Op zaterdag 20 april 2002 01:38 schreef Vertex het volgende:
Dit is eigenlijk wel heel erg off-topic, moet er geen nieuwe thread worden geopend?
[..]
Wat mij betreft niet. Zo gaat dit nog ergens over. In een andere draad bloedt de discussie dood vrees ik.
Kun je me een bron geven? Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik ben hier erg in geinteresseerd.
[..]
Dit is het oorspronkelijke artikel:
http://prola.aps.org/pdf/PRL/v47/i7/p460_1
(let op! Is een pdf file!)
De inleiding is een redelijk heldere uitleg van wat er nou eigenlijk gemeten is en wat de consequenties zijn, daarna wordt het wat technisch.
Dus die theorie verklaart het EPR paradox? Zoja, is deze theorie dan niet beter dan de huidige?
[..]
Hij verklaart hem niet beter, en heeft voor "normale" zaken, zoals interferentie lijnen, al sneller dan licht communicatie nodig. En voor alle geavanceerde toepassingen is het gewoon te onpractisch.
Dat het niet voor praktische doeleinden te gebruiken is doet niet echt terzake. Gebeurt het nou of niet?
[..]
Dat is een onbegrepen kant van de EPR-paradox, degene die het nog steeds een paradox maakt. De toestand van de deeltjes is voor de meting onbepaald, een superpositie van verschillende toestanden. Na de meting aan het ene deeltje is ook de golffunctie van het andere deeltje ingestort en is een eigenschap bepaalt, terwijl het ver weg zou kunnen zijn. Je kunt plat zeggen dat er een instantane communicatie tussen de deeltjes plaatsvind, maar de quantummechanica zegt niets over hoe de koppeling plaatsvind, alleen dat er een koppeling is.
Overigens kan een waarnemer in de buurt van het deeltje pas weten dat de eigenschap van het deeltje bekend is als er een bericht van de waarneming bij hem aankomt. Dan pas is de eigenschap van het deeltje ook in de omgeving van het deeltje bekend.
Hoe weet je nou welke theorie juist is? Ze geven dezelfde resultaten, maar betekent dit dan dat een simpele theorie beter is dan een moeilijke? Als meerdere theorieen tegelijkertijd juist zijn zou dat betekenen dat verschillende mensen verschillende werelden waarnemen. Het lijkt me waarschijnlijker dat er maar EEN juiste theorie is.
Ze geven dezelfde resultaten, dus we nemen hetzelfde waar.
Natuurkundigen zijn lui, dus geven de voorkeur aan de simpelst mogelijke beschrijving van de natuur. Ik kan een willekeurige juiste theorie moeilijker te maken door het uit te drukken in onzichtbare paarse draken, die alle krachten overbrengen volgens hun baltsgedrag wat ik dan beschrijf. Met zo'n theorie kan ik alle resultaten geven die de oorspronkelijke theorie ook gaf, en dus is hij in principe juist, maar je zult het met me eens zijn dat het niet echt practisch is.
Er is echter geen objectief criterium (behalve Occam's Razor) te geven dat deze theorie onjuist is, aangezien geen enkele waarneming verschil kan maken tussen de waarnemingen. In die zin zijn er meerdere juiste theorieën. Dat is het geval bij quantummechanica de non-lokale verborgen variabele theorieën. Ze zijn niet onderscheidbaar, en als je moet kiezen om met een te werken, kies je uiteraard voor de simpelste, omdat die al moeilijk zat is
Verandert z'n sig te weinig.