[slackware 8] -> RTL8139 aan de praat krijgen...

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 20:14

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb hier een installatie gedaan van Slackware Linux, met kernel 2.4.5

Tijdens (of vlak na) de installatie kon ik mijn netwerk instellen. Allemaal opgegeven, waarna hij mijn NIC ging proben. Werd keurig herkend, geen probleem.

Totdat ik opnieuw opstartte en ik geen verbinding kreeg met mijn netwerk, laat staan met internet.

Ik alles nog een teruggelezen, en ik zie een aantal fouten staan. Het kwam er op neer dat de module niet gevonden kon worden en dat het netwerk dus niet kon worden aangestuurd.

Na ff zoeken blijkt dat ik gebruik moet maken van de module 8139too. En dan loop ik vast.

Wat moet ik nou doen/instellen om dus bij het booten die module te gebruiken. Ik heb in /etc gekeken, en heb daar alleen een file modules.conf staan. Ik denk dat ik hem daar in moet zetten, maar wat moet ik er dan precies inzetten.

Ik kan dus wel elke keer aanmelden en dan

modprobe 8139too
ifconfig eth0 <ip>

doen, maar dan heb ik dus nog geen internet.

Verwijderd

Instellen van 1 netwerkkaart kan met netconfig. Werkt dat niet, raad ik je je kernel te upgraden naar 2.4.18 of zo .

• sus

sus

Topicstarter
netconfig werkt dus wel mee, maar stuurt mijn kaart niet aan. En een kernel-upgrade ben ik al de hele dag mee bezig, nu al 6x opnieuw een compile gedaan, doet het gewoon niet...

[edit - ff wat duidelijker]
ik heb dus al een paar keer netconfig gedaan, en daarmee alles ingesteld. Na een reboot wordt dan nog mijn kaart niet herkend. Als ik dan aanmeld, het modprobe/ifconfig verhaal doe, en daarna netconfig heb ik ook geen internet.

Kernel:
Wat ik fout doe weet ik dus ook niet. Ik draai ook RH7.2, en daar heb ik laatst met suc6 2.4.18 gebouwd. Het wil gewoon niet lukken onder slackware. Ik kan hem netjes compilen en alles, maar als ik hem wil booten met lilo, dan reboot hij meteen mijn PC.

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 22:04

Gertjan

mmmm, beer...

- Heb je een vast IP of wordt dat toegewezen via DHCP?

- Is het wel voldoende om bij ifconfig <IP> (bij vast IP)alleen je ip-adres mee te geven? Probeer je broadcast en netmask ook es mee te geven ...

• sus

sus

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 16:00 schreef Ali_Illegali het volgende:
- Heb je een vast IP of wordt dat toegewezen via DHCP?

- Is het wel voldoende om bij ifconfig <IP> (bij vast IP)alleen je ip-adres mee te geven? Probeer je broadcast en netmask ook es mee te geven ...
IP is een vast IP

En hoe kan ik dan netmask e.d. meegeven?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ifconfig eth? <ip> netmask <netmask>
b.v. ifconfig eth0 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Op vrijdag 19 april 2002 16:01 schreef SuspiciouS het volgende:
En hoe kan ik dan netmask e.d. meegeven?
Door dat gewoon achter je ip aan te typen. Probeer ifconfig -h voor alle opties. Ik heb het zo gedaan:
code:
1
ifconfig eth0 <mijn-ip> broadcast <broadcast-adres> netmask <netmask-adres>

Verwijderd

Slackware packages van de kernel zijn in de slackware-current tree te vinden:
scsi-kernel of deze:
ide-kernel
en deze :
kernel modules
optioneel, maar aan te raden:
kernel headers

Als je huidige package tool deze packages niet kan lezen zou je ook deze moeten upgraden, maar dat weet ik dus niet.
Nieuwe packagetool
Changelog met installatie-instructies
Succes :)

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Op vrijdag 19 april 2002 15:56 schreef SuspiciouS het volgende:
ik heb dus al een paar keer netconfig gedaan, en daarmee alles ingesteld. Na een reboot wordt dan nog mijn kaart niet herkend. Als ik dan aanmeld, het modprobe/ifconfig verhaal doe, en daarna netconfig heb ik ook geen internet.
Je hoeft niet telkens met de hand modprobe/ifconfig te doen: zet gewoon in /etc/rc.d/rc.local de volgende regels:
code:
1
2
modprobe 8139too.o
/sbin/ifconfig eth1 10.10.10.1 broadcast 10.255.255.255 netmask 255.0.0.0

Bovenstaande werkt prima voor de netwerkkaart naar m'n backend-pc. Bij jou moet dat dan waarschijnlijk eth0 zijn ipv eth1.

Btw, je zegt dat je eerst modprobe en ifconfig doet en daarna netconfig. Maar volgens mij doet netconfig precies hetzelfde als ifconfig, maar zit er dan gewoon een menuutje omheen. Dubbelop dus... Someone correct me if I'm wrong.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33
Standaard probe't Slackware je NIC trouwens in /etc/rc.d/rc/netdevice.

Verwijderd

netconfig is meer bedoeld voor configuratie van je netwerkkaart. Die kan je HOSTNAME zetten, configureert je rc.inet1 met een ipadres (of dhcp) en een eventuele gateway. Daarnaast zet netconfig de modulenaam in rc.netdevice.

Het voorzien van ip, subnetmask en het zetten van routes gaat via rc.inet1 .

• sus

sus

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 16:14 schreef Solarsparc het volgende:
Standaard probe't Slackware je NIC trouwens in /etc/rc.d/rc/netdevice.
OK, daar heb ik de nieuwe module ingezet, en de kaart doet het nu. Ik kan lokaal pingen.

Maar nu, hoe kom ik nu het internet op?

Ik heb mijn server:
IP: 192.168.1.1
MASK: 255.255.255.0

Mijn PC:
IP: 192.168.1.2
Gateway: 192.168.1.1

Waar kan ik de DNS-server opgeven ??

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

Op vrijdag 19 april 2002 16:30 schreef SuspiciouS het volgende:

[..]

OK, daar heb ik de nieuwe module ingezet, en de kaart doet het nu. Ik kan lokaal pingen.

Maar nu, hoe kom ik nu het internet op?

Ik heb mijn server:
IP: 192.168.1.1

Mijn PC:
IP: 192.168.1.2
Gateway: 192.168.1.1

Waar kan ik de DNS-server opgeven ??
Als je netconfig gebruikt om je NIC te configureren dan wordt er om gevraagd of je een DNS server wilt gebruiken.
Maar je kunt ook het bestand /etc/resolv.conf editen en daar je DNS server(s) inzetten.

edit:

resolv.conf ziet er bv. zo uit:
[code]nameserver 212.142.28.66
nameserver 212.142.28.67
search arnhem.chello.nl[/code]
of het ip adres en domein van je server, als je daar een nameserver op draait.

• sus

sus

Topicstarter
Op vrijdag 19 april 2002 16:35 schreef 2P het volgende:

Als je netconfig gebruikt om je NIC te configureren dan wordt er om gevraagd of je een DNS server wilt gebruiken.
edit:
oeps, dat doet hij dus wel :D
Maar je kunt ook het bestand /etc/resolv.conf editen en daar je DNS server(s) inzetten.
Ga ff kijken :)

Verwijderd

Mmm, ja die was ik nog vergeten. Netconfig voorziet ook resolv.conf van dns adressen.

• sus

sus

Topicstarter
Nou, pplz, hij doet het :)

Ik zit dit berich te typen @ slackware :)

TNX!
Pagina: 1