Volgorde:
1. X-Box
2. Gamecube
3. PS2
Waarom?
Voor alle consoles is het allerbelangrijkste de spellen. Vooropgesteld dat ik eigenlijk een PC voor spellen gebruik, wil ik de console voor de dingen die ik daar niet op kan krijgen. Dat zijn spellen die je quick-n-dirty kan spelen. Spellen starten en lekker met je vrienden op de bank zitten om te spelen. Daarnaast zijn exclusives belangrijk, dus spellen die enkel op een console uit zullen komen. Wanneer ik dus een console-only spel speel, dan wil ik dat het het mooist gepresenteerd wordt (aangezien ik wel wil dat de standaard hoog blijft, mijn PC kan immers ook wel een poepie meeblazen) en dat de besturingsbediening intuitief is en comfortabel. Kortom, het is een waardevolle aanvulling.
Roll on...
Keuze 1: De X-Box
Ik bezit nog geen DVD-speler. Graag zou ik dus een combinatie zien van een console en DVD-speler. Daarbij valt de GameCube dus in ieder geval af als eerste keuze. Of spellen moeten mij gelijk bij de keel grijpen en gespeeld willen worden. Dit is nog niet het geval. Als ik naar de concurrentie kijk tussen de PS2 en de X-Box, dan neig ik meer naar de X-Box. Dit is om een aantal redenen, maar niet primair om het spellenaanbod, aangezien beide spelconsoles soortgelijke spellen of ports krijgen. Van de X-Box weet ik dat het een krachtiger stuk hardware is. Ook is het zo dat de DVD-playback van een hogere kwaliteit is. Het eerste feit nog wel eens bestreden, maar tot nu toe is er maar een website geweest die het tegendeel probeerde te bewijzen en op verkeerde informatie gebaseerd bleek te zijn. De harddisk en de netwerkkaart leken mij leuke extra's maar niet direct noodzakelijk. Natuurlijk hoop ik dat ze iets wezenlijks gaan toevoegen, maar dat moeten we nog maar even afwachten.
Daarnaast moest ik ook kijken of ik de nadelen die her en der genoemd worden, voor mij een onoverkomelijk bezwaar vormen. Die presenteerden zich in:
- Geen FF-serie hebben
- Lawaai
- Controller
- Lelijke kast
- M$
Ik vind de Final Fantasy-serie geweldig en die zal ik behoorlijk missen op de X-Box, maar ik zal nooit een console voor maar een spel kopen. Dat vertik ik gewoon, ik moet gedurende de periode tussen consoles ook een beetje tevreden zijn. Stiekem hoop ik dat MS de betrekkingen met de Japanse ontwikkelaars op zo'n niveau krijgt dat het geen PS-exclusive meer zal zijn. Of dat ze zich inkopen..Lawaai: de Box zou aardig wat lawaai maken door de gebruikte koeling. Ik heb hier niets van gemerkt, hoogstens een zacht geruis. Ver beneden het niveau van mijn PC, geen punt dus. Controller: deze zou niet lekker in de hand liggen en snel voor kramp zorgen. Na een uitgebreide test in de winkel bleek dit behoorlijk mee te vallen en vond ik hem zelfs lekker aanvoelen. Probleem overkomen. De lelijke kast: ik vind dit toch wel een van de meest overdreven nadelen. Het is gewoon een soort videorecorder, kleiner, for crying out loud.... Niks mis mee, perfect in de audiomeubel.
M$: Tja, Microsoft. Doet veel fout, maar maakt ook de meeste dingen in the rebound weer goed. Natuurlijk zijn ze commercieel, maar daar vind ik niets mis mee. Ze moeten ook een boterham verdienen en aan die volkssport om de grote bedrijven te bespotten doe ik niet mee. Sorry, daar ben ik dan maar te oud voor...
Komt nog bij dat er net een wereldactie gehouden is.
Ergo, the xbox it is...
Keuze 2: GameCube
Nintendo heeft er nog eens een handje van de markt niet goed aan te voelen. Ze hebben van de N64 een niet al te goed spelsysteem gemaakt (volgens de verkopen tov de PS1) en waarom dat weet ik ook niet. Waarschijnlijk de roes van de SNES nog. Maar wat 'big N' wel kan, is de beste first party software maken. Als ik een spel moet noemen waar ik helemaal verliefd geworden ben op mijn SNES, dan was het 'Zelda: a link to the past'. Het gevoel van een goed boek uit hebben na het uitspelen van een spel en daar zelfs een beetje melancholieke gevoelens bij hebben, daar mag voor geapplaudisseerd voor worden. Ik vind het ook zeer jammer dat ik de zelda-serie op de N64 gemist heb.
Maar goed, Nintendo heeft geen Mario en geen Zelda voor mij op de planken liggen 3 mei. Daarom vind ik het dus zonde om hem nu al te kopen. Dan koop ik hem liever tegen een lagere prijs over een half jaar samen met een favoriet. Dit is volgens mij de eerste launch in jaren die zonder de loodgieter gebeurd.
Grafisch hebben ze een behoorlijk capabel systeem neergezet, alleen waarom moest dat nu met die kleinere CD-tjes? Daardoor kan ik geen DVD's afspelen en de Panasonic met de ingebouwde DVD zal hier wel nooit komen. Ook ben ik het vertrouwen kwijt in Nintendo met betrekking tot de add-ons. Ik kan me nog herinneren dat ze iets met een CD zouden toevoegen aan de SNES. Ik heb dat ding iig nooit gezien...
De argumenten dat het een kiddy systeem is, snijden ook geen hout. Er komen voldoende volwassen titels uit en het lijkt mij dat je hem dan zo kiddy kan maken als dat jij zelf wil. Ook voor wat betreft de kleuren, zwart is ook beschikbaar zag ik, dus ook dat is een eigen keuze...
Dus: goed systeem, geweldige potentiele speltitels van Zelda en Mario, maar te weinig veerkracht in de launch. Tweede, dus.
Keuze 3: PS2
Tja, ik vind het geweldig dat Sony zo de markt kon penetreren met de PS1 en daarmee een pad maakte voor de PS2. Ook vind ik nog steeds dat zij het 'gamen' populairder en sociaal meer geaccepteerd maakten. En ze hebben een leuk systeem neergezet met standaard een werkende DVD-speler (itt de xbox). Maar ik heb er gewoon niets mee, behalve met de FF-serie. Jammer is ook dat ze als enige van de drie systemen niet standaard vier controllers kunnen inpluggen. Daarnaast is de hardware nu al weer twee jaar oud. Als ik dan de beeldkwaliteit vergelijk met die van de xbox, dan mis ik gewoon wat. Geen van mijn PC-vrienden heeft daar ooit "wow!" over gezegd, terwijl ik nu al beet heb met Halo, PGR en DOA3. Misschien kan ik het wel niet hebben dat de DreamCast van Sega uit markt is gedrukt, wie weet.
Dus: Zeker een goed systeem, maar zorgt, bij mij althans, niet voor een warm gevoel. Laatste.
Anyhoe, dat was het weer. Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar dit was de enige manier om een goede onderbouwing te geven...
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id