Ik heb daar helemaal geen zin in, moet je weer aanklooien enz.

Ik kan ook zelf pc's bouwen, maar dat doe ik meestal ook niet, want kost me veelteveel tijd en ergernis. Mn fietsband plakken laat ik het liefst ook doen (evt. tegen betaling). Ik heb wel betere dingen te doen.

Ik wil gewoon een leuke sub, niet zo heel duur, en denk dat die Magnat aardig aan mn eisen voldoet. Ik heb hem dus zaterdag geluisterd en beviel goed :).

Verwijderd

mischien is Yamaha ook een optie (ben zelf ook op zoek naar een goede sub en heb deze op het oog)

voor de specs :
http://www.yamaha.co.jp/english/product/av/pdfs/moreinfo/yst_sw320.pdf

• Jivecar
Op woensdag 24 april 2002 03:28 schreef DaDaJoker het volgende:
Laag met een OOMPFF krijg je alleen, en ik herhaal alleen, door veel lucht op en neer te bewegen, en daar is dus vermogen voor nodig. Probleem is dat subwoofers die erg laag kunnen ook een laag rendement hebben...

Volgens mij weten heel veel mensen hier niet hoe een 20 à 30 Hz bas klinkt, en wat dat doet in/met je huis (NFI <- dat moet je tegenwoordig meteen zeggen geloof ik)

Wil je weten hoe je eigen installatie het doet raad ik aan de DVD van Jurassic Park I te huren/kopen, en dan te letten op de rimpels die verschijnen in het water als er een T-rex aankomt. Gebeurt er iets in je huis (ramen rammelen, glazen beginnen te verschuiven etc) dan is het goed. Gebeurt er niks, en zie je alleen maar rimpelingen in het water, dan moet je je mond houden. Krijg je het eerste effect al met 2x 50 watt dan moet je meteen mij mailen, want dan kunnen we veel geld verdienen.

Nog een hele leuke: de lancering van de Sat5 raket in Apollo 13...
Het sublaag zul je idd met normale luidsprekers nooit krijgen. Maar dit komt niet zo zeer door het vermogen cq laagunit maar door de kantelfrequentie.

Zelf heb ik een actieve sub met 2x20cm's en deze gaan dus én laag én hard. Kantelfreq heb ik op 80hz staan bij films Het is meer dat de speakers een klein freq gebied hoeven te doen. Als ze ook laag tot midden tonen moeten afdekken dan kunnen ze nooit het sublaag tegelijkertijd weergeven......

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Of een speaker laag gaat heeft natuurlijk niks met versterkervermogen te maken. Net zo goed is het niet waar dat sublaag veel vermogen "nodig heeft". De akoestische energie voor verschillende frequenties van gelijke sterkte is gewoon gelijk.
Alleen heeft DaDaJoker wel gelijk als hij zegt dat subs die heel laag gaan over het algemeen minder rendabel zijn. Komt ook nog eens bij dat ons oor minder gevoelig is voor lage frequenties (en dat loopt ontzettend op dat verschil naarmate je lager gaat). En als gevolg daarvan zit het sublaag gewoon harder in de mix.
En wat betreft de hoeveelheid laag die verplaatst moet worden, je kan het beter zo zien: bij lagere frequenties krijg je een grotere uitslag doordat er een langere tijd is voor het versnellen van de conus (1/80ste seconde naar voren versnellen voor een 20 Hz toon Vs 1/40000ste seconde voor een 10 KHz toon). Als gevolg daarvan wordt er meer lucht verplaatst, maar om te zeggen dat er meer lucht verplaatst moet worden is andersom redeneren. Wel is het zo dat de uitslag een rol gaat spelen bij hele lage frequenties, met name bij kleine drivers (die maken een grotere uitslag bij dezelfde spl en frequentie vergeleken met een grotere driver). En dat heeft dat weer betrekking op de vervorming en power handling.
Samenvattend is het zo dat hoeveel vermogen je nodig hebt helemaal afhankelijk is van hoe hard je het wilt hebben (en van andere factoren zoals kamergrootte en plaatsing).

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik heb een STR-DB925 en daar hangen gewoon de oude speakers van mijn Sony MHC-BX5 midiset aan.

Ik heb de tweeters eruit gesloopt en de speakers aan de B speaker aansluiting gehangen.

I.c.m die JBL's die ernaast staan moet ik zeggen dat ik toch wel wat rimpels op het water voel bij JP ;)

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Pagina: 1