[VB6]Hoe zien welke dll's hij prog nodig heeft

Pagina: 1
Acties:

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 12:45
Ik heb dus een programmaatje gemaakt, namelijk een rekenmachine'tje.

Hij was als .exe bestand 64kb maar nu blijkt dat hij het op andere computers niet doet. Het programma starten lukt allemaal wel, maar als je op de knop "Uitrekenen" drukt, komt er niks te staan in het labelvak "Uitkomst".

Dus ik heb ff gezocht op tweakers.net en kom erachter dat je dll's en ocx's nodig hebt om het te kunnen gebruiken.
Ik heb ook uit de search vernomen dat het programma Fusion kan kijken welke bestanden je prog nodig heeft en die compileerd hij dan erbij in het exe bestand.

Zo heb ik de MSVBVM60.DLL erbij laten zetten (dat gaf Fusion (van Bit-Arts) aan als bestand dat mijn prog nodig had) het bestand werd nu 770kb. Maar ook hierna werkte het prog nog niet op de computer van mijn ouders, weer deed opzich alles het wel, maar alleen het de uitkomst werkte niet.

Toen heb ik nog eens gekeken in de search en kwam tot de conclusie dat het bestand MSCOMCTL.OCX ook wel eens nodig was, die heb ik erbij laten zetten (in de exe) maar nog steeds niks. Iemand een idee waar dit aan ligt? Of geeft Fusion gewoon niet alle dll's weer die hij nodig heeft?

Hier kun je ff de progs downen:
Rekenmachine_small.exe (64kb)
Rekenmachine_medium.exe (734kb)
Rekenmachine_large.exe (1218kb)

En ik heb ook uit de search vernomen dat je met Delphi geen last hebt van benodigde dll's klopt dat??
En is Delphi een hele andere taal als VB of kom je een heel eind als je al iets van VB af weet? (ik ben nog wel een échte newbie op het gebied van programming)

SRK35ZS-W

Verwijderd

Ik ben een leek op het gebied van programming maar op mijn XP pro setup doet de kleinste rekenmachine het perfect.

Verwijderd

In delphi is het probleem alleen maar groter, want ook delphi progjes hebben dependencies, alleen hebben meer mensen de VB dan de Delphi dll's. Dus dat zal niet helpen... Bovendien mag zo'n probleem nooit de rede van overstappen zijn...

Wat je wel kan doen is met de 'Package and Deployment Wizard' een setup maken. Deze bekijkt zelf welke dll's noodzakelijk zijn, en maakt een bijpassende (maar ERG lelijke setup). Het kan zijn dat je de VB setup nog eens moet draaien als je het niet geinstalleerd hebt.

Verwijderd

Bij vb zit een package en deployment wizzard, die voer je je vbp file en dan maakt ie 'n setupje voor je met alle benodigde dll's en ocx'jes er in..
[edit]
Damnit koen is me weer net voor :Y)

• Scooper
Op zaterdag 20 april 2002 11:39 schreef zasher het volgende:
Ik ben een leek op het gebied van programming maar op mijn XP pro setup doet de kleinste rekenmachine het perfect.
Hmmm, raar, waarschijnlijk heb je dan de VB dll's al. Want op mijn ouders hun computer draait hij echt niet (Win98Se) en bij een vriend draait hij ook niet (weet niet wat voor OS)

SRK35ZS-W

• Scooper
Op zaterdag 20 april 2002 11:39 schreef KoenM het volgende:
In delphi is het probleem alleen maar groter, want ook delphi progjes hebben dependencies, alleen hebben meer mensen de VB dan de Delphi dll's. Dus dat zal niet helpen... Bovendien mag zo'n probleem nooit de rede van overstappen zijn...
ow oke :)
Wat je wel kan doen is met de 'Package and Deployment Wizard' een setup maken. Deze bekijkt zelf welke dll's noodzakelijk zijn, en maakt een bijpassende (maar ERG lelijke setup). Het kan zijn dat je de VB setup nog eens moet draaien als je het niet geinstalleerd hebt.
hmmm, zou een idee zijn ik zal het ff proberen, maar ik vind het een beetje jammer als je eerst een prog moet setuppen, dan moet je als je die exe krijgt eerst installen en daarna kun je pas gebruiken. Maar oke, als dat zou moeten :(

SRK35ZS-W

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
In delphi is het probleem alleen maar groter, want ook delphi progjes hebben dependencies, alleen hebben meer mensen de VB dan de Delphi dll's. Dus dat zal niet helpen...
Op zaterdag 20 april 2002 11:43 schreef Scooper het volgende:

[..]

[..]
NEEEEEEE, geloof alsjeblieft niet de onzin van dit slecht geïnformeerde persoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sorry hoor, maar wat ie daar zegt is zo'n grote onzin, ik flikkerde bijna van m'n stoel af. Hoe komt ie er in godsnaam bij om iets te schrijven dat zo ver van de waarheid ligt :?
Delphi progsels draaien op elke pc met een fatsoenlijke windows installatie PUNT!

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Scooper
Op zaterdag 20 april 2002 11:49 schreef RickN het volgende:

[..]

NEEEEEEE, geloof alsjeblieft niet de onzin van dit slecht geïnformeerde persoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sorry hoor, maar wat ie daar zegt is zo'n grote onzin, ik flikkerde bijna van m'n stoel af. Hoe komt ie er in godsnaam bij om iets te schrijven dat zo ver van de waarheid ligt :?
Delphi progsels draaien op elke pc met een fatsoenlijke windows installatie PUNT!

SRK35ZS-W

Verwijderd

Op http://www.dependencywalker.com/ kan je een progje downloaden om de benodigde bestanden te bekijken. Wel ff kijken welke bestanden altijd al bij Windows zitten en je dus niet mee hoeft te leveren. :P

Overigs zou ik nooit de VB setup gebruiken, dat is echt een vreselijk ding. :)

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 08:03
Op zaterdag 20 april 2002 11:56 schreef dev het volgende:
Idd, InnoSetup heerscht dan best wel ;)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zaterdag 20 april 2002 12:02 schreef Narf het volgende:

[..]

Idd, InnoSetup heerscht dan best wel ;)
Idd, goede installer. In Delphi gemaakt en open-source. :)

Overigens hebben Delphi applicaties GEEN extra DLL's nodig, en werken ze dus op elke andere machine. Natuurlijk is je EXE dat wel wat groter. :) Je kunt bij Delphi er ook voor kiezen om juist wel een EXE te maken die kleiner is en wel verschillende packages nodig heeft.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Scooper
Op zaterdag 20 april 2002 11:56 schreef dev het volgende:
Op http://www.dependencywalker.com/ kan je een progje downloaden om de benodigde bestanden te bekijken. Wel ff kijken welke bestanden altijd al bij Windows zitten en je dus niet mee hoeft te leveren. :P

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lems/Dependency.jpg

hij heeft dus volgens mij alleen maar de MSVBVM60.dll nodig.
maar onderin het scherm staat in 't rood:
Warning: At least one module has an unresolved import due to a missing export function in a delay-load dependent module.
wat houd dat in?

SRK35ZS-W

Verwijderd

dependencywalker werkt niet zo fijn op vb apps aangezien die de nodige ocx'jes en dll's niet static linken.

't beste wat jij kan doen als je echt geen installer wil maken is in je .vbp kijken welke objects er in staan en die mee leveren, let wel op dat je die troep met regsvr32 registreerd op je client systeem.

• Scooper
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
Type=Exe
Reference=*\G{00020430-0000-0000-C000-000000000046}#2.0#0#..\..\..\..\..\..\WINDOWS\System32\stdole2.tlb#OLE Automation
Form=frmAbout.frm
Form=frmRekenmachine_Standaard.frm
Form=frmRekenmachine_Percentage.frm
Form=frmRekenmachine_Pythagoras.frm
IconForm="frmRekenmachine_Percentage"
Startup="frmRekenmachine_Standaard"
HelpFile=""
Title="Rekenmachine"
ExeName32="Rekenmachine.exe"
Command32=""
Name="StartRekenmachine"
HelpContextID="0"
CompatibleMode="0"
MajorVer=2
MinorVer=0
RevisionVer=1
AutoIncrementVer=0
ServerSupportFiles=0
VersionCompanyName="none"
VersionFileDescription="Rekenmachine"
VersionLegalCopyright="Mag gekopieerd worden zonder toestemming van de auteur: Gertjan Suurmond"
VersionProductName="Rekenmachine"
CompilationType=0
OptimizationType=0
FavorPentiumPro(tm)=0
CodeViewDebugInfo=0
NoAliasing=0
BoundsCheck=0
OverflowCheck=0
FlPointCheck=0
FDIVCheck=0
UnroundedFP=0
StartMode=0
Unattended=0
Retained=0
ThreadPerObject=0
MaxNumberOfThreads=1

[MS Transaction Server]
AutoRefresh=1

Wat zijn hier de objects van dan? stdole2.tlb?

SRK35ZS-W

Verwijderd

Nee geen extra objects dus, dan zou je aan je vb6 runtime genoeg moeten hebben :?

• Scooper
zelfs met die drivers geinstalleerd op de computer van mijn ouders lukt het nog niet met dat prog. Echt heel vaag.

Ik kan het programma opstarten, en als ik bijvoorbeeld 1 getal in typ (dus niet alletwee) en dan op uitrkenen doe krijg ik wel een foutmelding dat ik ze niet alletwee heb ingevuld (hoort zo). Maar als ik ze wel alletwee invul dan komt er gewoon niks in het uitvoervak te staan. Dit is wel errug vaag.

Iemand nog ideeën, oplossingen, suggesties?

SRK35ZS-W

Verwijderd

lijkt me nix mis met de installatie dan, hebben je ouders soms extra grote fontjes gekozen?

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 11:49 schreef RickN het volgende:
Zal je niet eerst eens informeren óf ik toevallig niet geinformeerd ben en alleen maar loop te blaten, óf dat ik toevallig wel enig recht van spreken heb voordat je zo begint te ijlen :(.

en dan zou ik ook nog onzijdig zijn :+ :? :(
ehhhhh... ik zou je graag gelijk geven, maar helaas heb ik m'n programmeer bestaan al veels te veel setup voor delphi programmaatjes in elkaar gezet om beter te weten.
Dus als ik iemand van blaten kan betichten, zal jij het zijn.
Volgende keer kan je het mischien iets subtieler uitdrukken :?.

Als je in Delphi een paar componentjes aan je project toevoegd zal je toch echt borland dll's moeten gaan meeleveren, want die staan bv. niet op mijn pc.

Mischien is het in Delphi mogelijk om een rekenmachine zonder dependencies te schrijven, maar voor het betere programmeer werk zal je toch echt een setup moeten maken.

:( Vriendelijk zijn is blijkbaar een vak apart :(

• Scooper
Nee, mijn ouders hebben alle lettertypes gewoon staan, ook nooit problemen met programma's.

Doet mijn programmaatje het wel bij jullie dan?? In het begin van de topic zei iemand dat hij het bij hem onder WinXP Pro wel deed. Heeft iemand (nog) Win9x? zo ja, doet hij het bij jou wel?

SRK35ZS-W

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:28
wil hier geen partij kiezen :)

maar wat hier bedoeld werd, is dat delphi geen extra files nodig heeft bij normaal gebruik, ook als je componenten gebruikt.

ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te vermijden, waar jij het over hebt zijn 'packages' ??
kan je daar iets meer over vertellen....

delphi rulez.

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 13:19 schreef MisterE het volgende:
wil hier geen partij kiezen :)
Waarom niet :? Je mag best zeggen dat ik ongelijk heb, mischien heb ik dat ook, maar wel op een normale toon!
maar wat hier bedoeld werd, is dat delphi geen extra files nodig heeft bij normaal gebruik, ook als je componenten gebruikt.

ik probeer dit altijd zoveel mogelijk te vermijden, waar jij het over hebt zijn 'packages' ??
kan je daar iets meer over vertellen....
Ooit een setup met BDE gemaakt? Dat vergeet je je leven lang niet! Wat rampzalig is dat! Er is wel een merge module voor, maar die werkt voor geen meter, en het aanmaken van een alias met de setup is al helemaal hopeloos ;(.
delphi rulez.
Ach ja, smaken verschillen :)

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 13:25 schreef KoenM het volgende:
Ooit een setup met BDE gemaakt? Dat vergeet je je leven lang niet!
Wel es ergens gezeten waar je van 3 partij'en een install kreeg aangeleverd en ze alle 3 een andere vesie van BDE probeerde te installeren... *DAT* vergeet je je levenlang niet meer :Y)

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 13:28 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Wel es ergens gezeten waar je van 3 partij'en een install kreeg aangeleverd en ze alle 3 een andere vesie van BDE probeerde te installeren... *DAT* vergeet je je levenlang niet meer :Y)
Oké, jij wint :+ ;)

en ik dacht dat ik al zielig was door één BDE versie te moeten installen

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Jongens, jongens, open lekker je eigen Delphi topic :P

Voor een VB progje heb je minimaal de VBruntime dll's nodig (msvbvm60.dll). Deze is op de MS site los te downloaden (let even op de juiste service pack versie), daarnaast heb je alleen extra componenten nodig als je die hebt toegevoegt in je project. Dus, als jij een fancy button ocx hebt gedownload (en gebruikt in je programma :P) moet je die meeleveren (en registreren), en als je 1 of andere dll hebt gevonden die wat stoere dingen kan, moet je die ook meeleveren :)
Wat ik vaak deed was kijken met de P&D wizard (of de windows installer variant) welke dll's en ocx'jes volgens de setup maker nodig waren, als dat niets extra's was, gaf ik gewoon de exe en een linkje voor de vbruntime, en als ik nog extra componenten gebruikte, maakte ik een setup met alleen mijn exe en de ocx/dll's die ik gebruikte, en weer een linkje naar de vbruntime dll's. Werkte altijd perfect :)
En ach of nou iemand ff een setupje moet doorlopen, of dat je 'm handmatig een ocx laat registreren, de meeste gebruikers vinden een setupje dan toch handiger :)

Volgens mij zit vanaf w2k (en anders w98SE) standaard de VBruntime in windows, en grote kans dat iemand 'm al heeft staan omdat een andere app 'm nodig heeft...

Exact expert nodig?

• Nazgul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10-2022

Nazgul

Digital Pizza Crew

Ik heb de rekenmachine net ook even geprobeerd.

Hij start gewoon op en ik kan alles doen, alleen de 'Uitreken' knop doet niets. (Zowel de kleine als de grote variant)

Maar volgens mij heeft dat niets te maken met je dependencies, maar met je code achter die knop.

Laat dat stukje code eens zien.

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Scooper
hier kun je de .frm file zien als .txt

Het werkelijke programming van mij begint pas bij:

Dim dblInvoer1 As Double
Dim dblInvoer2 As Double
Dim dblUitvoer As Double
Dim strVerwerking As String

enz.
enz.

SRK35ZS-W

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Op zaterdag 20 april 2002 13:13 schreef KoenM het volgende:

[..]

Zal je niet eerst eens informeren óf ik toevallig niet geinformeerd ben en alleen maar loop te blaten, óf dat ik toevallig wel enig recht van spreken heb voordat je zo begint te ijlen :(.

en dan zou ik ook nog onzijdig zijn :+ :? :(
[..]
Als jij gaat zeggen dat Delphi qua dependencies erger is dan VB (terwijl VB om z'n runtime shit bekend staat) HOEF ik niet te vragen of je slecht geïnformeerd bent, dat is een conclusie die ik dan zelf wel kan trekken.

Daarnaast is er met mijn nederlands niks mis hoor, lees maar eens wat beter.
ehhhhh... ik zou je graag gelijk geven, maar helaas heb ik m'n programmeer bestaan al veels te veel setup voor delphi programmaatjes in elkaar gezet om beter te weten.
Dus als ik iemand van blaten kan betichten, zal jij het zijn.
Volgende keer kan je het mischien iets subtieler uitdrukken :?.
Het was subtiel genoeg, het moest alleen wel duidelijk zijn om te zorgen dat de topicstarter door had dat je ongelijk hebt.
Als je in Delphi een paar componentjes aan je project toevoegd zal je toch echt borland dll's moeten gaan meeleveren, want die staan bv. niet op mijn pc.
Onzin, word meegecompileerd bij een normale Delphi installatie, vandaar ook dat Delphi exe's zo belachelijk groot zijn.
Mischien is het in Delphi mogelijk om een rekenmachine zonder dependencies te schrijven, maar voor het betere programmeer werk zal je toch echt een setup moeten maken.
Leuke manier om je er uit te proberen te lullen, maar het snijdt totaal geen hout wat je hier zegt. Delphi is wat dependencies betreft totaal onvergelijkbaar met VB en alleen in zéééééér grote uitzonderings gevallen zul je iets met een Delphi applicatie mee moeten leveren.
Dit geeft alleen maar beter aan wat een grote onzin je opmerking was dat Delphi nog erger is qua dependencies dan VB. Conclusie je bent ZEER slecht geïnformeerd.

Je zou het b.v. over de BDE kunnen hebben, maar ja, dat is dan ook een extern programma. Heeft eigenlijk niks met Delphi te maken.
:( Vriendelijk zijn is blijkbaar een vak apart :(
Foute uitspraken doen is dan ook erg ergerlijk....

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 17:54

Sponge

Serious Game Developer

Hij was als .exe bestand 64kb maar nu blijkt dat hij het op andere computers niet doet. Het programma starten lukt allemaal wel, maar als je op de knop "Uitrekenen" drukt, komt er niks te staan in het labelvak "Uitkomst".
De runtimes zijn er dus wel al... anders start het programma niet eens op.

Ik denk dat het eerder een programmeer fout is, bijv iets dat naar een path verwijst dat niet bestaat, geen Option Explicit boven je modules, Advanced Compilations options aan, of iets anders... post de source :)

• Scooper
De source had ik hierboven al gepost: hier kun je het alsnog vinden. (of is dat niet genoeg, als je er niet genoeg aan hebt moet je maar ff zeggen wat er nog mist). Dit is het eerste blad: Standaard. Daar begint het prog mee.

SRK35ZS-W

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Witte text op witte achtergrond |:(
Dat is (een van)je probleem(en) (lblUitvoer)

• Scooper
'kheb ff nagecheckt maar het is echt geen wit op wit hoor. En hoe zou je het dan verklaren dat hij als preview geen wit op wit geeft en als exe op mijn computer ook niet :?

SRK35ZS-W

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Hier wel:

BackColor: &H80000014&
Forecolor: &H8000000E&

Hier heb je het ook
Begin VB.Label lblUitvoer
Alignment = 1 'Right Justify
BackColor = &H80000014&
BorderStyle = 1 'Fixed Single
ForeColor = &H8000000E&
Height = 375
Left = 3120
TabIndex = 16
Top = 4200
Width = 2415
End
Voor de zekerheid ben ik van 16bit naar 32bit gegaan met m'n video kaart, maar probleem blijft bestaan.

Zet de label op "transparant" (backstyle) en probeer het dan nog eens op een andere pc... ben benieuwd

(VB6 Enterprise/SP5)

• Scooper
K thnx, ga ff proberen

SRK35ZS-W

• Scooper
Jij roelt echt hééél zwaar, hé.

HIJ DOET HET GEWOON!!! *D

hier is uiteindelijk de goede versie.

Blijkbaar ligt het toch aan de kleuren. (ivm met Systeemkleur en pallet)

Dat transparante heb ik weer terug gezet naar wit, en hij doet het nu gewoon perfekt!!

Echt waar: "You made my day" :)

Thnx!

SRK35ZS-W

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Dank je wel :)

Ik had eerst iets over systeem kleuren en palettes, maar ik dacht dat klopt niet, odmat de kleur al een long (kleur) is (in hex), had ik dus weg ge-edit.. is dus toch zo :)
Pagina: 1