Toon posts:

FreeBSD op 486 zo klein mogelijk, maar hoe ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 486DX2-66, 16MB RAM en een 420MB harddisk. Ik neem aan je ik hier wel een routertje, firewall-scriptje en hopenlijk ook een webserverTJE (wat interne info weergeven) , printservertje (via SAMBA :? ), DHCP/DNS en misschien mail-servertje van kan maken.
Dit alles voor een netwerk van 1 server (die 486 dus) en 3 of af en toe 4 clients.

Maar hoe moet ik dit aanpakken ? Welke schijfindeling ?
Heb al via de bootdisks via inet geinstalleerd maar kreeg de melding van te weinig plaats op de harddisk (had de harddisk automatisch in laten delen door FreeBSD (4.5))

Iemand een hint ? En ook welke packages te nemen ?

Verwijderd

Probeer is FreeSco, heb je aan 1 flop genoeg :)

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Probeer anders OpenBSD.
Die kun je heel goed op die PC kunnen installeren.
De installatie guide is zeer duidelijk en de installatie zelf is echt niet moeilijk.
Verder is de rest van de documentatie erg goed, het opzetten van een server gaat dan eigenlijk best wel gemakkelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Geen FreeBSD-kenner ?
Wat ik wil moet toch kunnen ? Of niet ?

P.s. OpenBSD kan ook wel, maar ik ken FreeBSD wel aardig....vandaar mijn voorkeur hiervoor...

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op zaterdag 20 april 2002 11:58 schreef pret het volgende:
Geen FreeBSD-kenner ?
Dat lijkt idd. wel zo. Mensen die niets weten van FreeBSD hoeven m.i. ook niet aan te komen met FreeSCO of OpenBSD: daar vraagt de topicstarter niet om, begin er dan ook niet over! FreeSCO is router software, OpenBSD in grote lijnen (ik heb geen zin in een discussie hierover) hetzelfde als FreeBSD
Wat ik wil moet toch kunnen ? Of niet ?
Tuurlijk.
P.s. OpenBSD kan ook wel, maar ik ken FreeBSD wel aardig....vandaar mijn voorkeur hiervoor...
Je kent FreeBSD wel aardig? Dan weet je toch ook dat dit kan? Je moet alleen niet verwachten dat alles rete-snel gaat. Daar is je bak gewoon te langzaam voor.
Ik zou gewoon de minimum ISO van FreeBSD downen, installer automatisch slices laten maken, minimum install doen. Ports collectie installen en erop zetten wat je wilt. Heel eenvoudig, maar het gaat wel even duren, omdat die ports allemaal local gecompileerd moeten worden. Dan heb je echter wel een perfect geoptimaliseerd systeem.

Ik weet niet precies hoeveel ruimte je nodig hebt om een FreeBSD systeem te installeren, en 420MB is wel héél weinig, maar met een minimum install en de ports moet het kunnen... Ik hoop alleen dat je voldoende ruimte hebt om alle compilaties uit te voeren.

Tip: zorg dat je regelmatig /usr/ports/distfiles leeggooit, want daarin wordt alle source gedownload. Neemt nogal wat ruimte in...

Ik heb hier een FreeBSD 4.2 install op minder dan een GB, en die install zit vol troep. Het wordt moeilijk denk ik, maar het moet kunnen :)

Succes!

Verwijderd

IDD is de schijfruimte een groot probleem. De ports zijn voor een routertje niet echt nodig. Scheelt weer wat MB's.
Je kan de meeste rechtsreeks van internet aftrekken als je wat wil installeren.

Waar je op moet letten is dat voor een router je de kernel van FreeBSD opnieuw moet compilen. Nou is dat niet echt moeilijk maar het probleem is dat je weer schijfruimte voor de source nodig hebt en natuurlijk rekenkracht. Met een 486-66 gaat dit wel even duren.

Als je echt in de BSD tak wil blijven zo je ook http://www.dubbele.com kunnen overwegen.

Maar ja dat moet je zelf beslissen.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

probeer eens PicoBSD
is van FreeBSD afgeleid en erg handig en klein

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Ik heb op precies zo'n bak FreeBSD5.0 draaien (voorheen 4.0, 4.1 en 4.4). Gaat prima. Kies alleen wel een minimale installatie. Verder is webmin wel heel handig.

Kijk op mijn site warp9.to/mrlee voor hoe ik dat precies gedaan heb. Heb ik zo'n beetje een verslag van mijn begin op die 486-er staan. Precies iets voor jou!
Pagina: 1