Toon posts:

Warmtegeleidende Vloeistof

Pagina: 1
Acties:
  • 487 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb hier verschillende verhalen over gehoord, maar ik vraag het toch nog ff:
Welk vloeistof geleidt warmte, maar geen elektriciteit, en welke doet dit het beste? K zie net ff een topic voorbijkomen van iemand die z'n voeding in een bak met slaolie had gepleurd :P maar hoe zit het met die warmteoverdracht? En op d CeBit had een of andere heatsink fabrikant ook ee PC in vloeistof gedumpt, was nog een hele discussie over welke vloeistof dat nou was.
Duzz: Welke vloeistof is hier het meest geschikt voor?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hmm...dit onderwerp is al vele malen besproken. Je kunt er dan ook veel over vinden mbv de search. Het spul waar je naar op zoek bent is 3M Fluorinert. Lees de artikels op deze page eens http://www.octools.com/index.cgi?caller=supercool.html

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wil dus liever niet meteen met vloeibare stikstof gaan werken ik wil graag heel blijven. Is er geen huis-tuin-en-keuken spul [lees: goedkope, relatief ongevaarlijke] shit om dit mee te doen??

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
Misschien die je ook in de auto gooit :?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hier zijn al verscheidene discussies over geweest en het is ook gedaan door een Tweaker, waarom dit geen succes was moet je maar even searchen en lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 23:45 schreef m-m het volgende:
Hier zijn al verscheidene discussies over geweest en het is ook gedaan door een Tweaker, waarom dit geen succes was moet je maar even searchen en lezen.
Kun je misschien ff een link geven ik weet niet op welk trefwoord, ik krijg er 30 bij 'vloeistof', welke is het?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Op vrijdag 19 april 2002 23:48 schreef JanMaster het volgende:

[..]

Kun je misschien ff een link geven ik weet niet op welk trefwoord, ik krijg er 30 bij 'vloeistof', welke is het?
Degene die over koelvloeistof gaat :?

Verwijderd

Topicstarter
dat gaan ze allemaal vriend

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
[topic=340979/1/100]
[topic=430805/1/100]

Die ofzow :?

Verwijderd

Topicstarter
Bij geen van allen had een tweaker het al gedaan, allemaal vroegen ze dezelfde vraag als ik zonder duidelijk antwoord. Als je het allemaal trouwens zo goed weet, geef dan ff meteen het antwoord.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Op vrijdag 19 april 2002 23:37 schreef JanMaster het volgende:
Ja ik wil dus liever niet meteen met vloeibare stikstof gaan werken ik wil graag heel blijven.
Fluorinert is geen stikstof. Je kunt rustig een paar liter van het spul drinken. Het is (het is per slot van rekening een CFK) wel slecht voor de ozonlaag, moeilijk te krijgen en peperduur.

Normale minerale olie is een goedkoper alternatief.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
LEES: 'Is er geen huis-tuin-en-keuken spul [lees: goedkope, relatief ongevaarlijke]'
Ik heb geen bakken met geld key? Maar goed ik betaal dat spul en jij drinkt ut op >:)
Maar goed, goedkoop alternatief dus. Iemand id'en

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 11:22
Zo uit mijn hoofd heeft water de hoogste warmtecapaciteit (4,18 kJ/kgK) en helemaal als je verdampingswarmte (stoom) meetelt. Helaas geleidt dit wel electriciteit.
Vervolgens komen de oliën die allemaal rond de 2,1 kJ/kgK zitten (ca. de helft van water). Gassen zoals stikstof hebben een heel lage warmtecapaciteit, tenzij faseovergangen zoals smelten, stollen, verdampen, condenseren wordt meegeteld (bijv. in een heatpipe).

Wat is hier m.i. het meestgeschikt? Een heldere siliconenolie (bijv de eerder gemelde 3M Fluorinert), of een combinatie van stroming e/o faseovergang...

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op vrijdag 19 april 2002 23:52 schreef JanMaster het volgende:
Bij geen van allen had een tweaker het al gedaan, allemaal vroegen ze dezelfde vraag als ik zonder duidelijk antwoord. Als je het allemaal trouwens zo goed weet, geef dan ff meteen het antwoord.
HET antwoord is er niet. Fluorinert is een goede optie maar peperduur. Slaolie is goedkoop, maar bederft etc etc Er IS bij mijn weten nog steeds geen goedkope goeie vloeistof om een mobo in onder te dompelen. Als er zoiets was..dan was iedereen met een beetje tweakotine in z'n bloed al lang overgestapt op zo koelen.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Topicstarter
Okey zo technisch ben ik niet...

Ik las net ff op OCTools over een gast die z'n mobo in de vriezer had gepleurd, en toen dit met een spray had beschermd tegen condensatie. Deze spray wordt gebruik om electronica die onder water gaat te beschermen, stond in het artikel. Is dit een id? het volledige artikel vind je http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/freezercool/experience1.html]hier

Verwijderd

Even de eigenschappen:
Additional Information

Its liquid range (-50 to 128°C) makes it well suited for a variety of applications such as etchers, ion implanters, testers and others. 3M Fluorinert Electronic Liquid FC-3283 is a clear, colorless, thermally stable, fully fluorinated liquid ideally suited for use in single-phase heat transfer applications in the semiconductor manufacturing industry. Because 3M Fluorinert Electronic Liquid FC-3283 is a pure material (e.g. composed of a single molecule) its composition will not shift or fractionate with time. This keeps fluid loss to a minimum and insures that transport properties will not change with time.

Het blijkt dus wel goede koel eigenschappen te hebben

BOILING POINT:................. 201 - 221 C
(Typical)
VAPOR PRESSURE:................ < 0.1 mmHg
@ 25C
VAPOR DENSITY:................. ca. 28.3 Air=1
@ 25C
EVAPORATION RATE:.............. > 1.0 BuOAc=1
SOLUBILITY IN WATER:........... nil
SPECIFIC GRAVITY:.............. 1.9 Water=1
PERCENT VOLATILE:.............. ca. 100 %
pH:............................ N/A
VISCOSITY:..................... 14 centistoke

Het is wel erg zwaar he >:)

FLASH POINT:................... None (Setaflash CC)
FLAMMABLE LIMITS - LEL:........ Nonflammable
FLAMMABLE LIMITS - UEL:........ Nonflammable
AUTOIGNITION TEMPERATURE:...... Nonflammable
Colorless, odorless liquid.
ben alleen nog ff naar de prijs op zoek

Verwijderd

Het komt toch altijd weer uit op Fluorinert, Fomblin-A, slaolie en motorolie. Dat had je kunnen lezen als je de search gebruikt had.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.