Toon posts:

Peltier Element op m'n processor??

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geld te veel, en wil een peltier element op mijn processor zetten :). Nou lijkt me het verstandig om een heatsink aan beide kanten van het element te plaatsen.

Aan de bovenkant moet het sowieso vanwege de warmte die het peltier element levert. En het makkelijkste lijkt me om gewoon het element te plaatsen waar normaal de fan zit.

Dus processor - heatsink - element - heatsink - fan:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/globker/peltier.gif

Iemand suggesties of ervaring met deze apparaten..
Ik heb een AMD 1200 en wil hem strakjes op 1400 zetten als die koud genoeg is... Ik koop een cooler die ik mount op die 4 gaatjes om mijn processor..

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Zonder een hele goede HSF houd jij nooit die peltier koud. Of waterkoeling

iStockphoto

Verwijderd

Dat gaat dus NIET werken . AMD moet je toch 150-178WATT Pelt rekenen , en dan nog eens bijna evenveel van de proc zelf . Pelt kan ook best direcht op de proc liggen of met Coldplate eronder . Wil je met en een sink+fan koelen mag je al voor een PAL8045 met Delta 80mm HP FFB gaan

Verwijderd

Sorry, maar dit is niet echt een gangbare opstelling:
1. Normale opstelling = coldplate, peltier, afdichting, waterkoeling
2. Dit gaat niet werken, want het koelblok op de cpu wordt al heet en aangezien ze even groot zijn (die twee heatsinks) heeft die peltier absoluut geen zin
3. Een Athlon 1200 heeft niet genoeg aan 75W, zeker niet zonder waterkoeling
4. Dit setupje zal vrij zwaar zijn, en niet erg stabiel.

Verwijderd

Topicstarter
Mmmmzz... Ik zag dit plaatje op internet staan en het zag er wel logisch uit..

Toch maar goed dat ik het eerst ff vraag :)

Dan zie ik er denk ik maar helemaal vanaf.. Kan ik beter een hele goede koeler kopen ofzow denk ik..

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Als je toch geld teveel hebt, schaf dan gewoon een Athlon 1400 MHz aan, of nieuw mobo en XP2100+ met DDR geheugen...

:o

Maar nu even serieus, aan het plaatje te zien snap je blijkbaar niet hoe een peltier element werkt, anders had je wel gesnapt dat 'ie, met alleen een coldplate ertussen, direct op je CPU moet.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

Een pelt is niet echt nodig als je een 1200 op 1400 wilt laten draaien. Probeer het gewoon eens met een goede airflow en een goede koeler.

Zet wel je voltage iets hoger voor stabiliteit.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Een peltier is bedoeld om onder de kamertemp te koelen, ga jij een heatsink aan de koude kant van de peltier plakken heeft dit dus totaal geen nut omdat je de peltier alleen maar op loopt te warmen, plus dat je allemaal condens in die onderste heatsink krijgt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Koop dan gewoon een 1.4 gig athlon. veel goedkoper

Een pelt is duur en verbruikt gigantisch veel stroom.

Stroomkosten van 1 jaar voor een pelt kun je al een mooie cpu van kopen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op vrijdag 19 april 2002 21:08 schreef real_raichu70 het volgende:
Dat gaat dus NIET werken . AMD moet je toch 150-178WATT Pelt rekenen , en dan nog eens bijna evenveel van de proc zelf . Pelt kan ook best direcht op de proc liggen of met Coldplate eronder . Wil je met en een sink+fan koelen mag je al voor een PAL8045 met Delta 80mm HP FFB gaan
Hmmm een Pelt kan niet direct op je proc liggen hoor, tenzij ie precies de maat van de core heeft. Anders gaat er een hele hoop koelvermogen verloren.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Er zijn peltiers die even groot zijn als de core, maar die zullen wel te zwak zijn. Al heb ik eens een pic gezien van een miniatuur peltier ten grote van een TB core op een TB.

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 22:59 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Hmmm een Pelt kan niet direct op je proc liggen hoor, tenzij ie precies de maat van de core heeft. Anders gaat er een hele hoop koelvermogen verloren.
Hij zegt toch ook met coldplate :P

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op vrijdag 19 april 2002 22:59 schreef Demoniac het volgende:

[..]

Moet wel kunnen hoor.

Verwijderd

Je had toch wel even wat meer onderzoek kunnen plegen naar peltiers. www.waterkoeling.nl, www.overclockers.com en de search/FAQ bieden daarvoor voldoende mogelijkheden.

Kort antwoord: gaat je zo niet lukken. Zeker dat stuk met dat koelblok onder je peltier is verdomd inefficient.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.