Toon posts:

[ASP+MSSQL] Trailing spaties bij ophalen data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

dit is alweer de zoveelste vraag, jullie zullen wel denken. Wat is hij een prutser, en zo voel ik mij ook. Gelukkig zit ik hier niet alleen en ben ik dus niet geheel alleen verantwoordelijk voor dit gepruts.

Het is vrijdagmiddag...dus :P

Ohja, de vraag. Als ik data ophaal uit m'n ms sql database en in een form field zet. Dan wordt het aangevuld met een aantal spaties. Dus als ik in de database een naam veld heb van 200 karakters en mijn naam is Whistler, dan staan er nog 192 spaties achter. Dat is heel vervelend, vooral als je die velden gaat wijzigen en ze worden dan onverhoopt meer dan 200 karakters.

Weet iemand waar dit door komt?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

char ipv varchar?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• muis|IA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2022
zoiets heb ik wel is gehad toen ik een tabel had aangemaakt in de Enterprise Manager. Toen ik die tabel vervolgens met de hand aanmaakte (create table....) toen werkt het wel en kreeg ik geen berg spaties erbij.
Geen idee wat het verder was.

Je kan verder natuurlijk altijd Trim() gebruiken voordat je die gegevens naar het scherm schrijft.

Een vergissing is menselijk maar om er een puinhoop van te maken heb je een computer nodig (met mij erachter)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:14

Crazy D

I think we should take a look.

Type varchar i.p.v. char scheelt al heel veel.
En verder kun je in je qeuery alvast rtrim meenemen.. select rtrim(veld), haalt ie netjes de spaties er af :)

Exact expert nodig?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op vrijdag 19 april 2002 16:02 schreef Crazy_D het volgende:
Type varchar i.p.v. char scheelt al heel veel.
En verder kun je in je qeuery alvast rtrim meenemen.. select rtrim(veld), haalt ie netjes de spaties er af :)
Ook genaamd: "Cursus: Hoe maken we een query veel trager."

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Crazy D

Crazy D

Op vrijdag 19 april 2002 16:27 schreef dusty het volgende:

Ook genaamd: "Cursus: Hoe maken we een query veel trager."
Gemak is niet altijd gelijk aan snelheid :P
Ik zou het overigens er ook erg van laten afhangen waar je het nodig hebt. Als het er om gaat dat je 1 record ophaalt om te editten, lijkt het me nou niet echt een performance issue om in je query al te trimmen. Als je tig records ophaalt als zoekresultaat zal het de boel behoorlijk vertragen, maar ik vraag me af hoeveel (zeker in vergelijking met het in je code trimmen i.p.v. in de query).
Maar ja ik gebruik toch altijd varchar i.p.v. char, ik haat spaties :P

Exact expert nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Varchar dus, dat ga ik even proberen!

Dan nog een vraag, als ik data invoer, in een textarea met een aantal witregels er in dan wordt dat toch als 1 string in de database gezet. Wanneer ik die data dus weer ophaal dan is het gewoon een regel achter elkaar. Weet iemand hoe je die enters mee kunt nemen?

• Crazy D

Crazy D

Op woensdag 24 april 2002 12:18 schreef whistler het volgende:
Varchar dus, dat ga ik even proberen!

Dan nog een vraag, als ik data invoer, in een textarea met een aantal witregels er in dan wordt dat toch als 1 string in de database gezet. Wanneer ik die data dus weer ophaal dan is het gewoon een regel achter elkaar. Weet iemand hoe je die enters mee kunt nemen?
Als je de inhoud van een textarea rechtstreeks SQL in spuugt, is dat de complete inhoud, dus inclusief de enters. Als je de inhoud later weer in een textarea plaatst, staan die enters er ook. Als je echter de inhoud gewoon als html uitspuugt, mis je idd je enters, html moest nl. zo nodig een eigen "enter" tekentje hebben, <br> ;) Oftewel, alle enters vervangen door <br> en het ziet er ook weer goed uit als je het als html uitspuugt.

Exact expert nodig?

Pagina: 1