0/5/7/12 volt schakeling.. gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-07 16:12

Redox

Motion Design / VFX

Topicstarter
ik heb een 12cm DeltaHP fan in me pc zitten en wilde een schakeling maken zodat ik hem langzamer kan laten draaien voor de noise.

Ik heb op fanbus gekeken en daar zag ik schakelingen voor 12/5 of 12/7 , terwijl ik een 12/7/5/0 wil....

Naar aanleiding van de schema's op fanbus.com heb ik geprobeerd er eentje zelf te maken voor 0/5/7/12 volt. Mijn vraag aan jullie is of deze schakeling klopt.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~redox1/05712.gif

thx

rechts zie je de 4 mogelijke standen van de twee spdt's en de spanning wat over de FAN komt bij die standen

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ja, dat schema klopt volgens mij wel.

Verwijderd

volgens mij klopt hij wel alleen heb je de stand van de schakelaars precies allemaal verkeerd om getekend. :P

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Hmm dat ziet er zelfs voor mij simpel uit :)
Alleen hoe splits je die kabels :?

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 17:13 schreef kutkip het volgende:
Hmm dat ziet er zelfs voor mij simpel uit :)
Alleen hoe splits je die kabels :?
misschien met een kroonsteentje

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Zeer goed bedacht!!! Dit schema klopt helemaal. Zo heb je al wat meer mogenlijkheden met je fan. Maar ik weet niet of alle fan's op 5 volt draaien.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 17:09 schreef Jiver het volgende:
volgens mij klopt hij wel alleen heb je de stand van de schakelaars precies allemaal verkeerd om getekend. :P
Goed gezien.
Zou het toch niet een stuk handiger zijn om er 1 draadgewonden potmeter voor te zetten?
Is ook nog minder werk.

Of een 6 standen-schakelaar met weerstandjes.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

hij klopt wel maar ik vraag me af of er een voordeel is van 5V boven 7V of andersom. Het is maar 2V verschil namelijk.
de schakeliing zal wel werken trouwens..

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Redox

Redox

Motion Design / VFX

Topicstarter
Ok, thx voor de reacties.

Zo zie je maar weer hoe n00b ik ben en de standen precies verkeerd om gedaan heb :P

Dus zo klopt hij helemaal ?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~redox1/05712b.gif

Ik weet niet veel over podmeters. Die Delta fan werkt op 12v 3A , en ik heb zo gelezen dat sommige podmeters dat niet aankunnen ofzo..

Ik doe nu alles nog handmatig met draadjes verwisselen etc, leek me een keer tijd voor zon schakeling omdat het vrijwel net zo simpel werkt :P Bij podmeters moek weer opletten of hij die vermogen aankan etc blabla, of valt dat toch weer mee? :)

Verwijderd

12V 3A? Weet je 't zeker? Dat is 36 Watt.
Een standaard voedingsfannetje is 1,5 Watt.
Voor zo'n zware fan moet je wel een hele zware potmeter hebben.

Verwijderd

echte draad gewonden :)
k ken er die trekken 300 watt @ 24 volt ..
:)

• Redox

Redox

Motion Design / VFX

Topicstarter
jah echt 36 watt.. er staat 12v 3A erop.. tis net een stofzuiger.. daarom wil ik heel graag ene regelaartje, dan zet ik em tenminste nog een keer aan :P

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Dan kun je idd beter een schakeling maken, want anders gaat die potmeter best veel energie verstoken.

• the_dgc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11-2022

the_dgc

raar he..... leven!!

Op vrijdag 19 april 2002 18:00 schreef Redox het volgende:
Ok, thx voor de reacties.

Zo zie je maar weer hoe n00b ik ben en de standen precies verkeerd om gedaan heb :P

[afbeelding]

Ik weet niet veel over podmeters. Die Delta fan werkt op 12v 3A , en ik heb zo gelezen dat sommige podmeters dat niet aankunnen ofzo..

Ik doe nu alles nog handmatig met draadjes verwisselen etc, leek me een keer tijd voor zon schakeling omdat het vrijwel net zo simpel werkt :P Bij podmeters moek weer opletten of hij die vermogen aankan etc blabla, of valt dat toch weer mee? :)
je schakeling gaat werken alleen je zult je fans op de 5 volt stand wel even op snelhijd moeten branen want anders draaien je fans niet. gaan ze alleen een beetje maf staan trillen.
maar waarom eigelijk die 5 volt??? op het moment dat ze op 7 volt draaien ben je ook het grootste gedeelte van het geluid kwijt en hebben ze tenminste nog wat nut want anders hetb je bijna helemaal geen luchtstroom meer.
een ander voordeel van een schakeling met 0, 7 en 12 volt is dat je het met 1 schakelaar kan schakelen. namelijk met een on/off/on schakelaar. tis maar een idee hoor

een wereld zonder vrede.. raar?? kijk om je heen dan merkje dat het heel normaal is...
neeeh ik ben niet druk, jij bent gewoon te rustig !!
dual xeon 2.4, 1024 intern, gf3 ti200, maxtor 60 gb 7200 rpm en nog wat opvulling

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 18:00 schreef Redox het volgende:

Je had alleen de getallen in je tabelletje hoeven veranderen hoor.. :)
Pagina: 1