Toon posts:

RAID 0 met 2 hdd's en nog es 1 hdd ernaast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Weet iemand of het mogelijk is om 2 hdd's van 40gb voor RAID 0 en daarnaast nog een kleinere (bijv. 10gb) hdd niet-RAID te gebruiken (voor bijvoorbeeld backups van belangrijke sjit). Dus dat je de derde kleinere hdd geheel onafhankelijk van de RAID 0 laat draaien.

thnx.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-04 17:21

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Dat kan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar da's geweldig! Maakt het nog uit wat voor moederbord je hiervoor gebruikt? Ik zat zelf te denken om een Asus A7V333 (Raid) aan te schaffen, of is dit geen goede keuze.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op vrijdag 19 april 2002 20:57 schreef krizly het volgende:
Maar da's geweldig! Maakt het nog uit wat voor moederbord je hiervoor gebruikt? Ik zat zelf te denken om een Asus A7V333 (Raid) aan te schaffen, of is dit geen goede keuze.
maakt niet uit, zolang er maar een raid controller op zit,

asus is een prima keus,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
verder nog iets waar ik rekening mee moet houden? Ik weet dat de twee hdd's voor de raid het beste identiek kunnen zijn, maar maakt het bij de derde nog uit wat voor soort het is?

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

2 liefst dezelfde,
3de maakt niet uit.

Mooiste is dan als je een apparte raid controller hebt, en de 2 hd's beide master zet en daarmee raid. snelst.
en de backup op zen eigen controllertje.

Zoek dus een mobo met 4 ide controllers, waarvan 2 voor raid.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, mijn dank is groot voor deze informatie!!! :)

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 20:55 schreef Vae Victis het volgende:
Dat kan.
Volgens mij klopt dit niet.

Op een raid controller is het meen ik alles of niets.

Als je een Raid-0 setup wilt met b.v. 2x40 GB en daarnaast een 10GB schijf dan moet je de 10GB schijf op je standaard IDE aansluiting aansluiten. Hij werkt niet naast een Raid-0 configuratie op dezelfde controller.
Ik kan mij er uiteraard in vergissen maar volgens mij klopt het wel wat ik zeg (schrijf ;)).

Een mainboard met O.board Raid controller is geen verkeerde keus en al helemaal niet als je een Asus haalt.
Werkt de 10GB schijf niet op dezelfde Raid-Controller als je Raid-0 config dan kan je de 10GB gewoon op je VIA IDE controller gooien en is er nog geen man overboord :)

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op vrijdag 19 april 2002 21:06 schreef RolfLobker het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dit niet.
ech wel hoor. :)
Op een raid controller is het meen ik alles of niets.

Als je een Raid-0 setup wilt met b.v. 2x40 GB en daarnaast een 10GB schijf dan moet je de 10GB schijf op je standaard IDE aansluiting aansluiten. Hij werkt niet naast een Raid-0 configuratie op dezelfde controller.
Ik kan mij er uiteraard in vergissen maar volgens mij klopt het wel wat ik zeg (schrijf ;)).

Een mainboard met O.board Raid controller is geen verkeerde keus en al helemaal niet als je een Asus haalt.
Werkt de 10GB schijf niet op dezelfde Raid-Controller als je Raid-0 config dan kan je de 10GB gewoon op je VIA IDE controller gooien en is er nog geen man overboord :)
Met alleen een raid controller, zet je de 2x40 op een ide controller en die 10 op de andere.
en dan laat je 2x40 raid draaien.
Moet werken imo.
Maar mooiste is idd. als elke hd als master aangesloten is.
Elke dus op hun eigen ide aansluiting.

Verwijderd

Zelf met de RAID-schijven elk op master is dat mogelijk. Meestal heb je trouwens buiten je RAID ook nog gewone IDE-controllers waarop je altijd je HD weg kan maar anders kan je die gewoon als slave zetten. In de bios van je RAID moet je toch zeggen welke schijven net meedoen aan de RAID, de rest laat hij gewoon links liggen...(dat is toch wat ik uit ervaring weet)

Verwijderd

Topicstarter
Dus wanneer ik alle hdd's op een andere IDE zet kan ik nog steeds mijn bovengenoemde doel bereiken (2x RAID en 1x normaal)?

Maar hoeveel IDE ports zitten er nou op dit moederbord?:?
Specificaties:
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v333/specification.htm

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Op die mobo zitten 2
IDE Ports
2 x UltraDMA/133/100/66

IDE RAID (Optional)
Promise 20276 ATA133 RAID controller support RAID 0,1
En let op die Optional, je moet dus wel de versie hebben die dat ook heeft!

Maar als je performance wilt, (wie niet)
zoek dan een mobo met 4 ide aansluitingen.
Msi heeft die ook, (asus ook wel). :)
Dus wanneer ik alle hdd's op een andere IDE zet kan ik nog steeds mijn bovengenoemde doel bereiken (2x RAID en 1x normaal)?
Yep, geeft je de meeste performance.

• Zwelgje
Op vrijdag 19 april 2002 21:18 schreef krizly het volgende:

Maar hoeveel IDE ports zitten er nou op dit moederbord?:?
Specificaties:
http://www.asus.com.tw/mb/socketa/a7v333/specification.htm
4 dus,

2x ide udma
2x raid (optioneel!!)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Er zitten er standaard 2 op (=4 devices) die je niet in Raid kan zetten. OPtioneel komt er een Raid controller bij die heeft ook 2 poorten, wat een totaal van 8 devices geeft waarvan 4 in een raid config gezet kunnen worden.

Neem dus zeker het bord met raid

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ik uiteraard ook van plan. Was ik er ff vergeten bij te zetten.

Verwijderd

Ja, dat kan perfect en is zelfs best van je tweede HD's op aparte controllers te zetten als master, dan schrijven ze op hetzelfde moment. Een controller kan nl maar een device per keer aansturen, dus kan nooit tegelijk op je twee schijven schrijven in dat geval. Op twee controllers kan hij dat wel dus is het beste...Op het mobo zitten volgens mij minstens 4 controllers. Het staat er niet expliciet bij maar sinds de raid optional is denk ik wel dat voor die controller aparte IDE-poorten voorzien zullen zijn, net zoals op de meeste RAID-moederborden...

[Heb zelf trouwens een KR7A-RAID als mobo, is ook wel zalig als je nog twijfelt]

Verwijderd

Topicstarter
nog iets. In de overview staat nog het volgende:

"Supporting the most advanced ATA133 hard drives with RAID 0 (striping) or RAID 1 (mirror), the onboard Promise 20276 RAID controller enables enhanced functionality and hard disk performance without the cost of additional add-on cards."

Kan ik alleen ATA133 hdd's gebruiken of ook wel ATA100 ?

• Zwelgje
Op vrijdag 19 april 2002 21:35 schreef krizly het volgende:
nog iets. In de overview staat nog het volgende:

"Supporting the most advanced ATA133 hard drives with RAID 0 (striping) or RAID 1 (mirror), the onboard Promise 20276 RAID controller enables enhanced functionality and hard disk performance without the cost of additional add-on cards."

Kan ik alleen ATA133 hdd's gebruiken of ook wel ATA100 ?
van pio1 tot en met ata 133

Verwijderd

Topicstarter
En als we dan toch bezig zijn: welke hdd's zijn beter, die van Maxtor of die van IBM? Of maakt dat weinig uit.

• Zwelgje
Op vrijdag 19 april 2002 22:07 schreef krizly het volgende:
En als we dan toch bezig zijn: welke hdd's zijn beter, die van Maxtor of die van IBM? Of maakt dat weinig uit.
.... nou vraag je om problemen, :)

er zullen er veel zijn met slechte ervaringen met ibm disken (hogere uitval), maar ik moet zeggen dat ik die ibm dingen wel aardig vind, kheb ze zelf ook en nog nooit geen probs gehad..

maar goed ieder heeft zijn eigen ervaringen met de producten,

ze ontlopen elkaar gewoon niet veel

Verwijderd

Topicstarter
....was ik misschien ook wel een beetje bang voor, maar goed. Ik ben erg benieuwd wat de verschillende ervaringen met de schijfies zijn dus....
Pagina: 1