PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mark9534
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
Mijn server pc start niet meer op ? Zet hem uit zet er een andere geheugenmodule in en wil opstarten en start niet door. De cpu- en vgafan draaien maar beeldscherm blijft zwart. Heb ik hem 10 min uit laten staan start ie weer op maar komt dit opeens op het beeldscherm te staan:
Award BootBlock BIOS 1.0

BIOS ROM checksum error

En vraagt om een floppy
Wat moet ik nu doen ?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Komen er ook geen piepjes uit de Speaker? Volgens mij heb je namenlijk te maken met brak geheugen oid. waardoor hij eerst niet wou booten.

Die fout van die BIOS geeft aan dat er een fout zit bij je BIOS ROM dus :)

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 17:22
Op vrijdag 19 april 2002 16:01 schreef mark9534 het volgende:
Mijn server pc start niet meer op ? Zet hem uit zet er een andere geheugenmodule in en wil opstarten en start niet door. De cpu- en vgafan draaien maar beeldscherm blijft zwart. Heb ik hem 10 min uit laten staan start ie weer op maar komt dit opeens op het beeldscherm te staan:
[..]

Wat moet ik nu doen ?
Heb je niet toevallig met je BIOS instelling lopen kloten :?

Flashen oid!? Daar lijkt het namelijk verdacht veel op

• mark9534

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
Ja, 9 dagen geleden heb ik een bios flash gedaan, wou nu dus ff opnieuw opstarten en deed het dus niet meer. Geheugen is goed.

Maar nu krijg ik hem weer niet aan, weer blijft het scherm zwart.

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 07:29

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Op vrijdag 19 april 2002 16:47 schreef mark9534 het volgende:
Ja, 9 dagen geleden heb ik een bios flash gedaan, wou nu dus ff opnieuw opstarten en deed het dus niet meer. Geheugen is goed.

Maar nu krijg ik hem weer niet aan, weer blijft het scherm zwart.
Bios flash gedaan dus??

hmm is er denk ik iets fout gegaan :+

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

• mark9534

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
Wat moet ik nu doen :?

Verwijderd

Op vrijdag 19 april 2002 16:49 schreef AngelDust het volgende:

[..]

Bios flash gedaan dus??

hmm is er denk ik iets fout gegaan :+
Topicstarter, had je hem nadat je hem had geflashed al een paar x gereset of was dit de 1e keer? Als je hem al een paar x opgestart hebt zie ik niet in waarom het dan aan die flash moet liggen. Ik heb ooit ook eens zoiets gehad met zmijn superbrakke msi MOBOtje. Die deed niks meer. Ik Bios reseten kreeg ik dus die melding en deed ie alsnog niks. Het ligt wel aan je BIOS denk ik, maar ik vermoed dat het niet direct door die flash komt, aangenomen dat ie na die flash nog wel een paar x gewoon is opgestart

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 20:10
Op vrijdag 19 april 2002 17:20 schreef mark9534 het volgende:
Wat moet ik nu doen :?
denk dat je een nieuw flashrommetje met het (of is het "de") bios er al op, ff naar je leverancier toegaan dus

dot.blaat

Verwijderd

prop je oude ram er maar weer is in
:)
doet die het dan wel dan is je nieuwe sjippie niet geschikt voor je mamaplankje

• mark9534

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
Heb hem nu voor de eerste keer weer eens opnieuw opgestart.
Kan de leverancier (eynstein) er een goede bios opzetten dan ?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Ja, ze kunnen hotflashen.

Verwijderd

ik heb precies hetzelfde probleem af en toe, maar ik denk dat het bij mij iets met de videokaart te maken heeft (alhoewel ik er nog steeds niet uit ben)

ik laat hem gewoon 3 dagen uit staan en dan doet ie het daarna weer een half jaartje (of minder)
maar dat zal waarschijnlijk geen oplossing zijn.
maargoed, als er nog iets nuttigs uitkomt, weet ik wat ik volgende keer moet doen, en nu lekker slapen, want morgen vroeg op :Z

• mark9534

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
Na een tijdje wachten start ie weer op en dan:
Award BootBlock BIOS 1.0

BIOS ROM checksum error

Detecting floppy drive A media ...

Drive media is : 1,44Mb
ket_
( _ = cursor blinking)

Het lampje brandt van de floppy drive maar er gebeurt verder niks :?

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ok. Dit is dus het beveiligingsmechanisme van het BIOS dat in werking is getreden. Tegenwoordig heeft praktisch ieder BIOS een speciaal gedeelte van de chip genaamd t Boot Block. Dit gedeelte wordt niet, of in ieder geval minder keren, overschreven tijdens een flash dan de rest van de BIOS-chip. (vaak wordt dit blok alleen overschreven als de nieuwe versie verschilt van de huidige).

De code die hierin staat, controleert aan de hand van een checksumwaarde of de inhoud van de BIOS-chip nog consistent is. Door een mislukte flash-operatie of misschien een brakke BIOS-chip kan dit niet t geval zijn :)

Afijn, als die code ontdekt dat de inhoud van je chip brak is, wil ie proberen een nieuwe BIOS te flashen van... juist, een diskette :) kan me herinneren dat je bij sommige AMI-biossen dan een lege geformatteerde flop moest hebben met daarop het te flashen BIOS als AMIBIOS.ROM. Hoe t bij dat BIOS moet, moet vast ergens in de manuals te vinden zijn.

Wees maar blij dat die machine nog *iets* doet, ik hoor vaker van nooit meer reagerende machines.

heb je trouwens idd je oude module weer terug proberen te zetten? Kan ook zijn dat door brak geheugen de checksum niet goed gelezen/gecontroleerd/vastgehouden kan worden.

• mark9534

mark9534

Ondertitel ?

Topicstarter
In m'n mobo boekje staat er helemaal niks over :(
Welke diskette moet ik er nu in doen ?
Heb geprobeert met opstartdisk van win98 en met disk met daarop zo'n batchfile en biosfile voor automatisch je bios te flashen.

Maar hij zegt:

Detecting floppy drive A media ...
Drive media is : 1,44Mb

en dan zoekt ie op diskette wat maar doet verder niks.
Denk dat ik dus een andere disk nodig heb met .... erop :?
Pagina: 1