Materie en Energie; Ying en Yang van ons heelal

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Graag jouw mening over het volgende:
------------------------------------

Het rendement bij iedere actie bepaalt hoeveel materie uiteindelijk verdwijnt (doordat er energie aan wordt ontrokken) alles in de vorm van straling.

Als er bij materie omzetten naar energie altijd energie verloren gaat in de vorm van energie, dan moet het unversum toch in balans zijn met zichzelf?

M.a.w. : Volgens mij is er ALTIJD energie in het universum, alleen als er meer materie is, is er minder energie in pure vorm.

I see it like this:

- Materie bestaat uit energie.. dit weten we dankzij de quantum mechanica en de klassieke natuurkunde.
Voorbeeld:
Quarks, bosonen, etc, etc..

- Materie vervalt naar energie.. de energie uit materie komt dus uiteindelijk weer in de energie-vergaarbak van het universum.
Voorbeeld:
Als je (door mechanische, nucleare of chemische reacties opgewekt) electriciteit gebruikt om een lamp te laten branden, zal de meeste energie omgezet worden in infrarood-straling.. straling = energie.. deze energie valt terug in de vergaarbak (in dit geval is de vergaarbak de REST van het universum) ;)

- Naar mate het heelal ouder wordt zal de afstand tussen de atomen groter worden omdat er tegen die tijd meer energie is dan materie.
Voorbeeld:
D'r komt (zichtbaar) meer ruimte tussen sterrenstelsels (zie het doppler effect/red shift).

- Bij de meest extreme energie reacties zal er nieuwe materie ontstaan.
Voorbeeld:
Big Bang. 8-)

vanaf hier neemt m'n eigen verstand (kennis en denkbeeld) het roer in eigen handen: (8>

- Het heelal dijt niet uit in grootte (het is waarschijnlijk oneindig groot (mede omdat pure energie geen afmetingen kent)), maar de materie dichtheid wordt minder.

- Het heelal zal waarschijnlijk bij het verliezen van z'n laatste restje materie bij een kritieke fase belanden waarbij er spontaan weer materie ontstaat vanwege het oneindig grote verschil tussen de verhouding materie/energie.

Mischien duurt dit ~10*10^38 jaar zoals wetenschappers voorspeld hebben... of mischien neemt het wel exponentieel af en gebeurt dit nooit. Dat is volgens mij niet logisch, want zo'n patroon vinden we niet terug in de natuur, dus het is mischien logisch om d'r van uit te gaan dat de verhouding materie/energie niet exponentieel afneemt, want op is op.. geen atoom meer = geen materie meer, want in mijn denkbeeld is het laatste atoom in het universum niet meer deelbaar in andere vormen van materie.

- Het heelal en de energie in het heelal zijn 1.. Ying & Yang.. het een beinvloed het ander.. energie wordt materie, materie wordt energie, etc, etc ad infinitum... :)

--

Als mijn theorie je niet aan het denken heeft gezet, dan is het iig een goed slaapmiddel geweest :z

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Verwijderd

Zo. ik heb dit even door zitten lezen... om 4:51 |:( ;)

Is het niet zo dat materie NIET verdwijnt, maar omgezet word in energie. (dat zei je al). Maar dat zou wel eens goed energie (of misschien wel iets heeeel anders) kunnen zijn die wij niet kunnen zien, bevatten, uiterekenen..whatever. Ik bedoel: we weten wel veel enzo, maar toch lang niet alles :?

Ja ik heb gezopen ja ;), maar wil toch ff slim overkomen :D

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben het er wel mee eens dat materie en energie met elkaar in harmonie leven (vormen een verband), materie wordt omgezet in energie (bijv. verbranding) en energie wordt omgezet in materie (grote poef :)), dit gebeurd wel in gelijke mate, energie gaat niet verloren, alleen een deel van de energie wordt vaak niet omgezet in de gewenste soort.
Volgens mij is er ALTIJD energie in het universum, alleen als er meer materie is, is er minder energie in pure vorm.
Intressant ged8enspinsel (8>
___
* oogapp0ltje is nog aant wakkerworden

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:52

Lordy79

Vastberaden

Ik snap niet wat dit te maken heeft met Yin en Yang... Maar verder klopt het inderdaad.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Dit is toch wel ongeveer de grootste niet eens meer quasi-wetenschappelijke, onzin die ik de afgelopen paar jaar gehoord heb.

Ik ben geen regular en mag dus niet om een slotje vragen, maaruh: SLOTJE!

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hmm... Denkwijze strookt niet met mijn eigen.

Materie = geconcentreerde energie.
Dat is hoe ik deze balans zie. Materie is niks anders als een aantal energiepakketjes (fotonen) die dmv een proces wat ik nog niet volledig begrijp, een soort kluitje vormen... Verval van materie is het uiteenspatten van zo'n kluitje (op subatomair niveau).

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Op zaterdag 20 april 2002 15:56 schreef Aetje het volgende:
Hmm... Denkwijze strookt niet met mijn eigen.

Materie = geconcentreerde energie.
Dat is hoe ik deze balans zie. Materie is niks anders als een aantal energiepakketjes (fotonen) die dmv een proces wat ik nog niet volledig begrijp, een soort kluitje vormen... Verval van materie is het uiteenspatten van zo'n kluitje (op subatomair niveau).
En ik maar leren dat fotonen ook een massa hebben. Mmm zal er eens een keer iets van zeggen.
Of er een balans is lijkt me sterk. Er kan namelijk "spontaan" materie onstaan, wat bij een balans dus niet zou mogen. Er bestaat ook nog zoiets als anti-materie en daarom ook anti-energie.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-01 20:10
eerste wet van de thermodynamica: de totale energie is constant in het universum :Z

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:38

Elvhenk

Madam Mikmak

Dit is zelfs voor mij te vaag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.